Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
1200blauw
Vandaag
om 15:44:30
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:29:48
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:25:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen
door
tothebeach
Vandaag
om 15:14:56
Welke decoder is dit?
door
Ben
Vandaag
om 15:09:20
Terschellinger Spoor
door
Keska
Vandaag
om 15:06:31
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Gouda
Vandaag
om 14:58:20
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen
door
serie1200
Vandaag
om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 13:59:34
Da's Daz 2
door
tothebeach
Vandaag
om 13:59:20
Kato ETA 515
door
mamory
Vandaag
om 13:42:14
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 13:16:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het ideale voorbeeld? (gelezen 1849 keer)
Han Steenwijk
Offline
Berichten: 78
Het ideale voorbeeld?
«
Gepost op:
19 May 2008, 17:24:59 »
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatië) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).
Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.
Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.
De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.
Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee à drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.
Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!
Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.
Han
Gelogd
Bas Valkema
Offline
Berichten: 41
Re: Het ideale voorbeeld?
«
Reactie #1 Gepost op:
19 May 2008, 17:59:47 »
Klik
Hier? Ziet er leuk uit...
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:56:55 door Sander Lageveen. Reden: Link ingekort
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?