Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
05 July 2025, 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
05 July 2025, 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20

Poll

Heeft u interesse in een buffet of restauratie rijtuig zoals hieronder gepresenteerd ?

a)    Buffetrijtuig bruin/beige (1977-1982) in lengteschaal 1:93,5 (l.o.b. 282 mm)
2 (2.7%)
b)    Buffetrijtuig geel/blauw (1982-1994) in lengteschaal 1:93,5 (l.o.b. 282 mm)
8 (10.7%)
c)    Restauratierijtuig geel/blauw (1981-1991) in lengteschaal 1:93,5 (l.o.b. 282 mm)
7 (9.3%)
d)    Buffetrijtuig bruin/beige (1977-1982) in lengteschaal 1:87 (l.o.b. 303 mm)
11 (14.7%)
e)    Buffetrijtuig geel/blauw (1982-1994) in lengteschaal 1:87 (l.o.b. 303 mm)
26 (34.7%)
f)    Restauratierijtuig geel/blauw (1981-1991) in lengteschaal 1:87 (l.o.b. 303 mm)
21 (28%)

Totaal aantal stemmen: 42

Auteur Topic: Herziene Beneluxactie nr. 3: Buffet en Restauratierijtuigen  (gelezen 129938 keer)

erik1

• Offline Offline
Re: Herziene Beneluxactie nr. 3: Buffet en Restauratierijtuigen
« Reactie #105 Gepost op: 30 July 2008, 20:44:35 »
dat ziet er zeer gelikt uit. staat mooi op de baan met de andere wagonnen.
Alleen is op zoek naar een autowagon.

Buffetkat

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 30 July 2008, 20:54:18 »
Even wat anders maar misschien wel belangrijk;

In de omschrijving van de actie wordt aangegeven dat de rijtuigen eventueel aangetekend verzonden kunnen worden. Op zich niets mis mee, echter zou ik aanvullende diensten nemen om jezelf in te dekken mocht er toch onverhoopt iets misgaan. Het punt is namelijk dat een reguliere aangetekende zending tot 46 euro verzekerd is. Verzend je dus 2 rijtuigen, en gaat dit verkeerd, dan krijg je dus maar 46 euro vergoed. Lijkt me niet de bedoeling. Er van uitgaande dat een "normale" agt 6,65 kost (0-5 kg) raad ik toch aan om in ieder geval twee aanvullende diensten te nemen, te weten handtekening retour á 1.15 (geloof me, het is het waard) en toegevoegde waarde tot 500 € (1,50 toeslag). Je hebt dan én bewijs (handtekening) van degene die de zending heeft ontvangen én de inhoud is verzekerd tot zijn volledige waarde.

Zonder de aanvullende dienst handtekening retour zal TNT nav een navraagformulier binnenlandse zendingen geen handtekening geven, alleen de bevestiging dat de zending is afgeleverd.

Dank voor de info Laurens. De reden dat ik voor aangetekende bestelling kies is dat het dan een beetje gescheiden is van het normale gooi- en smijtwerk van Tante Pos. Bovendien wordt het vrijwel altijd de volgende werkdag aangeboden. Ik moet zeggen dat het mij tot nu toe erg goed bevalt. Zojuist kreeg ik nog weer een reactie van een tevreden Beneluxer die ik een mP-kap heb toegestuurd.

In een consumentenprogramma werd een keer uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende vormen van verzenden. Het blijkt zo ontzettend moeilijk om ook maar iets daadwerkelijk aan schade vergoed te zien worden van Tante als er iets misgaat dat worden dat ik mij daar geen illusies over maak.

Evenwel is het goed nog eens aandacht aan te besteden aan de verschillende mogelijkheden. Ten slotte hebben we een deskundige in ons midden die bij Tante zijn dagelijks brood verdient.

stig

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 31 July 2008, 05:05:08 »
Evenwel is het goed nog eens aandacht aan te besteden aan de verschillende mogelijkheden. Ten slotte hebben we een deskundige in ons midden die bij Tante zijn dagelijks brood verdient.

En ook nu weer... 8)

Het is een misverstand om te denken dat een normale postzending minder veilig is. (hier zal wel het nodige commentaar op komen, van ja maar, een vriend van een collega van mijn aanstaande ex-vrouw had... enfin...)

Wat kun je zelf doen om een veilige/zekere verzending te bevorderen.

1. Juist en volledig adres.
2. Verpakking.
3. Een afzender!

Goed, punt 1. Het lijkt simpel, maar nog steeds zijn soms adressen onjuist, incompleet, of onleesbaar. Sinds kort werkt ook pakketpost met optische adresherkenning. Het bevordert enorm om de adresgegevens op een dubbelgevouwen A4'tje uit te printen in een standaard font. Print het ook lekker groot, va. grootte 24 ofzo. De afzender mag kleiner, deze is in het productieproces niet belangrijk. Vergeet de postcode niet en check of je wel het juiste adres uit een mailtje geknipt en geplakt hebt. Als je dan toch gaat schrijven omdat je geen printer wilt gebruiken, schrijf dan groot en in blokletters. Zorg dat de getallen van de postcode elkaar niet overlappen. Dit helpt allemaal. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn omdat wanneer je het pakket inlevert bij de balie, de gegevens door de postkantoormedewerker worden ingevoerd en gekoppeld aan de barcode (de bekende 3S.........). Echter, en dat komt soms voor, plakt de medewerker de barcode soms op een ongelukkige plek of is de geprinte barcode zelf niet goed leesbaar of beschadigt deze tijdens het vervoer naar de sorteercentra.

2. De verpakking. Kies een ruime stevige doos! Het mooist is de doos te vullen met een laagje chips of stevig gepropte of gefrommelde (als een worst) kranten. Indien je artikel een eigen doos heeft, leg je het op dat laagje. Indien niet, wikkel het dan in keukenpapier, en dan in kranten of bubbelplastic. Vervolgens vul je de randen rondom het artikel met chips of voorgenoemde kranten en bedek je de bovenkant. Doe evt. voor de zekerheid nog een papiertje met je adres in de doos. Doe de doos dicht en rammel even om te checken of het niet "los"aanvoelt. Zo ja, extra aanvullen. Scluit de doos en plak deze bij voorkeur met een brede doorzichtige tape dicht. Gebruik bijvoorkeur geen ducttape of dubbelzijdig tape waarvan maar één zijde is gebruikt. De duct tape neigt om op te krullen en dan aan de sorter te blijven plakken. Dubbelzijdig tape, nou ja, verzin zelf maar. Dat dunne doorzichtige kantoortape, is echt te zwak en helpt niet je doos bij elkaar te houden. Zorg dat je doos stevig genoeg is tegen pletten en induwen. Het kan voorkomen dat je pakket het eerst in de rolcontainer is en vervolgens wordt er een berg pakketten op gestapeld. Bij het machinale verwekringsproces kan je pakketje in de glijgoot door andere pakketten in elkaar geduwd worden. Zorg dus dat ie ook daar voldoende tegen bestand is. Een schoenendoos is dus niet geschikt... Ribbelkarton is toch wel het beste en het liefst een nieuwe of verse doos.

Pak de doos beet en check of het zwaartepunt naar onder is. Plak dan op de bovenzijde je dubbelgevouwen A4'tje. Liefst weer met die brede tape. Ik plak altijd het hele papietje over, tegen evt. vochtinwerking door welke reden dan ook. Check ook nog even of de onderzijde van de doos geen extra tape behoeft. Ik mag het niet zeggen, maar let er bij het postkantoor op dat ze de barcode in de buurt van je adreslabel plakken, dus niet op de zijkant ofzo. Het gebeurt namelijk... In het sorteercentrum kan het dan voorkomen dat ze de barcode niet opmerken en er een eigen barcode op plakken voor verdere verwerking en dan kun jij niks met je track en trace.

Heb je een klein artikel, doe het dan alnog in een wat grotere doos. Je betaalt hetzelfde, dus daarvoor hoef je het niet te laten. (tenzij het zo klein is dat het als buspakje kan) Maar je pakketje heeft een mindere kans op wegraken. (ik bedoel niet pikken) Het kan echt zomaar ergens tussenvallen. En dan is het zomaar vertraagd.

3. Sommigen zetten hun afzender niet op de adreslabel. Ik zie geen reden waarom niet. Maar mocht je pakket onbestelbaar zijn, of beschadigd, dan is de kans iig aanwezig dat je het nog terug krijgt...

Nog wat tips, stem evt. met de geadresseerde af of het zinvol is het pakket op een bepaalde dag te verzenden om de kans op directe ontvangst te vergroten. Voor mij is het geen punt bijvoorbeeld, ik woon naast het postkantoor, dus ik haal het dan altijd een dag later, na 13h daar op. Maar niet iedereen heeft die luxe. (dat is straks ook over trouwens, als alle normale postkantoren gesloten worden...)

Aangetekende stukken. Alle aangetekende stukken gaan naar, hoe verassend, sorteercentrum aangetekenden in Arnhem. Zij krijgen aldaar een wel zeer persoonlijke behandeling. Elk pakket wordt individueel en naar mijn beste weten tot dit moment handmatig verwerkt. Het is daardoor duurder, maar wel zeker.

Alle overige post, wordt naar 1 van de drie normale pakketpost sorteercentra gestuurd, afh. van je woonplaats. Daar begint het "normale gooi- en smijtwerk". Machinale verwerking dus. En dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Als je bovenstaande tips opvolgt, kan er weinig stuk. Echt waar! Ik zie het bijna elke dag.

Blijf je gezond verstand gebruiken. Mag ik een voorbeeld noemen? LifeLike heeft een eigenaardige verpakking. Vroeger verscheepten zij hun locs in 2 delen in een verpakking. De body en frame waren apart in de verpakking. Voordeel was dat de loc al open was om evt. een decoder in te bouwen. Maar goed, naarmate die dingen als tweede hands verzonden gingen worden, vergat men de loc weer netjes te scheiden en in de verpakking te stoppen. In plaats daarvan, werd de complete loc in de plek van de body gestopt, maar zat dan veel te ruim in de doos. Het frame is bovendien nog loodzwaar en dus was de verpakking prima verpakt, maar botste de loc in zijn ruime jasje tegen alle kanten en alle details braken af. Heel jammer en sinds dien vraag ik expliciet of de de loc weer willen scheiden, of desnoods met propjes piepschuim klem in de doos willen leggen.

Over keuzes voor handtekening en verzekeringen en dergelijke, daar bemoei ik mij niet mee, dat moet een ieder voor zich weten. Als de verpakking goed is, dan kan er weinig fout gaan. Binnen nederland is bijna alles traceable. Ik heb een enkele keer meegemaakt dat ze het op het postkantoor onder een verkeerd huisnummer hadden weggelegd (tracktrace meldde dat het op het postkantoor lag). Gewoon niet weggaan voordat ze het bovenwater hebben. Laat ze maar alle pakketten uit de kast trekken. Het is hun probleem, niet de jouwe.

Over verhalen van pakkettenchauffeurs die pakketjes door de keukenraam gooien, kan ik niks over zeggen, is niet mijn afdeling. Tip. doe je beklag en misschien krijg je een andere chauffeur. Ik ben gezegend met al 3 jaar dezelfde chauffeur die zelfs zijn 06 op het "niet aanwezig papiertje" zet als ik er niet ben zodat hij 's avonds nog langs kan komen.

Verder kan ik nu even niks verzinnen, misschien nav. vragen nog wel wat beantwoorden. We zien wel. Zo, dit heb ik fijn allemaal onder werktijd kunnen tikken, met een ijsje, hmmm, lekker!

Ik zou jullie dolgraag een inside look in het sorteercentrum gunnen, maar we zijn niet zo scheutig met procesinformatie, dus helaas dat zit er niet in...
« Laatst bewerkt op: 31 July 2008, 05:10:11 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
« Reactie #108 Gepost op: 31 July 2008, 11:43:15 »
Ik zou jullie dolgraag een inside look in het sorteercentrum gunnen, maar we zijn niet zo scheutig met procesinformatie, dus helaas dat zit er niet in...

De transporten van de post gaan ook niet altijd rustig aan. heb zelf bij transport Rotterdam gezeten, vandaar. Het sorteerproces is voor mij ook bekend en gaat inderdaad niet altijd "rustig".
En wat je zegt, als je het zelf goed verpakt komt het 99 van de 100 keer goed aan.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #109 Gepost op: 31 July 2008, 22:32:59 »
Mijn ervaring met tpg is over het algemeen redelijk, heb tweemaal een pakketje door het keukenraam gehad. Een model was beschadigt, via een klachtenformulier bereik je hier niets mee.
Verder wel eens aangetekend laten versturen, ik dacht dan hebben ze mijn handtekening nodig, laten ze dit gewoon door buren tekenen. Gelukkig wel gekregen, verder ging dit over ons vorige huis en woon ik inmiddels een jaar op een ander adres. Met een andere postbezorger ;D

Zo, nu weer naar het onderwerp. Ik heb zojuist één buffet rijtuig besteld voor het begin van mijn bergland expres, vanuit Hoek van Holland naar Zell am See.  :D

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 01 August 2008, 17:35:39 door Christoph. Reden: Aanvulling op mijn commentaar over tante post. »

Buffetkat

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 01 August 2008, 17:18:50 »
Ik denk dat het op zich wel goed zal gaan. Het risico van verzenden ligt bij de ontvanger, het liefst zouden wij zien dat de rijtuigen gewoon opgehaald worden. Het is niet voor niets dat wij op alle dagen van Eurospoor en de Modelspoordagen afhalen mogelijk maken. Wij doen er echter alles aan om de pakketten zo veilig mogelijk te verzenden. Wie wel eens een pakketje van mij ontvangen heeft weet dat de boel goed verpakt wordt. Boze tongen beweren dat na het uitpakken van mijn pakketten gebeld moet worden met Korrelatie...
Met €12,50 is er voldoende budget om stevige verzenddozen en opvulmiddel aan te schaffen en de zending per aangetekende post te versturen. Dat wat er overblijft van die €12,50 gaat naar de Beneluxkas. Maar als je geen risico wil lopen is het beste om het rijtuig zelf af te halen. Bijkomend voordeel: je kunt dan de bestelling zelf beoordelen...

stig

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 01 August 2008, 17:39:54 »
Hoef je het ook weer niet terug te sturen. Hoewel je om de verpakking dan weer geen zorgen hoeft te maken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Buffetkat

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 02 August 2008, 21:47:35 »
En dit is het rijtuig waar nu het wachten op is voor de 1:87 lengteschaal. Zodra het rijtuig in de winkel ligt kunnen we beginnen.

Voor lengteschaal 1:93,5 zijn er 2 geschikte rijtuigen:
5606

Deze is helaas niet meer leverbaar en dus moeten we onze toevlucht zoeken tot de veel te dure:
5269

Buffetkat

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 08 August 2008, 19:54:24 »
De meeste bestellers hebben hun aanbetaling ook al voldaan, dat gaat goed! :D

De eerste betaler van elke lengteschaal ontvangt bij zijn bestelling een sluitverlichtingsssetje voor 1 rijtuig. Het betreft hier de klanten met de bestelnummers 80003 (1:93,5) en 15009 (1:87). 

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #114 Gepost op: 10 August 2008, 17:28:45 »
Ik zal geduldig afwachten tot Roco het rijtuig heeft uitgeleverd.
Ik ben inmiddels wel nieuwschierig hoeveel van deze rijtuigen er reeds besteld zijn.

Groeten,

Christoph

Buffetkat

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 17 August 2008, 21:35:45 »
Er zijn thans 61 rijtuigen besteld. Alle bestellers hebben inmiddels een bevestiging moeten hebben. Nog geen bericht gehad? Stuur mij even een pb. 
« Laatst bewerkt op: 17 August 2008, 21:37:29 door Buffetkat »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #116 Gepost op: 17 August 2008, 21:37:32 »
Hallo Frank,

een bevestiging van de bestelling of bedoel je een bevestiging dat de betaling binnen is?

Groeten,

Christoph

Buffetkat

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: 17 August 2008, 21:39:47 »
Een bevestiging van de bestelling, Christoph. Van de betalingen geven wij geen bevestigingen omdat je zelf kunt zien op je bankafschriften of de betaling goed is gegaan.

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 28 August 2008, 19:13:47 »
De actie wel in Rail Magazine zien staan. Railhobby drie keer doorgebladerd maar het niet kunnen ontdekken...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

ReesCees

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 29 August 2008, 00:08:12 »
De actie wel in Rail Magazine zien staan.

juist ik dus ook................

Kees-Jan

Mijn eerste mail en briefje kun je morgen dus wel raden.