En waar komt die wijsheid vandaan? Van een Fleischmann model uit 1989, waaraan iedereen kan zien dat er wel meer niet juist is?Grtz, Ton
Hi,weet niet of het het "juiste" antworod geeft maar wellicht nog wat praktisch inzicht:https://mwpl-pegasus.weebly.com/bruine-e-loc-ns-1225.htmlartikel over hoe iemand z'n 1200 omspuit.MVG,Adriaan
In Railmagazine 249 heeft hij het over agaathgrijs voor het dak, wat bijna wit is. Dat komt ook overeen als “grijs als de 1201”.
Dat is niet helemaal eerlijk, het dak is grijs op het Fleischmann model, wat volgens meerdere personen in dit draadje klopt, we zitten ons nu alleen nog af te vragen waarom sommige modernere modellen een wit dak hebben, en waarom op de echte 1218 dit waarschijnlijk ook zo is.
Ik denk zelf dat de moderne modellen zijn gebaseerd op bewaard gebleven locomotieven die bruin zijn gespoten en hierbij een wit dak hebben gekregen, ...
Ik zou niet weten waarom het niet eerlijk is. Zoals hierboven al is gezegd, beslaat "grijs" een heel groot spectrum van heel licht naar heel donker. En op verschillende foto's van de bruine 1200'en in afleveringstoestand is te zien dat de pantografen en wat daar omheen zit, een heel lichte tint heeft. Niet alleen de genoemde 1218, maar ook de 1215, 1219 en 1220 (afgebeeld in het meergenoemde boek van Bouman).En ook daarvan vraag ik mij af waarop je dat baseert, zeker nadat hier op basis van originele bronnen al is aangegeven dat het lichtgrijs ("grijs zoals 1201") moet zijn.Grtz, Ton
Op de kleurenfoto in het boek van Carel van gestel (blz.81) zie je donkere pantografen. Vergelijk dat met de bies van de 2200 die er achter staat. Dan maak je mij niet wijs dat het dak "wit/licht-grijs " van kleur is.
Kleurenfoto's van Ankersmit en van Biezeveld uit 1957 tonen de roodbruine 1221 met grijze zijwandroosters en stroomafnemers. De meest duidelijke foto is die van Biezeveld, in de NVBS-Beelank ook te vinden onder bestandsnummer: DIA100055-0035.
Even terzijde, maar ook weer niet echt.. Wat voor kleur hadden de daken van SS stoomlocomotieven?