Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31

Auteur Topic: Diodes bij BMD16-SD  (gelezen 6214 keer)

santerdam

• Offline Offline
Diodes bij BMD16-SD
« Gepost op: 07 May 2008, 19:58:17 »
Op de informatiepagina van de BMD16-SD van Huib Maaskant staan 4 diodes getekend bij de directe aansluiting van de centrale op de rails. (onderaan de pagina).

Waarvoor zijn deze diodes bedoeld ? Is dat om de spanningsval, die in de gedetecteerde stukken van de BMD16-SD ontstaat, na te bootsen - zodat er geen spanningsverschillen ontstaan ?

In werkelijkheid heb je een ringleiding voor de voeding naar de rails. Naar ik aanneem zet je diodes bij het aansluiting van de ringleiding op de Centrale - en niet bij iedere aftakking van de ringleiding.

Is het dan verstandig de getekende 1N4001 (max 1 A) te vervangen door 1N5401 bij bijvoorbeeld een IB (max 3+ A)
Gevolg is dan wel, dat de BMD16-SD dus niet vanuit diezelfde ringleiding mag worden gevoed.

Zijn mijn vermoedens juist ?

Met vriendelijke groet,

Sander

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Diodes bij BMD16-SD
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2008, 20:11:21 »
De diodes in de voeding naar ongedetecteerde secties dienen inderdaad om spanningsverschillen te vermijden. Als je die diodes niet hebt, en een trein overbrugt de scheiding tussen een gedetecteerde en een niet gedetecteerde sectie, dan worden de diodes van de gedetecteerde sectie kortgesloten, waardoor die detector dan even niet werkt.

Je hoeft ook niet voor elke sectie eigen diodes in te zetten. Eén stel voor alle ongedetecteerde secties samen volstaat. Of dat voordelig is hangt van de situatie af. Als je met 1 stel diodes werkt heb je wel een extra draad in je ringleiding nodig. Daarbij moet je er ook op letten hoeveel treinen er tegelijk in niet gedetecteerde secties kunnen rijden, want die stromen lopen allemaal over dat ene stel diodes.

Werken met gemeenschappelijke diodes heeft dus ook nadelen. Elke sectie zijn eigen diodes geven is wel zo overzichtelijk, en die dingen kosten tegenwoordig maar een habbekrats, ik heb dat wel anders meegemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2008, 20:14:54 »
Op de informatiepagina van de BMD16-SD van Huib Maaskant staan 4 diodes getekend bij de directe aansluiting van de centrale op de rails. (onderaan de pagina).

Waarvoor zijn deze diodes bedoeld ? Is dat om de spanningsval, die in de gedetecteerde stukken van de BMD16-SD ontstaat, na te bootsen - zodat er geen spanningsverschillen ontstaan ?

Ja inderdaad, dit voorkomt dat het spaningsverschil en daarmee ook dat de stroom de weg van de minste weerstand volgt als een lok op de overgang staat en dan niet gedetecteerd wordt omdat er geen stroom door de bezetmelder loopt.

In werkelijkheid heb je een ringleiding voor de voeding naar de rails. Naar ik aanneem zet je diodes bij het aansluiting van de ringleiding op de Centrale - en niet bij iedere aftakking van de ringleiding.
Ook dat is een goede mogelijkheid.

Is het dan verstandig de getekende 1N4001 (max 1 A) te vervangen door 1N5401 bij bijvoorbeeld een IB (max 3+ A)

In de praktijk gaan de 1n4001 vrijwel nooit kapot hoewel ze theoretisch een langdurig kortsluiting niet aan zouden kunnen. 3 Amp diodes gaan zeker nooit defekt maar zijn wel erg groot en als je er veel moet hebben loopt dat aardig in de papieren.

Gevolg is dan wel, dat de BMD16-SD dus niet vanuit diezelfde ringleiding mag worden gevoed.

Deze laatste begrijp ik niet helemaal!

Met vriendelijk groet,
Peter Kramer
Digitaalservice.nl

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2008, 20:21:19 »
Dat ;aatste begrijp ik wel, want anders heb je een dubbele spanningsval en hebben de extra diodes geen enkele nut.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2008, 20:27:47 »
@Peter,
Als je met de zware diodes direct bij de Centrale begint, dan heb je er natuurlijk maar 4 nodig voor de hele baan. Dus kosten bvlijven nog wel beperkt.

Met m'n opmerking dat je dan de BMD16-SD niet op de ringleiding kunt aansluiten, bedoel ik : De hele ringleiding zit 'achter' de diodes - De ringleding bevat dan in z'n geheel de gereduceerde spanning.  En je moet de BMD16-SD niet voeden met een reeds gereduceerde spanning.

@Klaas,
Nadeel van de diodes bij iedere sectie is dat je dan overal 'n trosje diodes tussen de draden gaat hangen. Je werkt -neem ik  aan- niet met strookjes printplaat. En het hangt er een beetje vanaf hoe groot je de sectie's maakt - Sommigen adviseren bijna op nivo van railsstuk.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2008, 21:12:14 »
Gewoon een extra draad voor de niet gedetecteerde delen, met 4 diodes van elk 3A. Dat is voldoende, de centrale heeft immers ook niet meer te leveren.

Dan een draad die naar de detectie print gaat en de massa is gezamelijk, die hoeft dus niet dubbel.

Moeilijker hoeft het niet te zijn, en is het ook niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2008, 21:19:33 »
Inderdaad Wim, moeilijk is het niet. Maar wilde het even zeker weten; het is altijd leuk vooraf te weten dat je een extra draad nodig hebt (3-aderige ringleiding voor de voeding).

Met dank aan iedereen die zo snel antwoord gaf.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2008, 21:23:49 »
Nadeel van de diodes bij iedere sectie is dat je dan overal 'n trosje diodes tussen de draden gaat hangen. Je werkt -neem ik  aan- niet met strookjes printplaat.
Waarom zou je niet met strookjes printplaat werken? Ik zou het zelf wel doen want dat is wel zo overzichtelijk.
Ik hou zelf niet zo van bungelende onderdelen. Maar ja, ik heb dat probleem eigenlijk helemaal niet, want ik heb geen ongedetecteerde secties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2008, 21:34:02 »
Huhmmmmmm, geen ongedetecteerde secties. Ik ben min of meer afgegaan op de handleiding van Koploper met twee bezetmelders per blok. En daartussen een ongetecteerd stuk, ook de wisselstraten zijn ongedetecteerd - of beter gezegd, niet bezet-gemeld aan Koploper.

Kan ik de bezetmelders beter anders indelen ? Wie kan hier iets over zeggen ? ( Ik ben nu plannen aan het maken, nu veranderen is heel eenvoudig. )

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 07 May 2008, 21:44:34 »
Sander, je moet je door mij niet van de wijs laten brengen. Als je met Koploper gaat werken, dan kun je het beste doen wat daar gebruikelijk is. En dat betekent dat er meestal in elk blok een ongedetecteerde sectie zit.

Zelf werk ik nog steeds analoog met een zelf uitgedokterde hardware besturing/beveiliging. En daar horen ook bezetmelders bij. Ik ben aanhanger van een andere besturingsfilosofie dan Paul Haagsma. En dat betekent dat bij mij elke sectie een melder heeft. Ook de wissels zijn in de bezetmelding opgenomen.
Daarmee zeg ik niet dat de Koplopermethode verkeerd is. Als je de daar gebruikte methodes volgt werkt het gewoon.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2008, 21:54:14 »
Klaas, dank je. Heel duidelijk antwoord. TOP !

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2008, 22:00:09 »
En misschien moet het wel  een 4 aderige ringleiding worden, want misschien moet er ook wel een wisselspanning bij voor de voeding van de wissels. Dit is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte wisseldecoders. Ook hier weer de de massa is gemeenschappelijk.

Mvg
Wim.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2008, 22:03:51 »
Als ik mag... een kleine toevoeging...

De extra diodes zijn inderdaad bedoeld om een spanningsverschil tegen te gaan zoals Klaas al uitlegde. Dit geldt zeker niet alleen voor de BMD16-SD, maar voor elke bezetmelder op basis voor stroomdetectie. Ook als je bijvoorbeeld de Viessmann 5233 of de decoder van Wim gebruikt, zou je ongedetecteerde stukken via diodes moeten aansluiten.

Overigens is het geen grote ramp als je het niet doet. De bezetmelders zullen/kunnen niet gelijk reageren zodra een trein een bezetmelder binnenrijdt, maar zodra een stroomgebruiker (loc, as met weerstand, verlicht rijtuig) zich binnen de railsectie van de bezetmelder bevindt, levert de bezetmelder gewoon een  melding.

Afgezien daarvan vind ik dat de prijs van bezetmelders door de diverse zelfbouwprojecten inmiddels zo is gedaald dat er niet echt een reden is om stukken van je baan niet van detectie te voorzien. Als je overal detectie hebt, is de kans veel groter dat ook ontkoppelde wagens ook worden gedetecteerd en dat maakt het risico op ongelukken kleiner. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten.

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2008, 22:15:20 »
@Wim, ja de aders die ik bedoelde hadden betrekking op de rij-spanning. Voor wissels, seinen, baanverlichting voorzie ik aparte ringleidingen (met andere kleuren).  Ik kies ervoor iedere draad een eigen massa te laten meelopen - niet altijd kan met een common-ground gewerkt worden.

@Huib, dank voor je toelichting. Weglaten van de diodes is dus geen ramp. Maar 4 dikke diodes is wel netter - stroomdetectie doe je toch ook omdat je het netjes wilt doen (ipv eerst keerlus-kortsluiting te laten ontstaan, zoals sommige systemen doen)
Ik ben het met je eens dat een paar extra bezetmelders niet de kosten zijn; Mijn uitgangspunt was het advies in de manual van Koploper.

- Ontkoppelde wagon detecteren : Is het advies om altijd weerstandslak of een weerstandje in wagons en rijtuigen te doen (als die geen stroomverbruikers zijn) ?

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2008, 22:20:04 »
Ja, ik zou elke wagen voorzien van een dotje weerstandslak zodat ze gedetecteerd worden. Dat heeft me in het verleden diverse malen schade gescheeld. En het kost ook eigenlijk niets.

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/