Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Indelen blokken/secties in inrijgedeelte station  (gelezen 3566 keer)

tjibbeh

• Offline Offline
Indelen blokken/secties in inrijgedeelte station
« Gepost op: 08 May 2024, 14:56:19 »
Hallo allemaal,

Over het indelen en gebruik van blokken/secties/hoe je het maar wilt noemen heb ik al veel topics meegelezen, desalniettemin blijf ik dubben over hoe mijn eigen in/uitrijgedeelte van het station in te delen.

Een beetje context. Vooralsnog rijd ik analoog, maar wil op termijn wel digitaliseren en mogelijk ook geautomatiseerd rijden. Ik leg alles daarom alvast zo veel als mogelijk aan met (in één railstaaf) geïsoleerde blokken, met een inrij en uitrij gedeelte. Ook omdat ik het leuk vind om dat alvast te proberen uit te denken.

Dit is het stukje spoorplan waar het om gaat:

Vanaf linksonder komt het doorgaande dubbelspoor binnen, dat splitst naar drie sporen, en na de bocht volgen er een aantal wissels met een aftakking naar een lokaalspoor, een rangeerterrein, en er wordt verder gesplitst naar vier sporen (1,3,4 zijn perronsporen, 2 is een doorrij-spoor).

Mijn gedachtegang tot nu toe is als volgt, delen jullie mijn conclusie?
 - Het lijkt me - wanneer je ook geautomatiseerd wilt kunnen rijden in de toekomst, zinvol om ook bezetmeldingen op deze spoordelen te doen. De spoordelen waar het driesporig is, zijn niet lang genoeg voor (alle) treinen, in de praktijk zal daar niet gestopt worden, desalniettemin lijkt me dat je wilt weten of een gedeelte bezet is of niet. Klopt die redenering?
 - Op andere plekken lees ik ook wel dat wisselstraten als één blok beschouwd kunnen worden, maar dat lijkt me hier niet van toepassing voor de gebogen wissel - kruiswissel - kruiswissel - linkerwissel toch? Omdat je in de doorgaande richting gewoon parallel moet kunnen rijden. Bv van spoor 4 naar rangeer, binnenkomend van linksonder doorrijdend over spoor 2, en uitrijdend van spoor 1 naar lokaalspoor. Dat zijn geen conflicterende paden?
 - Maar de gebogen wissel en de onderste kruiswissel zouden (denk ik) wel samengenomen worden, wat er is geen situatie te verzinnen waarop er daar ('veilig') twee treinen over kunnen rijden.
 - Als ik die redenering doortrek (verder opknippen als in een blok in bepaalde situaties meer dan 1 vrij pad kan liggen) , kom ik eigenlijk tot de volgende indeling, met drie blokken (rood, blauw, groen)

Zie ik nog wat over het hoofd? Zouden jullie het nog heel anders doen?
Eén overweging die nog in mijn achterhoofd speelt, is dat als je de wissels apart zou detecteren, deze eerder vrijgegeven kunnen worden voor een volgend treinpad. Dus als een trein van spoor 2 of 3 naar linksonder het station uitrijdt, het kruiswissel eerder vrijgegeven wordt voor een trein die van spoor 1 naar het rangeerterrein wil.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 15:00:48 door tjibbeh »

Wout br52

• Offline Offline
Re: Indelen blokken/secties in inrijgedeelte station
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2024, 20:10:44 »
Hallo Tjibbeh,

Je redenering snijdt hout.
Van het blauwe Engelse wissel zou ik een apart blok maken, had je zelf ook al bedacht.
Als het blauwe blok bezet is kun je op die manier toch van het rode blok in het groene komen en omgekeerd.
Bezet melding is altijd handig dus zeker in de afgaande sporen.

Succes met het uitvoeren van je plannen.

Groet Wout

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2024, 20:38:32 »
Vooralsnog rijd ik analoog, maar wil op termijn wel digitaliseren en mogelijk ook geautomatiseerd rijden.

Naar mijn beste weten horen in sturingsprogramma's wissels nooit bij een blok.

marco

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2024, 21:05:51 »
Ik denk dat je eerst in gedachte moet nemen waar start trein x en waar gaat x heen en dat voor alle paden indien gewenst.
Vb:
Van blok grijs 1 naar blok rood (zonder wissels) raakt alleen de rode wissels
Van blok grijs 1 naar blok groen (zonder wissels) raakt de 1e rode, blauwe engelsman, groene engelsman, maar deze optie zou dan 3 blokken bezetten in jouw situatie .....

De software weet van het geselecteerde pad hoe de wisselstraat gezet wordt en dus wat er bezet is (van naar) en niet omdat een wissel bij een blok hoort (dat kan wel maar is een heel ander hoofdstuk) maar welke gebruikt zullen worden. De wissel(s) zijn dus net zolang bezet totdat de trein in een bepaalde sectie in het volgende blok aangekomen is.

Blokken maken van enkele wissels lijkt mij vrij onzinnig of kostbaar? Wat ik zelf gedaan heb is een wisselstraat voeden zoals je dat ook doet met andere secties. Zo voorkom ik een spanningsval en kan 'bezet' detecteren en visualiseren maar het zegt niets over welke wissels in de wisselstraat bezet zijn. Tja en achterblijvers ....
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 21:09:48 door marco »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Wout br52

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2024, 15:22:06 »
Hallo,

Zoals in de start van het draadje aangegeven wordt er analoog gereden.
Dan is het wel zinvol om de blauwe Engelsman als apart blok aan te houden, kun je later als er idd overgegaan wordt op digitaal nog altijd veranderen.

Groet Wout

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2024, 15:38:56 »
Beetje onzin een trein rijd immers van blok naar blok. Op een engelsman blijft geen trein stilstaan.
Zoals al gezegd wissels blijven buiten de blokken. Wissels vormen rijwegen van en naar blokken.

Mvg Johan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2024, 16:03:52 »
Geen onzin. Blok is misschien een verkeerde benaming maat wel apart houden en tzt op een eigen melder aansluiten. Dan kan je volledige detectie toepassen en treinenloop soepeler laten verlopen door deze bezetmelders te gebruiken voor het vrijgeven van een voorgaand blok
Gr.
Eric

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2024, 16:15:12 »
Definieer dan maar eerst wat een blok is, wat een bezetmelder is wat een sectie is wat een rijstraat is.
Dan praten we verder.

Mvg Johan.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2024, 20:39:13 »
Dat weet jij net zo goed als ik  ::)
Maar goed. Een blok ligt tussen twee wissels in en over een grote afstand kunnen het ook meerdere blokken zijn.
Elk blok bestaat uit meerdere bezetmelders. Beetje afhankelijk van welk besturingsprogramma je gebruikt wat nodig is.
En wat een bezetmelder is weet je echt wel zelf. Dat hoef ik je niet uit te leggen.  :angel:
Wissels liggen buiten blokken. Maar voor een soepele doorstroming adviseer ik om een wissel / wisselstraat ook van een of meer bezetmelders te voorzien zodat je software een voorgaand blok al vrij kan geven voordat een trein de wisselstraat of een gedeelte van een wisselstraat volledig heeft verlaten. Wel met de kanttekening dat je dan wel met volledig detectie van je trein moet werken.
Maar ook dat weet je zelf drommels goed.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2024, 20:48:38 »
Naar mijn beste weten horen in sturingsprogramma's wissels nooit bij een blok.
Dat is een keuze die de makers van die programma's maken. In werkelijkheid hoort een wissel altijd bij een blok. En bij welk blok, dat wisselt met de gekozen rijweg en rijrichting.

Een wissel is nooit een afzonderlijk blok. Bedenk maar eens wat een rare situatie je krijgt als je een van Engels wissel een blok maakt waar je ook nog in beide richtingen over kunt rijden. Dan zou je rondom dat "blok" 8 seinen moeten plaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2024, 20:58:39 »
Ik heb het over modeltrein besturingsprogramma's.  Daar zie je dit juist wel, en worden de wissel(s) apart gevoed met de welbekende diodeschakeling, of, indien gewenst, met een bezetmelder, die in het programma verder niet als "blok" wordt opgenomen, maar als wissel.
Van dit laatste weet ik niet, of dat voor alle programma's geldig is.

Dat betekent dus, dat tjibbeh er uit voorzorg beter aan doet isolaties aan te brengen en de wissels niet in blokken op te nemen.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2024, 21:13:02 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2024, 21:13:21 »
Dat wissels apart gevoed worden via een diodeschakeling, of dat je een eigen melder hebben, zegt niks over hoe het beveiligingstechnisch zit. Ook als de maker van een programma zegt dat een wissel niet bij een blok hoort, dan handelt hij in de praktijk toch alsof het wel zo is. Seinen staan nl. altijd voor het wissel of de wisselstraat, en nooit er voorbij. en de treinen stoppen ook altijd voor het wissel, en niet er bovenop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2024, 21:24:52 »
Tuurtijk weet ik het voor mij zelf maar voor enkelen hier is het niet helemaal duidelijk is mijn indruk.

Ik werk al jaren met Koploper en voor andere software zal het niet anders zijn.

Mijn visie:

Een blok is een baangedeelte zonder wissels vaar de trein rijlengte heeft en kan stoppen voor het sein welke aan het einde van het blok staat.

Wissels maken miz geen deel uit van een blok maar worden opgenomen in een rijweg waarmee je van een blok naar een vervolg blok rijdt.
Met wissels het je keuze uit meerdere vervolg blokken dus heb je keuze uit meerdere rijwegen.

Een blok bestaat uit secties van bezetmelders. Elders zijn discussies hoeveel secties een blok moet hebben.
Ikzelf werk bij voorkeur met 3 melders. 1- blok binnen. 2- rem melder. 3- stop melder.

Een rijweg wordt opgfeheven als een trein in een blok is gearriveerd.
Bij koploper wordt staandaard de rijweg opgeheven als de trein bij de (laatste) stopmelder is aangekomen.
Echter je kunt aangeven dat je de rijweg en dus de wissels opheft bij de eerste melder. De staart van de trein kan nog in de wissels zijn.

Dan kun je het wissel bezet houden door er een sectie (melder) van te maken. Let wel deze sectie maakt geen deel uit van het blok.
Staat ook niet benoemd in het blok.
De wisselstraat is opgeheven met de eerste melder in het volgend blok maar wordt bezet gehouden door de melder van het wissel.
Als het wissel vrij komt is de wisselstraat vrij en kan gebruikt worden door een volgend rijweg.

Mvg.Johan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2024, 21:29:57 »
Een blok is een baangedeelte zonder wissels vaar de trein rijlengte heeft en kan stoppen voor het sein welke aan het einde van het blok staat.
En daar noem je nou de crux van het hele verhaal. Dat een sein aan het eind van een blok staat was de opvatting van Paul Haagsma. Ik heb daar jaren geleden op dit forum met hem een discussie over gehad.
Een sein staat aan het begin van een blok, niet aan het eind.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 May 2024, 21:33:36 »
Dat mag van mij ook Klaas maar het verhaal blijft het zelfde.

Mvg Johan