Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:23:37
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen  (gelezen 626 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen
« Gepost op: 10 June 2024, 13:07:00 »
Goedemiddag modelspoorders,


Ik had al een tijdje het plan om m'n "ÖBB Spantenwagen" van Roco te voorzien van binnenverlichting. De door Roco gesuggereerde verlichtingssetjes hebben echter gloeilampjes en een soort contactplaatjes als stroomafnemers voor de wiel assen, waarvan ik niet erg gecharmeerd ben. Daarom besloot ik zelf iets in elkaar te knutselen en LED verlichting toe te passen.
Het resultaat mag - al zeg ik het zelf - gezien worden en dat wil ik graag met jullie delen.

Met betrekking tot het onderwerp "stroomafname" geef ik de voorkeur aan een verend stukje koper, dat tegen de as aandrukt; door het kortkoppelingsmechaniek onder de wagon is er echter erg weinig ruimte om iets te monteren en dit vormde de grootste uitdaging. Aanvankelijk dacht ik aan koperen stripjes tegen de assen, maar dit slokte te veel ruimte op om het deugdelijk te kunnen uitvoeren.



Na veel experimenteren is de oplossing gevonden in een messing spijker, met daaraan een stukje koper van een spiraalveer gesoldeerd; aan de punt van de spijker een eindje stroomdraad (nog niet te zien op de foto hierboven). Een gaatje boren in de wagenbodem, waar de spijker doorheen kan en voilà... we hebben een voeding. De punt van de spijker steekt wel door de stoelzitting heen in het passagiersgedeelte, dus daar niet gaan zitten a.u.b.  ;)



Het koper drukt met geringe kracht tegen het asje, zodat er altijd fysiek contact is. De wielen draaien nog steeds soepel, omdat deze constructie weinig mechanische weerstand genereert. De stroomafname is - gezien de enkelzijdig geïsoleerde assen - beperkt, dus het is wel aan te raden om een buffercondensator toe te passen; hier is dat uiteindelijk 570 μF geworden (100 af fabriek op het printplaatje met 6 ledjes + 470 in het toilet van de wagon).

Doordat de spijkerkop erg weinig ruimte vraagt en het koper direct van de wagenbodem af naar de as toe is gebogen, kan het koppelingsmechaniek vrij zwenken naar beide kanten. Het koperen deel is in een V vorm gebogen, zodat er wat extra elasticiteit in komt; alleen het tweede deel van de V raakt de as.



Mooi gelijkmatig verlicht en soepel rijdend - eentje klaar, nog twee te gaan...






Groet, Herb73

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2024, 13:27:11 »
Inventief en netjes gemaakt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2024, 13:30:24 »
Slim gemaakt  (y)

Toch ben ik ban dat het koper te zacht is op de lange duur.
Je zou dan eventueel altijd nog kunnen kiezen voor fosforbrons. Dat heeft ff wat meer stijfheid en veerkracht.
Carpe Diem

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
  • Klaar voor vertrek
Re: Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2024, 13:35:47 »
Vind ik ook (wat Jelmer schreef). Blinkt uit in eenvoud! Heb je nagedacht over één slag ingewikkelder: aan beide kanten zo’n spijker en dan dat koperen slepertje tegen de binnenkant van het wiel. Heb je iets meer rolweerstand, maar tweezijdige stroomafname - kost je wel een extra zitplaats :).
« Laatst bewerkt op: 10 June 2024, 14:16:03 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2024, 14:49:08 »
De tijd zal het leren; dit koper is afkomstig van een spiraalveer, die hield een koolborstel van een dremel op z'n plaats; de kracht van het veertje op de as is echter zeer beperkt, dus ik verwacht toch wel een acceptabele levensduur.
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Stroomafnemers t.b.v. binnenverlichting twee assige rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2024, 14:51:48 »
Vind ik ook (wat Jelmer schreef). Blinkt uit in eenvoud! Heb je nagedacht over één slag ingewikkelder: aan beide kanten zo’n spijker en dan dat koperen slepertje tegen de binnenkant van het wiel. Heb je iets meer rolweerstand, maar tweezijdige stroomafname - kost je wel een extra zitplaats :).

Ik dacht inderdaad ook al na over tweezijdige stroomafname; dat slepertje tegen binnenkant wiel is een leuke suggestie, een goede voor een vervolgproject  :)
Groet, Herb73