Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: schakelrail werkt niet meer  (gelezen 2996 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 23 May 2024, 15:03:58 »
Hoe werkt dat dan ?
Laat ik proberen het ei van columbus te beschrijven.
Dat bespaart me een ladderopgang met knieblessure.

Een schakelrails is een mechanisch ontwerp, gebaseerd op bladveertechniek én zwaartekracht.
Af fabriek zijn er 2 bladveren. Voor beide rijrichtingen 1. Die zitten aan 1 zijde vastgeklonken aan het railbed (massa contact dus). Aan de andere zijde valt zo'n bladveer op een geïsoleerd eilandje, en daaraan komt dan de verbinding naar (laten we zeggen) een spoel.

Die bladveren worden op hun plek gehouden door een transparante as met uitsparingen, en op die as staat het palletje dat door de sleper van een passerende trein gekanteld wordt.

Als je de uitsparingen beter bekijkt, dan zie je dat ze in de uitgangspositie niet evenwijdig lopen aan het railbed.
Als het palletje kantelt, dan kantelt het asje mee en voert de druk op een van de bladveren opwaarts en op de ander benedenwaarts, maar omdat die uitsparingen niet evenwijdig lopen, is die druk verschillend van grootte.
Als het palletje vrij komt, dan kantelt het asje terug, maar de bladveren vallen niet persé meteen terug. Het eerste stuk gaat snel (komt door de bladveer van de tegenrichting), en daarna trager door de zwaartekracht (het duikelaar effect).

Er is nog een derde uitsparing en die loopt in uitgangspositie wél evenwijdig aan het railbed. Het heeft mij als kind altijd verbaasd waarvoor die derde uitsparing dan toch bedoeld kon zijn. Theo Boss wist dat kennelijk wel.

Als een rijrichting-bladveer lam wordt dan is het probleem dat hij
of a. niet meer terugveert (het contact niet meer verbreekt, met als duurste gevolg een doorgebrande spoel),
of b. niet meer doorbuigt (geen contact meer maakt, met als gevolg een onbetrouwbare schakelaar) 

De derde bladveer drukt het asje terug in de uitgangspositie, d.w.z. met het palletje (dat door de sleper wordt verplaatst) in rechtop stand, en dus met beide bladveren los van het railbed. En heft daarmee probleem a. op.

Mijn oplossing met het piepschuimbolletje loste probleem a. én b. op
Dus je vraag is: waarom lost de derde bladveer ook probleem b. op?

De derde bladveer zorgt voor een minimale afstand tussen bladveer-uiteinde en railbodem. Het haalt de robuustheid (grofschaligheid) weg uit het ontwerp. En doet dat door de derde uitsparing in het asje te benutten.
Er past als het ware nog net het vloeitje van een shaggie tussen (fijnafstelling), en dat maakt elke schakelrails 100% betrouwbaar, maar wel heel veel duurder.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 23 May 2024, 16:16:08 »
Dank, is me nooit opgevallen dat het niet-schakelende einde van dat asje niet rond is, vandaar mijn verwondering .

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 28 May 2024, 11:06:48 »
Ik heb schakelrails ingebouwd die in verbinding staan met een wissel. Bij passage van een trein wordt de wissel steeds omgezet. Dit werkte aanvankelijk goed. maar nu werkt het niet meer. Als ik met mijn vinger het palletje naar voren duw , gaat de wissel wel om. Waar ligt het nu aan?

Hallo Aartscar,

Als je met je vinger het palletje om duwt dan gaat het palletje onder de puntjes van de midden rail.
De veren zitten niet strak genoeg tegen de as van het palletje.
Ik heb het zo vaak mee gemaakt.
Bij de schakel rails zit aan de ene kant een deuk met een gaatje in de rails.
Aan de andere kant is een plaatje met een gat er in.
Die kan je verbuigen zodat de hele as met het dubbele palletje los komt.
Nu verbuig je de veren iets op de hoek die tegen de rails zit.
Niet teveel, want anders maken de veren al contact, als je het asje terug plaatst.
Probleem opgelost.

Iemand stelde voor om de andere contact rail van Marklin te gebruiken, die via de rails schakelt.
Niet doen, want dan blijft een hele trein de wissel spoel activeren.

Je kan met de schakel rails ook een bloksysteem maken.
Een schakel rail na elke stop sectie van een sein.
Deze schakelt het groene sein op rood en het vorige sein op groen.
Maarrrrrrr dat doet een tweede sleper in een trein ook en dat is niet de bedoeling.
Als je geen stroom op de boven leiding hebt, kan je de schakel draad naar de stopcontacten voor de bovenleiding laten gaan.
Van de groene kant gaat de schakel draad naar het vorige sein.
Bij groen sein gaat de schakelstroom naar het voorgaande rode sein en die wordt groen gezet.
Bij rood sein gaat er geen stroom, dus alleen de eerste sleper schakelt het voorgaande sein groen.
Alle andere slepers niet.

Succes
Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

stormbreaker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 17 June 2024, 21:04:17 »
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5109
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 17 June 2024, 21:35:08 »
Waarom zou je, zitten hier ook zat experts. Hoef je niet telkens op 2 fora in te loggen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

  • Gast
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 18 June 2024, 06:55:08 »
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?

Niet iedereen is 'gewenst' bij de buren.  :angel: