Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:05:31
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)  (gelezen 3472 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5304
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2024, 13:56:18 »

.... Als je uit het zicht een bocht krap begint, kan je deze soms in het zicht in een grotere straal laten uitlopen. Je ziet het krappe gedeelte dan niet, dus zo krijg je optisch ruimere bogen...
Precies wat Rogier zegt heb ik toegepast in mijn gedachte. Let wel, totale diepte die een bocht nodig heeft om de 180° draai te maken wordt dan wel iets groter. kwestie van passen en meten.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #16 Gepost op: 28 March 2024, 12:16:32 »
Een mooi baanplan.
Het nadeel is dat het schaduwstation en dus ook de daarbijbehorende wissels in een helling ligt.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5304
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #17 Gepost op: 28 March 2024, 13:59:14 »
Dat had ik ook bedacht. Nu is mijn ervaring met c-rail dat als je een normaal wissel hebt (24612 of 24611) deze prima in een helling kan liggen als de hoek maar constant gehouden wordt.
Bochtwissels moet je (is mijn ervaring)niet in een helling leggen.
Beter is nog een klein stukje recht inbouwen na de 180° bocht en voor het eerste wissel, maar dat gaat ten koste van de lengte in het schaduwstation.

En houd de brug zo laag mogelijk, als je rijdt met stoom en diesel alleen is 57 mm de norm (NEM102) tussen bovenkant spoorstaaf en brug. Bij Elocs is dit 65 mm, plus de hoogte van de bovenleiding (maar die kan je knippen dat je alleen de onderste draad overhoud). Rails is 10,5 mm hoog, dus je bij diesel en stoomgebruik is het 67,5 mm stijging minimaal.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 29 March 2024, 11:16:19 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

C-rails

  • Gast
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #18 Gepost op: 28 March 2024, 14:29:40 »
Bochtwissels moet je niet in een helling leggen.

Kun je uitleggen, waar deze wijsheid vandaan komt?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5304
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #19 Gepost op: 28 March 2024, 14:58:04 »
eigen ervaring  ;)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2024, 23:42:04 »
En ik weet uit eigen ervaring dat het wel kan met een C-rails R3 bochtwissel, er geldt voor C-rails maar een ding vermijd knikken op elke mogelijke manier!
En zorg dat je flensmaten kloppen, en dan niet de binnenmaat maar de maat vanaf het loopvlak.
Mvg Mark

C-rails

  • Gast
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #21 Gepost op: 29 March 2024, 10:21:50 »
En ook ik weet uit eigen ervaring dat het geen probleem is.

Het is dan ook in mijn ogen beter en meer helpend te zeggen dat het eigen ervaring is, in plaats van het als een 'feit' te poneren.

Uit je 'stelligheid; zou zelfs kunnen blijken, dat je misschien wel iets niet goed hebt gedaan. :angel:

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5304
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #22 Gepost op: 29 March 2024, 11:18:53 »
Dat zou goed kunnen dat ik het niet goed heb gedaan in het verleden, al doende leert men.  ;)

Heb de stelligheid wat verminderd en ben verder benieuwd hoe dit baanplan verder vorm krijgt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #23 Gepost op: 29 March 2024, 12:06:06 »
Je zou dat schaduwstation eerst even van te voren kunnen uittesten.
Ik denk dat het materieel en relatief korte treinen mede bepalend zijn.
Stoomlok is misschien gevoeliger dan draaistellok bijvoorbeeld.

« Laatst bewerkt op: 29 March 2024, 12:41:04 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

stolman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2024, 09:30:32 »
Even een korte update. Ben met de paasdagen al een beetje aan het knutselen geweest en het eerste test ritje gemaakt. Er moet vanzelfsprekend nog veel gebeuren en dat zal ook wel even duren  :)
Onder andere de rangeer stukjes en nadenken of er kurk of iets anders onder gaat komen. Daar zijn draadjes genoeg over dus ik lees even verder



De achterste bocht toch zonder bochtwissels gedaan want dat kwam niet lekker passend uit en de extra ruimte heb ik denk ik niet echt nodig maar wellicht bedenk ik me nog. Sowieso komt het soms net wel/niet uit terwijl het in anyrail wel past.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #25 Gepost op: 04 April 2024, 10:15:14 »
Mooi dat je al zover gekomen bent  (y). Wel vervelend dat het qua maat niet uitkomt. Als ik kijk naar de eerste foto, dan lijkt de kamer in elk geval meer dan 2 meter breed (namelijk 2x 100cm en dan zit daar nog een stuk tussen). Als ik naar de foto's kijk en bv de laminaatstroken tel/naar het raam kijk, dan lijkt de ruimte mij krapper. Kan het daar aan liggen?

Ik weet niet hoe je zit qua stijgingspercentage, maar ik zou maximaal 3% rekenen (dus 3 cm per meter). Als je dus 6cm hoogte wilt overbruggen, moet je spoor 2 meter ervoor en erna omhoog en omlaag lopen. Dat oogt niet alleen beter, maar werkt ook beter voor je materieel (minder slijtage en kans op ontsporingen etc).

Groeten,
Rogier

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #26 Gepost op: 04 April 2024, 22:05:12 »
Het schaduwstation kun je zo te zien opschuiven naar de 180 graden boog ( dus zonder recht railstuk tussen boog en wissel).
Als dat tenminste al niet gebeurd is (moeilijk te zien op de foto)
De helling aan de andere zijde kan dan iets langer en dus minder steil worden.
Waar de sporen elkaar ongelijkvloers kruisen kun je een brug toepassen met rails zonder de bedding.
Een stukje K-rails op de brug bijvoorbeeld.
Dat scheelt weer iets in de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2024, 22:13:26 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #27 Gepost op: 05 April 2024, 07:53:13 »
Je zou er ook voor kunnen kiezen om tussen station en schaduwstation al iets te stijgen, in bochten zit relatief veel rijlengte dus je zou bv je schaduwstation om 2 cm XPS kunnen leggen. Uiteraard moet je dan bv je industrie aan de rechterzijde ook iets hoger leggen (bv 1 cm) zodat je ook extra hoogte creeert. Alternatief is om het spoor onderdoor in te graven, maar dat wordt constructietechnisch wat moeilijker. Dit is hetzelfde effect (je baan ophogen, behalve de onderdoorgang).

Groeten,
Rogier