Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
  

Auteur Topic: te weinig vermogen voor IB  (gelezen 5039 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #15 Gepost op: 14 May 2008, 18:47:48 »
Waarom kijk je niet even op de site van Uhlenbrock.
Gewoon een booster gebruiken met Power 6, 6A
Dit is meer dan genoeg.
Deze booster is speciaal voor spoor 0, 1 en G.

zie tekst hieronder. (kiezen voor menu "Energie"
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

'===========================================
Power 6: Booster für Grossbahnen 65650

Zum Anschluß an Intellibox, Fleischmann Twin Center, Märklin Central Unit, Märklin Control Unit und DCC- Zentralen mit Lenz kompatiblen Ausgängen.
 
 Booster mit 6 A Ausgangsleistung
Für Spur 0, I und G
Mit DCC-Bremsgenerator
Mit Kehrschleifenmodul
Einstellbare Ausgangsspannung
 

Eingebautes Kehrschleifenmodul für 2-Leiter Betrieb (DCC und Märklin Spur I) mit separaten Ausgängen. Es können mehrere Kehrschleifen angeschlossen werden, von denen immer eine befahren werden kann.

Integrierter DCC-Bremsgenerator. Ausgang per DIP-Schalter auf Normal- oder Bremsgenerator- Betrieb umschaltbar.

Zur Spannungsversorgung empfehlen wir unseren 150VA Transformator 20150.
Der Booster ist nicht für Spur H0 oder kleiber geeignet

Art.Nr. 65650


Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2008, 18:52:46 »
Hmm, volgens mij hoort je LGB-centrale een aan 5A 24V travo te hangen...

wellicht beter daar een andere voor kopen?

Gr/Kees (die onlangs nog zo'n LGB-Centrale gerepareerd heeft)
Groetjes van Kees

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #17 Gepost op: 15 May 2008, 08:20:53 »
Heren,
dank voor alle adviezen.
Qua vermogen kom ik er wel uit.
Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk of een booster nu wel of geen trafo ingebouwd heeft of dat je nasst een booster altijd nog een separatie trafo nodig hebt.

verder enkele opmerkingen:
Bij de handleiding van mijn IB staat dat de IB met max 18 V gevoed mag worden, wat ik dus doe en dat de IB max. 3 A aan vermogen levert.
In sommige reacties lees ik andere waarden. Dat begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mijn beperkte elektronicakennis liggen.
Verder heb ik altijd begrepen dat ik voor een losse lok moet rekenen op ca. 0,5 à 0,7 A en dat ik per lampje moet rekenen op ca 0,05A.
Bij een trein van 6 verlichte wagens (2 lampjes per wagen) met lok kom ik dan op ca 1 à 1,3 A en kan ik dus op alleen een IB max 3 treinen gelijktijdig laten rijden.
Dit strookt ook aardig met mijn ervaringen.
Maar daar ik er 5 gelijktijdig wil laten rijden (onverlicht gaat dat nu goed) wil ik een zware booster toepassen voor de HO-baan en de IB sec alleen met een lichte voeding voeden.

Maar goed ik moet eea nog verder uitwerken.

Toch nogmaals dank voor al jullie adviezen.
Ton
 

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #18 Gepost op: 15 May 2008, 08:56:09 »
Hallo Kees,
even een korte reactie op jouw opmerking over het vermogen van LGB-trafo's.
Mijn digitale LGB-centrale MZS II komt uit een startset die ik in 2003 of 2004 heb gekocht. In diezelfde startset zat een trafo die volgens de specificaties en gemeten 18v levert bij een maximum vermogen van 5A.
In volgens mij 2006 heeft de Grootspoorgroep uit Zetten de zelfde startset gekocht. Alleen de trafo uit die set levert en hogere spanning, nl 20 V.
Wat de spanning is die de laatste trafo's van LGB leveren is mij onbekend.
Als jij zegt 24 V dan geloof ik dat meteen.
Ik weet dat LGB in het verleden trafo's met verschillende maximale spanningen heeft uitgeleverd. De variatie van 18 tot 24 V verbaast mij dus niet.
Trouwens als ik het goed heb levert de Massoth centrale ook 24 V, dus dat het nu 24 V moet zijn, zou kunnen kloppen.
Groet,
Ton

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #19 Gepost op: 15 May 2008, 08:59:22 »
Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk of een booster nu wel of geen trafo ingebouwd heeft of dat je nasst een booster altijd nog een separatie trafo nodig hebt.

Boosters worden gevoed met spanningen in de grootte van 16V. Als je een stopcontact hebt waar 16V uitkomt, heb je geen trafo nodig. Ik neem echter aan dat bij jou ongeveer 230V uit het stopcontact komt, dus ja, je hebt een trafo nodig.

Bij de handleiding van mijn IB staat dat de IB met max 18 V gevoed mag worden, wat ik dus doe en dat de IB max. 3 A aan vermogen levert.
In sommige reacties lees ik andere waarden. Dat begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mijn beperkte elektronicakennis liggen.

18V is inderdaad een maximum. 16V is normaal.

De IB levert 3A. Omdat de IB ook zelf vermogen verbruikt, moet je voor maximaal benutten van de IB een 70VA trafo gebruiken.

De juiste trafo voor een IB is er eentje van 16V 70VA.

Maar daar ik er 5 gelijktijdig wil laten rijden (onverlicht gaat dat nu goed) wil ik een zware booster toepassen voor de HO-baan en de IB sec alleen met een lichte voeding voeden.

Dat kan. Mijn IB draait op een 32VA trafo, omdat de boosteruitgang niet voor rijden gebruikt wordt. De baan zelf heeft een eigen booster.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #20 Gepost op: 15 May 2008, 13:55:29 »
DING DONG, Han hoe vaak moeten wij het nu aan je uitleggen, dat rails geen vermogen verbruikt, en ook al bind je er een kilometer rails aan, zolang er geen treinen rijden wordt er geen vermogen verbruikt. DING DONG einde dienstmededeling.

Mvg
Wim.

Heren,

Het is een buiten baanin zijn tuin. Hij gebruikt de rails als verwarmingsspiraal om in de winter ook lekker in de tuin van zijn trein te kunnen genieten.

Tijdens dit proces wordt vermogen gebruikt.

(iedereen is het daar over eens, zie maar de vele draadjes over ringleidingen en spannings verliezen)

Groeten,

Gerard.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #21 Gepost op: 15 May 2008, 16:41:12 »
Als je het er met z'n allen over eens bent, hoeft het nog altijd niet correct te zijn.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)