Laatst heb ik een discussie gehad met de goegemeente hier in het dorp. Ik woon landelijk tussen de fruitbomen en pachtgronden. Nu is het zo dat er hier in België een heel ingewikkelde mix is gegroeid tussen beroepsverenigingen en de politiek. Het is wat te ingewikkeld om de geschiedenis te duiden, maar het komt er op neer dat de Boerenbond (vakvereniging van de boeren) en een politieke partij (Christen democraten, CVP) samen 1 zijn. Nu hebben de boerenbond een heel economisch verdien model, het komt er op neer dat zij de boeren veel willen verkopen, zoals elke commerciële club. Deze club verkoopt dus ok alle mogelijke landbouw machines zo ook de befaamde hagel kanonnen. Nu is wetenschappelijk bewezen dat die krochten totaal geen invloed hebben op de onweders of hagelbuien waarvoor ze verkocht worden. Maar, en nu komt het, er zijn dus gladde verkopers die de boeren wijs maken dat die knallers hun oogsten zullen redden en die verkopen zo'n knaller voor wel 40000€ aan die goedgelovige boeren. Die mensen hebben dat geld niet natuurlijk, maar geen probleem, ze kunnen toch geld lenen om hun bedrijf te redden, want de boerenbond heeft ook zelf een bank, Crelan dacht ik, dus kopen die boeren zo'n ding, want de verkoper heeft gezegd dat het werkt. Dat heeft tot gevolg dat als er ook maar een mogelijkheid tot onweer bestaat er hier ongeveer een 10 tal kanonnen elke 20 seconden een knal produceren van 110db. Nu heb ik 2 honden, en ik kan je verzekeren dat die het niet leuk vinden, en dan enkele uren compleet in paniek slaan. Nu heb ik de fout gemaakt om op de lokale Facebook groep te vragen om ook rekening te houden met buurtbewoners met huisdieren, honden, paarden, katten.. die het niet leuk vonden om met nutteloos geknal geconfronteerd te worden. Nu, ik kan je verzekeren, het kot was te klein, ik was de onverlaat, de verrader, de asociale, en en en... maar uiteindelijk komt het er op neer dat die mensen natuurlijk niet willen weten dat die hele investering nutteloos is, wan kijk maar, waar die cluster kanonnen staan is de bliksem amper ingeslagen, en heeft het niet gehageld. Nu waren ze even vergeten dat 3 weken voordien de halve dorpskern onder water heeft gestaan maar ala, minor detail. Elk wetenschappelijk argument en bewijs werd afgeblokt met " hier heeft het gewerkt, dus werkt het overal" wetenschap is inferieur aan wat de verdedigers of slachtoffers van de gladde verkopers beweren. Ik bedoel daarmee dat ondanks alle mogelijke metingen en wetenschappelijke rapporten de meningen toch blijven bestaan. En ik heb liever de discussie over draaddikte of multi aderige draadjes dan 10 hagelkanonnen.mvgDirk
Over ouder worden gesproken; Vergeten we het effect van steunzolen niet? Door het dikke rubber ben je natuurlijk al volledig geisoleerd.
Maar wat nou als je het gewoon lekker vind als men op je tenen gaat staan, en je er een kick van krijgt?