Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:18:31
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 18:17:21
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:23
Piko 2025 door V200-G2000
Vandaag om 18:15:43
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 17:58:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door janvanbemmel
Vandaag om 17:30:07
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:11:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:03:12
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:32
20 jaar BNLS door Met een sik
Vandaag om 11:49:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 11:07:37
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06

Auteur Topic: Verschil leveranciers DCC decoders?  (gelezen 11347 keer)

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #90 Gepost op: 29 August 2024, 20:45:40 »
Ik heb nog diverse C90 decoders in gebruik zelfs nog van de eerste versie.
Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.

Mvg Johan

henk

• Online Online
« Reactie #91 Gepost op: 29 August 2024, 22:14:12 »
Maar luistert slecht naar DCC.  :)

Maar de cv-orgie die er tegenwoordig op zit is onnodig. Een lopi 5 is nauwelijks beter in te stellen dan een 3.

Ik heb eigenlijk het idee dat die ‘cv-orgie’ verantwoordelijk is voor mijn constatering dat een Lopi 5 nog maar zelden een loc gelijk lekker laat lopen.

Mijn ervaringen met ToM wisselen. Juist in Pikolocs prima rijeigenschappen. De Artitec 1300 eveneens voortreffelijk. In Roco juist weer niet.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #92 Gepost op: 30 August 2024, 01:18:55 »
Elke decoder dien je in te stellen op de lok: type motor, wel of geen borstels, wel of geen vliegwiel of soms wel twee, traagheid van de overbrenging, cardan of tandwielen etc..

Nee hoor, niet als de decoder matcht met de loc. Bij Doehler en ZIMO hoeven we sporadisch aanpassingen te doen aan de lastregeling.

Vooral niet bij Doehler, hun SilentDrive techniek is echt uitstekend.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #93 Gepost op: 30 August 2024, 02:44:00 »
Ik blijf toch ESU kopen. Ben wel een beetje teleurgesteld in ESU door het hele motor instel gebeuren maar na veel prutsen krijg ik de locs toch goed rijdend. Ik heb een ESU LokProgrammer dus ik vind het verder voor functiemappen super handig. En D&H heeft voor zover ik weet 0 NL/NS geluids projecten. De Europese Unie heeft zich nog niet gebogen over universele geluidsprojecten zoals bij telefoonladers :P .

Het blijft toch voor een groot deel persoonlijke voorkeur. Net als merk vaatwasser of auto. Als je NL wilt rijden met geluid dan kom je op ESU Of Zimo met misschien wat Piko (elk merk heeft andere NS treinen als geluidsproject). Is geluid niet een prioriteit dan D&H en ToM wellicht. En je kan altijd op het forum terecht voor hulp bij instellen (motor en/of functiemappen) als je geen programmers hebt (y) .

Er is altijd wel iemand die ervaring heeft met een bepaalde decoder. Als het eenmaal is ingesteld dan hoef je er verder niet meer aan te zitten in principe en kan je lekker rijden 8)

Groet,

Robert

Ben

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 30 August 2024, 06:12:29 »
Da's mooi Martin.  (y) Als het allemaal plu&play is met SilentDrive enz. wat is dan de toegevoegde waarde van een retailer en het doel van al die dikke manuals die fabrikanten bij hun spullen stoppen of online zetten. En al die gebruikers op fora die vragen stellen over lastregeling en die helpers zijn natuurlijk allemaal domoren?

Vooral niet bij Doehler, hun SilentDrive techniek is echt uitstekend.

Martin, je bent aan de war, SilentDrive techniek vind je bij Lenz (Digitalplus) is daar het handelsmerk en niet bij D&H. Daar heet de motorregeling SSD® (Super-Soft-Drive).

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 30 August 2024, 06:34:46 »
Maar luistert slecht naar DCC.  :)

Ben van alle markten thuis, multiprotocol heet dat.
Naast de mooie dcc decoders voldoet de C90 nog prima!

Mvg Johan

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #96 Gepost op: 30 August 2024, 08:15:26 »

Citaat
Martin, je bent aan de war, SilentDrive techniek vind je bij Lenz (Digitalplus) is daar het handelsmerk en niet bij D&H. Daar heet de motorregeling SSD® (Super-Soft-Drive).

je hebt hier helemaal gelijk, ik haalde die twee  door de war.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2024, 08:21:09 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #97 Gepost op: 30 August 2024, 14:03:42 »
Uiteraard is het prettig dat een decoder direct al een goede werking heeft. Pareto (80% goed met 20% moeite) is zeker prettig. Voor de echte fan die de 100% wil opzoeken is dan het tweaken met CV waardes zeker van toegevoegde waarde. Naar mijn idee moet basis dan wel goed zijn.

Groeten,
Rogier

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #98 Gepost op: 30 August 2024, 18:54:55 »
Het lastige is dat er zoveel variabelen zijn. Ik heb het dan nog makkelijk, met voornamelijk roco loks. Maar ja, als er dan een lok wat meer lawaai maakt, heb ik het dan niet goed ingesteld? Of ligt het aan de motor? Of kan de decoder niet beter? Je kan dan tweaken aan de decoder, je kan een andere decoder pakken, je kan een vervangende motor erin zetten.

Tja, ik heb dan recent naar een "micromotor" vervanging voor een roco motor gegrepen. En tegelijkertijd een train-o-matic decoder besteld omdat zo'n micromotor iets anders nodig heeft dan een lokpilot basic van xxx jaar geleden. Rijdt als een zonnetje, maar nu weet ik nog steeds niet waar het gedrag aan lag omdat ik twee dingen tegelijkertijd veranderde :)

Enfin, beetje gevoelskwestie. Ik neig nu naar micromotor danwel faulhaber ombouwsetjes in combinatie met train-o-matic. Ik ga zelf geen grote vergelijkingstests opzetten: als het een beetje lekker werkt vind ik het wel best. "Best lekker" betekent in mijn geval "best wel wat eisen qua geleidelijk optrekken en goed rangeren", maar als dat met budget micromotor en train-o-matic lukt... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 30 August 2024, 19:09:19 »
De grap is natuurlijk dat je Micromotor motor prima kan rijden op een LokPilot Basic. Profiel is dan Faulhaber thin-profile motor.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #100 Gepost op: 30 August 2024, 19:41:34 »
Als hij er goed op rijdt is dat inderdaad de grap :) Goed mogelijk. Terechte opmerking. Typisch iets dat ik dus niet uit m'n experimenten kan halen.
Maar ik weet het niet zeker en gok dan ook een beetje op bijvoorbeeld de faulhaber-documentatie die voor klokankermotoren zegt dat je bij ESU toch echt wel de echte lokpilot nodig hebt ipv de basic. (Kan ook verschil tussen standard en basic zijn, ik hou die twee niet uit elkaar). Het is bij mij zo onwetenschappelijk als de pest. Hoewel: als ik een lok heb ingeregeld maak ik er vaak een filmpje van zodat ik later nog kan kijken wat de rijeigenschappen waren.

Los daarvan: hierboven werd ergens JMRI aangeprezen in combi met een "sprog": ik ben daar zelf tevreden mee. Ik heb esu en train-o-matic decoders omdat ik ze zelf heb ingebouwd. En een zimo en piko omdat ze in een roco danwel piko soundlokomotief zaten. Ik ga niet vier verschillende officiële programmeerdingen kopen, dan werk ik liever met het algemene JMRI. Soms kost het wat moeite om iets te programmeren, maar ik ben er persoonlijk technisch genoeg voor. (Wel mis je de mogelijkheden om zelf geluiden te uploaden, maar daar heb ik nog geen last van gehad).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #101 Gepost op: 24 June 2025, 15:24:36 »
Inmiddels zijn we al een tijdje verder en kan ik ook mij ervaringen een beetje delen in dit topic. Hopelijk hebben mensen er nog wat aan  ;D.

Ik heb inmiddels 5 locs digitaal:

• Piko 1111 (Railhobby model): zelf gedigitaliseerd met de Piko Souddecoder
  • Piko 1117: kant en klaar met sound gekocht
  • Piko 1152: zelf gedigitaliseerd met Dohler & Hass decoder, op advies van DTS
  • Piko 1157: 2e hands overgenomen (via forum  ;D) met Esu decoder
  • Roco 1145: 2e hands overgenomen (via forum  ;D) met onbekende decoder (Esu?)

De beide Piko locs rijden prima. Het Sound vind ik grappig, maar gebruik ik eigenlijk toch niet veel. Ik ben momenteel tapijtrijder en de herrie wordt niet door iedereen gewaardeerd. De Piko met D&H decoder rijdt zo uit de doos prachtig. Met die loc kan ik het beste rangeren etc. De Piko met Esu decoder is niet zo fijn afgesteld. Dus een hogere startspanning als het ware. Misschien kan ik daar nog iets mee, maar die loc vind ik uit de doos een stuk minder fijn rijden. De Roco loc rijdt ok, maar blijft een herriebak in vergelijking met de Piko's.

Ik wil nu eigelijk 1 van mijn oude locs digitaliseren. De 2433 (Roco) staat op het programma, ik denk weer een D&H decoder, omdat ik hoop daarmee weer kruipend te kunnen rangeren. Ik twijfel eigenlijk over mijn Roco 1100en die nog niet digitaal zijn. De PikO's bevallen mij nogal goed, dus misschien ga ik wel naar vervangende Piko's? Helaas heeft Piko nog geen turkoise, dus dat wordt een keuze  ;).

Groeten,
Rogier

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #102 Gepost op: 24 June 2025, 16:23:34 »
Ik heb het je laten zien in een Messenger groep en er kwam van Sven geen reactie ;) Dan moet je ook vragen wat ik gedaan heb. Maar je laat je door je enorme negativiteit jegens Esu slecht overtuigen. Niet eens met een video van een kruipende en sissende Trix Big Boy met een Loksound 5 aan boord
Een wat laat antwoord, maar ik kan dit niet zomaar laten passeren. Ik lees niet alles, Ronald, zoals ik ook dit pas meer dan een jaar later zie. Ik heb een model met klokankermotor op hun verzoek naar ESU gezonden en deze hebben zij ingesteld. Wat zij goed genoeg vonden, was voor mij duidelijk ondermaats. Ik weet zeker dat jij het met mij eens was geweest als je het gezien had. Pas vanaf snelheidsstap 7 rijdt het fatsoenlijk. Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel en je mag graag de uitdaging uitgaan als jij denkt dat het wel kan, maar ik én ESU krijgen niet voor elkaar wat Zimo standaard uit het doosje al kan. ESU zal prima met H0 modellen werken, omdat daar hun expertise licht, maar kleinere modellen met klokankermotoren... Ik zou het graag zien hoe en dat het kan. De instellingen in de Programmer software voor klokankermotoren is het in ieder geval niet, voordat iemand dat gaat aangeven.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 24 June 2025, 18:13:53 »
ESU zal prima met H0 modellen werken, omdat daar hun expertise licht, maar kleinere modellen met klokankermotoren...

Niet te groot.    :P ;)

On topic: ik vermoed dat elke fabrikant zo zijn specialiteiten heeft. ESU zal zich - waarschijnlijk vanwege de omvang van de markt - hebben toegelegd op schaal H0.

Bor

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 24 June 2025, 23:12:37 »
Ik zou het graag zien hoe en dat het kan. De instellingen in de Programmer software voor klokankermotoren is het in ieder geval niet, voordat iemand dat gaat aangeven.
Wat mij opgevallen is dat bij klokankermotoren elke motor een andere instelling nodig heeft!
Ik rij 3rail heb diverse Marklin Mak modellen de ene kruipt heel mooi met fabrieksinstellingen bij de andere ben je heel lang aan het afstellen.
Mvg Mark