Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:51:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:49:23
digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03

Auteur Topic: ROCO Z21 geeft te veel stroom ??  (gelezen 2062 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: ROCO Z21 geeft te veel stroom ??
« Reactie #15 Gepost op: 01 September 2024, 10:16:53 »
Ja,  ;)

Common Ground systemen hebben hetzelfde.

Je voelt gewoon de “prik” die op de rails staat. Niet meer, niet minder.

Grtzz,
Karst

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #16 Gepost op: 01 September 2024, 10:18:19 »
Ahhh ok, te ver gezocht dus  (y)

Tnxs
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

spock

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 September 2024, 10:23:25 »
Laten we het niet moeilijker maken als dat het is.

Wat Pieter voelt is een wat hogere spanning (waarschijnlijk boven 20 Volt), wat ervaren kan worden als tinteling.
Niets om je druk over te maken.
Wil je het minder, stel de spanning lager in op de Z21.

Meet voor de grap eens de uitgansspanning van de IB (met dezelfde meter). Dan krijg je een idee hoeveel hoger de spanning is van de Z21 tov de IB.

mvg spock

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 01 September 2024, 18:53:40 »
Is het wel de spanning tussen de rails die Pieter voelt? Je moet wel heel gevoelig zijn om die 20 volt te voelen tintelen.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat er op de rails een spanning staat ten opzichte van aarde. Vooral schakelende voedingen kunnen een capacitieve lek hebben tussen  primair en secundair waardoor de spanning tegen aarde kan oplopen tot rond de 100 volt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #19 Gepost op: 01 September 2024, 19:09:05 »
Dat vermoed ik wel,

Heb het ook vaak, bij alle centrales en systemen. Zelfs bij Dinamo herken ik dat.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 01 September 2024, 19:15:35 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Je moet wel heel gevoelig zijn om die 20 volt te voelen tintelen.

Ooit wel eens aan een 9V Batterij gelikt ??  ;D ;D ;D :P

Zonder gekheid, de één is gevoeliger dan de andere. Ik zelf kan prima prik voelen met m'n vingers vanaf een volt of 14.

Voor de voeding:  https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/elektrisches-zubehor/spannungsversorgung/10851-schaltnetzteil-54-watt.html deze wordt volgens de Roco productbeschrijving meegeleverd.

Die is 100% zeker goed dubbel geisoleerd en heeft niet zo'n capacitief lek. Ik heb zelf zo'n ding en er al tijden geleden driftig aan gemeten. Prima Netvoeding (y)

Of Pieter moet er een andere voeding aangeknoopt hebben.

Citaat van: Martin Domburg
Dat vermoed ik wel,

Je bedoeld dat tintelen bij 20V ?

Grtzz,
Karst

bask185

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 September 2024, 19:17:11 »
De pijn van de 9V transformator van mijn lego treinen op mijn tong, herinner ik  me nog als gisteren en ik was 6 ofzo  :laugh:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 01 September 2024, 22:02:11 »
Ooit wel eens aan een 9V Batterij gelikt ??  ;D ;D ;D :P

Zonder gekheid, de één is gevoeliger dan de andere. Ik zelf kan prima prik voelen met m'n vingers vanaf een volt of 14.
Heb vroeger wel eens aan batterijen gelikt. Nu doe ik dat niet meer, want de prikkeling die je dan voelt kan je smaakpapillen verwoesten.
Maar met je vingers, dat is andere koek. Ik kan 14 volt niet voelen, maar 50 volt wel. Nooit getest waar voor mij de grens ligt.

Maar voor een volledig beeld zou Pieter het eens kunnen meten. Tussen een spoorstaaf en een geaard punt.

Op mijn eigen spoorbaan vandaag nog eens gemeten. Ik meet 21 volt tussen een spoorstaaf en de aardlip van een stopcontact. Dat is met een digitale meter. Met een analoge multimeter hangt het af van de bereikskeuze. Lager bereik is lagere inwendige weerstand van de meter en lagere gemeten spanning.
Baan wordt gevoed met 2 Meanwell voedingen uit de RS-serie.

Ik begrijp overigens niet het verschil tussen een dubbel geïsoleerde voeding en een geaarde voeding. Wat er lekt van primair naar secundair hangt af van de interne schakeling. Sommige schakelende voedingen hebben bewust een condensator en/of een hoogohmige weerstand daartussen. Maar dat is onafhankelijk van wel of niet geaard zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #23 Gepost op: 01 September 2024, 22:11:52 »
Pieter mag de Z21-toolbox op de PC installeren en dan deze openen. De PC met de Z21 laten verbinden en uitlezen. Daarin staat aangegeven welke spanning op de baan staat. Bij de zwarte Z21 kan je dan ook nog de uitgangspanning (baanspanning) aanpassen naar de gewenste spanningshoogte. Bij de witte z21 / witte z21start kan je wel de boel uitlezen maar kan je niet aanpassen. Dan is het alleen aan te passen met een wijziging van de voeding. Maar zoals nu met de zwarte Z21 hoeft dat allemaal niet. Dan pas je het gewoon via de toolbox. Je kan het ook met de z21-app doen volgens mij.

Pieter hoeft niets te meten. Alleen maar uitlezen en in te stellen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 September 2024, 22:48:45 »
Die spanning zegt ook niet zo veel. Je eigen geleiding en zweet niveaus spelen hier ook mee  ;D ;D ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #25 Gepost op: 01 September 2024, 23:33:34 »
Logt inderdaad aan de geleidingsweerstand van de huid, of j als e bijvoorbeeld veel armhaar hebt wat ook geleidend is. Haatzaljes reiken tot onder je huid waardoor die geleiding beter voelbaar is. Wat huis betreft, des te ouder, des te meer je huid verleerd en je ook meer weerstand hebt.

Ik ben 41 en ik krijg bij alle centrales van 12 tot 18V gewoon soms een optater. Nou ja, optater is een groot woord, een prikkel.

De Z21 staat standaard ingesteld op 18V uitgangsspanning. De voeding is 20V.

Er is door galvanische scheiding in de voeding geen verbinding met aarde.dus meten daartussen lijkt me niet zinvol. Als je met je arm of vinger contact maakt tussen de twee polen van de rails, voel je een schokjes. Je lichaam is dan een geleider. Des te lager de weerstand, des te beter voelbaar de schok.

Het kan geen kwaad, alles onder 50V is onschadelijk voor het lichaam. Daarom noemen we het een "aanrakingsveilige spanning". Nee je tong valt niet onder aanrakingsgebied, dat is een orgaan.

Groetjes

Edit: Skineffect discussie in 3...2....1.... (geintje)
« Laatst bewerkt op: 01 September 2024, 23:35:56 door Martin Domburg »

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2024, 13:01:13 »
Goede avond allemaal,
Ik had een FLM Twin Center en op aanraden van de leverancier, heb ik een Roco Z21 set aangeschaft.
De ZWARTE versie, alwaar de router bij zit.
Nu heb ik, om te begrijpen hoe dit allemaal werkt, een ovaaltje gemaakt, loks gedigitaliseerd en alles werkte prima.
Ik had al snel in de gaten hoe de loks in te steleen etc etc en heb een YAMORC bezet melder aangeschaft om die in te bouwen en zo 4 blokken te maaken.
Sinds ik dat heb gedaan, lijkt het wel of de stroom naar de baan toe verhoogd is.
Als je de rails ( ook de programeer rails ) aan raakt, krijg je dat tintelende gevoel in je vingers.
Lijkt mij niet echt goed voor de decoders en motor ....
Heeft iemand dit al eens meegemaaakt of heeft iemand hier een verklaring voor ???
Alvast dank voor de reactie(s)  :)

Hoi Pieter, ik voel die prikkelingen ook als ik met mijn hand over de rails veeg. Ik heb dat b.v. ook bij mijn laptop gewoon op de plastic buitenkant maar alleen als de voeding eraan hangt. Ik zou ook wel willen weten hoe dit komt.
Met vriendelijke groet, Martin

Pieter Bregman

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 September 2024, 17:12:38 »
Mag ik jullie allemaal bedanken voor de geboden commentaren.
Vanavond zal ik de computer op de Z21 aansluiten en jullie laten weten, wat er gebeurt !
Tot laters !

Pieter Bregman

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2024, 18:43:42 »
OK, nou ik heb even een foto gemaakt van het scherm, alwaar niets bijzonders op te zien is .... EN .... ik krijg ook geen tintelend gevoel meer als ik de rails aanraak.
Even logisch gedacht, het zal waarschijnlijk de lucht vochtigheid zijn geweest, waar sommige van jullie over spraken
( zweet handjes etc etc, ook hoge lucht vochtigheid hahahahah )
Ter info, ik woon in Malta en daar gaan we nu naar september toe, de overgangs maand van hete zomer naar koelere periode, dus dat brengt lucht vochtigheid met zich mee, helaas ......... maar 't is nie anders !

Mag ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor de input en hopelijk gaat het nu allemaal wel lekker lopen, wetende wat er 99% aan de hand zou kunnen zijn.

Dank dank dank

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #29 Gepost op: 02 September 2024, 19:36:24 »
Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan andere mensen. Ik heb het hier zelf ook. Merk het ook als ik de rails aanraak. Niets tegen te doen  :) Schrikdraad was ook altijd leuk....
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!