Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?  (gelezen 1116 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • HTM Modeltrambaan
Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Gepost op: 30 July 2024, 19:29:13 »
Beste allemaal,

Ik ben nog steeds druk bezig met de voorbereiding van een modeltrambaan(tje). Die moet geautomatiseerd worden. Maar waarmee?
Ik had al 23 jaar het Lenz systeem met bezetmelders. Bij het trambaantje moet gewerkt worden met scherp (voor)gebogen flexrail. Ik zag isolatielassen daarin niet zitten. Dus dacht ik in eerste instantie aan reedcontacten en magneetjes. Terugmelding via S88 op de IB 2neo.
Nu kreeg ik vandaag van Menno 6 bogen R1 opgestuurd, dat betekent 2 halve cirkels geen flexrail buigen. Nu kan ik de rails zo indelen dat ik geen isolatielasjes in flexrailaansluitingen meer krijg. En dan komt de vraag:

Doorgaan met het plan voor reedcontacten of toch weer stroomdetectie via loconet op de IB 2? Ik kom er niet uit!
Koploper reageert zo goed op de stroomdetectie, dat heeft voor mij een voorkeur.
De baan omschakelen om een analoog trammetje uit te proberen is weer makkelijker zonder isolaties.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, vooral onder de trambestuurders onder ons  ;) Wat zou ik over het hoofd kunnen zien?

Bij voorbaat dank,

Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #1 Gepost op: 30 July 2024, 20:57:03 »
Hallo Jan

Op mijn nieuwe N baantje Stugl Stuls heb ik een analoge automatische schaduwstation gemaakt met reedcontacten, relais en ABC rem printjes omdat ik geen computer wilde gebruiken zo wisselt 2 treinen in beide richtingen zich af dat kan je eventueel ook doen met trams die dan achter elkaar aan rijden. En omdat de wagens van Kato voorbereid zijn op binnenverlichting heb ik er voor gekozen om de magneet onder de laaste wagen te plakken en reed contaten aan het begin van het blok geplaats. Met de Lenz LH100 gaat het voor mij prima.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2024, 21:04:06 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4536
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #2 Gepost op: 30 July 2024, 21:01:34 »
Reed contacten of stroomdetectie maakt voor koploper niet uit.

Zijn gewoon bezetmeldingen.

Verder. 

Bij reed contacten moet je iedere tram van Magneet voorzien.

Bij stroomdetectie niet.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2024, 21:07:42 »
Een stroomdetector die werkt op beide stroomrichtingen staat op mijn webstek (klik op wereldbolletje).
Bij de bonte verzameling, schakelingen 3 en 3a.
Zijn gebaseerd op de Twin-T detector, al een halve eeuw geleden uitgevonden door Linn Westcot, redacteur van Model Railroader.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2024, 21:14:05 »
Je hebt ook S88 melders met stroomdetectie. Dat hoeft niet perse loconet te zijn.

Citaat
De baan omschakelen om een analoog trammetje uit te proberen is weer makkelijker zonder isolaties.
Dit doet er niet toe. Je isolaties zijn toch aangesloten op stroomdetecties en die laten gewoon stroom door naar de trams. Het enige wat je hoeft te doen, is je ringleiding uit je IB te trekken en in je trafo te steken.

Citaat
Koploper reageert zo goed op de stroomdetectie...
Koploper reageert goed op terugmelders. Of dat reed contacten of stroomdetecties maakt weinig uit.

Wel heb je met stroomdetectie langer gedetecteerde stukken. Dan kan je al bij opstarten op koploper zien waar trams staan. Als een tram precies tussen reedcontacten zit en koploper vergeet waar die was. Dan kan dat onhandig zijn. Maar als je gewoon 'normaal' doet, hoeft dit geen probleem te zijn.

En je kan ook door elkaar gebruiken. Je kan prima een paar S88 met stroomdetecties en een paar S88 zonder stroom detecties krijgen. Alleen moet je dan alsnog magneten op je trams plakken.

Ik zelf zou eigenlijk om die laatste reden eigenlijk naar stroomdetectie neigen. Ik weet niet hoe goed die trams gaan met magneetjes.

Citaat
Ik zag isolatielassen daarin niet zitten. Dus dacht ik in eerste instantie aan reedcontacten en magneetjes.
Ik heb daar een soort van oplossing voor. Ik heb hem nog niet getest. Ik heb van die soldeerbielzen gemaakt

Wat je daarmee kan, is de flexrails vast solderen. En dan doorslijpen. Dan blijft de rails zitten. Die specifieke bielzen van het plaatje kunnen dit weer niet omdat ze van onder naar boven doorgemetaliseerd zijn. Ik kan evt nieuwe maken, mocht je graag in flexrails zaagsnedes willen zetten...  ::)

Mvg,

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • HTM Modeltrambaan
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2024, 21:51:00 »
Je isolaties zijn toch aangesloten op stroomdetecties en die laten gewoon stroom door naar de trams. Het enige wat je hoeft te doen, is je ringleiding uit je IB te trekken en in je trafo te steken.

Daar heb ik nooit aan gedacht!

Wat je daarmee kan, is de flexrails vast solderen. En dan doorslijpen. Dan blijft de rails zitten. Die specifieke bielzen van het plaatje kunnen dit weer niet omdat ze van onder naar boven doorgemetaliseerd zijn. Ik kan evt nieuwe maken, mocht je graag in flexrails zaagsnedes willen zetten...  ::)

Die hou ik in gedachten! Ik meld me nog wel of ik ze nodig heb, denk het wel.


Ik zelf zou eigenlijk om die laatste reden eigenlijk naar stroomdetectie neigen. Ik weet niet hoe goed die trams gaan met magneetjes.

Zo denk ik er ook over, met dank voor je reactie.
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2024, 22:15:41 »
Ik zou lekker voor stroomdetectie gaan.
Al het gedoe met reedcontacten, bijbehorende zooi en afstellen van magneten is maar extra werk.  :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2024, 05:50:43 »
Ik zou eerder voorstander zijn van reedcontactjes voor de trams; Zo kun je ook allerlei extra triggerpoints inbouwen voor bijvoorbeeld die knipperlichten aan- en uitschakelen waar we het telefonisch over hadden. Of belletjes geven op specifieke plekken. ;D

De bekende trambaan van Mark van Dijk (MMTB op dit forum) werkt met reedcontacten. Misschien kan hij je het beste advies geven.

http://www.marks-modeltrambaan.nl/
Check ook mijn Facebook

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2024, 07:52:53 »
Al die dingen kunnen ook met stroomdetectie
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • HTM Modeltrambaan
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2024, 10:58:07 »
Zo kun je ook allerlei extra triggerpoints inbouwen voor bijvoorbeeld die knipperlichten aan- en uitschakelen ....... Of belletjes geven op specifieke plekken. ;D

Ik ben net aan het tekenen.
Ik kom er achter dat ik op het kleine baantje veel detectiepunten krijg. Het rijdt anders dan op de treinenbaan, tram wacht niet op sein, maar kan gewoon "aanschuiven". Of zie ik dat verkeerd Wes? (geregelde punten daargelaten) Tram laten wachten tot een lang blok vrij is is dan niet zo als het voorbeeld. Dus waarschijnlijk voor het kleine trambaantje bij mij 3x16 meldaansluitingen.

Al die dingen kunnen ook met stroomdetectie

En door al die punten niet iets extra nodig voor de belletjes. Want die gaan er zeker komen Wes! In Koploper is verder ook veel te programmeren. Na melding op dat punt na  x seconden y doen etc. Zoals Klaas schrijft: Alles kan.

Ook belangrijk is hoe de tram rijdend reageert op de isolatielassen, want de wieltjes zijn maar klein. Ik heb daar bij mijn RhB baan niet veel van gemerkt. Komend weekeind ga ik de proeftrams laten rijden op wissels en ook op rails met isolatielasjes op rechte en op scherp gebogen stukjes. Ben benieuwd. Daarna neem ik een besluit.
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2024, 11:12:11 »
Dat wachten&aanschuifprobleem manifesteert zich m.i. met name in het ondergrondse deel?
Daar zie je toch niet dat de trams onnatuurlijk moeten wachten.

Maken kleinere wielen slechter contact? Het raakvlak zal niet veel verschillen, denk ik.
Vrindelijke groet.

R.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4424
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #11 Gepost op: 31 July 2024, 11:21:13 »
Bij Koploper kan je toch dynamische blokken gebruiken?
Weet niet precies hoe ‘t werkt, maar dat zou een oplossing kunnen zijn om ‘t aantal melders te beperken.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • HTM Modeltrambaan
Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2024, 12:23:35 »
Dat wachten&aanschuifprobleem manifesteert zich m.i. met name in het ondergrondse deel?
Daar zie je toch niet dat de trams onnatuurlijk moeten wachten.

De haltes worden natuurlijk stopplekken. Ik maak echter ook een stopplek voor elke halte. Een achteroplopende tram hoeft dan niet in de vorige halte te wachten maar rijdt door tot vlak voor de halte waar, om wat voor reden dan ook, nog een tram staat. Zie de halte maar als "station met een inrijsein"
Zo krijg je op een kleine trambaan veel stopplekken achter elkaar. Ik heb zojuist wel enkele melders opgeschoven zodat ik met 2x16 punten toe kan.

(het ondergrondse deel krijgt drie opstelsporen met elk twee trams achter elkaar)

Maken kleinere wielen slechter contact? Het raakvlak zal niet veel verschillen, denk ik.

Met hele kleine wielen rijdt een wagen onrustiger over een oneffenheid heen dan bij grotere wielen. Isolatielassen kunnen meer oneffen zijn. Ik denk dat ik het niet zal merken, maar ik ga het wel uitproberen.

Naschrift 3 augustus: Test is geslaagd! Het wordt stroomdetectie. Met dank voor jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2024, 15:07:18 door Jan Bennink »
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl