Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: De modeltreinen van Spoorijzer  (gelezen 24632 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De modeltreinen van Spoorijzer
« Reactie #15 Gepost op: 19 September 2024, 08:53:21 »
Ik moet bekennen (rekenfoutje) dat ik er inmiddels alweer 6 heb.... Naast mijn turkoise, Berlijns Blauwe en Geel grijze (allen zonder neus) heb ik er 3 met neus. Een oude Hamo (welke ik analoog wil houden voorlopig), een digitale Piko met sound (de Railhobby uitvoering, 1111) en via het forum heb ik een Roco 1145 digitaal overgenomen. Daarmee kon ik mijn digitale locs verdubbelen en ook eens zelf de verschillen zien tussen Roco en Piko  (y)

Had ik niet gesaneerd, dan kwam ik al erg dicht bij de 10  ;D.

Het lijstje wat ik nog wil:
  • Berlijns blauw zonder neus, zonder logo en zonder A-sein (jaren 50/60 versie)(
  • Geel grijs zonder neus, zonder A sein (jaren 70 versie
  • Berlijnsblauw met geheel gele neus
  • Berlijnsblauw met neus met geel vlak

Dus de kans dat het er meer worden is zeker aanwezig  ;D

Groeten,
Rogier

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 September 2024, 13:01:38 »
Best een leuke verzameling en plannen die je hebt. (y)
Groeten,
Richard

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2024, 15:48:05 »
Dank je wel  (y).

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #18 Gepost op: 20 September 2024, 08:59:45 »
Leuk overzicht Rogier. 1100-en heb je nooit genoeg.  (y)

Zelf wil ik nog een keer een Piko aanschaffen omdat ik alleen maar Roco’s heb. Puur om te vergelijken met de Roco’s.

Grtz,
Niels

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2024, 12:12:47 »
Hee Niels,

Helemaal eens, that's the spirit  ;D.

Voordat ik enkele locs verkocht (zoals de geheel blauwe Roco en de blauwe Marklin Hamo met botsneus) vond ik het leuk om ze op de foto zetten om te vergelijken. Omdat het toch mijn draadje is, deel ik deze foto's alsnog  ;). Misschien kan je er iets mee?

Persoonlijk: de Roco's misstaan niet, zeker op afstand. Als je dichtbij kijkt zie je toch dat de Piko's een heel stuk gedetailleerder zijn dan de Roco's en daarmee een stuk fraaier (bv het dak, de lampen etc). De ruitenwissers van de Piko's vallen op, maar ze storen mij (nog) niet. Ik denk dat een donkerder kleurtje helpt, maar ik zie dat anderen mooie ruitenwissers van Weinert installeren. Wie weet komt dat nog. Ik gebruik de locs door elkaar, maar vind niet alle Roco's het moeite van het digitaliseren waard. De turkoise (jeugdherinnering) en de geel/grijze zonder neus (1142, stuk nieuwer) wel. Ook de geel grijze met neus (1145) kan naar mijn idee prima naast de Piko staan, ookal is de Piko wel fraaier.

Dan de foto's:

VLNR: Piko, Roco, Marklin, Piko.

Er zit best wat verschil in het blauw, maar dat zal in het echt ook zo zijn geweest. Wat mij betreft is dat geen reden om ze niet door elkaar te gebruiken.

Vooral de Marklin Hamo (rechts) valt uit de toon qua details. Het vooraanzicht van de Piko vind ik wel echt fraaier dan de jaren 80 Roco's links, maar op afstand zijn allemaal echt duidelijk 1100en.

Links de Roco 1145, rechts de Piko. De Piko heeft ook veel fraaiere stroomafnemers. Of het op de modelbaan echt opvalt? Dat weet ik nog niet  ;D

Groeten,
Rogier

hette

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 September 2024, 12:28:12 »
Hoi Rogier,

Mooie verzameling heb je!

Groetjes van,
Hette

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2024, 13:50:25 »
Verzamelen blijft een uitdaging.

Voorheen was mijn keus periode IV (die ook al alle kanten opgaat)
Door de bouw en deelname aan de Bnls forumbaan ben ik juist terug in de tijd gegaan.
Maar ook wel specifiek een samenstelling.

Vooral ook leuk om ze dan te kunnen laten rijden ook al ben ik nu (pas) met 1 samenstelling bezig.

Details zijn er om te verbeteren of in etappes toe te voegen, denk ook aan reizigers en wagon verlichting of correcte wagonladingen(Hans Reints, Seinarm of Sleutel spoor), dus dat zijn nog heel wat avondjes leesplezier in vooruitzicht, Rogier. ;D

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2024, 13:58:19 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2024, 22:03:56 »
Hee Niels,
Helemaal eens, that's the spirit  ;D.
Voordat ik enkele locs verkocht (zoals de geheel blauwe Roco en de blauwe Marklin Hamo met botsneus) vond ik het leuk om ze op de foto zetten om te vergelijken. Omdat het toch mijn draadje is, deel ik deze foto's alsnog  ;). Misschien kan je er iets mee?
Groeten,
Rogier

Mooi op de plaat gezet, heel fraai!

Grtz Gerard

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2024, 09:06:21 »
Dank voor de reacties, leuk te lezen  (y).

Afgelopen weekend was ik met mijn schoonvader bij de DTS Digitale Info Dagen in Ermelo. Ik had een decoder (D&H 22B) voor mijn Berlijnsblauwe Piko NS 1152 besteld, welke ik met "beurskorting" mee naar huis kon nemen, toch weer prettig  (y). Gisteren de decoder ingebouwd en zowaar mijn derde loc digitaal  (y). Helaas vergeten een foto te maken, maar jullie snappen het pricipe  ;D.

Zoals ik eerder aangaf wil ik al het materieel van profi-koppelingen voorzien. Het meeste materieel had aan de kopzijde nog beugelkoppelingen, dat was de standaard destijds bij de modelbouwvereninging (zodat we materieel konden combineren indien gewenst etc). Om te voorkomen dat ik mij zijn de digitale locs voorzien van profi-koppelingen, de niet digitale locs nog niet. Zo hoop ik te voorkomen dat ik een analoge loc op de digitale baan zet. Met een paar locs lukt het wel, maar ik voorkom liever dat ik een loc opblaas oid  ;D

Overigens, ik had dus de Piko NS1152 en de Roco NS1145 even op de (vloer)baan. Hoewel de Roco qua looks prima meekan, zijn niet alleen de details van de Piko beter, maar ook het rijgeluid. De Roco deed toch weer wat meer aan de koffiemolens van weleer denken  ;D. Ik heb ook een Roco Geel/grijze Neusloze NS1142, maar ik dacht dat die redelijk stil is. Hmz..... of toch maar over op Piko? Ik blijf lekker overwegen  ;)

Groeten,
Rogier

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 October 2024, 08:51:59 »
Via het forum heb ik een Berlijnsblauwe Piko NS1157 aan de collectie kunnen toevoegen, hier links op de foto naast mijn al aanwezige NS1152:

Hierdoor heb ik nu ook een 1100 in de periode 1956 tot 1968. Ik was al gecharmeerd van de Piko modellen, maar ik vind deze versie toch ook erg fraai. Het ontbreken van de vishaken doet de loc eerlijk gezegd goed naar mijn idee.

Ik had deze loc niet echt gepland, maar toch is het een loc waar ik veel mee kan. Hij kan nog (net) rijden met mijn stam turkoise plan D rijtuigen (als je heel puur kijkt kan restauratie dan eigenlijk niet , want die werden in 1954 verbouwd en Berlijns Blauw afgeleverd). De loc kan ook met mijn plan E stam (met NS logo), want niet alle locs kregen direct het NS logo. Uiteraard kan de loc ook met het losse Berlijnsblauwe bolkoprijtuig, alleen heb ik daar nog geen stammetje mee.

Kortom, een erg fraaie loc, die ik goed kan gebruiken tijdens het kopmaken van enkele stammen.

Groeten,
Rogier

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #25 Gepost op: 07 October 2024, 09:04:07 »
Hallo Rogier,

Het zijn zeker fraaie loc's Heb de 1152 met sound alhoewel vind ik de sound niet echt overtuigend ,wel de lichtfuncties zijn  geweldig en enig puntje van kritiek zijn de ruitenwissers iets wat aan de grote kant maar verder dik te tevreden over alle piko  loc's en wagons.   

mvgr Evert en Bas

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 October 2024, 10:06:05 »
Hoi Evert,

Ik heb de geelgrijze NS1111 (Railhobby uitvoering) voorzien een digitaal sounddecoder. De Roco 1145 kwam ik toen op het forum tegen om eens te testen hoe een niet sound loc bevalt. Eerlijk gezegd vind het sound een leuke gimmick, maar dan alleen als je bv met 1 loc aan het rijden bent. Ik denk dat je snel horendol wordt van meerdere soundlocs op je baan? Ik heb daarna mijn 1152 gedigitaliseerd zonder sound. Qua kosten ook een stukje prettiger  ;D. Kortom, ik heb nu digitale 1 loc met sound, en digitale locs zonder. Misschien is sound wel leuk bij een diesel- of stoomloc?

Groeten,
Rogier

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #27 Gepost op: 07 October 2024, 11:40:46 »
Via het forum heb ik een Berlijnsblauwe Piko NS1157 aan de collectie kunnen toevoegen, hier links op de foto naast mijn al aanwezige NS1152:

Gefeliciteerd! Dat is een fraaie aanwinst!

Hierdoor heb ik nu ook een 1100 in de periode 1956 tot 1968. Ik was al gecharmeerd van de Piko modellen, maar ik vind deze versie toch ook erg fraai. Het ontbreken van de vishaken doet de loc eerlijk gezegd goed naar mijn idee.

Ik heb de mijne toch maar van vishaken voorzien en laten vervuilen. Dat geeft ook een fraai effect:

Ik had deze loc niet echt gepland, maar toch is het een loc waar ik veel mee kan. Hij kan nog (net) rijden met mijn stam turkoise plan D rijtuigen (als je heel puur kijkt kan restauratie dan eigenlijk niet , want die werden in 1954 verbouwd en Berlijns Blauw afgeleverd). De loc kan ook met mijn plan E stam (met NS logo), want niet alle locs kregen direct het NS logo. Uiteraard kan de loc ook met het losse Berlijnsblauwe bolkoprijtuig, alleen heb ik daar nog geen stammetje mee.

Je hebt weer een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor stammetjes aangeboord, dus je vermaakt je nog wel even (y)

Ik denk dat je snel horendol wordt van meerdere soundlocs op je baan?

Ik heb wel eens een poging gedaan door bij alle sound-locs het geluid aan te zetten. Horendol is nog zacht uitgedrukt. Het geluid is op zichzelf al geen HiFi, dus bij een stuk of tien hoor je alleen de ruis nog maar. Alles gauw uit, en nooit meer aan.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2024, 11:43:47 door 1200blauw »

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 October 2024, 11:49:21 »
Dank! Jouw versie is zeker ook fraai  (y). Als ik het goed heb begrepen is een L-sein (en geen logo) bruikbaar vanaf 1963 tot ergens 1968? De versie met logo en L-sein is toch inzetbaar van 1968 - 1978?

Je hebt weer een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor stammetjes aangeboord, dus je vermaakt je nog wel even (y)

Ja, dit geeft wel volop te denken  ;D. Het liefst gebruik ik materieel wat ik al heb. Ik heb dus een Roco Bolkop in het blauw (1e klas), die prima erachter kan. Maar waarmee reden de Bolkoppen dan samen? Met plan D of was het gewoon een allegaatje in die tijd? Als ik Seinarm mag geloven eigenlijk wel.....

Of toch een stammetje goederenwagonnen uit de jaren 60? Nou, voorlopig eerst even van de loc genieten  ;D

Groeten,
Rogier

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #29 Gepost op: 07 October 2024, 12:36:47 »
Ik weet niet zoveel van de jaren '60. Mijn specialiteit is NS Tp.IVa en dan nog specifiek de Twentelijn. De NS-vignetten werden vanaf voorjaar 1969 aangebracht. Als je heel zuiver wilt zijn dan is de inzet mèt vignetten beperkt tot begin jaren '70, omdat de oude manier van aangeven van onderhoud, werkplaats etc er nog op staat zoals in Tp.III. Wanneer dat veranderde weet ik niet precies. Ik houd het maar op ongeveer tot 1973.
Zo'n 1100 werd ongeveer overal voor gebruikt. Mocht je er een voorbeeldgetrouwe goederentrein achter willen verzamelen, dan kan ik je het fotoboek van Roef Ankersmit aanraden. Dat staat vol met goede voorbeelden van goederentreinen uit Tp.III, ook achter 1100's.