Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 10:04:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 09:48:25
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 09:44:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:25:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31

Auteur Topic: Surava in modules  (gelezen 7965 keer)

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Surava in modules
« Reactie #15 Gepost op: 08 April 2024, 20:10:37 »
Dank Jeroen! Gaat mee in de pruttelpan...

Eddy

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 April 2024, 20:20:58 »
@Eddy,

Nou als we een ambassadeur hebben voor 3D ontwerpen icm met lasersnijden, ben jij het wel. Dus bij een volgende demo sessie voor Onshape neem je zo’n module-deel mee. 😀
Ik zie overigens niet zo’n hightech draaischijf van Jozz. Past die niet bij deze baan?

Gr, Hans

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #17 Gepost op: 08 April 2024, 20:38:39 »
hightech draaischijf van Jozz
Die is het pruttelpan stadium ook nog niet ontstegen...

Ziet er indrukwekkend uit Eddy  (y)

Groeten,
Jos

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #18 Gepost op: 08 April 2024, 20:54:25 »
@Hans en @Jos,

thx guys... Surava had geen draaischijf.... Thusis en Filisur wel, maar ja, dat is niet het onderwerp... en als we weer ns moeten demo'en hoor ik het wel. Een module gaat zo mee, weegt hoegenaamd niets.

Op Albulisch (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90386.msg3222464827;topicseen#msg3222464827) wil ik nog wel de aandrijving van de draaischijf vervangen door iets met een stappenmotor, een motoraandrijving met riem zoals nu is niet precies genoeg. Dan kom ik nog ns buurten Jos als dat mag...

Eddy

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2024, 11:12:18 »
Afgelopen zaterdag de YD7001 van Yamorc mogen ontvangen. Afgelopen dagen een voedings/centrale plank in elkaar gezet met een 15V, 12V en 5V schakelende voeding aan de ene kant en de centrale, Loconet hub en straks alle voedingsconnectoren aan de andere kant. Besturing nu nog even via laptop met daarop straks koploper.

Ik ben een IB II gewend en dan is die YD7001 even omschakelen, maar alle basiscomponenten zijn meer dan bekend, dus aansluiten, paar globale aanpassingen gedaan (korte adressen tot 127 en standaard 28 stappen voor een decoder) en met mijn oude Fleischmann handheld alles eigenlijk binnen een uurtje aan de praat.

Het wachten is nog even op wat onderdelen om alle modules aan te kunnen sluiten en dan is het configureren en rijden maar. Maar dat kan pas als ik een besluit heb genomen over de schragen.... hmmm....... dat moet nu wel als eerstvolgende.

Alle voedingen (nog wel even afdekken zodat je nooit bij de 220V aansluitklemmen kunt komen)

De hele testopstelling op de keukentafel. Zowel de 114 als de 82 doen het, wisselaansturing werkt via de Mardec en de terugmelding doet het ook via de Arloco. Loconet kabels zelf gemaakt, XLR plug voor aansluiting is ok.

TOP!
« Laatst bewerkt op: 22 April 2024, 11:14:29 door Boertje »

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #20 Gepost op: 30 September 2024, 21:30:36 »
Dag allemaal,

Vandaag de hobby weer opgepakt na een lange zomerpauze.... mooie dag hiervoor, het was rotweer.

De woonkamer is weer helemaal volgezet met (bijna) alle modules van Surava en schaduwstation om alle Mardecs en Arlocos te configureren. De wisselnummers bleken allemaal wel ok (dat had ik voor de zomer nog goed afgemaakt), maar de links/rechts settings van een aantal wissels moest ik nog configureren. Daarnaast alle bezetmelders geconfigureerd en getest. Een paar draadjes bleken niet goed in de houders geschroefd te zijn, maar dat is makkelijk te fixen. Ook zijn alle Loconet kabels gemaakt en zijn de voedingskabels voor alle modules op lengte gemaakt. Ook is nog wat knip en plakwerk met papier gedaan om alles te merken zodat op- en afbouw van de module baan snel kan plaatsvinden. Lange werkdag: prima verlopen zo.

Koffie en koekje en dan aan het werk....

Alle kabels zijn nu gemaakt en aangesloten aan het centrale bord. Die YD7001 is top....

Eddy

Wouter_

• Offline Offline
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #21 Gepost op: 02 October 2024, 11:23:37 »
Wat een jaloers makend project Eddy! Ik zou zelf de draad ook weer eens moeten oppakken. Mag ik vragen hoeveel tijd het je kost om de baan op te zetten en af te breken? Dat was mijn grootste probleem, naast iedereen het huis uit jagen  ;D
Veel plezier met de verdere bouw, ik ga je zeker volgen.
Wouter

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #22 Gepost op: 02 October 2024, 20:27:00 »
Hoi Wouter,

Dank!
Ik heb geprobeerd om een moduleontwerp te maken wat zo snel als mogelijk is op te bouwen en daar ook heel streng in te zijn:
- Ik heb een haakconstructie bedacht om het aan elkaar zetten van de modules zo simpel mogelijk te doen. Deze 'haak' wordt nog gecomplementeerd met een deuvel door de moduleovergang die verder los niet geschroefd hoeft te zitten. Daarmee zijn de verticale, horizontale en transversale bewegingen bezworen en is al het stelwerk van de moduleovergangen verleden tijd.
- De aansluitingen naar de stuurplank bestaan uit 5 draden (DCC+, DCC-, GND, +12 en +5) waarmee alle spanningen noodzakelijk op alle modules centraal geserveerd worden, geen extra kabels noodzakelijk. De XLR pluggen en de Loconet RJ12 dozen zijn de aansluitpunten.
- De modules zijn per stuk 'eigen fabriekjes' met bezetmelders en wisseldecoders, puur en alleen voor die module. Dat levert behoorlijk wat snijverliezen op, maar geen kabelbomen tussen de modules. En een DCCNext is zo spotgoedkoop dat dat wel uit kan. Loconet is wat dat betreft ook top, want je kunt een sterconfiguratie van je bekabeling bouwen zonder een S88 streng. Zo'n streng kost meer tijd in op en afbouw. Voor een vaste baan prima, voor een modulebaan niet ideaal.

Met deze filosofie bouw ik in een half uurtje de baan nu op. Let wel, nog zonder landschapsdelen, die komen later als losse aanhangsels. En ook zonder sjouwtijd om alles van de zolder naar beneden te krijgen.  ;)

De schragen zijn tijdelijk, ik ben nog telkens op zoek naar een goed, licht, klein in vervoer en stevig ontwerp voor de onderstelconstructie, die ook weer inhaakt op de moduleovergangen die er al zijn. Prutteltijd is gaande...

Eddy
« Laatst bewerkt op: 02 October 2024, 20:29:09 door Boertje »

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2024, 15:04:41 »
Allen,

Vandaag op https://www.eddytrain.com/surava een stuk tekst met foto's geschreven over de tocht tot nu toe....

Eddy

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2024, 20:42:28 »
Ziet er strak uit.

Benieuwd hoe je het landschap eromheen gaat bouwen.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2024, 21:01:37 »
Mooi project  (y) (y)

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2024, 11:43:58 »
Moage,

Dank Frank en Martijn!

Ondertussen aan de slag gegaan met de Arsigdec besturing van seinen. Dat moest ik even uitzoeken hoe dat werkt. De uiteindelijke oplossing is als volgt gebouwd:
Een DCCNext (met 5 V uitgangen) is gekoppeld aan een 2803 chip om van 5V naar 12V voeding te komen en deze 2803 stuurt één LED per aansluiting aan in mijn seinen van Microscale die voor 12V zijn gebouwd. Die 12V is ook wel nodig door een hoge SMD voorschakelweerstand van 4k7 op de aansluitprint van de seinen. Ik wil die prints niet aanpassen, vandaar de 2803 buffer.
Het is mooi dat ik nu alle seinbeelden die in CH voor een voorsein gebruikt kunnen worden kan maken. Ook het aparte 'abfahrbefehl' kan ik nu aansturen. Ben er blij mee.
Volgende stap is om in Koploper ook al deze seinbeelden mogelijk te maken. Dat is lang geleden dat ik dat gedaan heb... ook weer ff afstoffen.

Hieronder 2 foto's: 1 van de 2 seinen in de testopstelling die licht geven en 1 van de configuratie zoals die in de Mardec zit. Een heel oplettende lezer zal zien dat ik 1 seinbeeld er niet in heb zitten.....

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #27 Gepost op: 21 October 2024, 11:03:18 »
Zo, en nu in de eerste module ingebouwd. De bovenleidingspalen eerst neergezet en daar de seinen mooi 'voor' geplaatst. Ziet er tof uit zo (foto is gemaakt toen de module op zijn kant lag, vandaar de wat rare achtergrond....

Eddy

Boertje

• Offline Offline
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #28 Gepost op: 09 November 2024, 20:31:52 »
Allen,

Weinig tot geen reacties... nog techniek alleen is wat saai, maar ja, dat moet eerst wel af. 1 bak heeft nu bovenleiding palen, de palen voor de andere bakken zijn onderweg. De uitrijbak richting Filisur heeft nu ook twee seinen, aangesloten op een Arsigdec en die is ook geconfigureerd. Als je eenmaal het trucje weet is het peanuts....

Links: module 3 met de bovenleiding palen en de 2 voorseinen. Rechts: de besturing aan de onderkant van module 4

Hieronder: module 4 aan de bovenkant, nu met seinen en 2 bovenleiding palen

Het wachten is op wat hardware die binnen moet komen voor de volgende bouwsprint.

By the way: Op de beurs in Houten op 7 december 2024 zal ik aanwezig zijn op de stand met OnShape mensen in de hal van de NVM. Daar zal ik een paar Surava modules mee naar toe nemen.

Eddy

Overet

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 09 November 2024, 20:46:55 »
Ik bewonder in stilte :D Erg fraai zoals je dit project aanpakt. Leuk ook dat je gebruik maakt van Arcomora.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?