Op de informatiepagina van de BMD16-SD van Huib Maaskant staan 4 diodes getekend bij de directe aansluiting van de centrale op de rails. (onderaan de pagina).Waarvoor zijn deze diodes bedoeld ? Is dat om de spanningsval, die in de gedetecteerde stukken van de BMD16-SD ontstaat, na te bootsen - zodat er geen spanningsverschillen ontstaan ?Ja inderdaad, dit voorkomt dat het spaningsverschil en daarmee ook dat de stroom de weg van de minste weerstand volgt als een lok op de overgang staat en dan niet gedetecteerd wordt omdat er geen stroom door de bezetmelder loopt.In werkelijkheid heb je een ringleiding voor de voeding naar de rails. Naar ik aanneem zet je diodes bij het aansluiting van de ringleiding op de Centrale - en niet bij iedere aftakking van de ringleiding.Ook dat is een goede mogelijkheid.Is het dan verstandig de getekende 1N4001 (max 1 A) te vervangen door 1N5401 bij bijvoorbeeld een IB (max 3+ A)In de praktijk gaan de 1n4001 vrijwel nooit kapot hoewel ze theoretisch een langdurig kortsluiting niet aan zouden kunnen. 3 Amp diodes gaan zeker nooit defekt maar zijn wel erg groot en als je er veel moet hebben loopt dat aardig in de papieren.Gevolg is dan wel, dat de BMD16-SD dus niet vanuit diezelfde ringleiding mag worden gevoed.Deze laatste begrijp ik niet helemaal!
Nadeel van de diodes bij iedere sectie is dat je dan overal 'n trosje diodes tussen de draden gaat hangen. Je werkt -neem ik aan- niet met strookjes printplaat.