Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 18:37:56
Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 18:24:55
EifelBurgenBahn door Ronald69
Vandaag om 18:09:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: BNLS Module “Wijhe”  (gelezen 12985 keer)

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BNLS Module “Wijhe”
« Reactie #30 Gepost op: 10 June 2024, 22:21:54 »
Met én het leggen van de sporen in een boog én het werken met verschoven perrons, blijft van het concept "Wijhe" weinig over. Kijkend naar deze oplossing en naar het "Corfe Castle" zou ik persoonlijk dan meer gaan voor Boxmeer of Cuijk (om enige voorbeelden te geven) waar je nu gekozen baanplan veel beter mee overeen komen. Beide hebben een emplacement en een fraai stationsgebouw. Anno nu te bezoeken voor indrukken en details/maatvoering.

Boxmeer ter voorbeeld, plaatje uit eigen collectie uit 1987. Verschoven perrons en in een boog. Station rechts in beeld en nog steeds aanwezig.

Goor, Klarenbeek, Opheusden hebben ook verschoven perrons maar niet in een boog. Kropswolde weer wel verschoven perrons en in een boog en met nog bestaand gebouw maar had volgens mij geen goederenemplacement. Rheden-De Steeg heeft én verschoven perrons en vroeger een vergelijkend type stationsgebouw als Wijhe en ligt in tegenstelling tot eerder genoemde stations wel aan een lijn met bovenleiding. Maar het is net als Wijhe afgebroken. Het concept "verschoven perrons" en "Nederland" komt weinig voor en vraagt mijns inziens juist om een meer correctere weergave.

Maar het is mijn bak niet. Doe wat jij leuk vindt. Ik meet zeker die bunker voor je op, ook als je alsnog kiest voor een ander station. Heb ik tenminste ook de maten  :D

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2024, 23:06:12 »
@Raymond,

Ik kan natuurlijk perron A ook aan de rechterzijde neerleggen. De perrons liggen dan tegenover elkaar.
Maar het blijft natuurlijk in alle gevallen een compromis. Ik zal beide gevallen eens uitwerken en kijken wat het beeld dan is.
Wel een voordeel van het werken met virtuele maquettes.

Gr, Hans

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 11 June 2024, 10:06:40 »
Verschoven perrons ook bij Diemen;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Diemen

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 11 June 2024, 17:33:54 »
Omdat ik van meerdere hobbyisten hoorde, dat het gebruik van verschoven perrons niet de voorkeur had, heb ik een nieuw concept ontwerp gemaakt met het station aan de rechterzijde. De perrons liggen nu evenwijdig aan elkaar. Van de nieuwe situatie heb ik ook weer een 3D overzicht gemaakt.

De goederenloods heb ik van iets iets meer details voorzien. Ik wilde kijken hoe deze eruit komt te zien, wanneer we er een stuk van afsnijden.

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 11 June 2024, 18:36:23 door Hans van de Burgt »

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #34 Gepost op: 12 June 2024, 11:01:46 »
Leuk topic!

Wat betreft je perrons, ik weet niet hoe lang de perrons in Wijhe echt waren, maar je zou de perrons kunnen laten doorlopen tot de bakovergang, zodat je de suggestie werkt dat de perrons langer zijn, dan ze in model zijn.

Groeten,
Rogier

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 12 June 2024, 15:54:27 »
Vandaag mocht ik een erfenis ophalen. Er zaten verschillende bruikbare locs en wagens bij die ik kan gebruiken op mijn BNLS module. Ook hier geldt weer de “Modellers License”, want deze treincombinaties zullen niet allemaal langs station Wijhe hebben gereden. Maare… dat zit ook besloten in het concept ModuleBaan. Daar rijden immers treinen uit diverse tijdperken, regio’s en zelfs landen door elkaar heen. 😀

Hieronder een overzichtje…

Lima koploper. Model is voorzien van Symoba KK koppelingen en behoorlijk verzwaard. Bedrading moet wel hersteld worden.

Rivarossi Dubbeldekker met motorwagen. Verkeerd in een uitstekende conditie.

Märklin NS 1100 (geschikt voor 2-rail). Kap zit los, verlichting moet hersteld worden. Loc staat hier voor een internationale slaaptrein met slaapwagen, couchette, DB zitrijtuigen en een restauratiewagen.

Zelfde locomotief, maar nu voor een zestal intercity rijtuigen van Märklin (geschikt voor 2-rail).

Piko Structon 2200 met groene VAM trein (draaibare bakken). De rode variant (Essent heb ik ook.

Tenslotte twee zelfbouw werkwagens met een onderstel en met reservewielen. De groene Roco Sik had ik al. De enig trouwens in dit overzicht met een DCC decoder.

Gr, Hans

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #36 Gepost op: 12 June 2024, 16:50:09 »
Hoi,

Fraai ontwerp.
En handig dat je op een module van thema kan wisselen.
Was gister op het oude industrieterrein van Wijhe aan de noordkant.

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 13 June 2024, 18:39:42 »
Vandaag ben ik bezig geweest met het verder detailleren en modelleren van de goederenloods.
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt. Het is pas een begin...

Klik voor het filmpje op het plaatje, of op deze link:
https://youtu.be/CvwSiobATXI

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 17 June 2024, 19:53:01 »
Eerder vertelde ik over mijn erfenis. Bij het pakket zat ook een Roco NS1600 “Postbank”, weliswaar volledig gedemonteerd en de kap in primer gespoten. Klaarblijkelijk om hem over te spuiten. Het was een hele zoekpartij om alle filigrane onderdeeltjes te vinden. Mede BMB ModuleBaan groepslid Ed was bereid eens naar de conditie van de motor en chassis te kijken. (Ed is onze treinendokter binnen onze groep). En wat bleek alle relevante onderdeeltjes bleken verstopt te zitten in de verpakking. Kortom, hij lijkt gerestaureerd te kunnen worden. Gelukkig blijkt Richard (Nighttrain1) nog decals te hebben liggen.

Vanochtend kwam Ed met een filmpje van het onderstel van de NS1600 met werkende motor.

Klik op het plaatje of op deze link:
https://youtu.be/u-jyDA-P2uU?si=KImgHdCmQpI4lOpS

De volgende patiënt voor Ed was de motorwagen van de Lima Koploper. Ed verzuchtte dat hij een probleem had met een van de draaistellen. Nog geen kwartier later kwam dit filmpje met deze trein mét draaiende motor. Alleen de ledjes moeten er nog in, maar deze moesten besteld worden.

https://youtu.be/HQnr9CbN-ms?si=-TgiehXu-he2Bnnt

En even later, kwam Ed met de mededeling dat hij de Märklin/Hamo NS 1100 niet aan de praat kreeg. Of toch wel… 😀

https://youtu.be/c3FvG9TVZAo?si=lU6S_epUJO_M-JGI

Ik ben er blij mee.

Gr, Hans

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #39 Gepost op: 17 June 2024, 21:30:39 »
Ik meet zeker die bunker voor je op, ook als je alsnog kiest voor een ander station. Heb ik tenminste ook de maten  :D
Helaas. Doordat afgelopen zondag toen ik er wilde gaan meten, de Arend heen en weer pendelde langs het seinhuis, was het terrein erachter niet toegankelijk voor het publiek. Van een afstand kon ik foto's maken:

maar opmeten zat er dus niet in. Ik kom voorlopig niet meer in het Spoorwegmuseum, dus of zelf een keer langs gaan, of, goedkoper, opmeten te Wijhe zelf.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #40 Gepost op: 17 June 2024, 22:25:54 »
Eerder vertelde ik over mijn erfenis.
...
Ik ben er blij mee.

Gr, Hans

Hans,

Zo gek oud is die postbank lok nou ook weer niet, het loden frame is reeds al voorzien van een plek waar een decoder geplaatst kan worden.
Scheelt weer zagen en vijlen, tenzij je zelf een vreesbank hebt.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2024, 22:48:01 door Duikeend. Reden: citaat beetje ingekort »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 June 2024, 08:29:34 »
@Richard,

Nee het klopt, deze NS 1600 “Postbank” is inderdaad nog niet zo oud. Maar om er een mooie geel-grijze versie van te maken is nog wel wat werk. Daar heb ik trouwens nog wel een vraag over. Welke kleur/merk verf kan ik daar het beste voor gebruiken?

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 June 2024, 22:37:20 »
Soms moet je mazzel hebben. Vanavond kreeg ik een tip om deze vervangende kap voor een Roco NS 1600 te kopen voor een enorm scherp prijsje. Dat bespaart me een hoop gedoe.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 20 June 2024, 23:10:03 door Hans van de Burgt »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 20 June 2024, 22:51:36 »
Beetje trage reactie maar leuk filmpje over het modelleren van de loods in Onshape. (y)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 21 June 2024, 20:28:28 »
Ik ben deze week aan het stoeien geweest met het stationsgebouw. Het beschikken over tekeningen uit het Utrechts archief is (helaas) niet even het simpel overtrekken. Hoewel ik de desbetreffende tekeningen prima kan verschalen in mijn CAD programma, blijken de tekeningen hinderlijke afwijkingen te vertonen. Om een idee te geven, hieronder een stukje van zo'n tekening met daarop zichtbaar de maten.

Door één van de maten als schaalmaat te gebruiken, wordt de hele tekening op schaal gebracht. Mijn programma werkt overigens in mm. Bij bestudering van e.e.a. blijkt echter geen enkele maat correct. Waarschijnlijk is deze teking door het verticaal bewaren ervan "uit het lood" geraakt.
Om een correcte 3D model te verkrijgen, is het eigenlijk nodig de maten te kennen van de lengte, breedte en hoogte. Op geen enkele beschikbare tekening waren alle drie deze maten beschikbaar. Het was even puzzelen, en het er op naslaan van diverse bronnen, maar ik denk dat het gelukt is. 

De eerste belangrijke tekening was de oppervlakte tekening van een standaard SS 5e Klasse Waterstaat station. Deze komt uit het tekeningen archief van de EMV die een dergelijk station heeft nagebouwd. Helaas staat er geen bron bij. Maar deze tekening bevat in ieder geval de maten van het vloer oppervlak.

De lengte van dit standaard station blijkt 11m te zijn, ofwel 11000/87 =  126.437mm.
De diepte van beide korte vleugels blijkt 5m te zijn, ofwel 700+ 5000 + 2500 = 8200/87 = 94.253mm

Nu lees ik dat het Station Wijhe een zogenaamde extended versie is van het standaard SS 5e Klasse Waterstaat station. De beide korte vleugels zijn dubbel zo breed. Dat is 2870/87 = 33.044mm x 2. Maar daar moet ik dan wel de halve dikte van de muur aftrekken. Zie de tekening hieronder.

Nu heeft het standaard SS 5e Klasse Waterstaat station een kleine uitbouw aan de straatzijde. Die blijkt bij de extended versie van Wijhe te ontbreken. Ik volsta daar met een enkele steenlaag als sierlijst.

Voor het vinden van de juiste hoogte moest ik de tekening gebruiken van het station van Wijhe van vóór de uitbreiding, dus zonder lage extra vleugel. Aan de rechterkant van deze tekening staat de doorsnede van het gebouw getekend, met daarop de hoogtematen.

De hoogte blijkt 3850 + 3500 + 2400 = 9750/87 = 112,068mm

In 1898 is de rechtervleugel uitgebreid en in 1912 werd aan de perronkant een blokpost gebouwd. De laatste blijkt 4500mm naar voren te zijn uitgebouwd. Voor de lengte van de extra lage rechtervleugel heb ik moeten gokken.

Dat resulteert in het volgende 3D model:

Voor een laatste controle zet ik de perronzijde van het 3D model, naast de verschaalde versie van de tekeningen uit het Utrechts archief. Dat lijkt allemaal aardig te kloppen. De houtgesneden kronen boven op de sierlijsten moeten duidelijk groter gemakt worden.

Wordt vervolgd ...

Gr, Hans