Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door MarkSpoor
18 July 2024, 23:55:37
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door jjg koopmans
18 July 2024, 23:37:36
Mijn webstek verdwijnt binnenkort door Ronald Halma
18 July 2024, 23:20:11
Raadplaatje door Benelux795
18 July 2024, 23:17:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Davy Beumer
18 July 2024, 22:46:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 July 2024, 22:39:15
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
18 July 2024, 21:57:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Martin Hornis
18 July 2024, 21:49:33
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
18 July 2024, 21:46:30
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
18 July 2024, 21:30:52
Aachenau West door wob
18 July 2024, 21:25:38
NS 6000 (in schaal 0) door Stefan88
18 July 2024, 21:23:53
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
18 July 2024, 21:05:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
18 July 2024, 20:47:24
Mafen 2024: Nederlandse seinen door Chris
18 July 2024, 19:23:46
modelspoor in slovenie door jerrytrein
18 July 2024, 19:21:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
18 July 2024, 18:56:31
Bouw Br 44 002 DRG. door puntenglijder
18 July 2024, 18:37:38
Zee. Land. door Huup
18 July 2024, 17:40:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
18 July 2024, 17:36:49
US diorama in H0 door MOVisser
18 July 2024, 17:36:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2024, 16:54:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 July 2024, 16:54:23
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
18 July 2024, 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
18 July 2024, 14:46:34
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
18 July 2024, 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
18 July 2024, 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
18 July 2024, 13:06:11
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
18 July 2024, 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
18 July 2024, 11:27:33
  

Auteur Topic: schakelrail werkt niet meer  (gelezen 1680 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
  • Metrop-Märklin
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 23 May 2024, 15:03:58 »
Hoe werkt dat dan ?
Laat ik proberen het ei van columbus te beschrijven.
Dat bespaart me een ladderopgang met knieblessure.

Een schakelrails is een mechanisch ontwerp, gebaseerd op bladveertechniek én zwaartekracht.
Af fabriek zijn er 2 bladveren. Voor beide rijrichtingen 1. Die zitten aan 1 zijde vastgeklonken aan het railbed (massa contact dus). Aan de andere zijde valt zo'n bladveer op een geïsoleerd eilandje, en daaraan komt dan de verbinding naar (laten we zeggen) een spoel.

Die bladveren worden op hun plek gehouden door een transparante as met uitsparingen, en op die as staat het palletje dat door de sleper van een passerende trein gekanteld wordt.

Als je de uitsparingen beter bekijkt, dan zie je dat ze in de uitgangspositie niet evenwijdig lopen aan het railbed.
Als het palletje kantelt, dan kantelt het asje mee en voert de druk op een van de bladveren opwaarts en op de ander benedenwaarts, maar omdat die uitsparingen niet evenwijdig lopen, is die druk verschillend van grootte.
Als het palletje vrij komt, dan kantelt het asje terug, maar de bladveren vallen niet persé meteen terug. Het eerste stuk gaat snel (komt door de bladveer van de tegenrichting), en daarna trager door de zwaartekracht (het duikelaar effect).

Er is nog een derde uitsparing en die loopt in uitgangspositie wél evenwijdig aan het railbed. Het heeft mij als kind altijd verbaasd waarvoor die derde uitsparing dan toch bedoeld kon zijn. Theo Boss wist dat kennelijk wel.

Als een rijrichting-bladveer lam wordt dan is het probleem dat hij
of a. niet meer terugveert (het contact niet meer verbreekt, met als duurste gevolg een doorgebrande spoel),
of b. niet meer doorbuigt (geen contact meer maakt, met als gevolg een onbetrouwbare schakelaar) 

De derde bladveer drukt het asje terug in de uitgangspositie, d.w.z. met het palletje (dat door de sleper wordt verplaatst) in rechtop stand, en dus met beide bladveren los van het railbed. En heft daarmee probleem a. op.

Mijn oplossing met het piepschuimbolletje loste probleem a. én b. op
Dus je vraag is: waarom lost de derde bladveer ook probleem b. op?

De derde bladveer zorgt voor een minimale afstand tussen bladveer-uiteinde en railbodem. Het haalt de robuustheid (grofschaligheid) weg uit het ontwerp. En doet dat door de derde uitsparing in het asje te benutten.
Er past als het ware nog net het vloeitje van een shaggie tussen (fijnafstelling), en dat maakt elke schakelrails 100% betrouwbaar, maar wel heel veel duurder.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 23 May 2024, 16:16:08 »
Dank, is me nooit opgevallen dat het niet-schakelende einde van dat asje niet rond is, vandaar mijn verwondering .

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 28 May 2024, 11:06:48 »
Ik heb schakelrails ingebouwd die in verbinding staan met een wissel. Bij passage van een trein wordt de wissel steeds omgezet. Dit werkte aanvankelijk goed. maar nu werkt het niet meer. Als ik met mijn vinger het palletje naar voren duw , gaat de wissel wel om. Waar ligt het nu aan?

Hallo Aartscar,

Als je met je vinger het palletje om duwt dan gaat het palletje onder de puntjes van de midden rail.
De veren zitten niet strak genoeg tegen de as van het palletje.
Ik heb het zo vaak mee gemaakt.
Bij de schakel rails zit aan de ene kant een deuk met een gaatje in de rails.
Aan de andere kant is een plaatje met een gat er in.
Die kan je verbuigen zodat de hele as met het dubbele palletje los komt.
Nu verbuig je de veren iets op de hoek die tegen de rails zit.
Niet teveel, want anders maken de veren al contact, als je het asje terug plaatst.
Probleem opgelost.

Iemand stelde voor om de andere contact rail van Marklin te gebruiken, die via de rails schakelt.
Niet doen, want dan blijft een hele trein de wissel spoel activeren.

Je kan met de schakel rails ook een bloksysteem maken.
Een schakel rail na elke stop sectie van een sein.
Deze schakelt het groene sein op rood en het vorige sein op groen.
Maarrrrrrr dat doet een tweede sleper in een trein ook en dat is niet de bedoeling.
Als je geen stroom op de boven leiding hebt, kan je de schakel draad naar de stopcontacten voor de bovenleiding laten gaan.
Van de groene kant gaat de schakel draad naar het vorige sein.
Bij groen sein gaat de schakelstroom naar het voorgaande rode sein en die wordt groen gezet.
Bij rood sein gaat er geen stroom, dus alleen de eerste sleper schakelt het voorgaande sein groen.
Alle andere slepers niet.

Succes
Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

stormbreaker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 17 June 2024, 21:04:17 »
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4219
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 17 June 2024, 21:35:08 »
Waarom zou je, zitten hier ook zat experts. Hoef je niet telkens op 2 fora in te loggen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: schakelrail werkt niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 18 June 2024, 06:55:08 »
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?

Niet iedereen is 'gewenst' bij de buren.  :angel:
Mvg.

Cor