Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Theo Mol
Vandaag om 10:18:34
Modelwensen 2026 door Gouda
Vandaag om 09:53:00
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:46:46
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 09:33:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 09:19:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 09:12:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
  

Auteur Topic: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld  (gelezen 4221 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #30 Gepost op: 01 May 2024, 21:40:10 »
Zeker,
https://nmld.nl/nl/object/2423

Maar zo'n wagen had je veelal niet bij de hand als de techniek ermee ophield en je ergens op de hoofdbaan gestrand was.

Deze wagens werden dan veelal gebruikt bij wasstraten om het materieel daar doorheen te kunnen slepen en waren veelal niet eens hoofdbaan toegelaten.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3892
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #31 Gepost op: 01 May 2024, 21:54:49 »
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

840427 153-07a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr

840427 153-09a Gilze-Rijen by Gerard van Vliet, on Flickr
Slooptransport van mat'46 geel 299,
Gilze-Rijen,
27 april 1984.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #32 Gepost op: 01 May 2024, 22:01:42 »
In de EN 16019, onder https://de.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkupplung#Scharfenbergkupplungsvarianten 1025 mm boven de railstaaf is de precieze maat.
Kijk, dat is een concreet antwoord. Maar die norm blijkt vrij nieuw te zijn.  Bestond in ieder geval nog niet bij de ontwikkeling van plan T/V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #33 Gepost op: 01 May 2024, 22:10:16 »
In de Regeling indienststelling spoorvoertuigen staat in bijlage 3, paragraaf 2.6 een hele lijst met UIC fiches die samenhangen met het stoot en trekwerk. Volgens mij is UIC 520 van toepassing op standaard koppelingen en UIC 522 op automatische koppelingen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #34 Gepost op: 02 May 2024, 11:38:01 »
En de koppelwagens die bij slooptransporten werden gebruikt?

Ja, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde in mijn verhaal koppelwagens waarvan de AK in hoogte te verstellen was :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2024, 01:34:44 »
Voor dat doel was de kap van de elektrische verbindingen toch al anders gekleurd?

In grote lijnen wel, echter was vanaf dat moment de standaard kleur rood voor al het materieel. Anderzijds was dat onderscheid tussen de oudere elektrische stellen er niet. Al het groene materieel (elektrisch) kon aan elkaar en zoals we heden ten dage nog vak merken is het verschil tussen mat54 en mat64 voor sommige nog steeds lastig :-)

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2024, 21:29:42 »
Volgens het Voorschriften voor de Grondienst Tractie en Materieel ( VGTM  Deel 2 ) storingsmonteur uit 1988 .
Art 17 Samenvoegen en slepen van materieel .
1 Treinen kunnen worden samengevoegd om :
een hulpbehoevende trein van de vrije baan naar een geschikt station te vervoeren ;
bij een sterk ontregelde treindienst het aantal treinen te verminderen ;
defect materieel op te zenden .
Het materieel is onder te verdelen in onderstaande groepen
GROEP 1 ; mat 1964 ; SGM ; ICM en DH
Groep 2 ; mat '54 ; DE 2 ;DE 3 ;
Groep 3 ; getrokken materieel .
Groep 1 - met hooggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelplaat en koppelboom .
Groep 2 - met laaggeplaatste automatische koppeling en uitgerust met een koppelboom .
Groep 3 - met schroefkoppeling
 Snelheden bij slepen of duwen ; koppelmethode , AK ; getrokken , mat '64 --110 km/h Geduwd ,30km/h : De 3 =getr. 110 km/h , geduwd 30 km/h ; DE 2 ,getr. 110 km/h en ged. 30 km/h : Overig materieel geen beperking .
Koppelplaat en/of koppelboom , getrok. 30 km/h , geduwd 20 km/h
Sleepkoppeling ; getrokken ,mat '64 110 km/h , overig materieel geen beperkingen  ; Geduwd 30 km/h
 Voor hulpverlening en afvoer : Groep 1 , gesleept mat , groep 1 met automatische koppeling ,elektr. koppeldoos ontgrendeld ;; groep ,d.m.v koppelplaat + koppelboom . ;: groep 3 .d.m.v koppelplaat +koppelboom .
 Groep 2 ; mag groep 1 slepen d.m.v. koppelplaat +koppelboom ; groep 2 sleept groep 2 ,Ak ,vergrendelde koppeldoos , en bij DE 1 en 2 Stuurleiding afgesloten : groep 2 sleept groep 3  m.b.v koppelboom
Groep 3 locomotieven sleept groep 1 d.m.v koppelplaat _ koppelboom of sleepkoppeling . groep 3 sleept gr 2 met koppelboom ; Groep 3 sleept groep 3 d.m.v koppeling .
 De MP sleept met koppelboom + koppelplaat .
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #37 Gepost op: 04 May 2024, 21:38:16 »
Een grote uitzondering was toen de DE4 ,( TEE-stellen ) die ALLEEN door hetzelfde materieel gesleept kon worden .
Ook niet met een loc? Dat lijkt me een grote beperking. Er waren maar 5 van die stellen, dus de kans dat er een broertje in de buurt was was niet zo groot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #38 Gepost op: 04 May 2024, 22:32:41 »
Klaas , Het stel had een zwitsers model sleepkoppeling aan boord , om eventueel door een lok opgehaald te kunnen worden . 

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld
« Reactie #39 Gepost op: 05 May 2024, 10:57:28 »
Koppelwagens .
A koppelwagens met luchtaansluiting :
Koppelwagens met twee laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken zijn gestationeerd te : Amersfoort , Amsterdam CS , Groningen , Haarlem , Hengelo , Hoek van Holland (2x) , Leeuwarden , Maastricht , Roosendaal , Utrecht , Zwolle .
B Koppelwagens zonder luchtaansluiting .
 Koppelwagens met één verstelbare automatische koppeling en één trekhaak zijn gestationeerd te : Arnhem , Amsterdam wpl , Den Haag Binckhorst , Leidschendam = Voorburg en Zwolle .
C Sleepkoppeling E-mat '64
Gebruik . Om in bepaalde gevallen het slepen met hoge snelheid mogelijk te maken zijn opeen beperkt aantal standplaatsen sleepkoppelingen gedeponeerd .
Standplaatsen ; Alkmaar ;Amersfoort ; Amsterdam CS ; Amsterdam Wgm ; Arnhem ;Eindhoven ; Groningen ; Den Haag HS ; Den Haag Binckhorst ; Haarlem ; Heerlen ; Hoek van Holland ; Hoofddorp ; Leeuwarden ; Leiden ; Maastricht ; Roosendaal ( voor mat '54 ) ; Utrecht CS ; Venlo ; Zutphen ; Zwolle . en in de ongevallenwagens te Amsterdam en Utrecht .
Dit volgens de BTD deel 5 : Hulpmaterieel en exploitatie inrichtingen ; van 1988 .