Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0
door
NS264
Vandaag
om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:38:42
Her-(her-)beginnen
door
meino
Vandaag
om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
Vandaag
om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
Vandaag
om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:23:54
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:57:23
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:45:57
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:29
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann (gelezen 1619 keer)
Spoorloos
Offline
Berichten: 96
Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Gepost op:
27 April 2024, 17:58:50 »
Hallo allemaal,
Ik heb me nieuwe baan layout neer gelegd en ben deze nu aan het testen.
Zo ben ik er ook achtergekomen dat me wissels niet polariseert waren en deze moet vervangen naar wissels met een metalen hart stuk
. (Rij veel met kleine locs)
Het geval is dat ik ook engelse wissels gebruik en hier willen de locs ook nog wel is op blijven staan.
Vooral wanneer de "tongen" openstaan blijven de kleine locs stil staan.
Betreft de 9167 R op de foto.
Als de locs er overrijden wanneer de "tongen" dicht zijn, dus tegen de rails aan is er niks aan de hand.
Als ik met de multimeter meet, staat er wel spanning op het midden stuk ongeacht hoe de "tongen" staan.
Hopelijk weet iemand wat het euvel kan zijn ?
Alvast bedankt
Clinten
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2024, 18:00:24 door Spoorloos
»
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1400
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #1 Gepost op:
27 April 2024, 18:16:58 »
Wissels bedienen en niet laten open rijden.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Spoorloos
Offline
Berichten: 96
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #2 Gepost op:
27 April 2024, 18:53:41 »
Citaat van: Karben op 27 April 2024, 18:16:58
Wissels bedienen en niet laten open rijden.
Hu ??, deze engelse wissels kunnen niet open gereden worden.
Staan altijd open...
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1400
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #3 Gepost op:
27 April 2024, 19:31:34 »
Nooit geweten.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
VictorPM
Offline
Berichten: 594
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #4 Gepost op:
27 April 2024, 19:38:44 »
Citaat van: Karben op 27 April 2024, 18:16:58
Wissels bedienen en niet laten open rijden.
Wat een zinloze reactie, heb je Clinten's post wel gelezen?
"Tongen open" en "tongen dicht" is een omschrijving "buiten het modelspoorjargon", maar het is toch duidelijk dat hij "afbuigende stand" en rechtdoorgaande stand" van het Engelse wissel bedoelt.
@ Clinten, het ligt niet aan het Engels wissel zelf, dat is zoals het is. Al kan die van jou wel een schoonmaaktbeurtje gebruiken.
Want het heeft alles met stroomafname te maken. Bij kleine locs kan het door de onderbrekeningen (kunststof delen) kritisch worden. Alle blanke delen, ook tussen de rails, moeten schoon zijn, zodat waar nodig en waar mogelijk ook de flenzen van de wielen stroom kunnen oppikken.
Groet, Victor
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 594
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #5 Gepost op:
27 April 2024, 19:44:31 »
Citaat van: Karben op 27 April 2024, 19:31:34
Nooit geweten.
Kijk nou eens goed naar de foto's, hoe moet dat openrijden daar ooit gebeuren? Van welke kant je ook aan komt rijden, je rijdt altijd zo zoals het Engels wissel staat. Afbuigend of rechtdoor.
Een Engels wissel waarvan de tongen net zo bediend worden als in het grootbedrijf, ja dat kan opengereden worden. Niet zo'n simpel schaal N ding.
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2024, 19:48:01 door VictorPM
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #6 Gepost op:
27 April 2024, 21:01:15 »
Clinten, ik heb op je plaatje wat groene strepen gezet. Als een loc van linksonder naar rechtsonder rijdt, dan zullen de wielen op de groen gemerkte stukken contact hebben met de stroomtoevoer. Maar daartussen zitten een paar grote gaten waar de wielen volgens mij niks raken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Spoorloos
Offline
Berichten: 96
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #7 Gepost op:
28 April 2024, 15:01:09 »
@VictorPM
Ja schoonmaken is inderdaad geen overbodige luxe
Maar heb meerdere engelse wissels waarbij ik het zelfde probleem heb en deze zijn wel schoon.
@Klaas Zondervan
Ik denk ook dat hier het probleem zit, Helaas is het te grote afstand om het te overbruggen met de ingebouwde locbuffer.
Ik zag wel bijtoeval dat Fleischmann een nieuwe serie engelse wissels heeft uitgebracht
De 9185 / 9184 met als tekst:
" Ten opzichte van de vorige versie 9167 heeft de serie 9185 smallere wisseltongen."
En lijkt ook meer metaal te bevatten dan de oude versie.
Iemand hier toevallig ervaring mee ?
vs de oude variant
Gelogd
Spoorloos
Offline
Berichten: 96
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #8 Gepost op:
01 May 2024, 21:11:40 »
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend de nieuwe types binnen gekregen de 9185 en de 9184.
Deze even neergelegd en getest met twee kleine locs en helaas hierbij ook het zelfde probleem.
Wanneer de locs langzaam rijden blijven deze stilstaan op de engelse wissels.
Hierdoor besloten dat me baan ontwerp gaat maken zonder deze wissels.
Grotere/langere locs hebben trouwens nergens last van.
Gelogd
Syb030
Offline
Berichten: 589
Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #9 Gepost op:
01 May 2024, 22:25:39 »
Het lijkt wel of bij deze N-spoor kruiswissels de wisseltongen nodig zijn om de flenzen van de binnenbocht-wielen om de bocht te duwen.
Moet de trein naar links, dan wordt er op de linkerwielen van de loc geduwd, dus eigenlijk tegen de binnenkant van de wielen aan.
Was me nog niet eerder opgevallen. En het is anders dan bij gewone wissels, waar de "buitenbocht" de flens de goede kant op duwt.
Het is ook anders dan bij HO-spoor kruiswissels.
Of vergis ik me nou helemaal?
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
saskia
Offline
Berichten: 530
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #10 Gepost op:
02 May 2024, 00:16:58 »
U heeft gelijk,
bij de N-spoor engelse wissels zijn er maar 4 tongen en bij H0 zijn dat 4-paar ( 8 tongen ) waardoor bij H0 de wielen automatisch in de goede richting worden geleid .
Bij deze N wissels moeten de tongen aan de binnenzijde van de flens drukken om het rijdende voertuig in de juiste postie te brengen.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re: Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann
«
Reactie #11 Gepost op:
02 May 2024, 09:10:59 »
Citaat van: Syb030 op 01 May 2024, 22:25:39
Of vergis ik me nou helemaal?
Je vergist je alleen in die zin dat het geen kruiswissel is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann