Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
09 August 2025, 14:11:18

Auteur Topic: Wisselstraat blijft bezetmelding tonen  (gelezen 3840 keer)

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Wisselstraat blijft bezetmelding tonen
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2024, 11:48:48 »
Hallo Peter,
De wisselstraat, in volgorde van een gewone wissel (A), een engelsman(B) en weer een gewone wissel (C) zijn fysiek met elkaar verbonden, de hele straat dus onder dezelfde melder. In iTrain moet je dan wel per wissel de melder ingeven. De engelsman (B) en de laatste (C) geven voordurend bezet, de eerste (A) niet. En dat terwijl ze alledrie fysiek aan dezelfde melder zijn verbonden. Als je de melder in iTrain uit de eigenschappen van B en C verwijdert valt de bezetmelding uit B en C weg. De lok kachelt echter keurig over A, B en C naar het volgende blok.
Overigens, in de IB basic staat melder als bezet, het is dus geen softwareprobleem en ook geen hardwareprobleem van de melder. Het ligt dus echt aan wissel B en/of C. Ik zou ze kunnen ruilen met een andere engelsman en gewone, maar dat betekent zorgvuldig slopen. :-\ De wisseldecoders zijn niet met de rails verbonden, maar krijgen de voeding uit de centrale die uitsluitend wordt gebruikt voor wissel- en seindecoders. Wel zit alles op de common "min", dat wordt geadviseerd en daar heb ik nooit problemen mee gehaf.
De Loconet T-aansluiting heeft een beperking van 500mA om de bezetmelders en ander spul te laten werken. Als je dat overschrijdt, moet je er een voeding tussen stoppen. Ik zal daar eind van de middag naar kijken, ik heb de opdracht gekregen om het terras een schrobbeurt te geven. :) Dat is het nadeel van gepensioneerd zijn, je valt voortdurend op.  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2024, 11:56:39 »
Dat kan, dan heb je dus ook een bezetmelding op moment dat je de gehele wisselstraat van de bezetmelder afhaalt. (dan dus niet de draad bij de bezetmelder los halen, maar bij de wisselstraat )
Dan weet je dat het in de bedrading tussen melder en wisselstraat zit.
Heb je dan geen melding, maar wel op moment dat 1 van die wissels er op aangesloten zit, dan is het dat wissel.
Heb je dan ok geen melding dat zit het blijkbaar in een combinatie van meer wissels die gebruikt moeten worden, en moet je kijken wat daar mis is.

Roelco
Hoi Roelco, ik neem aan dat je bedoelt om de bezetmelder uit de software te halen. Dan is er niets aan de hand, alleen de centrale laat een bezetmelding zien maar doet daar niets mee.Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, voor zover ik weet wart "alles" is :). Omwisselen voor andere wissels zou nog kunnen, maar dat is een heel gedoe. Zie ook verder het antwoord aan Peter.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 08 May 2024, 12:34:06 »
De wisselstraat, in volgorde van een gewone wissel (A), een engelsman(B) en weer een gewone wissel (C) zijn fysiek met elkaar verbonden, de hele straat dus onder dezelfde melder.
Kun je een foto van de wisselstraat laten zien? Misschien dat iemand er iets ongewoons aan ziet. Geen garantie op succes, maar als het niet helpt dan geeft het toch moed. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 May 2024, 13:47:03 »
Hallo Peter,
De wisselstraat, in volgorde van een gewone wissel (A), een engelsman(B) en weer een gewone wissel (C) zijn fysiek met elkaar verbonden, de hele straat dus onder dezelfde melder. In iTrain moet je dan wel per wissel de melder ingeven. De engelsman (B) en de laatste (C) geven voordurend bezet, de eerste (A) niet. En dat terwijl ze alledrie fysiek aan dezelfde melder zijn verbonden. Als je de melder in iTrain uit de eigenschappen van B en C verwijdert valt de bezetmelding uit B en C weg. De lok kachelt echter keurig over A, B en C naar het volgende blok.
Overigens, in de IB basic staat melder als bezet, het is dus geen softwareprobleem en ook geen hardwareprobleem van de melder. Het ligt dus echt aan wissel B en/of C.

Met dit laatste ben ik het niet eens, als ik je goed begrijp. Wat betreft mijn vorige vraag, dat gaat niet over de software, maar over de hardware. Wat je hierboven beschrijft gaat alleen meer richting software. Je hebt dus 3 wissels:
A, B, C
Die zijn als rails gewoon met elkaar doorverbonden, zitten via 1 draad aan 1 bezetmelder.
Dus die melder kan maar 1 waarde voor alle drie de wissels doorsturen naar centralle/Itrain.
Als itrain dan voor alle drie de wissels dezeflde bezetmelder heeft staan, hoe is het dan mogelijk dat Itrain deze melder voor 2 wissels als bezet ziet, en voor 1 als vrij?
Staat er voor 2 van deze wissels in de configuratie soms dat de bezetmelder geinvert moet worden? ( dus dat vrij als bezet gezien moet worden )

Of misschien juist andersom omdat de centrale blijkbaar ook aangeeft dat de melder bezet is, maar dit voor wissel A in de software blijkbaar niet het geval is ?

En ik neem aan dat die ene lok van de baan afgehaald is tijdens al dit testen om er zeker van te zijn dat er geen gebruikers ergens op de rails staat.

Roelco

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 08 May 2024, 14:17:12 »
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Ik krijg een vaag idee dat het in/bij de bezetmelder zelf  zit,dus als je de draad bij de melder losmaakt er nog steeds  een melding is.
Ik ben benieuwd!
Peter   ;)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 May 2024, 17:05:05 »
@Roelco, Bij iTrain moet je bij elk wissel aangeven of je gebruik maakt van een melder, in dit geval #169. Dus #169 staat bij alle drie de wissels in de eigenschappen. Alleen wissel B en C geven een bezet af en A niet. Wissel B en C worden niet geschakeld bij een rij-opdracht, want het is "bezet".
@ Peter, het ligt niet aan de melder van Uhlenbrock, het fenomeen doet zich ook voor bij als je de wisselstraat op een andere melder van een ander merk aansluit. Als je de draad bij de melder losmaakt, is de spanning van de wisselstraat af.
Ik blijf nog even zoeken volgens de methode T&E (Trial and Error). Als ik de melders uit de eigenschappen van de wissels verwijder functioneert alles weer zoals het hoort, maar dat was nou juist niet de bedoeling. Ik geef toe dat het een luxeprobleem is want ik maak er vooral gebruik van om de seinen bij het passeren op rood te laten vallen en niet als de trein pas het blok voorbij de wisselstraat inrijdt.  Zeker bij het rangeren is dat geen gezicht, maar misschien ben ik een kniesoor. ;)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

rjr

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 08 May 2024, 17:26:07 »
@Roelco, Bij iTrain moet je bij elk wissel aangeven of je gebruik maakt van een melder, in dit geval #169. Dus #169 staat bij alle drie de wissels in de eigenschappen. Alleen wissel B en C geven een bezet af en A niet. Wissel B en C worden niet geschakeld bij een rij-opdracht, want het is "bezet".

Maar ik snap dus niet hoe iTrain #169 als bezet kan zien voor wissels B en C, maar #169 niet bezet ziet voor wissel A.
Dat is 1 en hetzelfde nummer, die is of bezet, of niet bezet. Daar hebben de wissels zelf toch geen invloed meer op, dat is iets in iTrain zelf.

Roelco

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 08 May 2024, 18:55:22 »
Ik snap dit ook niet. De wissels vormen elektrisch één geheel en ze zitten samen aan één melder. Hoe kan iTrain ze dan afzonderlijk zien?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 08 May 2024, 22:09:03 »
Aangezien geconcludeerd wordt, dat het verschijnsel fysiek onmogelijk is, lijkt het mij een typische vraag voor het iTrain forum. Ik denk dat er bij je instellingen toch iets niet goed zit.

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 May 2024, 22:14:30 »
Dag Martin,
De IB Basic geeft ook een bezetmelding af, ook als iTrain niet aanstaat.

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 08 May 2024, 22:27:39 »
Ik snap dit ook niet. De wissels vormen elektrisch één geheel en ze zitten samen aan één melder. Hoe kan iTrain ze dan afzonderlijk zien?
Ja sorry, ik had ze even niet op een rijtje. Ze geven alle drie bezet af, immers één het hetzelfde draadje.
Als ik moed kan verzamelen zal ik de engelsman verwisselen en een gewone. Maar dan moet de zaak gesloopt worden. IK vraag me af of dit de moeite waard is.
Ik zie dat plaatjes uploaden niet werkt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 08 May 2024, 22:34:31 »
Kennelijk doetie het niet met Firefox, maar welk met dat verschrikkelijke ding van microsoft.  >:(

De wisselstraat loopt van beneden naar boven van wissel 110 over de engelsman en dan rechts aanhouden.
Stickertje gaat weg hoor, maar ik had de nummers even nodig voor het invoeren in de piepjoeter.
Nog even voor de duidelijkheid, de storing wordt niet veroorzaakt door de instellingen in iTrain, maar iTrain werkt op dit punt niet goed door de storing.
De onderste foto lijkt een beetje krom, maar dat is een pano  ;D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

rjr

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 08 May 2024, 23:56:24 »
Dus even voor de duidelijkheid. In iTrain zijn wissel A, B en C op #169 gezet.
En ze zijn allemaal bezet gemeld?
Deze bezetmelder, nummer #169, zit met een draadje aan de rails van die wissels. Zelfde kant van de rails als alle andere melders aan de rails zitten.
En zonder dat er iets op de rails staat geeft die #169 bezet in iTrain, maar ook in de centrale zelf?

Klopt dit allemaal dan zit het dus in die wissels. Dan zou ik eerder genoemd advies toch uitvoeren.
Dus ja, de drie wissels los halen uit de baan zodat ze echt volledig los staan, maar wel aangesloten aan die melder ( of ook een andere melder )
Dan nog bezet, dan 1 wissel er extra af halen, nog bezet, dan andere wissel ook er af, dan nog bezet dan weet je welk wissel het probleem is.
Is het probleem weg bij verwijderen van 1 van de wissels, dan alleen dat wissel aan de bezetmelder, want dan is dat waarschijnlijk het probleem wissel.

Heb je geen bezetmelding meer als alle wissels los zijn dan zit het niet in de wissels, maar in de manier waarop die in de baan zitten?

En ja, dit is waarschijnlijk een beetje werk omdat de wissels er uit moeten, maar dat moet ook bij vervangen, maar dan weet je niet of je ook het probleem vervangt, maar vervang je willekeurig iets. Zou ik niet doen. Maar gericht zaken uitsluiten zodat je zeker weet waar het zit. En als je 1 wissel hebt als oorzaak kun je die verder onderzoeken, maar eventueel ook vervangen zodat je vast kunt rijden, en achteraf dat wissel alsnog onderzoeken.

Kloppen mijn aannames in het eerste deel niet, dan graag toch wat meer duidelijkheid daarover, want zoals je het eerst beschreef is het toch een software probleem.

Groet,
Roelco

saskia

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 09 May 2024, 00:21:47 »
Heb je de puntstukken van de engelse wissel al eens nagezien.
De linkse aandrijving moet het rechtse puntstuk polariseren , en de rechtse aandrijving moet het linkse puntstuk polariseren, en niet omgekeerd, want dan loopt het fout.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 09 May 2024, 08:13:01 »
Foute puntstukpolarisatie kan het niet zijn. Dan zou je een kortsluiting krijgen als er een trein overheen rijdt. Maar dat gebeurt niet. En verkeerde polarisatie kan ook geen valse detectie geven.

Op de foto's kan ik niet goed zien waar er isolatielassen zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel