Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41

Auteur Topic: Kadee en NEM 362  (gelezen 2122 keer)

jerdenberg

• Offline Offline
Kadee en NEM 362
« Gepost op: 16 June 2024, 15:36:52 »
Op mijn baan combineer ik Märklinmodellen van VS-materiaal met Trix en (wagon)modellen van Amerikaanse fabrikanten (Bachmann, Proto, Walthers, Accurail etc.). Voor de overgang tussen wagons met Märklin kortkoppeling in NEM362-schacht en wagons met knuckle couplers heb ik jaren geleden Kadee nr. 18 couplers aangeschaft en van een Märklinwagon een koppeling vervangen door een Kadee.

Dat ging een tijd goed, tot de Märklin boxcar met de Kadee toevallig werd gekoppeld aan een Athearn RTR boxcar die (bleek bij controle) te hoog op zijn draaistellen stond: op mijn vlakke baan traden spontane ontkoppelingen tussen deze twee op. Bij inspectie bleek de koppeling van de Athearn te hoog (want bevestigd aan car body), terwijl de Kadee van de Märklinwagon omlaag hing.

De dikte van het deel dat in de NEM-schacht klikt bleek bij de Kadee geringer dan bij de originele Märklinkoppeling: 1,5mm tegen 1,65mm. Afgezet tegen de norm voor de schachthoogte (1,75mm met tolerantie -0,05mm) is de Kadee dus te dun, vandaar het omlaag hangen.

Die Kadee's heb ik al rond 2006 gekocht, dus ik ben benieuwd of de huidige versies een gecorrigeerde dikte hebben. Mocht iemand recente Kadee's voor NEM362 hebben dan zou ik het interessant vinden te horen hoe het daar zit.

Jeroen
Union Pacific Figomima Division [a figment of my imagination]

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kadee en NEM 362
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2024, 17:46:04 »
Kadee afstelmal kopen. Dan zie je direct of het klopt.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2024, 18:24:27 »
Toelichting; bij Kadee heb je meerdere mogelijkheden met de hoogte van de koppelingen. Dat is bij US materieel altijd al een dingetje geweest. Kadee biedt verschillende koppelingen maar ook shimplaatjes om e.e.a. op hoogte uit te lijnen. En daar heb je de mal voor nodig :)

jerdenberg

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2024, 08:58:43 »
Maar het klopt gewoon niet: ze hebben zich (in 2006 in ieder geval) niet gehouden aan de NEM-norm, en het moet niet nodig zijn om met shims te knoeien op dat smalle stukje dat in de schacht moet.

Een uitgebreider verslagje staat hier.

Het kan ook anders: ik had vorig jaar als test vergelijkbare koppelingen besteld via Ali, en die hebben wel de juiste dikte …

Jeroen

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2024, 09:33:05 »
In dat verslagje twijfel je aan het merk van bepaalde koppelingen. Kadee is altijd metaal, alle andere niet. Zo easy is het  :)

Je spreekt over NEM. Maar de Amerikaanse wagons hebben geen NEM schacht. Of bedoel je dat niet?

Verder; ik rij al 25 jaar Amerikaans en zowel toen als nu staan de koppelingen van verschillende merken nog steeds niet gelijk en ook hoogtes van de wagons zelf klopt niet altijd. Dus ik vrees dat dit altijd een probleem zal blijven  ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2024, 10:21:54 »
Je spreekt over NEM. Maar de Amerikaanse wagons hebben geen NEM schacht.
Nee, maar Kadee maakt wel koppelingen voor de NEM schacht. En dan mag je verwachten dat ze de correcte maten voor de zwaluwstaart aanhouden. Die zijn in de NEM vrij nauwkeurig omschreven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2024, 10:31:32 »
Dat is zo, alleen hebben ze denk ik weinig boodschap aan die nauwkeurigheid... het gros wordt verkocht aan en op US spul, de Europese kant is denk ik meer een extraatje  ;)

meino

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2024, 10:43:32 »
Ik rij europees, maar gebruik al lang Kadee koppelingen. Mijn ervaringen daarmee zijn goed, ik heb tot nu toe geen last van scheef hangen. Nu is het wel zo dat ik alleen de nr 17 en nr 18 (de korte) voor de Nem schacht gebruik. Maar! ik heb wel last van scheefhangen met de standaard Roco kortkoppeling in combinatie met de Roco plan D rijtuigen. De Piko rijtuigen hebben daar geen last van. Dat heb ik opgelost door de schacht te fixeren met een kort stukje 0.3mm fosforbrons draad. Kortom ook andere merken en typen koppelingen kunnen daar last van hebben.
Zoals Ronald al zei, raad ik het gebruik van de koppelingmal aan om zaken te controleren, ook de speciale tang om de ijzeren koppeling boog aan te passen is onontbeerlijk, ik moet vrijwel altijd de hoogte daarvan aanpassen.

Groet Meino

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2024, 10:47:30 »
Klopt, die moet je eigenlijk altijd een draai geven :) En daarvoor is die afstelmal dan weer onontbeerlijk.

jerdenberg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2024, 15:38:27 »
In mijn geval is de "krultang" helemaal onontbeerlijk vanwege de puko's (Märklin C-rails). Daar kunnen de "luchtslangen" zo fijn op blijven hangen, vooral bij wissels.

Dat Kadee niet de moeite heeft genomen om de NEM-koppelingen te laten voldoen aan de normen vind ik gewoon slecht vakmanschap; ze zijn duur genoeg. Ik vind het ook merkwaardig dat ze bij de plaatjes van de "#18 HO Scale NEM 362 European-Style Couplers" wel de hoogte van de schachtopening netjes weergeven (maar zonder opgave van tolerantie) terwijl in het plaatje van de #18 geen hoogte wordt opgegeven voor de zwaluwstaart. En als je weet dat de hoogte van de schachtopening volgens de norm 1,70-1,75mm is ben je gewoon raar bezig als je de zwaluwstaart 1,50mm dik maakt (in het gunstigste geval meer dan 11% afwijking van de norm).

Jeroen

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2024, 16:20:53 »
Ik geloof je direct, Jeroen. Klachten moet je maar bij Kadee zelf neerleggen al helpt je dat nu natuurlijk niet. Kern van mijn pleidooi was meer dat "men" meer zelfredzaamheid verwacht als je Kadee's gebruikt, vandaar hun grote assortiment in lengtes en hoogtes en types.

Kan je hier verder helaas niet bij helpen   ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2024, 19:14:18 »
Nee, maar Kadee maakt wel koppelingen voor de NEM schacht. En dan mag je verwachten dat ze de correcte maten voor de zwaluwstaart aanhouden. Die zijn in de NEM vrij nauwkeurig omschreven.
Kun je willen verwachten, maar ja, "het leven", he... Los van de maten van de zwaluwstaart (heb hier een aardige verzameling koppelingen die domweg te dik zijn voor de meeste schachten) Nem-schachten zitten vaak te los om lekker met kadees te rijden of zitten te hoog of te laag en hangen vaak naar beneden...
Kadees zijn knap gevoelig voor afhangende of omhoog staande nem-schachten (ze krijgen dan nogal de neiging spontaan te ontkoppelen) dus dat de zwaluwstaart wat dun is is juist wel prettig. Hangt de schacht wat dan steek je een tandentoker onder de koppeling in de schacht zodat de koppeling een beetje omhoog steekt ten opzichte van de schacht en een en ander rijdt veel betrouwbaarder.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2024, 21:57:20 »
Als ik problemen heb met kadee+nem is het tot nu toe altijd de nem-schacht die het probleem is. M'n gloednieuwe piko 211, daar is de verbinding naar de schacht wat flexibel. Het gaat net goed... Oude roco 50 met krom frame: tja, dan dipt de koppeling z'n kopje ook naar beneden... Dat soort dingen.
Ook wel een in de hoogte te ruime schacht tegengekomen bij oud materieel. Zoals Floris zegt: even iets erboven of eronder en klaar.
Bot de schacht vastlijmen heb ik ook wel eens gedaan :)

Voor noodgevallen heb ik hoogteverstelbare nem-koppelingen gebruikt (zoiets als dit). Hulpstukje vanaf NEM naar een soort zwaluwstaartverbinding, daar kan je dan meerdere andere koppelingskopjes in steken. Daar is ook een NEM norm voor, alleen die kan ik nu niet vinden.
Als ik die NEM norm zou weten zou ik ook wel de Franse leverancier kunnen vinden die voor kadee koppelingen zo'n zwaluwstaartstukje maakt waarmee je een kadee eraan kan klussen. Misschien weet iemand waar ik op doel? Anders kijk ik binnenkort in m'n onderdelendoos, misschien vind ik het :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2024, 22:49:14 »
Nem 363 is dat, ook vaak gebruikt door Roco bij diverse stoomlocs met te weinig ruimte voor een fatsoenlijke schacht aan de achterzijde

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #14 Gepost op: 17 June 2024, 23:41:38 »
Nem 363, aha! Kijk, gevonden. Deze bedoel ik. Eenvoudig stukje plastic ofzo, waarschijnlijk lasergesneden. Past aan de ene kant in zo'n hoogteverstelbaar zwaluwstaartding, aan de andere kant kan je er de kop van een kadee koppeling opzetten die je van zo'n kadee 17/18/19 afpeutert. Ik heb het bij een drietal loks toegepast, handig als het net niet helemaal goed zit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)