Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Station Schwarzburg  (gelezen 1209 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Station Schwarzburg
« Gepost op: 08 August 2024, 23:29:00 »
Zoals veel andere modelspoorders heb ik ook het prachtige Faller model van station Schwarzburg. Nu ben ik op dit moment op vakantie vlakbij deze plaats en kon ik met de gastenkaart ook nog eens gratis (tja, er moet natuurlijk wel geld overblijven voor nieuwe treintjes nietwaar  ;D ;D) met de trein mee naar dit station dus deze kans maar gegrepen.
Hierbij enkele foto's van het station zoals het er nu bij ligt/staat. Best wel bijzonder trouwens, zo'n (oorspronkelijk) prachtig groot gebouw voor een vrij klein plaatsje dat ook nog eens ruim een halve kilometer verderop ligt. 

Spoorzijde:




Het voorste, doodlopende spoor is niet meer in gebruik, daarnaast ligt een smal perron (op foto 1 nog net zichtbaar) waarlangs de trein stopt.

Straatzijde:





Op deze laatste foto is te zien hoe het station ligt tussen het groen. De foto is genomen vanaf de "overkant" vanaf Schloss Schwarzburg.


Groeten,
Bert

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2024, 00:06:31 »
Het station is intussen mooi opgeknapt.

Jaren geleden was ik er ook, toen was het net verkocht en was de nieuwe eigenaar druk bezig met de renovatie/restauratie.
Er was aanzienlijk achterstallig onderhoud en dus een hoop op te knappen.

Ooit was Schwarzburg de residentie van de graven van het gelijknamige vorstendom, dus het station moest wel een zekere allure hebben.

Faller is bij de ontwikkeling van het model wrs uitgegaan van de oorspronkelijke tekeningen met open loggia.
Deze is al na enkele jaren dichtgemaakt aangezien deze in de praktijk niet bleek te voldoen.
Schwarzburg ligt nogal hoog in het gebergte dus is het vaak te koud om in de loggia te vertoeven.
Er was meer behoefte aan een (verwarmde) wachtruimte.



Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 154
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2024, 10:46:21 »
Leuk zeg  (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2024, 11:11:26 »
Mooie foto's, de moeite waard om dit station gewoon zo na te bouwen, overigens.
Heeft het station slechts twee sporen? Of ligt de rest van het emplacement ernaast?

Groet,
Michel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2024, 11:47:59 »
Als ik zo op GM kijk, is dat tweede spoor niet eens meer te bereiken: geen wissel.
Groet, Frank

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2024, 12:17:56 »
Eerste keer was ik er in 2001, vervolgens in 2005 nog een keer.
In de tussentijd was er al een hoop opgeknapt.
De laagbouw is nog niet af en heeft bv nog de oude DDR-kozijnen.

Een foto uit juni 2005:


Uit 2001 heb ik helaas geen (gedigitaliseerde) foto's.





tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2024, 12:36:57 »
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden, gezien de ruimte is het maar een klein station geweest, met een groot stationsgebouw.
Ook in vroeger dagen had het maar twee sporen, als ik het zo zie:

Bron: Lutz68, www.fotocommunity.de

en een nog oudere foto laat alleen een goederenspoor aan de rechterzijde zien:

Bron: www.transpressnz.blogspot.com

En zoals de foto van Bert laat zien, ligt het station vrij verlaten van andere bebouwing. Leuk thema voor een baantje  (y)

Groet,
Michel

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2024, 17:01:13 »
Het station is inderdaad nooit groter geweest dan twee sporen plus heel vroeger nog een kopspoortje voor goederen. Er is ook totaal geen ruimte voor meer sporen. Op de foto's van de straatzijde is de rand van het geasfalteerde deel ook meteen de rand van de bergwand en gaat het daar al vrij steil naar beneden. Ook aan de linker- en rechterzijde is dat zo en aan de rechterzijde moest ook nog eens ruimte ingeruimd worden voor de toegangsweg naar het station.
De lijn is voor zover ik weet ook altijd een enkelsporige lijn geweest maar schijnt in de hoogtijdagen wel dagelijks met D-Züge uit Dresden en in de weekenden zelfs uit Leipzig te zijn bereden.
De overige stations langs deze lijn zien er overigens een stuk minder fraai uit. Hoewel sommige ook oorspronkelijk prachtige gebouwen moeten zijn geweest is daar momenteel niet veel meer van over en zijn de meesten welhaast verpauperd te noemen.

Groeten,
Bert

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Schwarzburg
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2024, 17:44:40 »
Vreemd.

Bij mij waren er 3 sporen. :angel:

mijndrgbaan005 by Kees Borgers, auf Flickr

Even op de foto klikken voor de film.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#