Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 21:05:28
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 20:57:24
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:38:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 20:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
  

Auteur Topic: Baanplan - N - Bills Railway  (gelezen 5531 keer)

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2024, 23:26:25 »
Goede avond,
Gewoon vriendelijk aan de moderatoren vragen...
Ik meld het bij deze...
Kind kan de was doen.
Walter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2024, 23:56:22 »
Bij deze gewassen verplaatst :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #17 Gepost op: 26 May 2024, 10:37:48 »
Super bedankt voor het verplaatsen  (y)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2024, 18:53:18 »
Hallo allemaal :),

Ik heb weer wat vorderingen kunnen maken.

Het kruk is binnen gekomen van kurk24.nl.
Heb gekozen voor een rol van 4mm dik - 100cm breed - 5m lang.
Dit is voldoende om de MDF plaat in het geheel te beplakken en hopelijk hou ik genoeg over voor de rest.

Voor het fixeren van het kurk heb ik gekozen voor Bison Waterkit.









Mooi, nu kunnen we beginnen met het echte leuke werk  ;D.
Heb via het programma Anyrail het eerste gedeelte van me baanplan uitgeprint op A4 papier en uitgelegd.
En gelijk de eerste stukjes rails neergelegd, doel is om eerst het stukje keerlus / inhaalspoor neer te leggen zodat ik dit voor mezelf verder kan uitdokteren.







Voor het solderen van onderander melders en aanvoer van de ringleiding heb ik het volgende bedacht.
Heb in de bedding van de FLM Profi rail een klein gaatje geboord van 1.5 mm.
En vervolgens hierdoor heen het draadje solderen aan de rails.







Ieder geval de komende tijd genoeg boor en soldeer werkt te verrichten  :angel:

Mvg
Clinten

C-rails

  • Gast
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2024, 05:38:57 »
Voor het fixeren van het kurk heb ik gekozen voor Bison Waterkit.

Als ik je een tip mag geven: Deze lijm zeker niet gebruiken. In deze lijm is water gebruikt als solvent en water en MDF zijn elkaars vijand. Het water zal het MDF laten zwellen en dan ligt het kurk los.
Daarnaast is MDF 'troep', omdat het gevoelig is voor vocht en een lijm heeft op basis van formaldehyde, wat kan 'vergassen'. Dit formaldehyde-gas wordt omschreven als kankerverwekkend.

PS: De waterkit wordt ook opgezogen door het kurk, waardoor het effect van de kurk als demping behoorlijk afneemt.

Maar goed, zie dat je het al hebt gedaan.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 07:09:29 door Cor--24 »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #20 Gepost op: 29 May 2024, 09:41:50 »
Goede voormiddag,

En in laagjeshout (gelamineerde plaat, multiplex) zit dat gifgas  niet  in ?
Is in hedendaags geproduceerd plaatmateriaal formaldehyde niet verminderd of afgeschaft?
(Heb vroeger expobaantjes gemaakt in MDF.  Wél rondom geschilderd. Geen last van vocht en splintert niet aan de randen)
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 09:44:29 door hervé »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #21 Gepost op: 29 May 2024, 11:41:11 »
MDF zwelt niet zomaar op van watergedragen lijm. Je kunt er van uitgaan dat het meeste water na een paar uur is verdampt. Als het zo erg zou zijn, dan zou je ook geen houtlijm kunnen gebruiken.
Afgezien daarvan ben ik niet zo'n fan van MDF, maar dat heeft andere redenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17793
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #22 Gepost op: 29 May 2024, 12:55:48 »
En dat is ook de discussie niet ;) Persoonlijk had ik gewoon houtlijm gebruikt van de Action. Werkt prima en was ook nog eens een stukkie goedkoper geweest  ;D

Blijf het project als herbeginner met weinig bouwervaring gewaagd vinden... natuurlijkmoet je wat durven maar dit is wel een hele kluif. Volg dan ook met grote interesse ;)

C-rails

  • Gast
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #23 Gepost op: 29 May 2024, 15:55:02 »
Kleine aanvulling: Op het oppervlak van MDF zit een flinterdun laagje paraffine. Dit is om de platen goed los te kunnen krijgen uit de pers. Om MDF te schilderen verdiend het de aanbeveling het oppervlak eerst licht te schuren en/of te ontvetten.

Voor multiplex wordt lijm gebruikt en dat is heel iets anders dan de hars op formaldehyde basis voor MDF en spaanplaat. Maar voor mij het niet uit of je de tegenwerpingen serieus neemt of bagatelliseert. Persoonlijk zijn mijn ervaringen niet positief met MDF en/of spaanplaat en dus gebruik ik het om de door mij genoemde redenen niet. En dit wil ik alleen maar delen met anderen. 

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #24 Gepost op: 29 May 2024, 16:28:32 »
Vraag:   is bij hedendaags geproduceerd (en aangeschaft) plaatmateriaal formaldehyde niet verminderd of afgeschaft?
Of is dit te optimistisch ?

>   toegevoegd :     volgens deze info is slechts zogenaamde  "zero MDF"  zonder dat goedje ....
https://www.allesovermdf.nl/formaldehyde/#:~:text=Mensen%20die%20dagelijks%20met%20MDF,waarin%20de%20plaat%20is%20toegepast.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 17:19:50 door hervé. Reden: toevoeging »

C-rails

  • Gast
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #25 Gepost op: 29 May 2024, 17:32:00 »
Wat ik nu schrijf is grotendeels een aanname:
Ik denk, dat in bepaalde landen de normen best aangetrokken zullen zijn en de waardes verlaagd. Fabrikanten in die landen zullen dan ook moeten voldoen aan die normen. Maar overal heb je rotte appels tussen. FSC-hout, wat geen FSC is, omdat het bijvoorbeeld van voor een bepaalde datum is of omdat een corrupte keurmeester per ongeluk een stempel zet.
Ongetwijfeld is dat ook mogelijk met MDF. Een handelaar, die een partij aankoopt is een land, die hogere waardes toestaat en deze mengt met MDF met wel de juiste waardes. Dit soort praktijken zie je nog steeds.
Einde aanname.

Voor mij voldoende redenen om het niet te gebruiken.

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #26 Gepost op: 30 May 2024, 14:06:57 »
Als ik je een tip mag geven: Deze lijm zeker niet gebruiken. In deze lijm is water gebruikt als solvent en water en MDF zijn elkaars vijand. Het water zal het MDF laten zwellen en dan ligt het kurk los.
Daarnaast is MDF 'troep', omdat het gevoelig is voor vocht en een lijm heeft op basis van formaldehyde, wat kan 'vergassen'. Dit formaldehyde-gas wordt omschreven als kankerverwekkend.

PS: De waterkit wordt ook opgezogen door het kurk, waardoor het effect van de kurk als demping behoorlijk afneemt.

Maar goed, zie dat je het al hebt gedaan.

Bedankt voor je oplettendheid Cor.

Het klopt helemaal terecht over het formaldehyde-gas en het "vergassen" van producten.
Ik heb me in het verleden er is klein beetje in verdiept wegens me werk.

Formaldehyde zit in heel veel producten, Niet alleen in samen gesteld hout maar ook in vloerbedekking, gordijnen, meubelbekleding.
Van nature zit het al in hout.

Het gebruikte MDF heeft een E1 Norm wat inhoud dat het vergasssen niet meer dan 120 µg/m3 of 0,1 p.p.m zal zijn.
Pas bij een hoge luchtvochtigheid en hoge tempratuur zal dit proces versnelt worden.

Ik ben wel nieuwsgierig welk "plaat" materiaal u adviseert ?
Aangezien spaanplaat, triplex en multiplex bijna net zoveel Formaldehyde uitstoten.

Ik heb net een vergelijking gedaan qua kurk verlijmd met waterkit en ongelijmd.
Alle twee op een 22 mm MDF plaat. ik hoor zelf geen verschil qua geluid dus denk zelf dat nog wel meevalt dat het de demping behoorlijk afneemt.

Maar misschien komt dit ook omdat ik al een dikke massieve boden heb of dat doof aan het worden ben.

En dat is ook de discussie niet ;) Persoonlijk had ik gewoon houtlijm gebruikt van de Action. Werkt prima en was ook nog eens een stukkie goedkoper geweest  ;D

Blijf het project als herbeginner met weinig bouwervaring gewaagd vinden... natuurlijkmoet je wat durven maar dit is wel een hele kluif. Volg dan ook met grote interesse ;)

Houtlijm van de Action was inderdaad ook een goeie optie geweest, helemaal niet aan gedacht :D, misschien voor in de toekomt.
Het is achteraf gezien ook wel een gewaagt project voor een beginner. En verwacht ook wel veel fouten te gaan maken maar dat neem ik maar voor lief.
Ik zocht wel iets met uitdaging waar ik niet snel op uitgekeken zal zijn. Denk dat dat wel gelukt is  :angel: :D.

Het is ieder geval nog veel inlezen en leren.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2024, 15:41:16 door Spoorloos »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #27 Gepost op: 30 May 2024, 14:49:34 »
Is jouw mdf plaat 22mm  dik? Geen wonder dat je er tegenop ziet om hem opklapbaar te maken. Die plaat is loodzwaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #28 Gepost op: 17 August 2024, 11:09:53 »
Hallo allemaal,

Ondanks de warmen dagen ben ik weer verdergegaan met de bouw en heb ik wat kleine vorderingen kunnen maken.
Ben de afgelopen periode vooral bezig geweest met het solderen voor de stroomdetectie draden.
Nu dit grotendeels klaar is kan er begonnen worden met het positioneren van de eerste stukken rails.

Wat een troep he  :angel:


Ook ben ik begonnen met de eerste helling.
Heb de onderzijde van de helling in de bodemplaat gefreesd zodat deze mooie vloeiende overgang heeft. 
De helling zou uiteindelijk 2.8% (28mm per 1000mm) moeten worden.
Heb deze nu met vulplaatjes uit gevuld tot de gewenste schuinte.





Vervolgens zijn de vulplaatjes vervangen voor houten blokken.



Heb de helling bekleed met kruk en ben verder gegaan met het uitleggen van het spoor.



Uiteindelijk ook begonnen aan de tweede helling en deze bekleed met kurk.
En de bodemplaat is effe flink onderhanden genomen  :angel:.
Zodat via onderen altijd toegang heb tot de keerlussen indien dit nodig is.
En het scheelt weer een stukje gewicht  :P.







Hopelijk heb ik binnenkort tijd voor de volgende stappen.
Dit wordt het aanbrengen van de ringleiding, stroomdetectie modules, keerlus modules en wisselaandrijvingen.
Dan kunnen de locs de eerste meters heen en weer pendelen om alles te testen  ;D ;D.