Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: niet zo vlakke baan  (gelezen 15651 keer)

steele

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #210 Gepost op: 02 September 2024, 19:25:30 »
Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? En wat je daarvoor betaald hebt? Ik ben naar een soortgelijke optie aan het kijken. Ik dacht eerst aan 2 fietsenliften, maar die gaan elk tot 20kg (dus zit je op 40kg totaal). Bij mijn lokale houthandel incl ijzershop zag ik degelijke katrollen etc. Maar zo'n slinger is wel fraai. En 300lbs = 135 kg. Dat is best een hoop als je licht bouwt. Hoop ik  ;D

Bij Amazon USA voor 213,20€ incl. verzending en douane.
Kan 300 LBS of 136 kg hijsen (er is zelfs 50% marge) ik denk niet dat het treinblad zoveel weegt zelfs met een stevig houten frame eronder.

Overhead Garage Storage Lift Hoist, Heavy-duty Ceiling Mounted Garage Storage Lift System for Organization - Supports 8-16ft Ceilings, 300lbs Weight,


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Hijsplaat-instructies-66d5f4b01a92d.pdf

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #211 Gepost op: 02 September 2024, 20:10:32 »
Hallo Steele,

Zie net voor het eerste jouw draadje wat ik globaal helemaal heb doorgelezen.
Typisch marklin en als jij dat mooi vindt is dat helemaal prima.
Veel over het sporenplan. Ik wil daar toch een bescheiden opmerking aan toevoegen en dat is dat als je gaat rangeren een groot deel van de baan geblokkeerd is en je hebt geen omloopsporen waarbij dan of de loc opgesloten wordt of je een rondje over de baan moet racen om aan de goede kant te komen.  Veel plezier en succes en doe vooral wat jij mooi vindt.

steele

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #212 Gepost op: 02 September 2024, 20:26:20 »


Is hiermee aan dit euvel verholpen?
« Laatst bewerkt op: 03 September 2024, 01:02:56 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #213 Gepost op: 03 September 2024, 07:43:58 »
Dank voor de toelichting  (y).

Heb je al bedacht hoe je de baan wilt bouwen? Ik wil zelf zo licht mogelijk bouwen met populieren multiplex van de houthandel (12mm) en mogelijk XPS als bovenplaat.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #214 Gepost op: 03 September 2024, 09:21:14 »
12 mm is nog rijkelijk dik. 9 mm is genoeg, en het kan zelfs met 4 mm als je de randen verstijft met opgelijmde latjes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

steele

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #215 Gepost op: 03 September 2024, 09:43:26 »
12 mm is nog rijkelijk dik. 9 mm is genoeg, en het kan zelfs met 4 mm als je de randen verstijft met opgelijmde latjes.

is afhankelijk van de oppervlakte natuurlijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #216 Gepost op: 03 September 2024, 09:47:31 »
De grootste lengte is 230 cm. Dat is te doen met een ultralichte bouwwijze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #217 Gepost op: 03 September 2024, 09:58:37 »
Afgelopen weekeinde waren de Smalspoordagen in Valkenburg (ZH). Daar stond de Graafstroom van Vincent Bode. Als er 1 modelbaan ultra licht gebouwd was, is dat deze. Met behulp van zelfgemaakte houten kokers van dun triplex werd stevigheid en stijfheid verkregen. De modelbaan is op diverse plekken verstevigd met glasvezel en vele dragers zijn natuurlijk voorzien van gaten.
Het is een tamelijk forse baan, die zo wel op een paar latjes kan staan.


Voor de beurs begon, mocht ik even een kijkje achter nemen. Vandaar deze foto.

Deze constructie is minder geschikt voor de hoeveelheid rails en treinen die jij wilt bergen, maar je kunt wel een idee krijgen hoe je licht kunt bouwen.

Groet,
michel

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7388
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #218 Gepost op: 03 September 2024, 10:25:50 »
Licht bouwen heeft ook consequenties.
Met name de stabiliteit daar moet goed naar gekeken worden.

Mijn ervaring is dat publiek verre van de baan gehouden moet worden.
Kinderen gaan al snel ergens aan hangen als ze het niet kunnen zien.

Ook fotografen kunnen er wat van als ze een detail op beeld willen zetten.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #219 Gepost op: 03 September 2024, 10:37:04 »
Dit hele draadje gaat over een thuis baan, Ronald. Ik haal Vincent er alleen bij ter illustratie van licht bouwen.

Groet,
Michel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #220 Gepost op: 03 September 2024, 10:59:13 »
De grootste lengte is 230 cm. Dat is te doen met een ultralichte bouwwijze.
Voor een vaste baan wel denk ik. Maar Yves wil dit ophijsen. Of er dan nog iets van stabiliteit overblijft betwijfel ik.
Maar we zullen het binnenkort wel zien als Yves de baan aan het bouwen is en zijn vordering toont  :angel:
Gr.
Eric

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #221 Gepost op: 03 September 2024, 12:11:03 »
12 mm is nog rijkelijk dik. 9 mm is genoeg, en het kan zelfs met 4 mm als je de randen verstijft met opgelijmde latjes.

Dank voor de tip! 9mm is bij mijn houthandel ook voorradig, alleen dan is vanaf de kopse zijde boren/schroeven lastiger. En het gewichtsverschil van een gehele plaat (250x125) in 9 of 12 mm viel mij reuze mee.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: niet zo vlakke baan
« Reactie #222 Gepost op: 03 September 2024, 12:20:46 »
Als je versterkingslatjes in de hoeken zet, hoef je niet in de kopse kanten te schroeven. Bij 4 mm is schroeven in de kopse kant helemaal uitgesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.