Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Landwasserviaduct  (gelezen 6060 keer)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Landwasserviaduct
« Gepost op: 10 May 2008, 14:42:33 »
Hallo, medespoorders  ;)

Ik ben alvast plannen aan het maken voor komende winter, wat ik een beetje kan hobbyen. Ik ben me nu aan het orienteren op het in model nabouwen van het overbekende Landwasserviaduct (voor die enkeling die niet weet wat en waar dat is, zoek maar even op Google/Wikipedia).
Ik heb al het een en ander gevonden aan informatie, maar ik heb nog wel wat meer info nodig voor ik aan de slag kan. Op BNLS kwam ik bijvoorbeeld dit draadje al tegen, en hier heb ik ook nog wat info gevonden, maar ik heb bijvoorbeeld nog geen afmetingen kunnen vinden.
Ik vraag me daarnaast nog iets af; ik zat eerst te denken aan een dubbelsporige versie, maar het lijkt me realistischer om er een eensporig traject van te maken. Als ik de afmetingen heb, weet ik of het mogelijk is om één spoor onder het andere in de brug weg te werken. Het lijkt dan net enkelsporig, maar het is toch dubbelspoor  ;D. Dan moet ik dus eerst de afmetingen hebben.
Wie me een beetje op weg kan helpen, bij voorbaat dank!

Groetjes, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

stig

• Offline Offline
Re: Landwasserviaduct
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2008, 14:51:32 »
http://www.ozdoba.net/rhb/varia/literatur_fzg_d.html

Een na laatste boek moet je hebben. Sommige bibliotheken hebben het. Ik meen het in Rotterdam eens gezien te hebben, ik heb het zelf niet maar ben wel bekend met de inhoud. Bijna alle RhB bruggen staan er in.

Vriend van mij heeft hem ook al eens gebouwd, er staan wat maten bij:

http://www.erlebnisbahn.at/mbm/rhb_landwasser.html
« Laatst bewerkt op: 10 May 2008, 14:53:36 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2008, 19:13:20 »
Bedankt voor de tips, dat boek hebben ze iig niet hier in de buurt in een bibliotheek, dus dat wordt nog even speuren op het internet.
Ik kom nog even terug op een eerder punt; ik heb op vrij onprofessionele wijze (met een liniaal voor een foto op mijn monitor) bepaald dat de ruimte tussen de boven- en onderkant op het smalste deel uitkomt rond de 4¼ cm. Dat dat niet genoeg is om er stiekem een spoor onder weg te werken, snap ik. Dat zal erin resulteren dat ik wat met de schaal zal moeten smokkelen. Om dit te bepalen moet ik weten hoeveel cm ik nodig heb om er een spoor weg te werken. De maat waar ik dus naar op zoek ben, is de hoogte in cm waar een trein door kan. De hele brug wordt Märklin K-flexrail, dus de rail hoogte is maar een paar mm.

Dus eigenlijk hoop ik nu op
- iemand die weet hoe hoog de boog is in het midden van de overspanning
- iemand die weet hoe hoog een tunnelingang moet zijn, daaruit kan ik tenslotte bepalen op het haalbaar is om er een 2e spoor in weg te werken

Daarnaast zijn ook alle andere reacties welkom, als die me wat helpen met het maken van een zogenaamde stenenboogbrug.

Anoniem

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2008, 19:35:06 »
Waarom wil je er eigenlijk een tweede spoor in wegwerken? Ik heb me er een tijdje het hoofd over gebroken, maar ik kan geen goede verklaring verzinnen ;D...leg eens uit ;).

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2008, 20:05:05 »
Waarom wil je er eigenlijk een tweede spoor in wegwerken? Ik heb me er een tijdje het hoofd over gebroken, maar ik kan geen goede verklaring verzinnen ;D...leg eens uit ;).

Wesley, ik vermoed dat Robin een dubbelsporige traject wil aanleggen en dat hij zich van bewust is dat het Landwasserviaduct in werkelijkheid enkelsporig is.

Mvg, Johan

Anoniem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2008, 20:26:02 »
Dat vermoed ik ook, maar dan zijn twee wissels een stuk eenvoudiger ;). Trouwens, ik ben mij er óók van bewust dat het Landwasserviaduct enkelsporig is ;D.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2008, 20:30:23 »
Ben ik met je eens, trouwens aan de kant van Filisur is het tot aan de tunnel welke aansluit op het viaduct dubbelsporig gemaakt. Aan de andere zijde is het tot aan Surava enkelsporig. Twee wissels komen dus toch wel aardig bij de werkelijkheid.

In oktober van dit jaar ga ik weer eens kijken hoe het er nu bij ligt  8)

Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 10 May 2008, 21:43:15 door Sander Lageveen. Reden: quoten van hele berichten overbodig. quoten van direct bovenstaand bericht ook. quote verwijderd »

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2008, 21:24:50 »
hmm, dat geeft stof tot nadenken, een paar wissels is wel wat eenvoudiger dan die heisa die ik bedacht natuurlijk... Zo zie je maar hoe snel je te ingewikkeld denkt... Misschien dat ik mijn eigen plan nog eens in heroverweging neem voor een schaduwstationspoor (leuk woord voor galgje!), maar dat komt later wel ;)
een probleem opgelost, maar nu heb ik nog steeds geen afmetingen van de brug :P  :-X

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2008, 21:29:04 »
De lengte kun je eenvoudig afleiden van foto's van het volledige viaduct met daarop een trein.
Neem een wagen als referentie en kijk hoeveel er op zouden kunnen staan. Zoek de lengte van het rijtuig op en reken het nog even na. Voila.... haar is het resultaat.

Hier krijg je al een aardig idee van de lengte

O ja, niet dubbelsporig maken, dat zou afbreuk doen aan het model.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2008, 21:34:09 »
een probleem opgelost, maar nu heb ik nog steeds geen afmetingen van de brug :P  :-X

Je hebt zelf de link naar Wikipedia al gegeven.  Daar staan de voornaamste afmetingen die je nodig hebt voor het nabouwen.
www.rwfoto.nl

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2008, 22:15:24 »
Je hebt zelf de link naar Wikipedia al gegeven.  Daar staan de voornaamste afmetingen die je nodig hebt voor het nabouwen.
Daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde eigenlijk wat meer gespecificeerde afmetingen, zoals de hoogte van de verschillende pijlers, en de dikte op het midden van een overspanning als ik dat ook weer even snel doe met een liniaal op mijn beeldscherm, kan de uitkomst wel wat verschillen met de werkelijke H0-maat...

Over mijn eerste onduidelijke uitleg dan: dit plaatje geeft een beetje weer wat ik bedoelde, alleen in mijn idee bedoelde ik het met de sporen evenwijdig boven elkaar.

Zelf had ik eerder al deze schets gemaakt, die ik net tussen een stapel papieren tegenkwam, en deze heb ik even gefotografeerd. Naast een weergave van mijn bedoeling (een tweede onzichtbaar spoor 'in' de brug), resulteerde mijn mooie aparte tekenstijl in een geheel nieuw soort Plan V!

MVG, Robin

stig

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2008, 22:23:26 »
Hier zie je een typisch voorbeeld van tegenwoordige ongeduldigheid door het internet. Vroeger moest je zoeken in de bieb, of navraag doen bij de boekhandel, of je plande een reisje, of je schreef de Rhätische Bahn zelf aan... Succes. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2008, 23:16:12 »
Ongeduldig?  :o Welnee!  ;D Ik zit gewoon veel achter de PC vandaag, dus ik reageer wat sneller op reacties :D

Ongeduldig... Tot grote irritatie van mijn ouders ligt er tegenwoordig als ik zit te internetten een kabel door de kamer. We hebben wel draadloos, maar als mijn vader de internetstick heeft, kan ik niet op het net, en via een UTP kabel gaat het sneller :D

MVG Robin

P.S.
Citaat
of je schreef de Rhätische Bahn zelf aan...
Wat ben ik blij met dat internet, mijn duits is namelijk niet zo fantastisch  ;)
« Laatst bewerkt op: 10 May 2008, 23:22:25 door Robin. Reden: P.S. toegevoegd »

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2008, 23:45:39 »
Die onzichtbare baan in het viaduct maakt gelijk dat het viaduct niet in de juiste proporties gebouwd moet worden. Kijk maar eens goed naar dit soort viaducten. De bogen reiken tot vlak onder het spoor. Daar is niet veel ruimte meer over.
www.rwfoto.nl

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2008, 23:56:03 »
Daar was ik al bang voor... Het is me nu duidelijk dat het gewoon enkelspoor wordt met aan twee kanten een wissel en een sein. Dat zal niet veel problemen opleveren denk ik, want ik woon in Bodegraven, en daar is alleen het station dubbelspoor, de rest van het spoor richting Alphen en Woerden is enkelspoor. En aangezien mijn treinen niet met vertraging zullen rijden, hoeft er nooit lang op de tegentrein gewacht te worden.

Onder het motto "ik zal er nog 'ns een nachtje over slapen" ga ik maar naar bed, wie weet wat morgen brengt ;)
Als ik er niet ben morgen: Fijne Pinksteren allemaal!

MVG, Robin