Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 05:28:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70  (gelezen 7790 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Gepost op: 09 June 2024, 14:48:50 »
Helaas alleen speciale trein en internationaal :P
760410 38-03a Norddeich (DE) by Gerard van Vliet, on Flickr
WRD 40 112 tijdens NVBS/SSN excursie over de Emslandlijn,
Norddeich,
10 april 1976.

740408 01-18a Hoek van Holland by Gerard van Vliet, on Flickr
WRD 51 84 87-40105-2 in trein naar Berlijn met koerswagen naar Moskou in aansluiting op de boot uit Harwich
Hoek van Holland
08 april 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8999
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2024, 22:34:34 »
Op beide foto's staat hetzelfde rijtuig: de 51 84 87-40 105-2 werd nog in 1974 vernummerd in 51 84 87-38 112-8 om aansluitend genummerd te zijn met de 111. De Beneluxen bezetten vanaf 1974 de volgnummers 101-108.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 09:31:17 door Mispoes. Reden: correctie nummer »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2024, 23:03:09 »
Het rijtuig werd omgenummerd naar 51 84 87-40 112-8, zoals ook op de eerste foto is te lezen.

De nummers 61 84 87-38 *** hadden alleen de stuurstandrijtuigen.


marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2024, 08:06:09 »
Laatste inzet was in de D284/D285 volgens martijnhaman.nl - Mooie foto daar met nog net zichtbaar een platte 1100  ...
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5626
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2024, 08:35:34 »
Roosendaal, 300380. De 112 op weg richting Brussel in D 284.


Groet, Frank

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8999
  • Hengelooo 1:160
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2024, 09:32:06 »
Het rijtuig werd omgenummerd naar 51 84 87-40 112-8, zoals ook op de eerste foto is te lezen.

De nummers 61 84 87-38 *** hadden alleen de stuurstandrijtuigen.

Klopt, contaminatie van twee nummers... :-[ Aangepast :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Take It Or Leave It
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2024, 10:41:45 »
En die oranje daarachter?
Welk type is dat?
SNCF/SNCB?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #7 Gepost op: 10 June 2024, 10:49:03 »
Dank voor de toelichting. Dan zal ik het toch wat internationaler moeten zoeken. Of werd een Plan D RD ook wel eens als Plan E RD vervanger ingezet?

Groeten,
Rogier

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #8 Gepost op: 10 June 2024, 11:07:55 »
En die oranje daarachter?
Welk type is dat?
SNCF/SNCB?

SNCF VU (te herkennen aan de schuine trappetjes bij de deuren, Roco 64001)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #9 Gepost op: 10 June 2024, 11:10:29 »
Dank voor de toelichting. Dan zal ik het toch wat internationaler moeten zoeken. Of werd een Plan D RD ook wel eens als Plan E RD vervanger ingezet?

Vanaf de ombouw van het gros van de Plan D WRD's waren er nog twee onverbouwde over. Die werden beide internationaal ingezet. Hoewel vaak geroepen heb ik niet kunnen vinden dat ze na 1973 ook nog binnenlands werden ingezet. Dat is ook logisch als je bedenkt dat Plan E RD's de grens niet over mochten. Daardoor kun je ze niet 1:1 uitwisselen en waren de Plan D's hard nodig internationaal lijkt me.

Uit "Op de rails", 1973-7:
De WRD' s zullen zoals bekend
worden verbouwd tot stuurstandrijtuigen voor de
Beneluxdienst. Uit de buurlanddienst zijn ze geheel
verdwenen, slechts 2 zijn er nog nodig voor
D 1511/10 Hoek—Hannover v . v . e n D 217/6 Hoek—
Keulen.


Met dank aan een behulpzame forumgenoot.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2024, 11:46:14 »
Misschien even afsplitsen naar een eigen topic, dit heeft niks meer met het tonen van nieuwe aanwinsten te maken...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #11 Gepost op: 10 June 2024, 12:29:52 »
Sorry, ik was even zo vrij om de vraag hier te stellen. Allen dank voor de antwoorden en daarmee de inspiratie  (y)

Groeten,
Rogier

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #12 Gepost op: 10 June 2024, 15:26:45 »
Met dank aan de moderators toch een eigen topic  (y).

Ik heb e.e.a. zitten googlen en na 1974 waren er bijzonder weinig diensten met Plan D RD. Dat is niet gek omdat er ook nog maar 2 over waren  ;D. De 111 en de (vanuit de 105 hernummerde) 112. Dat deze beperkt zijn tot de D 284/285 (Amsterdam - Brussel - Parijs?) is dan niet vreemd.

Weet iemand hoe het zat tot 1974?

Ik vond op dit forum voorbeelden van de trein naar Hannover, die bestond uit Stalen D, maar verder bestond uit Plan D: B, A, B, B, B en RD. De RD reed alleen in NL mee en afhankelijk van de route vooraan (richting Dld) of achteraan (richting NL) in de trein. Volgens mij reed deze trein begin jaren 70 in de genoemde uitvoering (met NS logo, zonder de restauratie tekst)?

Edit: dat was dit topic:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0

Groeten,
Rogier

« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 16:02:59 door spoorijzer »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Twentelijn 1968-1980
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #13 Gepost op: 10 June 2024, 20:30:42 »
Onder het mom "Wij van WC-eend" heb ik wat samenstellingen uit 1973 waarin die trein ook voorkomt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111208.0
Je ziet in de genoemde omlopen ondermeer hoe telkens hetzelfde stammetje Plan D dag in dag uit wordt gebruikt in de verschillende (binnenlandse) treinnummers en af en toe een uitstapje maakt naar Duitsland. Zodra dat gebeurt gaat de RD eraf in Hengelo en er komt er weer eentje aan zodra de trein weer terug komt in Nederland. Ik noem voor RD telkens "Plan D of Plan E", maar dat zal in de praktijk vooral Plan E zijn geweest, want:

"
Acht WRD worden gesteld in: 297/6 naar Basel,
217/6 Hoek—Keulen, 1511/0 Hoek—Hannover; 2
voor buurlandtreinen serie 1700; 1 staat op
reserve.

"
(Op de rails 1972-7 - wederom dank forumgenoot)

Zoals in mijn overzicht te zien is kwam de Plan D-trein telkens uit Amsterdam en niet uit HvH. Voor die trein zullen dus niet of nauwelijks Plan D WRD's beschikbaar zijn geweest. Blijft over dat dat Plan E RD's moeten zijn geweest.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2024, 11:56:51 »
Hoi 1200blauw,

Dank voor de link, die heb ik even uit zitten pluizen.

De kans op een E-RD is flink groter dan een Plan D-RD. Er waren immers 26 plan E restauratie rijtuigen en slechts 10 van de Plan D. Toch zal er vast en zeker een plan D RD gebruikt zijn.

Wat leuk is uit jouw draadje, is inderdaad de standaard plan D stam. Ik had de trein dus wel met stalen D ontdekt (richting Hannover) maar nationaal (naar Enschede) reed de trein dus zonder stalen D. Dat scheelt mij weer geld, maar gezien de ruimte die ik heb (4 a 5 bakken max) komt dat zeker niet onhandig uit  ;D. Een B rijtuig minder zal vast wel eens voor zijn gekomen, dus ik moet tzt op zoek naar een stammetje plan D. Daarmee kan ik een mooie stam in 1973 met een Berlijns Blauwe 1100 of een geel grijze (de eerste neusloze geel/grijze kwamen in 1971 op de baan). Wat ik alleen kan zien zijn de geel/grijze locs zonder 3e frontsein allemaal nummers die pas na 1973 geel/grijs zijn geworden......

Groeten,
Rogier