Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
21 June 2025, 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29

Auteur Topic: Ervaringen van een beginner  (gelezen 4150 keer)

_Sjors_

• Offline Offline
  • Open source is important.
Ervaringen van een beginner
« Gepost op: 30 August 2024, 16:23:36 »
Misschien klagen we te veel, maar ik wilde het toch even kwijt, vooral met de stelling: Waarom zijn mensen binnen deze hobby zo kinderachtig/vals?

Met een paar vrienden, waaronder ikzelf, zijn we behoorlijk fanatiek bezig met modelspoor. We zijn allemaal starters in het bedrijfsleven en verdienen redelijk. Om wat tot rust te komen, knutselen we in de avonden en weekenden aan modelbanen en diorama's. Alleen elke keer als we in contact komen met andere hobbyisten, worden we bijna altijd belazerd. Een aantal voorbeelden:

Ik had per ongeluk een trein in de verkeerde schaal gekocht en probeerde deze via Marktplaats te verkopen. Ik vond het een mooi model, ondanks dat het in de verkeerde schaal was, en het hoefde niet per se weg. Maar als ik op het model niet te veel verlies zou lijden, kon hij wel weg. Ik kwam toen met iemand tot een prijs (rond de 85 euro) waar ik mee akkoord ging. Blijkbaar vond deze persoon dat te veel, want hij heeft er 20 euro van afgehaald door mij te betalen met nepgeld...

Tja, en beurzen... Ze verkopen je alles als "zo goed als nieuw", maar als je thuis komt, kun je het hele model uit elkaar halen omdat niks werkt qua verlichting en de motor loopt alsof er 20 gram zand in is gegooid. Om nog maar te zwijgen over de mensen die beginners compleet belazeren. Een persoon uit onze groep had een "zo goed als nieuwe" doos met rails gekocht. Hierbij moet ik zeggen dat dit ook werd verkocht als "beginnersset rails". Echter, toen we deze met de vriendengroep gingen uitzoeken, kwamen we erachter dat het een mix was van verschillende soorten rails en niet van één merk, zoals het werd verkocht. Vrijwel alle wissels werkten niet en veel stukken rails waren ingeslepen (waarschijnlijk voor DCC-blokdetectie) of ingekort. Met andere woorden, we hebben 60-70% gewoon weggegooid omdat er niks meer van te maken was. De overgebleven stukken zien er ook niet al te best uit, maar deze werken tenminste.

Informatie (buiten die van leveranciers) is lastig te vinden. En mocht je iemand vinden die je bijvoorbeeld iets over automatisch rijden wil uitleggen (als iemand tips heeft, let me know :) ), dan wil die je ook meteen zijn software verkopen of hardware. Iemand heeft mij bijvoorbeeld ABC remmen aangepraat, omdat ik dat nodig zou hebben. Waarom? Joost mag het weten. Ik vindt het dan ook echt niet erg om iets te kopen voor 20 euro als het dan wel werkt. Maar uiteindelijk bleek ik dit niet nodig te hebben.

Misschien zoeken we op de verkeerde plekken naar spullen en praten we tegen de verkeerde hobbyisten, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt met de andere hobby's die ik beoefen. Waarom moet dit allemaal zo moeilijk zijn?

Nog een aantal goede dingen: Op Reddit en op dit forum zijn we tot nu toe wel altijd goed geholpen, dus zolang we niks kopen (tweedehands) en thuis blijven, komt het goed.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 16:44:57 door Loved-Ubuntu »

Vonkentrekker

• Offline Offline
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Re: Ervaringen van een beginner
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2024, 16:47:09 »
Mijn advies voor iemand die serieus er mee wil beginnen is om bij een club te gaan, de meeste clubs vinden het fantastisch als ze nieuwe leden krijgen en je kan dan ook kijken of je met mede club leden gezamenlijk naar een beurs kan gaan.
dat heb ik in het begin ook vaker gedaan en waarschuwingen van meer ervaren modelspoorders heeft mij er meermaals van weerhouden om de kat in de zak te kopen.
MVG, Marcel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2024, 16:51:21 »
Ik wil er wel op reageren.

- Automatisch rijden; als jij jezelf een uur uitleg laat geven in de winkel denk ik wel dat de betreffende winkelier iets aan je kwijt wil.... dat uur moet wel betaald worden toch? En op 1 persoon zijn mening afgaan om ABC te gaan rijden is niet heel erg handig. Als leek is het verstandig daar wat meer info over te willen hebben dus meerdere kanalen/personen.
- Beurzen; met alles is het zo dat jezelf scherp moet zijn. Dus als je een partijtje rails in een doos koopt is het zeker handig even te checken voordat je ze betaald...toch? En als je een model koopt op bv Houten kun je dat altijd testen. Kun je dat niet? Liggen laten, immers kan geen mens in het ding kijken voordat hij of zij thuis is.
- MP; daar moet je gewoon voorzichtig zijn. Wil je dat niet? Niet doen. Ik heb op 1 transactie na altijd nette deals gehad van betrouwbare verkopers. Helpt zeker om even bij de ervaringen te kijken. En als iemand 2 dagen op MP zit? Moet ik dan vertellen wat je zeker niet moet doen?  ;) Verder is Ebay een goede optie en Facebook verkoopgroepen die je niet kent? Wegblijven.

Zoals jij het beschrijft ken ik de modelspoorwereld zeker niet en ik loop al eventjes mee :) Uitzonderingen zullen er altijd zijn maar dat is IRL ook zo.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 16:53:46 door Ronald Halma »

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2024, 16:55:32 »
Jammer dat er geen "," te herleiden is in je comment  :) . Ik ben inderdaad zelf naar een Club op zoek, ik woon helaas vrij afgelegen en er is maar een club in de buurt (20 min met de auto). Ik wilde naar hun open dag gaan en hun beurs die volgend jaar zal plaatsvinden. Ik ben heel benieuwd wat ik ga aantreffen. Op de foto's/website zag het er niet heel gezellig/spectaculair uit. Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet goed wordt bijgehouden. Want het gaat immers om de banen en niet de online aanwezigheid.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2024, 16:57:11 »
Jammer dat er geen "," te herleiden is in je comment  :) .

Wat? Leg even uit want ik mis blijkbaar iets.

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2024, 16:58:53 »
De status "Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas", ik vondt hem grappig.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2024, 17:00:59 »
Tip:

Gebruik je eigen naam in plaats van een uitdagende nickname en onderteken je posts netjes.

Dat toont naar mijn mening respekt naar degene die je hier wilt bereiken.

Groet,
Karst

Ben

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2024, 17:02:26 »
+1  (y)

Bovendien:

Tja, en beurzen... Ze verkopen je alles als "zo goed als nieuw", maar als je thuis komt, kun je het hele model uit elkaar halen omdat niks werkt qua verlichting en de motor loopt alsof er 20 gram zand in is gegooid.

Juist op een beurs is er alle gelegenheid om te zien wat je koopt. Je kunt proefrijden op een testbaantje en pas als je tevreden bent is de koop gedaan.

Gr, Ben.

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2024, 17:04:00 »
Op de foto's/website zag het er niet heel gezellig/spectaculair uit. Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet goed wordt bijgehouden. Want het gaat immers om de banen en niet de online aanwezigheid.
    De gemiddelde club website is al vijf jaar niet meer aangepast en de foto’s zijn meestal nog ouder dan dat, bij de club waar ik bij ben hebben we zelfs een heel nieuwe website moeten maken omdat we de inloggegevens kwijt waren nadat de man die dat allemaal regelde gestorven was. 
MVG, Marcel

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2024, 17:06:13 »
Valt me nu nog wat binnen, bij tweerail H0 kun je een 9 volt batterij gebruiken om te kijken of een loc het doet, is handig op een beurs
MVG, Marcel

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2024, 17:07:43 »
- Automatisch rijden; als jij jezelf een uur uitleg laat geven in de winkel denk ik wel dat de betreffende winkelier iets aan je kwijt wil.... dat uur moet wel betaald worden toch? En op 1 persoon zijn mening afgaan om ABC te gaan rijden is niet heel erg handig. Als leek is het verstandig daar wat meer info over te willen hebben dus meerdere kanalen/personen.

Het was niet al te lang (5min), maar hij gaf het echt als enige oplossing, en ik wil er ook best voor betalen. Daar ben ik ook zeker niet de moeilijkste in. Als ik na een kort gesprek weet waarom ik het nog niet werkend heb en dat het hierna wel werkt dan kom ik 200% zeker terug in deze betreffende persoon om vortaan meer inkopen te doen. Ook wil ben ik niet de beroerdste om voor de tijd te betalen en het gaat mij ook zeker niet om de 20 euro. Het gaat mij er meer om dat je iemand iets vraagt waarvan ik zou denken "die weet er wel iets vanaf" en dat deze je dan alleen een ABC remmen wil verkopen. Dan had je net zo goed kunnen zeggen, sorry ik weet het niet. Maar misschien helpt dit.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2024, 17:08:33 »
Ik ben inderdaad zelf naar een Club op zoek, ik woon helaas vrij afgelegen en er is maar een club in de buurt (20 min met de auto). Ik wilde naar hun open dag gaan en hun beurs die volgend jaar zal plaatsvinden. Ik ben heel benieuwd wat ik ga aantreffen. Op de foto's/website zag het er niet heel gezellig/spectaculair uit.
En die 20 minuten is je al te veel? Dan vraag ik me af hoe serieus je bent. Wat kost het voor moeite om dan eens een keertje langs te gaan om een indruk op te doen.
Eigenlijk vindt ik je verhaal een beetje zeuren om het zeuren.
Je verhaal over de rails gekocht op een beurs vindt ik net als Ronald wel bijzonder. Je bent er toch zelf bij als je het koopt. Blijkbaar vond je het toen niet de moeite om e.e.a. te controleren. En dan ga je nu zeuren dat je op de beurs "opgelicht" bent.
Ik zou adviseren om de hand ook in eigen boezem te steken.
Ook ik herken wat je allemaal beschrijft niet echt.
Ja je moet uitkijken wat je koopt via marktplaats en soortgelijke sites.

En wat betreft dat automatisch rijden. Stel hier de vragen en je wordt graag geholpen. En kijk eens in de encyclopedie. Daar is ook een heleboel te vinden.
Gr.
Eric

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2024, 17:08:45 »
Uiteraard vervelend dat je bij het begin van onze mooie hobby een paar keer de deksel op de neus krijgt. Of het meer is dan elders, dat weet ik niet. Overal zijn wel rotte appels te vinden. Dus ook bij het modelspoor. Misschien is het juist dat het in onze hobby zeer doet, omdat het al snel om redelijke waarde gaat? En ook hier geldt: is het te mooi om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk zo.

Ik probeer altijd van het goede van mensen uit te gaan. En de definitie van bijna nieuw is voor iedereen anders. De ene vindt af en toe rijden al teveel voor een nieuwstaat, de andere vindt het prima als de pantograaf eraf hangt.....

Het is wel een hobby waar veel kennis je verder helpt. Dat kan bij een club, maar ook vakliteratuur, youtube en ook beurzen (denk aan de beurs in Houten) en winkels zijn fijn, omdat je daar echt kan kijken. Ook zijn er veel fora's beschikbaar. Een voordeel van dit forum is dat het gratis is en je alles kan vragen. Echter heeft onze hobby ook zoveel kanten dat het belangrijk is om uit te zoeken wat je wil. Wil je vooral rijden? Veel treinen en leuke kleuren? Dan wordt dan eerder een treinbaan genoemd. Wil je iets natuurgetrouw namaken, een realistisch beeld? Een historische samenstelling? Dan is dat meer een modelbaan.

Kortom, kijk veel rond en gebruik dat om je mening te vormen. Als het echt belangrijk/duur is, bekijk het dan voordat je het koopt. En, heb je zelf weinig kennis, zoek dan iemand die met je mee wil die die kennis wel heeft.

En, besef ook dat fouten je verder helpen. Je zal voortaan wel 2x kijken of je zoekt naar de juiste schaal. En goed de foto's bekijken of de rails wel echt in nieuwstaat is. Dat is soms zonde van het geld, maar van je "fouten" leer je.

Groeten,
Rogier

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2024, 17:09:11 »
Valt me nu nog wat binnen, bij tweerail H0 kun je een 9 volt batterij gebruiken om te kijken of een loc het doet, is handig op een beurs

Dit doe ik, alleen de laatste keer had mijn 9 volt batterij kortsluiting gemaakt in mijn broekzak met de auto sleutel en was die vrij warm geworden. Ik heb deze toen maar in de auto gelaten ipv mee te nemen.

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2024, 17:16:56 »
En die 20 minuten is je al te veel?
Misschien was ik niet duidelijk, ik vindt het niet persee erg dat het 20 minuten rijden is. Ik wilde aangeven dat ik inderdaad op zoek ben naar een Club en dat de gene die het dichtsbij is 20 minuten rijden is.

Je verhaal over de rails gekocht op een beurs vindt ik net als Ronald wel bijzonder. Je bent er toch zelf bij als je het koopt. Blijkbaar vond je het toen niet de moeite om e.e.a. te controleren. En dan ga je nu zeuren dat je op de beurs "opgelicht" bent.
Ik persoonlijk had zeker gekeken, alleen de persoon die de rails heeft gekocht wist er echt niks van. Dit was ook zijn eerste keer dat die iets kocht omtrend modeltreinen. En toen ik de doos van boven zag lagen ook wel de goede stukken bovenop. Je kan dit inderdaad zien als iets wat die gecontrolleerd zou moeten hebben en als eigen schuld ervaren.