Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23

Auteur Topic: weerstandje en relais  (gelezen 2168 keer)

Sietse

• Offline Offline
weerstandje en relais
« Gepost op: 21 April 2024, 16:18:40 »
een hele goede middag iedereen,ik heb 2 vragen,vraag 1 ik heb led lantarenpalen besteld bij AE moet je voor elke paal een weerstandje plaatsen of kun je bij het ib serie aansluiten volstaan met 1 weerstandje?
vraag 2 kun je op een analoge baan een bilaterair?relais gebruiken om een elektrische overweg te laten funktioneren?
Mvrgr.

Hans van Kampen

• Offline Offline
Re: weerstandje en relais
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2024, 17:05:27 »
2 vragen
Allereerst over de LEDs. Die kun je in serie zetten en in die serie een weerstand opnemen.
Bij elke LED kun je bij wit licht 3 Volt spanning over de LED hebben staan. Bij 2 LEDs in serie wordt het 6 Volt. Bij 10 stuks zit je op ca 30 Volt en als je dat, met altijd een weerstand serie, op een 24 Volt bron aansluit gaat het niet werken. Start  met een veilige=hoge weerstandswaarde. De LEDs werken dan misschien met te zwak licht. Dan kun je een lagere waarde weerstand nemen tot je het gewenste effect hebt. De kans is groot dat je meerdere strings met LEDs toepast die wel parallel op de spanningsbron wordt aangesloten. Iedere string met zijn eigen weerstand. Veel informatie over LEDs is te vinden in de Encyclopedie op deze site. Kies daar voor Electronica en dan voor Electronica basis.

Dan het relais. Waarschijnlijk bedoel je een BISTABIEL relais. Gebruik dat woord als zoekterm op het forum en dan komen er al een aantal voorbeelden. Succes, Hans.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2024, 23:53:10 door Hans van Kampen »

Sietse

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2024, 18:56:46 »
Super,bedankt Hans

hier kan ik verder mee.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2024, 10:31:54 »
Ik zou de leds paralel aansluiten. Als je een voeding gebruikt van 3 volt hoef je zelfs geen weerstand op te nemen of alleen om de felheid te dimmen. Ik heb in mijn schilderloods 16 leds paralel aangesloten op een 3 volt voeding en om geen zonnebrand op te lopen daar, een weerstand van 18 ohm opgenomen om ze minder fel te laten schijnen. Werkt prima.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2024, 11:01:12 »
Zou ik maar niet doen Bart, voor leds is de stroom die er doorheen loopt bepalend voor hun levensduur, dus behalve het maximum voltage moet je vooral daarop letten. Altijd een weerstand ertussen.
Bij serieschakeling van de leds kun je de toegestane spanningen bij elkaar optellen, maar de stroom moet je nog steeds begrenzen, die loopt immers door alle leds én de weerstand, die dus ook bestand moet zijn tegen de maximale stroom anders wordt hij gloeiend heet.
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2024, 11:28:01 »
Leds parallel op 3 volt, dat is de Chinese methode. Die vertrouwen op de inwendige weerstand van de batterij.
Maar zoals Besselspoor ook opmerkt, dat is geen goede aanpak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BartvD

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 April 2024, 12:18:48 »
OK, in de afgelopen 9 jaar met 230V naar 3V trafo's nog geen trafo doorgebrand en geen leds gesneuveld. Dus heren electronica experts, de weerstand in het trafo'tje is ruim voldoende om de leds te laten branden. Als je de multi spanning trafo's die je bij de diverse bouwmarkten kan kopen (schakelbaar van 3 tot 12 volt) koopt dan heb er een met een kortsluit beveiliging die ook weer iets weerstand geeft. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Nee, de leds worden niet gloeiend heet zoals er beweerd wordt Anders zou de plastiek houders die ik links en rechts gebruik op zijn minst vervormen en dat doen ze ook niet.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2024, 12:21:00 door BartvD »
Bart

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2024, 12:31:21 »
Ik heb zelf ook menig leds parallel aangesloten die dan 1 voorschakelweerstand hebben en dat werkt eigenlijk heel goed. Enige voorwaarde is dat de leds uit hetzelfde zakje komen ergo zelfde eigenschappen hebben en dat er niet te veel draad tussen de leds hangt zodat de weerstand gelijk blijft.

Nou deed ik dat alleen in gebouwtjes zodat ik minder weerstanden moest solderen. Als je menig lantaarn wil aansluiten, zou ik ze ook in serie zetten met een enkele weerstand dat is wel het makkelijkst doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2024, 12:35:39 »
Bart, wat jij doet moet je zelf weten. Maar ik ga je advies niet opvolgen. En ik adviseer iedereen om dat ook niet te doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2024, 13:18:44 »
Nee, de leds worden niet gloeiend heet zoals er beweerd wordt Anders zou de plastiek houders die ik links en rechts gebruik op zijn minst vervormen en dat doen ze ook niet.

Ik had een ledstrip op rol (haspeltje) gekregen en ik had nog een oude trafo van 2 amper.
Ik wilde weten hoe warm de trafo werd als je de ledstrip uren achter elkaar aan hebt dus de strip op rol op de trafo aangesloten.
De rol lag op de bovenkant van een laptop ..... had ik beter niet kunnen doen.

Na een paar uur voelde ik aan de trafo en die was goed hand warm maar de rol met ledstrip kon je niet aanpakken zo heet was die geworden.
De bovenkant van de laptop was vervormd, afdruk van de haspel staat er in. Kan een foto maken als je dat wilt.

Ledstrip zelf was niet vervomd en functioneert nog steeds (wel afgerold natuurlijk) De kleefstrip die onder de leestrip zit werkte niet meer goed die liet vrij snel los bij normaal gebruik. Heb ik dus dubbelzijdig plakband onder gezet.

Wat er precies voor de hitte gezorgd heeft weet ik niet, leds zelf of de weerstanden of combinatie er van maar aanpakken van de rol kon niet meer, zo heet was het.

Dus ..... het wordt wel warm/heet.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2024, 15:54:39 »
Warmte komt ook uit de leds. Hoewel leds een veel hoger rendement hebben dan gloeilampen wordt niet 100% omgezet in licht. Ledstrips die voor verlichting dienen moet je vaak op een aluminium strip plakken om voldoende warmte af te voeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

BartvD

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 April 2024, 20:58:26 »
Ik heb zelf ook menig leds parallel aangesloten die dan 1 voorschakelweerstand hebben en dat werkt eigenlijk heel goed. Enige voorwaarde is dat de leds uit hetzelfde zakje komen ergo zelfde eigenschappen hebben en dat er niet te veel draad tussen de leds hangt zodat de weerstand gelijk blijft.

Nou deed ik dat alleen in gebouwtjes zodat ik minder weerstanden moest solderen. Als je menig lantaarn wil aansluiten, zou ik ze ook in serie zetten met een enkele weerstand dat is wel het makkelijkst doen.

Bas
Je hebt daar inderdaad een punt. Ik koop mijn leds in per 100 en zet nooit meer dan 25 a 30 op dezelfde 3 volt voeding. Doch ook de leds die in Heki/Noch lantaarns zitten sluit ik aan op 12 volt gelijkstroom met de door de fabrikant meegeleverde weerstand.

Ik heb dus 3 types voeding; 1 DCC, ik neem daar nooit andere verbruikers mee op behoudens wat op DCC draait, 2- 12 volt voor de Heki's in deze wereld en als laatste 3 volt voor de eigen gebouwde loods en straat verlichting.

Zou ik mijn baan opnieuw ontwerpen dan zou ik dit ook 3 type spanning in 3 eigen ringleidingen nemen. Helaas ik bouw een beetje organisch dus niet alles is van te voren goed doordacht.

@Klaas, iedereen het zijne en zoals ik al zei, "voor mij werkt het prima. Nooit problemen mee gehad".

Kleine noot: Als je de baan wilt filmen hebben leds de vervelende neiging om te gaan flikkeren op de film. Dit komt doordat er wisselspanning gebruikt wordt als basis voor de leds. Wij zien het niet maar de leds knipperen op de plus sinus van de wisselspanning. Camera's en gsm's zie dit wel en laten het als knipperlichtjes zien. Foei lelijk.
Bart

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2024, 21:18:55 »
Het flikkeren van leds die op wisselspanning werken komt doordat de netfrequentie 50Hz is en de beeldfrequentie van de meeste digitale camera's 30 frames per seconde is.
De simpelste manier om dit te voorkomen is de leds op een afgevlakte gelijkspanning zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Hans van Kampen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 April 2024, 00:37:21 »
Over de kleefkracht van goedkope 12 Volt LED-strips. Ik wilde strips aan de bovenzijde van een infrarood paneel aanbrengen. Daar zou het maximaal 90 graden Celcius kunnen worden en dat heb ik eerst getest. En bij die test bleef de strip keurig plakken en werken. Na jaren in de praktijk nog steeds OK.

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 April 2024, 19:47:05 »
Ik zou gewoon voor elke lantaarn een aparte weerstand gebruiken, niet vanwege de stroom maar gewoon omdat je je een ongeluk zoekt als er ergens een slecht verbinding is!
En reken er maar op dat je een slechte verbinding zult krijgen als je alles in serie zet, das gewoon Murphy's law.
Mvg Mark