Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 03:20:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 September 2024, 23:43:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
08 September 2024, 23:12:29
IBII-neo, hoe softwaere updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
Kleur ex USATC wagens bij NS door grossraumwagen
08 September 2024, 22:51:53
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
08 September 2024, 22:51:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
08 September 2024, 22:41:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
08 September 2024, 22:39:19
7 en 8 september terug naar toen door MaraNCS
08 September 2024, 22:29:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MaraNCS
08 September 2024, 22:24:38
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
08 September 2024, 22:11:25
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
08 September 2024, 22:09:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 September 2024, 22:01:49
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Bert_Apd
08 September 2024, 21:55:25
Frans loodsje et cetera door Noordernet
08 September 2024, 21:50:55
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
08 September 2024, 21:40:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
08 September 2024, 21:35:43
Haandrecht zolderdam H0 door gdh
08 September 2024, 21:30:55
Bauarbeiten im gange door 741230
08 September 2024, 21:12:13
Mijn verzameling door Niels B
08 September 2024, 21:02:21
Welke kwastjes zijn nou niet ruk? door p-kokkie
08 September 2024, 20:36:29
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
08 September 2024, 20:28:07
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
08 September 2024, 19:01:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ex-DR V100
08 September 2024, 18:53:12
Overstap naar HTM? door Hollandserhbfan
08 September 2024, 18:15:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
08 September 2024, 17:24:50
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door AlbertG
08 September 2024, 17:00:49
Marklin/Trix koploper door DutchModelRailroads
08 September 2024, 16:29:37
Minol, een micro baantje in TT door aad52
08 September 2024, 15:23:42
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61 door Gerard
08 September 2024, 15:20:58
  

Auteur Topic: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?  (gelezen 2502 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Klaar voor vertrek
PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Gepost op: 09 May 2024, 14:58:34 »
Het Wohnzimmer Rangierbahnhof wordt bediend met een Roco PBM-regelaar 10727. Deze regelaar wordt standaard gevoed door een kleine adapter. Die heb ik niet; in plaats daarvan gebruik ik mijn Fleischmann trafo 6730.

In de handleiding van de regelaar staat dat je ook bijvoorbeeld de voeding 10725 kunt gebruiken. En wie wil dat nou niet, een “Kraftpaket” :)

Maar:

“Dabei ist allerdings zu beachten, dass auf Grund der höheren Ausgangsspannung die Lokomotiven etwas zu schnell gegenüber dem Vorbild fahren.”

Oftewel: omdat de voeding een hogere spanning levert, hebben de treinen een hogere maximumsnelheid.

Maar we hebben het hier over PBM. Op basis van wat ik ervan weet neem ik aan dat de hogere spanning ook al wordt afgegeven bij de laagste stand van de regelaar. In de vorm van een (korte) puls, om de motor een zetje te geven. Hoe verder we de regelaar opendraaien, hoe langer de puls. Bij gelijke breedte van de puls is de kracht van het zetje groter bij een hogere spanning.

Ik concludeer dat bij het gebruik van een voeding met een hogere spanning, mijn treinen nóg langzamer kunnen rijden. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 09 May 2024, 16:58:28 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 734
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2024, 17:11:07 »
Pbm is nedelands voor puls with modulation, neem aan dat je dat bedoeld.
Maar met pbm is het  rijgedrag beter dan met een vlakke spanning maar uiteindelijk wordt de snelheid bepaald door de gemiddelde spanning.

Dus dat je met een hogere spanning langzamer kunt rijden klopt in principe niet.

Wel lijkt het me een risico, kan de loc tegen de hogere spanning?
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2024, 17:26:41 »
Het
Ik concludeer dat bij het gebruik van een voeding met een hogere spanning, mijn treinen nóg langzamer kunnen rijden. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet. Het hangt van de motor af. Een motor heeft een bepaalde minimale pulsduur nodig om los te komen. Verhogen van de spanning helpt daar niet bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2024, 17:43:03 »
Inderdaad Bert, pulsbreedtemodulatie (PBM) is hetzelfde als pulse width modulation (PWM). In dit artikel in de encyclopedie wordt het principe beschreven.

Het gaat me niet zozeer om de snelheid, maar om de minimale regelstand waarbij een locomotief rijdt. Ik heb vooral oudere modellen, waarvan het rijgedrag niet zo goed is als dat van modern spul. Volgens mij komen die bij de laagste stand van de regelaar nog altijd niet in beweging (of dat zo is, zal ik binnenkort eens onderzoeken). In dat geval, dacht ik, zou een hogere spanning van de puls bij die laagste stand misschien ook het “zetje” vergroten en dus de kans dat zo’n oud locje dan al in beweging komt.

Maar volgens Klaas is dat niet zo.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2024, 18:04:29 door Ferdinand Bogman. Reden: puls / pulse »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 734
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2024, 17:51:01 »
Nu begrijp ik jouw vraag wat beter, met een hogere spanning en dezelfde pulsbreedte zal de loc wat eerder op gang komen maar dan kun je net zo goed de lagere spanning hebben met een iets bredere puls.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2024, 18:26:27 »
Zoiets, Bert. In theorie is de totale energie die de puls aan de motor geeft, de hoogte (spanning) x de lengte (tijd). Maar dat betekent volgens mij niet dat een hoge, korte puls hetzelfde effect heeft dan een lage, lange puls. De hoge spanning veroorzaakt een grotere kracht. Daar is het hele idee van PBM op gebaseerd.

Bij bewegen vanuit stilstand moet eerst de statische wrijving overwonnen worden, weet ik nog van de middelbare school. Als de loc eenmaal beweegt, is de dynamische wrijving lager; in beweging blijven kost minder energie. Daar kan die grotere kracht van pas komen. Vandaar dat ik denk: hogere spanning, lagere startsnelheid.

Klaas, kun je dat idee van die minimale pulsduur nog een beetje toelichten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2024, 18:47:30 »
Doorgaande is de vuistregel:

Des de lager de voltage, des de langzamer de loc rijd. Echter komt hij moeilijker van zijn plek.

Des de hoger de voltage, Des te harder de loc rijd. Maar dan komt hij wel beter van zijn plek.

Het is vaak even zoeken naar de juiste voltage tussen 15V en 18V waar je locs het mooiste op reageren.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 734
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2024, 19:24:46 »
Ik weet het Ferdinand, ben electronicus van huis uit. Ontwerp zelf, nog steeds ook printen.
Jouw betoog klopt wel maar ik had gezien op welke spanning jouw voeding zit, 16 volt, dat ik toch niet erg veel hoger dan gemiddeld.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2024, 20:39:01 »
Klaas, kun je dat idee van die minimale pulsduur nog een beetje toelichten?
Bij een standaard motortje is er sprake van ankerkleef. D.w.z. dat de ankerpolen worden vastgehouden door de magneetpolen. Je kunt dat voelen als je met de hand een motor ronddraait. Je moet dan steeds wat extra kracht zetten om de polen los te trekken, en dan kleven ze weer op de volgende pool.
Als je er pulsen op zet gebeurt het zelfde. Als de pulsen te kort zijn probeert het anker los te komen, maar voordat het is gelukt is de puls al weer weg. En dan valt hij weer terug op zijn oude positie. Verhogen van de spanning zal in dat geval weinig helpen.
Wat wel helpt is een motor met ijzerloos anker toepassen, een motor volgens het Faulhaber principe, ook wel klokankermotor genoemd. Die hebben een draaiende wikkeling zonder ijzer en hebben dus geen last van de ankerkleef.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2024, 21:00:39 »
Dan weet je waar je het over hebt, Bert. Ik moet het hebben van twee jaar HTS-E (lang geleden) en wat kennis opgedaan met deze hobby.

Bedankt voor de toelichting, Klaas. Inmiddels heb ik wel wat locomotieven met klokankermotoren, maar daar heb ik nog te weinig mee gereden om een idee te hebben van hun rij-eigenschappen. En het is niet mijn bedoeling veel (oud) materieel te gaan ombouwen.

Martin, jij hebt het over 15 tot 18 volt. Dat is de spanning op een digitale baan, neem ik aan? Of wordt dit door de PBM vanuit de decoder aan de motor geleverd?

Ik rijd dus analoog. In de maximumsnelheid zal het verschil tussen 14V (de Fleischmann-trafo) en 16V (de Roco-voeding) in ieder geval merkbaar zijn. Mijn oude Fleischmann-locomotieven zijn gebouwd voor 14V. Maar andere merken rijden van oudsher op 12V, die zullen dan nog iets méér te hard rijden. Nu wordt in het algemeen niet over het emplacement van het Rangierbahnhof geracet. De regelaar staat zelden helemaal open. Dus wat betreft de maximumsnelheid lijkt het me geen bezwaar om een hogere spanning te gebruiken.

Kruipsnelheid is wél leuk op een Rangierbahnhof. Of ik zo’n “Kraftpaket” ook echt wil inzetten, hangt dus af van wat het effect is op langzaam rijden van mijn oude machines.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2024, 21:06:19 »
Nee DC input, ook bij analoog.

Dit is gebaseerd op de werking van Dinamo waar ook PWM word gebruikt voor de aansturing van analoge locs.

Wel kun je daar een multiplier toepassen op de PWM. Maar het principe is hetzelfde. Met als enige verschil met de output is dat je 1,2V verlies in stroomdetectie.

Kruipen is absoluut mogelijk. Ooit heb ik een slow driving wedstrijd in schaal N gehouden. De klokqnkers haalden daar ijkmetingen van onder 1 km/h analoog. De winnaar was analoog 0,6 km/h. Dus ja dat kan gewoon.

De loc had wel, zoals Klaas goed aangaf, een klokanker motor.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2024, 21:08:44 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25687
    • Pagina van klaas
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2024, 21:23:37 »
Ferdinand, je zou ook zelf wat kunnen experimenteren. Je hebt blijkbaar voedingen met verschillende spanningen beschikbaar. Neem een paar locs en laat ze eerst een poosje warm draaien.
Dan zet je de PWM regelaar op verschillende voedingen en op een testtraject van een paar meter ga je klokken hoe lang een loc er over doet bij de laagste snelheid waarmee hij wil rijden.

Overigens vind ik het niet zo belangrijk hoe langzaam een loc kan rijden. Belangrijker vind ik dat hij soepel optrekt en stopt. Dan simuleer je de massa die een echte trein heeft.
Ik weet dat echte treinen ook heel langzaam kunnen rijden, maar in de praktijk doen ze dat zelden. Het heeft weinig nut.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 5785
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2024, 21:25:18 »
Gewoon eens wat proberen met verschillende (ook lagere) spanningen?

edit;
Klaas was me voor.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2024, 21:28:17 door Jack Black (NS1220) »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2024, 21:33:12 »
Grappig Martin, een langzaamaanwedstrijd! Dat had ik wel willen zien - zie je dat nog wel, 0,6km/u?

Klaas, je hebt een punt, al gaat het hier wel om rangeren. En ik ga ervan uit dat het optrek- en afremgedrag ook verbetert.

Maar we dwalen een beetje af. Klokankermotoren goed en wel: het gaat mij om het verbeteren van de langzaamrij-eigenschappen van oude locomotieven met driepolige ankermotoren, zoals de Fleischmann-rondmotor. Heeft een hogere spanning effect? Klaas is nu iets minder stellig, lees ik: van “helpt daar niet bij” naar “zal weinig helpen” ;).

Aan experimenteren denk ik wel, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Naast de Fleischmann heb ik wel wat losse trafo’s liggen maar dat is allemaal niet zo veilig, inbouwdingen met losse draden voor de netspanning. En geen regelbare voedingen. (In het snoer van de Fleischmann zit ook al een kroonsteentje :-[.) Zo’n Roco-voeding heb ik dus niet; ik zag dat Noordernet er een aanbiedt. Zo kwam ik op het idee.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2024, 21:53:59 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • Klaar voor vertrek
Re: PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 09 May 2024, 21:55:38 »
Intussen keek ik nog eens goed naar de specificaties van de regelaar:



Die levert ook max. 18V! Dat is de hoogte van de pulsspanning bij kleine pulsbreedte, neem ik aan. En die zal dan dalen bij hogere standen van de regelaar. Tot de spanning die de voeding levert?

Ik zie dat ik misschien een ander probleem heb: de regelaar kan tot 1,3A leveren. Mijn Fleischmann-bakkie komt niet verder dan 0,5 (7VA bij 14V), volgens de onderkant. Het artikel over de Weistra-regelaar bevestigt mijn herinnering dat, bij gebruik van PBM, stromen kunnen optreden die drie keer de gangbare zijn. Dat zou kunnen betekenen dat de regelaar geen 18V kan leveren bij lage snelheden, omdat de Fleischmann dan bijna is flauwgevallen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf