Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 22:33:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 22:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 22:18:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 22:07:51
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
Vandaag om 21:52:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 21:46:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Hans1963
Vandaag om 21:46:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:40:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:39:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
  

Auteur Topic: BNLS Module “Wijhe”  (gelezen 15816 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #30 Gepost op: 10 June 2024, 22:21:54 »
Met én het leggen van de sporen in een boog én het werken met verschoven perrons, blijft van het concept "Wijhe" weinig over. Kijkend naar deze oplossing en naar het "Corfe Castle" zou ik persoonlijk dan meer gaan voor Boxmeer of Cuijk (om enige voorbeelden te geven) waar je nu gekozen baanplan veel beter mee overeen komen. Beide hebben een emplacement en een fraai stationsgebouw. Anno nu te bezoeken voor indrukken en details/maatvoering.

Boxmeer ter voorbeeld, plaatje uit eigen collectie uit 1987. Verschoven perrons en in een boog. Station rechts in beeld en nog steeds aanwezig.

Goor, Klarenbeek, Opheusden hebben ook verschoven perrons maar niet in een boog. Kropswolde weer wel verschoven perrons en in een boog en met nog bestaand gebouw maar had volgens mij geen goederenemplacement. Rheden-De Steeg heeft én verschoven perrons en vroeger een vergelijkend type stationsgebouw als Wijhe en ligt in tegenstelling tot eerder genoemde stations wel aan een lijn met bovenleiding. Maar het is net als Wijhe afgebroken. Het concept "verschoven perrons" en "Nederland" komt weinig voor en vraagt mijns inziens juist om een meer correctere weergave.

Maar het is mijn bak niet. Doe wat jij leuk vindt. Ik meet zeker die bunker voor je op, ook als je alsnog kiest voor een ander station. Heb ik tenminste ook de maten  :D

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2024, 23:06:12 »
@Raymond,

Ik kan natuurlijk perron A ook aan de rechterzijde neerleggen. De perrons liggen dan tegenover elkaar.
Maar het blijft natuurlijk in alle gevallen een compromis. Ik zal beide gevallen eens uitwerken en kijken wat het beeld dan is.
Wel een voordeel van het werken met virtuele maquettes.

Gr, Hans

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #32 Gepost op: 11 June 2024, 10:06:40 »
Verschoven perrons ook bij Diemen;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Diemen

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #33 Gepost op: 11 June 2024, 17:33:54 »
Omdat ik van meerdere hobbyisten hoorde, dat het gebruik van verschoven perrons niet de voorkeur had, heb ik een nieuw concept ontwerp gemaakt met het station aan de rechterzijde. De perrons liggen nu evenwijdig aan elkaar. Van de nieuwe situatie heb ik ook weer een 3D overzicht gemaakt.



                     

De goederenloods heb ik van iets iets meer details voorzien. Ik wilde kijken hoe deze eruit komt te zien, wanneer we er een stuk van afsnijden.

                      

Gr, Hans


« Laatst bewerkt op: 11 June 2024, 18:36:23 door Hans van de Burgt »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3050
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #34 Gepost op: 12 June 2024, 11:01:46 »
Leuk topic!

Wat betreft je perrons, ik weet niet hoe lang de perrons in Wijhe echt waren, maar je zou de perrons kunnen laten doorlopen tot de bakovergang, zodat je de suggestie werkt dat de perrons langer zijn, dan ze in model zijn.

Groeten,
Rogier

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #35 Gepost op: 12 June 2024, 15:54:27 »
Vandaag mocht ik een erfenis ophalen. Er zaten verschillende bruikbare locs en wagens bij die ik kan gebruiken op mijn BNLS module. Ook hier geldt weer de “Modellers License”, want deze treincombinaties zullen niet allemaal langs station Wijhe hebben gereden. Maare… dat zit ook besloten in het concept ModuleBaan. Daar rijden immers treinen uit diverse tijdperken, regio’s en zelfs landen door elkaar heen. 😀

Hieronder een overzichtje…



Lima koploper. Model is voorzien van Symoba KK koppelingen en behoorlijk verzwaard. Bedrading moet wel hersteld worden.




Rivarossi Dubbeldekker met motorwagen. Verkeerd in een uitstekende conditie.




Märklin NS 1100 (geschikt voor 2-rail). Kap zit los, verlichting moet hersteld worden. Loc staat hier voor een internationale slaaptrein met slaapwagen, couchette, DB zitrijtuigen en een restauratiewagen.




Zelfde locomotief, maar nu voor een zestal intercity rijtuigen van Märklin (geschikt voor 2-rail).




Piko Structon 2200 met groene VAM trein (draaibare bakken). De rode variant (Essent heb ik ook.



Tenslotte twee zelfbouw werkwagens met een onderstel en met reservewielen. De groene Roco Sik had ik al. De enig trouwens in dit overzicht met een DCC decoder.

Gr, Hans

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #36 Gepost op: 12 June 2024, 16:50:09 »
Hoi,

Fraai ontwerp.
En handig dat je op een module van thema kan wisselen.
Was gister op het oude industrieterrein van Wijhe aan de noordkant.







Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #37 Gepost op: 13 June 2024, 18:39:42 »
Vandaag ben ik bezig geweest met het verder detailleren en modelleren van de goederenloods.
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt. Het is pas een begin...



Klik voor het filmpje op het plaatje, of op deze link:
https://youtu.be/CvwSiobATXI

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #38 Gepost op: 17 June 2024, 19:53:01 »
Eerder vertelde ik over mijn erfenis. Bij het pakket zat ook een Roco NS1600 “Postbank”, weliswaar volledig gedemonteerd en de kap in primer gespoten. Klaarblijkelijk om hem over te spuiten. Het was een hele zoekpartij om alle filigrane onderdeeltjes te vinden. Mede BMB ModuleBaan groepslid Ed was bereid eens naar de conditie van de motor en chassis te kijken. (Ed is onze treinendokter binnen onze groep). En wat bleek alle relevante onderdeeltjes bleken verstopt te zitten in de verpakking. Kortom, hij lijkt gerestaureerd te kunnen worden. Gelukkig blijkt Richard (Nighttrain1) nog decals te hebben liggen.

Vanochtend kwam Ed met een filmpje van het onderstel van de NS1600 met werkende motor.



Klik op het plaatje of op deze link:
https://youtu.be/u-jyDA-P2uU?si=KImgHdCmQpI4lOpS

De volgende patiënt voor Ed was de motorwagen van de Lima Koploper. Ed verzuchtte dat hij een probleem had met een van de draaistellen. Nog geen kwartier later kwam dit filmpje met deze trein mét draaiende motor. Alleen de ledjes moeten er nog in, maar deze moesten besteld worden.



Klik op het plaatje of op deze link:
https://youtu.be/HQnr9CbN-ms?si=-TgiehXu-he2Bnnt

En even later, kwam Ed met de mededeling dat hij de Märklin/Hamo NS 1100 niet aan de praat kreeg. Of toch wel… 😀



Klik op het plaatje of op deze link:
https://youtu.be/c3FvG9TVZAo?si=lU6S_epUJO_M-JGI

Ik ben er blij mee.

Gr, Hans



R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #39 Gepost op: 17 June 2024, 21:30:39 »
Ik meet zeker die bunker voor je op, ook als je alsnog kiest voor een ander station. Heb ik tenminste ook de maten  :D
Helaas. Doordat afgelopen zondag toen ik er wilde gaan meten, de Arend heen en weer pendelde langs het seinhuis, was het terrein erachter niet toegankelijk voor het publiek. Van een afstand kon ik foto's maken:





maar opmeten zat er dus niet in. Ik kom voorlopig niet meer in het Spoorwegmuseum, dus of zelf een keer langs gaan, of, goedkoper, opmeten te Wijhe zelf.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #40 Gepost op: 17 June 2024, 22:25:54 »
Eerder vertelde ik over mijn erfenis.
...
Ik ben er blij mee.

Gr, Hans

Hans,

Zo gek oud is die postbank lok nou ook weer niet, het loden frame is reeds al voorzien van een plek waar een decoder geplaatst kan worden.
Scheelt weer zagen en vijlen, tenzij je zelf een vreesbank hebt.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 22:48:01 door Duikeend. Reden: citaat beetje ingekort »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #41 Gepost op: 18 June 2024, 08:29:34 »
@Richard,

Nee het klopt, deze NS 1600 “Postbank” is inderdaad nog niet zo oud. Maar om er een mooie geel-grijze versie van te maken is nog wel wat werk. Daar heb ik trouwens nog wel een vraag over. Welke kleur/merk verf kan ik daar het beste voor gebruiken?

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #42 Gepost op: 20 June 2024, 22:37:20 »
Soms moet je mazzel hebben. Vanavond kreeg ik een tip om deze vervangende kap voor een Roco NS 1600 te kopen voor een enorm scherp prijsje. Dat bespaart me een hoop gedoe.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 20 June 2024, 23:10:03 door Hans van de Burgt »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6407
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #43 Gepost op: 20 June 2024, 22:51:36 »
Beetje trage reactie maar leuk filmpje over het modelleren van de loods in Onshape. (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6595
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #44 Gepost op: 21 June 2024, 20:28:28 »
Ik ben deze week aan het stoeien geweest met het stationsgebouw. Het beschikken over tekeningen uit het Utrechts archief is (helaas) niet even het simpel overtrekken. Hoewel ik de desbetreffende tekeningen prima kan verschalen in mijn CAD programma, blijken de tekeningen hinderlijke afwijkingen te vertonen. Om een idee te geven, hieronder een stukje van zo'n tekening met daarop zichtbaar de maten.



Door één van de maten als schaalmaat te gebruiken, wordt de hele tekening op schaal gebracht. Mijn programma werkt overigens in mm. Bij bestudering van e.e.a. blijkt echter geen enkele maat correct. Waarschijnlijk is deze teking door het verticaal bewaren ervan "uit het lood" geraakt.
Om een correcte 3D model te verkrijgen, is het eigenlijk nodig de maten te kennen van de lengte, breedte en hoogte. Op geen enkele beschikbare tekening waren alle drie deze maten beschikbaar. Het was even puzzelen, en het er op naslaan van diverse bronnen, maar ik denk dat het gelukt is. 

De eerste belangrijke tekening was de oppervlakte tekening van een standaard SS 5e Klasse Waterstaat station. Deze komt uit het tekeningen archief van de EMV die een dergelijk station heeft nagebouwd. Helaas staat er geen bron bij. Maar deze tekening bevat in ieder geval de maten van het vloer oppervlak.



De lengte van dit standaard station blijkt 11m te zijn, ofwel 11000/87 =  126.437mm.
De diepte van beide korte vleugels blijkt 5m te zijn, ofwel 700+ 5000 + 2500 = 8200/87 = 94.253mm

Nu lees ik dat het Station Wijhe een zogenaamde extended versie is van het standaard SS 5e Klasse Waterstaat station. De beide korte vleugels zijn dubbel zo breed. Dat is 2870/87 = 33.044mm x 2. Maar daar moet ik dan wel de halve dikte van de muur aftrekken. Zie de tekening hieronder.



Nu heeft het standaard SS 5e Klasse Waterstaat station een kleine uitbouw aan de straatzijde. Die blijkt bij de extended versie van Wijhe te ontbreken. Ik volsta daar met een enkele steenlaag als sierlijst.

Voor het vinden van de juiste hoogte moest ik de tekening gebruiken van het station van Wijhe van vóór de uitbreiding, dus zonder lage extra vleugel. Aan de rechterkant van deze tekening staat de doorsnede van het gebouw getekend, met daarop de hoogtematen.



De hoogte blijkt 3850 + 3500 + 2400 = 9750/87 = 112,068mm

In 1898 is de rechtervleugel uitgebreid en in 1912 werd aan de perronkant een blokpost gebouwd. De laatste blijkt 4500mm naar voren te zijn uitgebouwd. Voor de lengte van de extra lage rechtervleugel heb ik moeten gokken.

Dat resulteert in het volgende 3D model:



Voor een laatste controle zet ik de perronzijde van het 3D model, naast de verschaalde versie van de tekeningen uit het Utrechts archief. Dat lijkt allemaal aardig te kloppen. De houtgesneden kronen boven op de sierlijsten moeten duidelijk groter gemakt worden.



Wordt vervolgd ...

Gr, Hans