Sneltrein was in Nederland sinds de laatste decennia van de 19e eeuw de algemeen gebruikte benaming voor treinen die, in tegenstelling tot de stoptrein, in principe alleen stopten op de hoofdstations in de grotere steden. Bij de invoering van Spoorslag '70 verving de NS de naam in 1970 door intercity.Twintig jaar later, in 1990, werd de treinsoort sneltrein opnieuw ingevoerd voor verbindingen die niet aan de normen voor intercitytreinen voldeden voor wat betreft gemiddelde snelheid en reizigerscomfort. Met ingang van de dienstregeling 2007 op 10 december 2006 is dit onderscheid tussen sneltrein en intercity weer losgelaten en is de term sneltrein op de meeste NS-trajecten verdwenen.Alle sneltreinen van NS zijn vervangen door een intercity. Tot december 2011 reden er nog sneltreinen tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht/Breda, Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal en tussen Hoorn en Haarlem/Den Haag Centraal. Sinds de ingang van de dienstregeling 2012 zijn deze sneltreinen vervangen door intercity's. Hetzelfde geldt ook voor de laatst nog bij NS rijdende sneltreinen Zwolle - Emmen, die sinds de ingang van de dienstregeling 2013 door Arriva zijn overgenomen. Sindsdien is de term sneltrein bij NS compleet verdwenen.
volgens mij is het alleen maar een verandering van benaming. De vroegere sneltrein heet nu intercity, de vroegere stoptrein heet nu sprinter. Ingewikkelder is het niet.
Kleine aanvulling op Wikipedia.Helaas is de 19de eeuw van 1800 tot 1900.Dus bijv 1975 ligt dus in 20-ste eeuw.Immers de eerste eeuw duurde van het jaar 0 tot het jaar 100.
0 tot 100, dat zijn 101 jaren. Dus 1 jaar langer dan een eeuw.
Dat is dan niet altijd breed gecommuniceerd. Ik heb diverse HC's in de jaren '80 horen omroepen dat ik in een sneltrein zat. Ik dacht dat er stoptreinen, sneltreinen en IC's naast elkaar bestonden.
19e eeuw is niet van 1800 tot 1900 maar van 1801 tot 1900