Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: te weinig vermogen voor IB  (gelezen 4738 keer)

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
te weinig vermogen voor IB
« Gepost op: 14 May 2008, 13:02:25 »
Eerst maar even excuses voor het geval over deze vraag al een draadje bestaat. Dan wel graag de doorverwijzing naar dat draadje.

Mijn probleem:
Ik voed mijn IB, de centrale voor mijn binnenbaan, met de zelfde trafo van 18 V en 5 A als mijn digitale LGB buitenbaan. Als digitale centrale gebruik ik daar de MZS II centrale van LGB.
Rijd ik op beide banen, dan kom ik afhankelijk van het aantal rijdende treinen, het aanstaan van de treinverlichting en het gebruik van rookontwikkelaars van de LGB-loks vermogen te kort.

Daarom wou ik de buiten baan en de IB zelf gaan voeden vanaf de LGB trafo en voor de gehele binnenbaan een boosters met een vermogen van minimaal 5 A bij 18 V op via de IB op de binnen baan aansluiten om deze te voeden. Mocht dat niet kunnen, dan wil ik als alternatief de IB sec met een kleine trafo van 15 à 18 V gaan voeden, 1 A moet hiervoor voldoende zijn en de binnen baan weer via de al genoemde booster of een aparte trafo met een speciale digitale unit die de IB signalen doorstuurt naar de binnen baan.

Oja, ik weet niet of het van belang is, maar ik bestuur beide banen wel en gelijktijdig via de zelfde pc. Wel zijn de centrales via verschillende compoorten ( een van de twee via een USB adapter) op de pc aangesloten.

Mijn vragen zijn:
kan dit en zo ja aan welke opties en merken moeten ik dan denken?
hoe sluit ik eea aan?
en wat kost me het?
Ik hoor graag jullie reacties
Vast dank,
Ton

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #1 Gepost op: 14 May 2008, 13:16:07 »
Oja, dat vergat ik nog te schrijven.
De binnenbaan is een digitaal aangestuurde, voormalige gelijkstroombaan (12 V) op schaal HO itt de buitenbaan. Die laatste is een digitaal aangestuurde, maar van oorsprong analoge 18 V LGB-baan.
Buiten rijden meestal 3 loks waarvan soms een met geluid. Alle hebben ze rookontwikkelaars en alle personenrijtuigen zijn verlicht, deels middels ledstrips. De stroom nodig voor de verlichting van gebouwen ed buiten staat op een aparte trafo.
Binnen wil ik minstens rijden met 5 HO-treinen, die deels middels lampjes verlicht zijn. De stroom benodigt voor de wisselvoeding, de wisseldecoders en de verlichting staat ook hier op een aparte trafo, maar mogelijk is 5 A nog wel te weinig.
Groet, Ton

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #2 Gepost op: 14 May 2008, 13:32:23 »
Ik begrijp dat je twee digitale centrales met één trafo voedt?
Geef de IB om te beginnen eens een eigen trafo van 70VA, zoals Uhlenbrock zelf aanbeveelt. Goede kans dat je daarmee de binnenbaan prima kan besturen. Is er dan te weinig stroom, dan kun je alsnog aan boosters gaan denken. De Uhlenbrock 20070 trafo kost 6 tientjes of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #3 Gepost op: 14 May 2008, 14:12:58 »

Tod,

Ik zou het volgende aanbevelen: (conform het voorstel van Henk)
Gebruik een 15/16 volt trafo 3 amp voor de IB en stuurhiermee de binnenbaan aan. 5 treinen gelijkertijd moet dan haalbaar zijn.
Gebruik de 5 amp 18 volt trafo voor je LGB baan.

18 volt is sowieso (te)veel voor de IB.
Een aparte booster met trafo lijkt mij overbodig.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl


Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #4 Gepost op: 14 May 2008, 15:30:16 »
Tod,

Ik gebruik de trafo van Conrad.
Transformator 18V~ 52 VA
Bestnr.: 212728 - 89
Deze kost nu €26.95 en is uitstekend geschikt voor de IB.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #5 Gepost op: 14 May 2008, 15:37:20 »
Ik denk dat peter zijn oplossing het beste is.

Wat ik niet begrijp ( maar dat ligt vast aan mij) is dat je tegelijkertijd twee banen bestuurd. Ga je dan in de deuropening zitten kijken naar de LGB en afwisselend de H0?
Ik rijzelf ook beide schalen maar gebruik toch liever twee digitale systemen ( Ecos en Massoth) zeker op de buitenbaan ( 45 meter rails heb je heel wat vermogen nodig.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #6 Gepost op: 14 May 2008, 15:44:28 »
45 meter rails heb je heel wat vermogen nodig.

Gebruikt jouw rails dan vermogen?  ???

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #7 Gepost op: 14 May 2008, 15:52:37 »
'T kost wel een vermogen... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #8 Gepost op: 14 May 2008, 15:55:30 »
Tod,

Ik zou het volgende aanbevelen: (conform het voorstel van Henk)
Gebruik een 15/16 volt trafo 3 amp voor de IB en stuurhiermee de binnenbaan aan. 5 treinen gelijkertijd moet dan haalbaar zijn.
Gebruik de 5 amp 18 volt trafo voor je LGB baan.

18 volt is sowieso (te)veel voor de IB.
Een aparte booster met trafo lijkt mij overbodig.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl




Uhlenbrock zelf adviseert een iets zwaardere trafo te gebruiken (bijvoorbeeld die 20070), omdat de IB zelf nu eenmaal ook wat stroom nodig heeft om te kunnen functioneren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #9 Gepost op: 14 May 2008, 15:56:10 »
Ik rijzelf ook beide schalen maar gebruik toch liever twee digitale systemen ( Ecos en Massoth) zeker op de buitenbaan ( 45 meter rails heb je heel wat vermogen nodig.


DING DONG, Han hoe vaak moeten wij het nu aan je uitleggen, dat rails geen vermogen verbruikt, en ook al bind je er een kilometer rails aan, zolang er geen treinen rijden wordt er geen vermogen verbruikt. DING DONG einde dienstmededeling.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #10 Gepost op: 14 May 2008, 15:57:17 »
De juiste trafo voor een IB is er eentje van 16V 70VA.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #11 Gepost op: 14 May 2008, 16:38:15 »
Goed wim misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, we hebben natuurlijk niet allemaal een universitaire graad in electronica , wel hebben we een beleefdheids afspraak op dit forum volgens mij. :'(
Laat ik het anders zeggen. op een grote buitenbaan met meerdere loks ( welke vaak ook nog meerdere motoren hebben gebruik je nogal wat vermogen. Dan speelt de raillengte wel degelijk een rol. Het was toch iets met P= U x I? als de U kleiner wordt ( door spanningsverlies in een buitenbaan) wordt de P toch ook kleiner. Bij een N baan speelt dat niet zo maar bij een buiten baan wel degelijk.

En rails zijn natuurlijk bedoeld om treinen op te laten rijden dus de nultreinen situatie is niet van toepassing lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 14 May 2008, 16:46:31 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #12 Gepost op: 14 May 2008, 16:46:09 »
Han, het spijt me zeer, maar ik zie in mijn eerdere bericht nergens iets wat onbeleeft is naar wie dan ook.

Verder zal ik niet meer inhoudelijk ingaan op hetgeen je verder schrijft.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #13 Gepost op: 14 May 2008, 17:06:43 »
we hebben natuurlijk niet allemaal een universitaire graad in electronica ...

Wie dan wel? Wim niet hoor, en ik ook niet.
Maar je hebt ook helemaal geen universitaire graad nodig om te snappen dat rails geen stroom verbruiken. De treinen die er op staan/rijden, die verbruiken stroom.
En je verhaal over spanningsverlies is in dit verband ook niet helemaal van toepassing, om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: te weinig vermogen voor IB
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2008, 17:13:44 »
als de U kleiner wordt ( door spanningsverlies in een buitenbaan) wordt de P toch ook kleiner.

Volgens jouw logica kun je bij een grotere baan (met meer spanningsverlies) volstaan met een kleinere trafo.











Raillengte heeft niets van doen met benodigd vermogen.
De verbruikers (motoren, lampjes) bepalen het benodigde vermogen.

Spanningsverlies is afhankelijk van de baanlengte en de wijze van voeden. Als je goed voedt heb je geen merkbare spanningsverliezen.

Zullen we maar weer terug gaan naar de IB en de trafo's?