Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte  (gelezen 824 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17939
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Gepost op: 18 June 2024, 13:03:32 »
Dat is de vraag: vooral de hoogte van de flens bij een NEM wiel en een RP25 wiel.

Schiet! :)

jerdenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2024, 13:57:20 »
De standaarden laten nogal woeste verschillen toe: NEM geeft 0,6 tot 1,2mm en RP25 geeft b.v. voor code 110 rails 0,64 tot 0,71mm, dus het hangt helemaal af van de interpretatie van de fabrikant. Bij mijn Trix Big Boy 4011 met NEM wielen zit de hoogte ongeveer halfweg tussen die van het Märklinmateriaal en het Trixmateriaal met RP25 profiel.

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17939
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2024, 14:02:11 »
Ja, ik ben daar inmiddels achter.... tussen RP25 en NEM bij de US Trix BB. Mijn Trix BB heeft compleet RP25, kon er een kopen die NEM heeft. Plaatjes via Ebay leren dat vooral de tenderwielen en voor- en achterloop wielen erg over gedimensioneerd zijn. Locwielen lijken hetzelfde. Problemen treden ook op bij de tenderwielen en de loopstellen.

jerdenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2024, 14:10:27 »
Mijn Trix BB komt uit de Trix Magnum set, en was gemakkelijk te converteren naar 3-rail, dus voor mij geen problemen met wielflenzen :-). Idiote set trouwens: BB met 3 reefers, 3 stock cars, een caboose en een railovaal, waarbij de BB een Märklin kortkoppeling had maar de wagons knuckle couplers; de set werd op een gegeven moment ook voor belachelijke prijzen gedumpt op Ebay (toen heb ik hem opgepikt).

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17939
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2024, 14:12:33 »
Kijk, dan heb je hem gunstig waarschijnlijk! Als ik een 3-railer was geweest was het ook geen probleem, voor een DCC 2-railer wel en zeker met code 83 en 70 rails en wissels  ;)

Dank voor je hulp! (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2024, 14:17:14 »
Wat zou het probleem dan moeten zijn Ronald? NEM310 met max 1,2 mm flenshoogte moet geschikt zijn voor code 83. De Trix c-rail is zelf ook 2,1 mm ofwel code 83.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17939
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2024, 14:36:28 »
Er is een serie Big Boys van Trix die NEM wielen heeft die bv niet over Atlas of Peco83 gaan... door bewezen feiten (lees testrijden). Maar inmiddels is het probleem opgelost, ik heb de Big Boy niet gekocht :) te groot risico dat het niet lopen wil op mijn aangepaste Peco 83.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2024, 16:23:45 »
Er zit tussen NEM en NMRA verschil in afstand tussen het "ijzerwerk" en bovenkant spoorstaaf.

Bij NEM moet dit meer dan 1.3mm zijn. Bij NMRA afhankelijk van de norm. "Standaard" = 0.71mm ; "deep flange" =1.19 mm.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Exacte verschil tussen NEM en RP25 mbt flenshoogte
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2024, 16:32:53 »
...... RP25 geeft b.v. voor code 110 rails 0,64 tot 0,71mm,
Dat codegetal heeft niks met de railhoogte te maken. Het slaat op de wieldikte (maat N in RP-25). Voor rails volgens Europerse standaard is dat code 110, de bijbehorende flenshoogte is code 25, oftewel 0,635 mm.
Voor H0 wordt ook wel wieldikte code 88 gebruikt, maar die wielen zijn te smal voor Europese sporen, ze zakken in de puntstukruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.