Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: M rail - kortsluiting  (gelezen 9291 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7387
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #60 Gepost op: 25 June 2024, 08:58:44 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Windhoven
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #61 Gepost op: 25 June 2024, 09:10:52 »
Als je een multimeter hebt zou je daarmee de baan rond kunnen gaan en kijken in de weerstandmeter stand wat de weerstand is tussen de rode en de bruine aansluitdraad. Hoe lager de weerstand hoe dichter je bij de kortsluiting bent. En dit natuurlijk zonder een trein op de baan. Zijn de wissels elektrisch? Misschien dat er ergens kortsluiting is bij eventuele verlichting die in de wissel zit en dan naar het railbedding toe.
Johan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #62 Gepost op: 25 June 2024, 11:00:30 »

Verder dank ik diegene die écht wilden meedenken in plaats van een nieuweling af te willen kraken op de zogenaamde onprofessionaliteit. Op die antwoorden kom ik later terug. Zodra ik weer ter been ben én energie heb ga ik hier gewoon weer naar kijken.

Als het o.a. aan mij is gericht; nergens was ik vals. Alleen; je brengt een probleem en laat niet alles zien. Dan is het lastig om je te helpen. En ja, keelontsteking is vervelend maar dan even een antwoord geven was voor een ieder duidelijk geweest :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #63 Gepost op: 29 June 2024, 09:41:19 »
Goed, en hoe denk je het een en ander op te lossen? Ik kan je maar één advies geven:

Als je de Mobile Station versie 1 wil behouden: Koop op een beurs een tweede (juiste) aansluitbox (met de rails). Laat deze heel zoals deze is geleverd. Dan heb je twee keuzes:

1) Met twee verloopstukken M-rails naar C-rails kan je hem gebruiken.
2) Soldeer 1 draadje aan de middengeleider en een rails van de C-rails van het aansluitrails.
3) Soldeer de draadjes aan de M-rails.

Een aanvullend advies: Koop een Mobile Station 2 (grijs of zwart). Deze heeft een aansluitbox met draden die je direct ergens op aan kan sluiten. Goed, de oude Mobile Station 1 kan je dan niet gebruiken. Het voordeel is dan dat je ook het DCC-protocol kan gebruiken in plaats van alleen Motorola / MFX.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RNRS001

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #64 Gepost op: 29 June 2024, 09:50:09 »
Inmiddels ook in Schiebroek hier bij een treinwinkel geweest en deze meneer gaf aan; wellicht zit er ergens een schroefje te dicht in de rail waardoor de rail zelf tegen de middenrail aan is gaan lopen na alle rondjes. Dus ja, je zult alles los moeten halen.

Goed, even ingaan op alle tips en opmerkingen:

Heb het draadje even doorgelezen, maar begrijp ik je goed, dat je twee aansluitrails op de baan hebt? Dus twee keer zo'n 'kastje' wat je normaal onder de c-rail klikt?

Nee, ik heb 10 aansluitrails op de baan welke allemaal via 3 verdeelblokken uiteindelijk op 1 kastje aangesloten.

Zou het probleem niet in die aansluitbox kunnen zitten, dat er hier een beschadiging/slecht contact in zit??


Ik snap hoe je denkt, maar in principe is dit hetzelfde, toch? Een C rail of M rail werkt via hetzelfde systeem. Bruin en rood. Alleen de rail zelf is anders. Verder heb ik nog zo'n kastje, die geeft hetzelfde resultaat.

Neuh... Het is een probleem wat bij de aansluitbox en rails zit. Niet met het kennis van het forum. TS heeft de aansluitbox aanpast om ook M-rails te kunnen gebruiken. Standaard was de MS1-aansluitbox voor C-rails. Sommige deden het op de manier van: 2 draadjes aan de rails (1) en de puko's (1) om zo aan te sluiten op de M-rails. Als je de aansluitbox gaat openen om de boel door te verbinden dan kan daar ook iets misgaan.

De aansluitbox is niet geopend. De tape zat er om een andere reden omheen maar ik weet niet meer waarom. Zonder tape is de aansluitbox ook gewoon dicht.

Als je een multimeter hebt zou je daarmee de baan rond kunnen gaan en kijken in de weerstandmeter stand wat de weerstand is tussen de rode en de bruine aansluitdraad. Hoe lager de weerstand hoe dichter je bij de kortsluiting bent. En dit natuurlijk zonder een trein op de baan. Zijn de wissels elektrisch? Misschien dat er ergens kortsluiting is bij eventuele verlichting die in de wissel zit en dan naar het railbedding toe.

Heb ik niet, maar mijn schoonvader wel. Dit is wel iets waar ik iets mee kan. De wissels zijn verder voornamelijk elektrisch maar de verlichting is gecontroleerd voor ik alles vastzette. Maar dit zou misschien betekenen dat ik niet alles los hoef te halen?

Goed, en hoe denk je het een en ander op te lossen? Ik kan je maar één advies geven:

Als je de Mobile Station versie 1 wil behouden: Koop op een beurs een tweede (juiste) aansluitbox (met de rails). Laat deze heel zoals deze is geleverd. Dan heb je twee keuzes:

1) Met twee verloopstukken M-rails naar C-rails kan je hem gebruiken.
2) Soldeer 1 draadje aan de middengeleider en een rails van de C-rails van het aansluitrails.
3) Soldeer de draadjes aan de M-rails.

Een aanvullend advies: Koop een Mobile Station 2 (grijs of zwart). Deze heeft een aansluitbox met draden die je direct ergens op aan kan sluiten. Goed, de oude Mobile Station 1 kan je dan niet gebruiken. Het voordeel is dan dat je ook het DCC-protocol kan gebruiken in plaats van alleen Motorola / MFX.

Een ander kastje heb ik al, geeft precies hetzelfde resultaat. Ik snap verder het verschil niet tussen de draden die ik direct ergens op aan kan sluiten met het kastje met 2 draden die ik nu ergens op aansluit. En van het DCC-protocol vs. Motorola / MFX weet ik helemaal niks.  :)


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #65 Gepost op: 29 June 2024, 10:18:38 »
Vage op-de-man reactie van TS door mod weggemoffeld

Vreemde reactie, meneer. Jammer idd van mijn tijd.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2024, 22:18:25 door Reinout van Rees. Reden: citaat van inmiddels verwijderd bericht weggehaald »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #66 Gepost op: 29 June 2024, 10:54:06 »
En zo komen we weer bij het begin van dit verhaal. Ga systematisch zoeken.
Maak alle aansluitingen los en deel de baan in twee stukken. Meet in welk stuk de kortsluiting zit.
Als je dat weet deel je dat stuk weer in tweeën, enz... tot je bij de kortsluiting zit.

Daarbij is een multimeter onmisbaar, en dan bij voorkeur een met piepfunctie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #67 Gepost op: 29 June 2024, 11:12:10 »
Vreemde reactie, meneer. Jammer idd van mijn tijd.
Volgens een oud Hollands gezegde: stank voor dank. Soms vraag je je af of de vraagsteller wel geholpen willen worden. ???
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #68 Gepost op: 29 June 2024, 11:16:20 »
Inderdaad Klaas, precies wat ik in reactie 2 ook al aangaf. Maar ik heb steeds meer het gevoel dat topicstarter er tegenop ziet om delen van zijn baan uit elkaar te halen en naar makkelijkere oplossingen zoekt. Maar er zal echt weinig anders opzitten dan de boel los te halen.

Enige tip die nog kan helpen als er een metalen onderdeel van een trein of zo op de rails terecht is gekomen en kortsluiting maakt tussen middenrail en bedding, om de baan over de gaan met een goede magneet. Zo heb ik ooit eens een metalen staafje gevonden die op een spoorstaaf en precies tegen een middenrailpuntje aan lag….

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 30 June 2024, 14:24:47 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

stormbreaker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: M rail - kortsluiting
« Reactie #69 Gepost op: 04 July 2024, 16:02:37 »
Citaat
Inmiddels ook in Schiebroek hier bij een treinwinkel geweest en deze meneer gaf aan; wellicht zit er ergens een schroefje te dicht in de rail waardoor de rail zelf tegen de middenrail aan is gaan lopen na alle rondjes. Dus ja, je zult alles los moeten halen.
Uiteraard heeft de meneer uit Schiebroek die ik persoonlijk goed ken het hier weer bij het rechte eind.