Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 23:24:22
Kato ETA 515
door
Casmir
Vandaag
om 23:24:07
Raadplaatje
door
mdjr78
Vandaag
om 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:59:31
Da's Daz 2
door
hervé
Vandaag
om 22:56:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 22:55:28
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 22:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 22:40:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 22:23:04
Inzet T2s van de NS
door
Rick
Vandaag
om 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 22:08:26
Roco 2400, h0
door
Huup
Vandaag
om 22:08:15
Project seaside Germany
door
Sikko
Vandaag
om 21:29:36
Overstap naar HTM
door
Miniature Holland
Vandaag
om 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Stootjuk
Vandaag
om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 21:12:40
Op Zuid (NL H0)
door
Tom Z.
Vandaag
om 21:06:38
Terschellinger Spoor
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:52:09
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 19:58:14
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Ruben90
Vandaag
om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen
door
defender
Vandaag
om 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 17:27:51
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 16:59:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0
door
g-j
Vandaag
om 16:13:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het ideale voorbeeld? (gelezen 1851 keer)
Han Steenwijk
Offline
Berichten: 78
Het ideale voorbeeld?
«
Gepost op:
19 May 2008, 17:24:59 »
Tijdens een kort oponthoud in Split (Kroatië) trof ik het ideale voorbeeld voor een modelbaan waarop met de ruimte moet worden gewoekerd (en welke modelbaan heeft dat probleem eigenlijk niet?).
Het is zo eenvoudig, dat het zonder tekening uit te leggen is.
Het station, waar uitsluitend reizigerstreinen stoppen, is een kopstation dat einigt met een enkel kopspoor, vlak tegen de zee aan.
Gezien vanaf de brug die over dit kopspoor loopt, waaiert het richting station uit in vijf sporen, waarvan de meest linkse al gauw doodloopt tegen een verlaadperron voor auto's. Van de vier overige lopen de beide middelste sporen parallel door, terwijl de beide buitenste sporen ieder een eilandperron insluiten. Zijn de perrons ten einde, dan komen de twee sporen rechts samen met de twee linkersporen, die met een flauwe bocht in een tunnel onder de stad door verdwijnen. In die tunnel moet nog een wissel zijn, want geheel links komt nog een spoor de tunnel uit, dat bijna over de hele lengte van de perrons verloopt om eveneens als kopspoor voor het verladen van auto's te dienen.
De entourage wordt gevormd door de hoge gebouwen rechts van het beschreven sporenplan, de tunnel en het daar heuvelachtige terrein aan het einde en de brug aan het begin. Links staat het lage, langgerekte stationsgebouw. Het is zo onopvallend, dat ik door een aanstaande treinkaartjeskoper werd gevraagd waar het station nu eigenlijk is. Langs het stationsgebouw verloopt een straat en parallel daaraan de kades voor de veerponten. Vandaar die verlaadperrons voor auto's. Je komt als tourist aan met de trein, haalt je auto op en rijdt ermee de veerpont op.
Er is in dit sporenplan geen plaats voor het opstellen van materieel. Daarom hoort er een heus schaduwstation bij, dat twee à drie kilometer verderop aan de andere kant van de tunnel ligt. Daar brengen en halen de lijndieselloks, die tevens het rangeerwerk moeten opknappen, het materieel voor de sneltrein van/naar Zagreb naartoe/vandaan. Dat station dient tevens als goederenstation van Split.
Ergo: de uitsnede uit de werkelijkheid is een langwerpige rechthoek die niet meer bevat dan het station, dat aan drie zijden door een natuurlijke achtergrond wordt afgesloten. En: schaduwstations bestaan!
Is dit nu saai? Nee, want behalve motorrijtuigen is er veel dieseltraktie, maar geen trek/duwtrein. De loks moeten dus altijd omlopen. Voorts plukken die loks de wagens voor de auto's van de touristen uit de sneltrein en zetten ze weg.
Han
Gelogd
Bas Valkema
Offline
Berichten: 41
Re: Het ideale voorbeeld?
«
Reactie #1 Gepost op:
19 May 2008, 17:59:47 »
Klik
Hier? Ziet er leuk uit...
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 19:56:55 door Sander Lageveen. Reden: Link ingekort
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Het ideale voorbeeld?