Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Menno
Vandaag om 21:07:21
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13

Auteur Topic: Ervaringen van een beginner  (gelezen 4122 keer)

_Sjors_

• Offline Offline
  • Open source is important.
Re: Ervaringen van een beginner
« Reactie #15 Gepost op: 30 August 2024, 17:24:44 »
Tip:

Gebruik je eigen naam in plaats van een uitdagende nickname en onderteken je posts netjes.

Dat toont naar mijn mening respekt naar degene die je hier wilt bereiken.

Groet,
Karst

Dankjewel, neem ik op

Groetjes,

Sjors

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #16 Gepost op: 30 August 2024, 17:36:03 »
Jammer dat er geen "," te herleiden is in je comment  :) . Ik ben inderdaad zelf naar een Club op zoek, ik woon helaas vrij afgelegen en er is maar een club in de buurt (20 min met de auto). Ik wilde naar hun open dag gaan en hun beurs die volgend jaar zal plaatsvinden. Ik ben heel benieuwd wat ik ga aantreffen. Op de foto's/website zag het er niet heel gezellig/spectaculair uit. Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet goed wordt bijgehouden. Want het gaat immers om de banen en niet de online aanwezigheid.

Zet even voor de duidelijkheid even je woonplaats in je profiel, is overigens alleen te lezen voor leden van dir forum.
2e hands kopen doe ik alleen op Ebay.de en ik betaal met Pay-Pal want dan zijn mijn aankopen verzekerd en ik heb zeer goede ervaringen er mee zonder enige vorm van oplichting o.i.d.
Grt, Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 30 August 2024, 17:37:08 »
De status "Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas", ik vondt hem grappig.

Ik vond hem grappig... mooi. Denk zelf aardig netjes Nederlands te schrijven en daar punten en komma's te zetten waar ze ook horen. maar volgens mij wilde je iets met ervaringen in de hobby.

Tip:

Gebruik je eigen naam in plaats van een uitdagende nickname en onderteken je posts netjes.
Dat toont naar mijn mening respekt naar degene die je hier wilt bereiken.

Dat. En zet je woonplaats in je profiel hier, dat helpt mensen om evt wat te doen waar jij naar op zoek bent.

Clubs; moet je ook net geluk hebben. Als je (met respect) in de bejaardensoos terecht komt met een gem. leeftijd van 75 is er meestal niet veel sympathie voor digitaal. Dus daar moet je ook zelf goed kijken wat je zoekt en wilt. Verder is oplichting absoluut niet toelaatbaar en moet gestraft worden. Maar ik zie dat je 26 bent dus een heldere jonge vent. Dan weet je als geen ander dat je in de huidige wereld niks voor niets krijgt en dat de oplichters welig tieren op internet, Facebook en waar dan ook. Lees een (digitale) krant en je weet wat ik bedoel.

Succes :)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 30 August 2024, 17:39:35 »
Dankjewel, neem ik op

Groetjes,
Sjors

(y) (y)

Keska

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 August 2024, 17:41:11 »
 ;)
Ronald,
Als je schrijft dat Sjors zijn woonplaats nog niet in zijn profiel heeft vermeld, waarom vermeld je dan zelf heel vaag "Achterhoek"?
Er zijn er veel die dit niet of vaag invullen.
Bommelsteijn is er ook zo een.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 17:43:55 door Keska »
Walter

741230

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 August 2024, 17:59:48 »
Bepaal vooral zelf welke persoonsgegevens je hier online wil delen. Dat doe ik zelf ook.

En door schade en schande werden we wijs. Met een tweedehands artikel kan van alles mis zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 18:02:27 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 August 2024, 18:30:19 »
Ik vond hem grappig... mooi. Denk zelf aardig netjes Nederlands te schrijven en daar punten en komma's te zetten waar ze ook horen. maar volgens mij wilde je iets met ervaringen in de hobby.

Ik denk dat u mij verkeerd begrijpt, Vonkentrekker had als status "Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas", daar maakte ik een opmerking op. Niet op uw post, sorry voor de verwarring. Mijn Nederlands is inderdaad niet perfect. Ik ben ook een voorstander van Engels en ik zou ik nooit zeggen dat mijn Nederlands goed is of iemand willen verbeteren erop.

Dat. En zet je woonplaats in je profiel hier, dat helpt mensen om evt wat te doen waar jij naar op zoek bent.

Met alle respect, dat ga ik niet doen en dit zou ik ook iedereen afraden om te doen. Iets met oplichters welig tieren op internet.

Clubs; moet je ook net geluk hebben. Als je (met respect) in de bejaardensoos terecht komt met een gem. leeftijd van 75 is er meestal niet veel sympathie voor digitaal. Dus daar moet je ook zelf goed kijken wat je zoekt en wilt. Verder is oplichting absoluut niet toelaatbaar en moet gestraft worden.

Super bedankt voor de tip! Het gaat mij eerlijk gezegd meer om het bouwen dan om de treinen zelf. Hoewel ik het wel leuk vind om ze te zien rijden. Dit is ook de reden dat ik graag automatisch rijden zou willen hebben. Want het besturen ervan spreekt mij niet echt aan (dus nu staan ze meestal in de vitrine).

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 August 2024, 18:41:38 »
Bepaal vooral zelf welke persoonsgegevens je hier online wil delen. Dat doe ik zelf ook.

Komt goed, dankjewel  :angel:

En door schade en schande werden we wijs. Met een tweedehands artikel kan van alles mis zijn.

Jullie hebben ook eigenlijk helemaal gelijk, ik had zeker beter moeten opletten in eigenlijk alle gevallen. Alleen ik had het misschien niet zo verwacht binnen deze hobby dat ik er meer van versteld sta. Begrijp me niet verkeerd trouwens, ik wil niemand kwetsen en ik heb afgelopen zaterdag in Houten ook zeker een aantal leuke en behulpzame gesprekken gehad. Terwijl dat toch wel echt een plek is waar hobbyisten handelaren staan om hun spul te verkopen.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #23 Gepost op: 30 August 2024, 18:50:01 »
Dag Sjors,

Niet alleen als je iets koopt op Marktplaats of een beurs, of als je advies vraagt bij een winkelier: ook als je hier een gedurfde stelling opschrijft moet je blijkbaar oppassen!  ;)

Ik denk dat jij ook wel weet dat er oplichters op Marktplaats zitten, op beurzen staan en dat er winkeliers zijn die erop uit zijn je iets aan te smeren. Met het argument dat je goed moet opletten wordt de schuld impliciet bij jezelf gelegd. Dat lijkt me niet terecht. Dat je als beginner geen verstand hebt van modelspoor kan toch geen geldige reden zijn om je een doos met troep te verkopen?

Maar je stelling is: waarom zijn het er in de modelspoorwereld zoveel? Dat kan ik niet bevestigen. Ik heb in 2020 de hobby weer opgepakt en sindsdien veel gekocht op Marktplaats en Ebay, in Houten en een enkele winkel. Op Marktplaats en Ebay ben ik weleens belazerd. In Houten en in de winkel is dat lastiger omdat ik geen beginner ben.

Jij lijkt je te baseren op een paar negatieve ervaringen. Als je er nog maar weinig hebt, kan ik me voorstellen dat je een negatieve indruk krijgt van modelspoorders.

Je vergelijkt het met andere hobby’s. Kun je aangeven welke? In sommige reacties wordt de noodzaak van veel kennis genoemd. Geldt dat voor die andere hobby’s misschien minder? Of is er een ander verschil?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Vonkentrekker

• Offline Offline
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
« Reactie #24 Gepost op: 30 August 2024, 18:52:23 »
Het gaat mij eerlijk gezegd meer om het bouwen dan om de treinen zelf. Hoewel ik het wel leuk vind om ze te zien rijden. Dit is ook de reden dat ik graag automatisch rijden zou willen hebben. Want het besturen ervan spreekt mij niet echt aan (dus nu staan ze meestal in de vitrine).
.   De meeste clubs zijn heel blij met bouwers.
MVG, Marcel

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 August 2024, 19:05:11 »
Je vergelijkt het met andere hobby’s. Kun je aangeven welke? In sommige reacties wordt de noodzaak van veel kennis genoemd. Geldt dat voor die andere hobby’s misschien minder? Of is er een ander verschil?

Mijn vader en ik hebben samen (vanaf vroeger meegesleept, niet echt een keus) een hobby in motoren en oldtimer auto's. Hiermee ben ik nu al een stuk minder opgelicht dan in mij 2 (ongeveer) jaar dat ik mezelf begeef in de modelspoor hobby. Daarbij zou ik denken dat bij voertuigen dit toch wel iets erger zou zijn dan bij modelspoor. Het theriotype zal er niet voor niks zijn zullen we maar zeggen. Maar het zal inderdaad zo zijn dat ik hiervan een stuk meer af weet. Laten we het zo zeggen, ik zie of merk het inderdaad wel als een versnellingsbak er elk moment eronderuit kan vallen. Waarbij als ik naar een model kijk op een beurs, ik geen idee heb hoe ik kan zien of het een goed of slecht model is. Ik kom er eigenlijk pas thuis achter als ik hem helemaal uit elkaar haal.

Gr,

Sjors
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 20:14:31 door _Sjors_. Reden: Kreeg comenteer op de zinsopbouw »

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #26 Gepost op: 30 August 2024, 19:16:30 »
Dan zal ik eens wat oude auto’s gaan aanschaffen om te zien of ik opgelicht word :). Ronald Halma zit zelf in het oldtimer-wereldje, misschien dat hij daar iets over kan zeggen.

Nu we weten hoe je heet, hoef je wat mij betreft niet elke keer te ondertekenen, hoor. In het begin deed ook ik hier hetzelfde als bij een e-mail (en dat kwam weer van de papieren brief): ik begon met een aanhef en eindigde met een groet. Dat slijt er na een tijdje uit.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #27 Gepost op: 30 August 2024, 19:51:02 »
Ronald,
Als je schrijft dat Sjors zijn woonplaats nog niet in zijn profiel heeft vermeld, waarom vermeld je dan zelf heel vaag "Achterhoek"?

Kijk nog maar eens  ;)

Ronald Halma zit zelf in het oldtimer-wereldje, misschien dat hij daar iets over kan zeggen..

Klopt, en ook daar gebeuren dezelfde dingen als hier beschreven. Je hebt goudeerlijke mensen op deze wereld en de allergemeenste beddriegers. Daartussen zit een heel scala aan diversiteiten en die komen overal voor helaas.

R1954

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 August 2024, 19:55:47 »
Ik en mijn vader hebben samen (vanaf vroeger meegesleept, niet echt een keus) een hobby in motoren en oldtimer auto's. Hiermee ben ik nu al een stuk minder opgelicht dan in mij 2 (ongeveer) jaar dat ik mezelf begeef in de modelspoor hobby. Daarbij zou ik denken dat bij voertuigen dit toch wel iets erger zou zijn dan bij modelspoor. Het theriotype zal er niet voor niks zijn zullen we maar zeggen. Maar het zal inderdaad zo zijn dat ik hiervan een stuk meer af weet. Laten we het zo zeggen, ik zie of merk het inderdaad wel als een versnellingsbak er elk moment eronderuit kan vallen.
Ik en mijn vader...
Niet andersom?
Enfin, je weet dus het verschil tussen rode en blauwe bougievonkjes?
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 19:58:06 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

_Sjors_

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 August 2024, 20:18:50 »
Enfin, je weet dus het verschil tussen rode en blauwe bougievonkjes?

Rood zou ik niet kopen, krijg die niet genoeg lucht ten opzichte van de brandstof. Maar je kunt ze ook in een doosje kopen naast de knipperlichtvloeistof  ;)