Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50

Auteur Topic: Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit?  (gelezen 2982 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Re: Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit?
« Reactie #15 Gepost op: 08 April 2024, 13:48:33 »
Off topic, maar welke muppet heet er precies dr. Bob? Ik ken wel dr. Bunsen Honeydew (en zijn assistent Beaker) uit het muppet lab. Echt briljante televisie was dat.  :D
« Laatst bewerkt op: 08 April 2024, 13:55:17 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 April 2024, 13:58:55 »
Ik kwam ook de firma “ Ree modelles “ tegen.
Dat is voor mij een onbekend merk maar ziet er fraai uit. Wellicht is dat een optie.

Ree is zoals Brawa, onderdelen kunnen losraken

Dr. Bob

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 April 2024, 15:08:16 »
Google Dr. Bob en je krijgt je antwoord.

Kon het plaatje niet voor je uploaden.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 April 2024, 15:39:59 »
Ah Rolph the dog. Helder. Je kan het plaatje overigens wel uploaden als avatar bij je profiel
« Laatst bewerkt op: 08 April 2024, 15:45:01 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #19 Gepost op: 09 April 2024, 00:45:11 »
Vaak is het zo dat locomotieven uit de "duurdere / exclusieve klasse" zo zijn gemaakt dat ze vrijwel geheel op schaal zijn. Dat betekend dan ook dat de bewegingsvrijheid in de bochten beperkt is.
Als men de gemiddelde bochten die in echtspoor gebruikt worden precies omschaalt naar H.O., komt men op zeer ruime en grote bogen uit.
Die bogen zijn voor vrijwel de meeste modelbanen niet te gebruiken omdat die dan veel te groot zijn.

Philotrain bijv. had/ heeft dit probleem dus ook bij z'n modellen. Het waren / zijn modellen die exact op schaal zijn in alle opzichten en dus niet door een bocht te rijden zijn op een modelbaan.
Bavaria, fulgurex e.d. zijn ook zo'n merken die gericht zijn op vitrine-verzamelaars waarbij op de modellen ieder detail is uitgewerkt in exact de juiste schaal. Ik kan me goed voorstellen dat die moeilijk door modelspoorbochten te rijden zijn.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf geen rij-ervaring met deze merken heb, maar heb deze wel vaker goede bekeken op de grotere duitse beursen.

Uiteraard zijn er wel merken zoals LS models die een mooie spagaat hebben kunnen maken in fijne detaillering en toch de mogelijkheid bieden om door een modelspoorbocht te komen. De spagaat tussen exact op schaal werken met consessies bij de draaistellen / onderstellen om modelspoorbochten te nemen.

Het is dan de vraag: waar ga je voor. Moet het persé echt supergedetailleerd zijn of moet het goed rijden? Franse locomotieven zijn bij de meeste bekende grotere modelspoorfabrikanten tegenwoordig best goed in uiterlijke kwaliteit geworden.

Los zittende onderdelen zijn helaas een bekend euvel. Zelf gebruik ik bij alle onderdelen die zelf aangebracht moeten worden een uiters klein puntje houtlijm. Te weinig om de lijm te zien zitten, maar houd het onderdeel wel vast op het model.

Dit is mijn ervaring (en geen vast standpunt). Ieder die andere ervaring of mening heeft kan deze in dit draadje uiteraard delen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 09 April 2024, 11:06:29 »

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf geen rij-ervaring met deze merken heb,
Groet, J. Moors.
Vanuit ervaring: een straal van 72 cm in H0 blijkt genoeg voor de (ook grote) stoomlocs die ik heb van allerlei merken, waaronder Philo/Micro/Fulg/Lema/Metrop etc.. Dat is nog altijd 7 keer kleiner dan de minimale straal bij het grootspoor voor dit soort loks.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 April 2024, 12:10:14 »
Ik denk dat dat wel klopt. Ik veeg voor het gemak Philotrain en DJH-Modelloco op een hoop omdat de constructies gelijkwaardig zijn. Het meeste dat ik heb heeft geen problemen met een boogstraal van 56cm (minimum die ik op Kranenberg heb). Behalve een paar grote jongens, zoals de 6300 en 5000, die hebben eigenlijk wel 70cm boogstralen nodig.

Groet Meino

Karben

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 April 2024, 20:50:22 »
Ruim 45 jaar geleden begonnen met een Philotrain 6200. Aangeraden werd een radius van 50 cm. doch dat was te krap. Overgestapt op 60 cm. en dat ging probleemloos. Ook de Philotrain 3700 en 5500 gingen daar door heen. Later verkocht en overgestapt op spoor 0.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 April 2024, 20:33:18 »
Ik bezit al enige jaren drie DB tenderlocs van Fulgurex die nog uit de tijd stammen dat locs onverlicht zijn waarbij de schijnwerpers met 'diamantjes' uitgerust zijn om het omgevingslicht te reflecteren. De aandrijving is slechts op één as aangebracht met een Canon/Maxon klokankermotor als aandrijving. De individueel, in bronzen lager blokken geveerde gekoppelde assen worden door gegoten koppelstangen aangedreven. De rijeigenschappen zijn uitzonderlijk goed te noemen. Vanwege het ontbreken van een vliegwiel is er geen uitloop. Het dynamische regelbereik is uitstekend te noemen.
De modellen zijn met een afgeveerde imitatie schroefkoppeling uitgerust welke door een eenvoudige koppelingshaak kan worden vervangen. De detaillering van deze messing kleinserie modellen is zeer hoog. Verwacht van de trekkracht echter geen wonderen.

In de loop der jaren heb ik een aantal Nederlandse en buitenlandse modellen verzameld die ik ook 'heb moeten leren lopen'. Met een overeenkomstig aandrijfconcept bleken deze modellen qua rij eigenschappen dit niveau niet te halen. Het heeft te maken met het complete concept. Niet voor niets heeft de smalspoorfabrikant Ferro Suisse bij de bouwpakketten al vrij snel de onderstellen compleet gemonteerd geleverd en later uitsluitend compleet afgewerkte modellen uitgeleverd.

Ter verbetering van de rij eigenschappen zijn/waren er een aantal overbrengingen beschikbaar. De Amerikaanse firma NWSL produceerde zgn. double-idler overbrengingen, de helaas niet meer leverbare maar veel gezochte Escap RG4 met kroontandwielen uitgeruste aandrijfeenheden zijn uniek en goed bij de DJH NS3700 toe te passen.

Kleinserie modellen zijn niet ontworpen om in continubedrijf te opereren. Vanzelfsprekend zijn ze inzetbaar maar met mate gezien de fijnheid van constructie.

Rob     

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #24 Gepost op: 12 April 2024, 21:43:34 »
Hallo Bob.

Hier een Br 02 009 van Micro Metakit, loopt op het 3 rail systeem.
De dame is bij mij in het bezit van af 2010, en ik ben nog steeds erg blij met haar.

Heb haar in Dortmund gekocht bij Micro Metakit zelf. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=DppCk5GS6w8

De baan bestaat niet meer en ondertussen ook verhuist.

Afgelopen jaar is deze dame er nog bij gekomen.

Micro Metakit Reihe 10 Film by Kees Borgers, auf Flickr

Klik even op de foto voor de film.
De trekkracht van de dames verschilt, soms kan dat met kleine aanpassingen verbeterd worden.
Hou er ook rekening mee dat er geen slipbanden onder zitten. ;)

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Dr. Bob

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 April 2024, 19:13:26 »
Dank aan alle forumleden, die op mijn vraag hebben gereageerd.

Na enig speurwerk en reviews heb ik een paar loks van Lematec -MB en Ree modeles gekocht.

We gaan het zien.

Zal mijn ervaringen met jullie delen.

Groet Bob.