Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02

Auteur Topic: Resinprinter; welke zou je nu kopen?  (gelezen 19016 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Resinprinter; welke zou je nu kopen?
« Reactie #120 Gepost op: 13 March 2025, 23:58:31 »
Sorry Huub, lees je bericht nu pas deels. Na het weekend zal ik het even na lezen, moest vandaag ff een beursje opbouwen en morgen 3 dagen beetje rondhangen   :). Maar ik zit nog op de Mars 5 ultra inderdaad.... Nog steeds geen idee waarom  ;D
Mvg Marty,

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #121 Gepost op: 14 March 2025, 10:19:26 »
Op het moment dat alles werkt zou ik inderdaad met enkele objectjes gaan spelen.........

Automatisch supports,
eigen inzicht in supports,
wel of niet onder een hoek plaatsen,
belichtingstijden,
waterafspoelbaar of niet.....
etc...

links automatische en rechts handmatige aanmaak (die voldoende is)

Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 14 March 2025, 10:26:50 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #122 Gepost op: 14 March 2025, 19:22:07 »
Inderdaad. De auto supports gooit vaak veel te veel supports in het model. Ik doe vaak eerst auto support om het daarna met de hand op te schonen. Dat gaat in 95% van de gevallen prima.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 06 April 2025, 14:42:23 »
Intussen zit ik al 25 dagen te wachten op de nieuwe z schroef ter vervanging van degene die verbogen in mijn nieuwe Elegoo Mars 4 zat.

Morgen hebben ze de mail waarin ik aangeef het wachten beu te zijn en een nieuwe printer wil, per omgaande.
Als die er is, zijn zij aan de beurt om te wachten tot ik de huidige printer terugstuur, plus het onderdeel.
Ik heb al een trein

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #124 Gepost op: 06 April 2025, 15:04:23 »
Anno 2025 is dat minimaal 20 dagen te lang dus ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 06 April 2025, 16:12:20 »
Voordat je met een vinger in een bepaalde richting wijst; het is vervoerder DHL die het zo lang laat liggen daar - althans, zo begrijp ik uit het volgende:

Citaat
Your package is waiting to be picked up by the carrier.
DHL Express
- Germany
 Info received (25 Days)

Dat zullen ze bij Elegoo zelf ook niet zo leuk vinden. Ik weet zeker dat ze overmorgen een nieuw voorstel hebben, in antwoord op mijn mail. Ook hier geldt: het komt goed, ik heb geen last van vooroordelen richting oost.

Ze gebruiken denk ik AI bij de communicatie, puur om het de klant naar de zin te willen maken. Ik kreeg een vriendelijke reactie toen ik gisteren de mail verzond. Ze vieren "Tomb-Sweeping Day from 4th, to 6th, April, 2025,  so our reply maybe delayed as we have limited staff on duty".  :)

Ik zit ondertussen tot vervelends toe te tekenen, heb al verschillende objectjes klaar voor het hars-bad. Bijna te spannend, ook wel voorpret genoemd.
Ik heb al een trein

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #126 Gepost op: 06 April 2025, 16:25:31 »
In dit geval echt een gevalletje 'Doet Het Langzaam/Duurt Héél Lang' dus  ;D

Al extra resin besteld Huub? 8)
Obdam

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 06 April 2025, 16:40:19 »
 ;D Ik heb nooit iemand een afgewerkte modelspoorbaan beloofd, dus ik héb geen haast.  :angel:

Of ik al extra resin besteld heb? Goeie vraag. Ga ik nu doen. Ik heb niet de standaard grey in huis, maar als eerste en enige de ABS like. Misschien is die wel wat moeilijker in gebruik, en moet ik beginnen met gewone doorsnee resin. Die zal ik bestellen, en transparante resin lijkt me ook reuze interessant.  8)
Ik heb al een trein

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #128 Gepost op: 06 April 2025, 20:38:10 »
ABS Like is niet moeilijker in gebruik. Ik gebruik uitsluitend die resin, dat gaat prima. Maar je zult wel veel mislukkingen hebben als je net begint. Dat is nou eenmaal zo. Zolang je maar niks van de FEP gaat afschrapen, voor resin dat vast zit op de bodem is een trucje: https://www.youtube.com/shorts/q0Wi8Jam1G8 . 10 seconden belichting is genoeg, niet 25 zoals in het filmpje. Dat wordt het veel te stug. Sinds ik dat zo doe heb ik nog nooit een FEP hoeven te vervangen.

Verder hoef je nooit je VAT te legen. Met zo'n plastic spateltje om kinderlijm te verspreiden even goed roeren en je kunt weer verder. Ook na maanden niet printen. En altijd heel, heel, heel goed je handen wassen. Ook als je maar een beetje resin hebt aangeraakt of ook een recent uitgehard model vast hebt gehouden. Niet in je ogen wrijven en voordat je naar de WC gaat, als je met resin bent bezig geweest, heel goed je handen wassen.

Tegenwoordig staat mijn resinprinter stil. Ik print zoveel mogelijk met de Bambulab P1S. Dat werkt gewoon veel prettiger en schoner. Weliswaar niet echt het beste voor 1:87 figuren, maar met de 0.2 mm nozzle kun je echt heel fijn kleine onderdelen printen. Als ik in schaal Nul zou werken zou ik de resinprinter niet meer gebruiken. Figuren met PLA in die schaal worden perfect.

Het eerste plaatje is met de standaard 0.4 mm nozzle. Bovenkant van ramen is niet zo mooi als in resin, maar verder prima voor thuis voor de hobby modellen printen.

Het tweede plaatje zijn koppelingen met de 0.2 mm nozzle, die rechtop staand geprint zijn. Veel langer kun je het pootje niet maken, want dan gaat de printkop 'm bewegen. Met een resinprinter kun je lange paaltjes makkelijk maken (de supports zijn daar een goed voorbeeld van).

Het derde plaatje is een figuurtje in 1:45 met de standaard 0.4mm nozzle van de Bambu printer. Dit zou nog mooier afgewerkt kunnen zijn, maar ik had gewoon als test de standaard support gedaan (een raamwerk van support, ipv gericht met boomsupport).

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #129 Gepost op: 06 April 2025, 22:06:47 »
Mooi resultaat Sven!

Verstuurd vanaf mijn SM-A566B met Tapatalk

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 07 April 2025, 09:30:51 »
Je hebt helemaal gelijk Huub. sorry voor de interruptie. :-[
Eerst even mijn sorry aan Frits. Je begon over je filament printer en ik verzocht je om het bij resin printers te houden in dit draadje. Een en ander hebben toch met elkaar te maken en komen hier ook ter sprake, dus voel je vrij.

Sven, bedankt voor de tips en suggesties.

Mijn uitgangspunt in zelf bouwen was zoveel mogelijk zelf maken, maar de kleine priegeldingetjes uit een resinprinter laten komen, omdat die de fijnste details kan printen. Daarom heb ik in eerste instantie het kopen van een filament printer uitgesteld, omdat een onderstelletje in H0 met veerpakketten en klinknagels niet strak geprint wordt met filament. Toen ik zag dat een resinprinter goedkoper was, én beter in fijne details, heb ik niet geaarzeld en bestelde de Mars 4.

Maar... die filament printer komt er ook! Ik heb de Bambulab P1S al vaak bekeken. Zonder meerkleuren keus kost die meer dan 600. Deze arme (maar gelukkige) AOWer moet dan wel wachten tot eind mei en dan blijft er nog wat over om een dagje naar het Zuidlaardermeer te gaan en een bootje te huren. Deze printer zal dan voor de grotere stukken zijn.

Bijvoorbeeld een huis: kozijnen in resin, wanden met filament.
Of onderstel met veerpakketten en klinknagels uit de resin, bovenbouw filament, maar misschien komen zo ook mooier uit de resin.

Wordt nog volop aan getekend...

Verstuurd door met de LMK en de cursor op verzenden te klikken

Ik heb al een trein

Paulogic

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 07 April 2025, 10:04:54 »
Ik heb enkele jaren geleden de Form One ooit gekocht en na enkele weken al terug door verkocht.
Prijzig, heel mooie prints voor die tijd, doch veel te veel gedoe met handschoenen, geur, producten, uitharden (met eigen lamp ipv zo'n unit).
Dan een paar jaar niets en nu toch sinds enige tijd de Bambu Lab A1 en natuurlijk een 0,2 nozzle. Ultra fijn lukt dus prima, zeker voor Nul.
Resultaten kan u zien op het MSM forum onder "O zo'n mooie schaal" (Verfpotten, open olievaten, transpallet, gasflessen enz).

Maar Resin blijft een goede methode, als je natuurlijk alle veiligheids handelingen sterk in het oog houdt.

ps : vraag dan aan Resin gebruikers. Op een Tutorial meldde iemand dat na lange tijd bepaalde stukken leken te smelten (?). Bleek dat resin
binnenin het model niet genoeg was uitgehard en dan er terug uit liep. Bizar maar misschien wel mogelijk.

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 07 April 2025, 10:43:47 »
Eerst even mijn sorry aan Frits. Je begon over je filament printer en ik verzocht je om het bij resin printers te houden in dit draadje. Een en ander hebben toch met elkaar te maken en komen hier ook ter sprake, dus voel je vrij.

Maar... die filament printer komt er ook! Ik heb de Bambulab P1S al vaak bekeken. Zonder meerkleuren keus kost die meer dan 600. Deze arme (maar gelukkige) AOWer moet dan wel wachten tot eind mei en dan blijft er nog wat over om een dagje naar het Zuidlaardermeer te gaan en een bootje te huren. Deze printer zal dan voor de grotere stukken zijn.

Je kunt ook eens kijken naar de Anycubic Kobra 3, al dan niet met combo. Die is een stuk voordeliger en naar ze beweren zeker zo goed. Er is ook een grotere versie van. Tot 42x42x42 cm. En dan kost het ding ook maar 600+ euro. ;)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 07 April 2025, 11:33:14 »
Als ik kan vinden hoe de mate van detaillering aangegeven wordt bij filament printers, dan kan ik beter zoeken. Dat die mooi fijn kan printen, dat zegt me niets. Ik wil weten hoe fijn precies. Ze hebben het wel over de snelheid van printen, alsof dat belangrijker is.

Er moet absoluut een 0,2 nozzle in kunnen en zo te zien gaat de Kobra 3 maar vanaf 0,4.

De afmetingen mogen wel wat ruimer ook, de filament printer zou dan voor het grotere printwerk kunnen dienen.

Ik ben er nog niet uit, maar dat hoeft ook nog niet.

Inmiddels heb ik antwoord gekregen van Elegoo dat ze opnieuw de motor met draadstang gaan versturen, nu met versnelde verzending. Aan mijn 'eis' mij een nieuwe printer toe te sturen, wordt dus niet voldaan.

Afwachten maar weer, de tuin in, heerlijk weer vandaag. Pc uit.
Ik heb al een trein

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #134 Gepost op: 07 April 2025, 12:02:34 »
Citaat
Ze hebben het wel over de snelheid van printen, alsof dat belangrijker is.
Als je een printer (semi) commercieel gaat gebruiken kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Voor de hobby telt voor mij vooral de resulutie, hoe fijner hoe beter eigenlijk.
En als dat ding dan ook nog eens 100% betrouwbaar is en zonder zeuren gewoon zijn werkt doet, is het helemaal mooi.
Aanzetten: "En je stuurt maar een bericht naar m'n GSM als je klaar bent!"  ;D
Obdam