Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 23:04:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 23:00:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door HenkN
Vandaag om 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robert39
Vandaag om 22:50:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:45:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:43:43
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:15:11
Werking Piko buffercondensator i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 22:01:51
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
Vandaag om 21:52:55
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 21:38:50
Da's Daz 2 door hervé
Vandaag om 21:34:50
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 20:31:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:54:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 19:39:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 19:38:30
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
Vandaag om 19:33:15
Märklin 2025 door Ben
Vandaag om 19:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 18:59:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 18:42:39
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 18:41:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door g-j
Vandaag om 18:01:56
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 17:31:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:14:06
Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
Vandaag om 16:08:39
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:04:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 14:44:22
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 14:15:42
  

Auteur Topic: schakelrail werkt niet meer  (gelezen 2950 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 23 May 2024, 15:03:58 »
Hoe werkt dat dan ?
Laat ik proberen het ei van columbus te beschrijven.
Dat bespaart me een ladderopgang met knieblessure.

Een schakelrails is een mechanisch ontwerp, gebaseerd op bladveertechniek én zwaartekracht.
Af fabriek zijn er 2 bladveren. Voor beide rijrichtingen 1. Die zitten aan 1 zijde vastgeklonken aan het railbed (massa contact dus). Aan de andere zijde valt zo'n bladveer op een geïsoleerd eilandje, en daaraan komt dan de verbinding naar (laten we zeggen) een spoel.

Die bladveren worden op hun plek gehouden door een transparante as met uitsparingen, en op die as staat het palletje dat door de sleper van een passerende trein gekanteld wordt.

Als je de uitsparingen beter bekijkt, dan zie je dat ze in de uitgangspositie niet evenwijdig lopen aan het railbed.
Als het palletje kantelt, dan kantelt het asje mee en voert de druk op een van de bladveren opwaarts en op de ander benedenwaarts, maar omdat die uitsparingen niet evenwijdig lopen, is die druk verschillend van grootte.
Als het palletje vrij komt, dan kantelt het asje terug, maar de bladveren vallen niet persé meteen terug. Het eerste stuk gaat snel (komt door de bladveer van de tegenrichting), en daarna trager door de zwaartekracht (het duikelaar effect).

Er is nog een derde uitsparing en die loopt in uitgangspositie wél evenwijdig aan het railbed. Het heeft mij als kind altijd verbaasd waarvoor die derde uitsparing dan toch bedoeld kon zijn. Theo Boss wist dat kennelijk wel.

Als een rijrichting-bladveer lam wordt dan is het probleem dat hij
of a. niet meer terugveert (het contact niet meer verbreekt, met als duurste gevolg een doorgebrande spoel),
of b. niet meer doorbuigt (geen contact meer maakt, met als gevolg een onbetrouwbare schakelaar) 

De derde bladveer drukt het asje terug in de uitgangspositie, d.w.z. met het palletje (dat door de sleper wordt verplaatst) in rechtop stand, en dus met beide bladveren los van het railbed. En heft daarmee probleem a. op.

Mijn oplossing met het piepschuimbolletje loste probleem a. én b. op
Dus je vraag is: waarom lost de derde bladveer ook probleem b. op?

De derde bladveer zorgt voor een minimale afstand tussen bladveer-uiteinde en railbodem. Het haalt de robuustheid (grofschaligheid) weg uit het ontwerp. En doet dat door de derde uitsparing in het asje te benutten.
Er past als het ware nog net het vloeitje van een shaggie tussen (fijnafstelling), en dat maakt elke schakelrails 100% betrouwbaar, maar wel heel veel duurder.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 23 May 2024, 16:16:08 »
Dank, is me nooit opgevallen dat het niet-schakelende einde van dat asje niet rond is, vandaar mijn verwondering .

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 28 May 2024, 11:06:48 »
Ik heb schakelrails ingebouwd die in verbinding staan met een wissel. Bij passage van een trein wordt de wissel steeds omgezet. Dit werkte aanvankelijk goed. maar nu werkt het niet meer. Als ik met mijn vinger het palletje naar voren duw , gaat de wissel wel om. Waar ligt het nu aan?

Hallo Aartscar,

Als je met je vinger het palletje om duwt dan gaat het palletje onder de puntjes van de midden rail.
De veren zitten niet strak genoeg tegen de as van het palletje.
Ik heb het zo vaak mee gemaakt.
Bij de schakel rails zit aan de ene kant een deuk met een gaatje in de rails.
Aan de andere kant is een plaatje met een gat er in.
Die kan je verbuigen zodat de hele as met het dubbele palletje los komt.
Nu verbuig je de veren iets op de hoek die tegen de rails zit.
Niet teveel, want anders maken de veren al contact, als je het asje terug plaatst.
Probleem opgelost.

Iemand stelde voor om de andere contact rail van Marklin te gebruiken, die via de rails schakelt.
Niet doen, want dan blijft een hele trein de wissel spoel activeren.

Je kan met de schakel rails ook een bloksysteem maken.
Een schakel rail na elke stop sectie van een sein.
Deze schakelt het groene sein op rood en het vorige sein op groen.
Maarrrrrrr dat doet een tweede sleper in een trein ook en dat is niet de bedoeling.
Als je geen stroom op de boven leiding hebt, kan je de schakel draad naar de stopcontacten voor de bovenleiding laten gaan.
Van de groene kant gaat de schakel draad naar het vorige sein.
Bij groen sein gaat de schakelstroom naar het voorgaande rode sein en die wordt groen gezet.
Bij rood sein gaat er geen stroom, dus alleen de eerste sleper schakelt het voorgaande sein groen.
Alle andere slepers niet.

Succes
Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

stormbreaker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 17 June 2024, 21:04:17 »
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5083
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 17 June 2024, 21:35:08 »
Waarom zou je, zitten hier ook zat experts. Hoef je niet telkens op 2 fora in te loggen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

  • Gast
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 18 June 2024, 06:55:08 »
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?

Niet iedereen is 'gewenst' bij de buren.  :angel: