Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3  (gelezen 1537 keer)

The_Hofmeister85

• Offline Offline
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3
« Gepost op: 05 September 2024, 21:05:37 »
Beste trein hobbyisten,

Even voordat we verder gaan, ik ben nieuw op het forum en bij voorbaat dank voor alle info en moeite die jullie hopelijk willen delen (y). In alle eerlijkheid ben ik niet zelf beheerder van ons treinproject maar bied ik (digitale) ondersteuning waar ik kan aan het treinproject van mijn vader en zijn broers.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen en/of op weg helpen met het volgend probleem waar ons clubje tegenaan loopt. Ik zal proberen zo goed mogelijk de situatie te schetsen.

We werken met Rocrail gecombineerd met aansturing CS3. Mocht een track-layout noodzakelijk zijn dat kan ik dit opvragen.
De locs en aansturing zijn van Marklin en alles is Nederlandse Spoorwegen georiënteerd waar we een layout hebben waar ongeveer 8 locs rijden op schema van Rocrail. Alle locs werken prima op 1 na.
Bij een van de locs: loc 1202 NS 3161 is kortsluiting ontstaan. Daar word onderzoek naar gepleegd hoe dit heeft kunnen ontstaan. Als gevolg hiervan lijkt ons de mfx decoder van loc 1202 ontregeld.

De loc/decoder meldt zich niet meer aan op cs3, hetgeen normaliter automatisch gebeurd en ook niet op een nog niet eerder aangemeld ms2 station, ook niet op programmeerspoor. Deze tip zag ik vaak voorbijkomen op het forum en ook ander forum, maar aanmelden via ander station biedt geen resultaat. Decoder reset zou, als ik het goed heb, uitgevoerd moeten worden via wijziging CV waarde 8 ( fabrieksinstelling ) maar dit lukt niet want ik kom in de CS niet in de instellingen om dit te veranderen, simpelweg ook omdat de CS de loc niet meer aanmeldt. De motor van de loc via de decoder getest met 9V en werkt, dus naar mijn mening is de decoder niet defect? Ook los van de decoder de motor van de loc getest en dit werkt ook prima.

Er van uitgaande dat de decoder wel werkt maar ontregeld is door de kortsluiting, hoe kan ik deze bestaande decoder weer opnieuw aanmelden in CS? Kan dit via de CS en zo ja aub hoe en indien dit niet werkt heb ik dan ten minste de 60971 USB Programmer nodig van Marklin?

En of hoe kan ik een mfx/mld3 decoder resetten ondanks dat deze niet door de CS word herkend en of wordt aangemeld?

Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp en steun. Mocht er belangrijke informatie missen dan laat het gerust weten dan zal ik dit zsm aanvullen.

Groet Richard

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2024, 21:21:49 »
De motor van de loc via de decoder getest met 9V en werkt, dus naar mijn mening is de decoder niet defect?
Het is me niet duidelijk wat je hier precies hebt gedaan, en ook niet duidelijk waarom je hieruit concludeert dat de decoder niet defect is.
Dus leg even gedetailleerd uit hoe je deze test hebt uitgevoerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

The_Hofmeister85

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2024, 23:22:34 »
Terechte opmerking. Ik kom er z.s.m. op terug met een zo gedetailleerd mogelijke uitleg. Ik snap ook dat dit stap 1 is om zeker ervan te zijn dat de decoder wel of niet werkt.
Maar aansluitend op mijn verhaal, zou jij info en of tips alvast kunnen geven over het volgende wat ik online heb gevonden:

Zet om een decoder te programmeren de loc op het programmeerspoor en stel de centrale in op "Programmeren in CV-modus", dus niet op "POM". Kies de CV en geef de gewenste waarde in.

Dit wil ik bijv graag uitvoeren maar hoe doe ik dit als de loc zich niet aanmeld?  ( even op dit moment ervan uitgaand dat de decoder niet defect is)
Ofwel hoe kan ik buiten om het punt dat de loc zich niet aanmeld toch de loc op het programmeerspoor zetten en opvragen zijn CV8-waarde op te geven? Online lees ik dat als het goed je dan een waarde moeten terugkrijgen van de loc. Als dat het geval is, dan zou je die ook moeten kunnen wijzigen. Maar ik weet niet hoe.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2024, 23:33:16 »
De motor van de loc via de decoder getest met 9V en werkt, dus naar mijn mening is de decoder niet defect? Ook los van de decoder de motor van de loc getest en dit werkt ook prima.

De motor via 9v eerst  op een aangesloten decoder getest?? En toen los van de decoder? Dan is dat bij de eerste keer al mis gegaan en is je decoder wss overleden. Nooit doen zo!

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2024, 23:39:41 »
Hoi, welkom op het forum!

CVs uitlezen en wijzigen staat los van het hele MFX aanmeld verhaal. Het is gewoon een bitje in de decoder wat je veranderd. Met een Mobile Station (zonder CS3) vind ik het handiger dan met de CS3. Je kan dan ook CV 1 uitlezen en met dit adres de loc bedienen. Met DCC of Motorola dus, (afhankelijk welke decoder er in zit, de 3161 had origineel geen decoder)

Staat de loc niet stiekum nog in de database? Dan ziet de centrale geen nieuwe loc omdat hij deze al eerder heeft herkend.

Vriendelijke groet,

Robert

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2024, 23:45:07 »
Los van Ronald zijn terechte opmerking.

MFX heeft geen cv's. Het resetten gebeurt via het reset knopje op de cs.
En wat voor cs is het? 1,2,of 3. Bij de laatste 2 heb je een optie om verloren mfx loks te zoeken. Kan ook zijn dat hij ergens verstopt zit in een loklijst. Eenmaal aangemeld wist een lok zich niet zomaar uit een lijst. Zelfs niet als je hem van de baan haalt.

En cv8.. dit werkt alleen maar als je in de CS of MS eerst mfx uitschakelt . En je lok moet dcc spreken. Oudere marklinloks hebben dit nog niet aan boord. Moet in het boekje van de lok staan. Of je zoekt het op maerklin.de op aan de hand van het artikelnummer van de lok.

Bart

Ben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2024, 06:34:25 »
De vraagsteller zegt dat hij een CS3 heeft en een Mld3 decoder.

Werkwijze is als altijd: MFX uitzetten in de centrale waardoor de lok via DCC benaderbaar is zodat je kunt zien wat je doet. Dan resetten en testen op DCC of het ding nog wil rijden. Maar wat Ronald zegt: waarschijnlijk heeft de batterij actie de decoder al opgeblazen.

Gr, Ben.

The_Hofmeister85

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2024, 08:56:31 »
Iedereen bedankt voor de feedback en advies  (y) (y). Ik lees dus dat het wijs is om in dit geval MFX uit te schakelen en DCC in te schakelen ( indien de loc dit ondersteund) zodat de loc toch benaderbaar kan zijn. Lukt dat dan gaan we een reset proberen. Dit ga ik doorgeven aan het team en kom er zsm op terug. Btw, vergeten loks terug vinden die optie hebben we al geprobeerd, zonder resultaat, echter MFX is nog niet uitgeschakeld.

Maar zoals meerdere al schetsen bestaat toch de kans dat de decoder defect is of ons team hem defect hebben gemaakt. Ik zelf ben niet van de electro technische vaardigheden  :-[ en heb het dus zelf ook niet getest, dus ik moet het doen met de info die ik krijg van ons team. Op de volgende manier is de decoder getest door iemand van ons team:

De rode draad die van de switch bovenleiding of onderleiding komt is de voeding. Daarop heb ik de + van de 9 volt gelijkspanning op gezet. Daarna de zwarte draad die op het metaal van de loc zit, dat heet massa heb ik verbonden met de - van de gelijkspanning 12 volt. Dus de spanning die nu op de decoder staat zorgt ervoor dat de motor draaide. In mijn bescheiden mening als decoder stuk is kan motor niet lopen. Want de lastregeling van de decoder stuurt ook de motor

Klopt dit of is dit totale onzin? en indien dit compleet fout is weet 1 van jullie hoe we dit het beste hadden kunnen testen?
Vriendelijk bedankt voor het meedenken. 

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2024, 09:09:11 »
Op deze manier zou de decoder niet stuk moeten gaan. Feitelijk is gewoon geprobeerd of de loc en de decoder op gewone gelijkspanning kunnen werken. Dat kan kennelijk. Eigenlijk geen idee of deze decoder een gewone gelijkspanning zou moeten herkennen. Wisselspanning zeker wel.

Ronald vreesde denk ik dat de batterij direct op de motor was aangesloten en dan dus ook op de motoruitgangen van de decoder. Daar kunnen veel decoders niet tegen.

Op zich levert deze aanpak een aanwijzing dat de decoder nog werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2024, 09:49:31 »

Ronald vreesde denk ik dat de batterij direct op de motor was aangesloten en dan dus ook op de motoruitgangen van de decoder. Daar kunnen veel decoders niet tegen.

Zoals ik het zat te lezen was dat idd mijn vrees... maar goed, dat is dus niet gebeurd. Gelukkig :)

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2024, 10:27:53 »
Misschien een rare opmerking, maar heb je al een gecontroleerd of de railspanning überhaupt bij de decoder aan komt? Niet dat door de ontsporing gewoon de schakelaar naar de bovenleiding omgezet is.

En wat ik nog steeds raar vind. Waarom moet de lok zich opnieuw aanmelden in de cs3. Hij verdwijnt door een ontsporing niet uit de loklijst.

Bart

The_Hofmeister85

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2024, 16:47:40 »
@ Bart; Bedankt voor je opmerking. Is helemaal geen vreemde opmerking, alle info helpt ;)

Ik ga het volgende week controleren met het team.
Kwa aanmelden, misschien verwoord ik het verkeerd en of is het een gebrek aan kennis. Ik kan mij inderdaad indenken dat de loc niet ineens uit de loklijst verdwenen is, punt is alleen dat het ons nog niet lukt om hem weer zichtbaar ( aan te melden ) te maken en hem weer te laten rijden mbv CS, dat lukt dus nog niet. Echter, er is nog feedback door jullie gegeven wat nog uitgevoerd moet worden dus dat gaan we uitvoeren as week en hopelijk met succes. Ik meld mij weer wanneer het lukt of niet.

Fijn weekend en nogmaals bedankt voor alle info en feedback, wordt gewaardeerd.

Groet Richard

The_Hofmeister85

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2024, 11:29:24 »
Goedemorgen,

Onder de loc instellingen kan ik via dcc cv8 waarde uitlezen op 131. Maar dit kan ik met min of plus niet wijzigen.
Bij cv8 staat herstellerkennung en in de volgende kolom staat waarde 131.
En nu ;) ?
Hoe voer ik de reset uit?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 September 2024, 11:32:44 »
Je bent op een dwaalspoor gebracht door een expert op het 3railforum", CV8 kun je niet wijzigen. De waarde 131 geeft aan welke fabrikant het is.

Je kunt wel een reset doen door waarde 8 in CV8 te schijven. Zo staat het ook in de handleiding.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 September 2024, 11:36:24 »
zojuist hetzelfde gezegt op het 3railforum
Greetings,salutations,groetjes,