Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?  (gelezen 5959 keer)

rjr

• Offline Offline
Re: Wordt er al voldoende gedacht aan/gebruik gemaakt van IoT?
« Reactie #30 Gepost op: 06 March 2024, 16:33:38 »
Echt niet?

Nee echt niet!!!

Echt niet? Het is echt heel simpel. Je hebt geen DCC centrale nodig. Je hebt alleen iets van spanning nodig. Je kan elke random AC of DC voeding/trafo pakken (mits de spanningen binnen tolleranties vallen  ;)) en dat aan je spoor hangen. Heb je nog een losse 12V adapter? Dan pak je die. Geen probleem voor de Hornby decoders.
Heb nog een mooie DCC centrale liggen, kan ik die er ook aan hangen? O dat heb ik al, dus waarom zou ik die weggooien :).
En je hebt nog steeds iets van een centrale nodig. Wat is een centrale, die stuurt commando's naar je decoders. Dat blijft dus gewoon, je blijft commando's naar je decoder sturen. Hoe je die decoder van voeding voorziet staat daar los van. De huidige centrales combineren het voeden van de decoder met het sturen van de commando's Dit is blijkbaar iets dat los van de voeding de signalen stuurt.

En je kan digitale treinen tussen je analoge treinen laten rijden. Je zet je analoge treinen uit op de daartoe bestemde afschakelbare secties, draait de regelknop open en je kan met je digitale sound loks een rondje rijden met de app. En needless to say, dan kan je ook nog eens meelopen met de trein op je analoge baan. (of je dat nodig heb/wil, is een andere vraag. Maar het kan  :police: )

Kan nu ook een analoge trein op mijn baan zetten en dat werkt ook. Lenz had die mogelijkheid al jaren geleden. Maar hoeveel analoge treinen hebben de mensen tegenwoordig nog? Zeker zij die helemaal van de nieuwe technieken zijn hebben er weinig van rond rijden denk ik zo.
En zoals al wel meer hier besproken, er zijn verschillende mensen die echt geen programma op een computer willen om hun treinen te sturen ( en dat is een app!: een programma, die ergens op moet draaien, een telefoon of tablet of laptop, maar eigenlijk allemaal computers, stukje hardware met een processor. )

En het blijft dus een digitale baan, want je stuurt digitale commando's naar je treinen, en alleen treinen met een decoder snappen die commandos.
Ik kan ook in de sloot springen, maar dat doe ik ook echt niet elke keer dat ik een sloot tegenkom. Alles wat kan is niet altijd even gezond voor je hoor.

Maar belangrijkste misschien nog wel, wat heeft dit alles te maken met het koppelen van mijn lok decoders met internet? Als ik op vakantie ben in zuid europa hoef ik echt niet via mijn app en internet mijn treinen te kunnen besturen.

Roelco

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 06 March 2024, 17:00:48 »
Mijn indruk is dat er hier wat verwarring is over de term IoT.

Als ik het bericht van TS (Piet Meijer) lees gaat het hem vooral om gebruik maken van moderne draadloze controllers zoals de ESP32-C3 super mini in de modelspoortechniek. Zijn doel is dan zoiets als

Je kunt dan met je smartphone/tablet/laptop/pc via je wifi netwerk de zaken instellen.

De I(nternet) in IoT is hierbij helemaal niet aan de orde en zie ik in zijn post ook verder niet terug. Dat er gebruik gemaakt wordt van componenten die ook bij IoT gebruikt worden, maakt het nog geen IoT.  Daarmee is wat mij betreft IoT hier een verwarrende term want dat gaat stappen verder dan wat Piet beschrijft. Het past wel in het plaatje dat er heel wat mensen zijn die niet weten van het verschil tussen een LAN aansluiting en internet.

Piet Meijer

• Offline Offline
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
« Reactie #32 Gepost op: 06 March 2024, 17:26:30 »
Spijker op de kop!
Het gaat mij natuurlijk helemaal niet om 'treinen besturen vanaf de andere kant van de globe'. Ik heb met dit topic bedoeld dat er vele ontwikkelingen zijn op het gebied van IoT (minimalisatie van ontwerp). Ik gebruik de term IoT even om aan te geven waar ik mogelijkheden zie op lokaal wifi niveau...  (y)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 06 March 2024, 17:30:40 »
De I(nternet) in IoT is hierbij helemaal niet aan de orde.....
In dit geval slaat de I niet op Internet maar op Intranet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 06 March 2024, 17:33:06 »
Maar goed Piet, de voorbeelden uit je eerste post gaan over het correct instellen van verlichting. Hoe maakt wifi, laat staan het IoT, dat beter/gemakkelijker? 

Het draadje lijkt praktisch vooral te gaan over draadloze verzending van instructies in plaats van via de rails. Ook boeiend natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2024, 18:16:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet Meijer

• Offline Offline
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
« Reactie #35 Gepost op: 06 March 2024, 19:13:49 »
Het was mij (nog) niet bekend dat je de front- en sluitseinen apart kon instellen met de huidige centrales. Als je ziet hoe makkelijk twee ESP's32 met elkaar kunnen communiceren via wifi dan leek het mij een leuk topic om over na te denken.
Voorbeeld: als beide locs in een klompentrein een ESP32 bevat en je stelt deze in als server op poort 80. Elke keer dat een client (zoals de andere ESP32) verbinding maakt met de server, wordt de status van Locomotief 1 gecontroleerd en wordt deze informatie naar de client verzonden via de WiFi-verbinding. Dit werkt met de juiste code ook omgekeerd.
Hiermee bereik je dat de achterop lopende loc (2) terstond stopt zodra de voorop lopende loc (1) stopt.
Ik heb niet het idee dat je zoiets kunt regelen via bestaande centrales; correct me if I'm wrong.  ???

meino

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 March 2024, 19:19:16 »
Volgens mij is dit een vrij standaard faciliteit van DCC decoders en bestaat al heel lang, dat heet consist. Je kunt meerdere locs een zelfde consist adres geven, dan reageren ze als een eenheid. Daar heb je dus verder niks voor nodig. Ik gebruik het niet, dus de exacte details ken ik niet, maar kom het in de beschrijving van iedere decoder die ik gebruik, tegen.

Groet Meino

Ben

• Online Online
« Reactie #37 Gepost op: 06 March 2024, 19:26:27 »
Ja psies, DCC Klompentreintje......

...of ditte, andere trein maar hetzelfde idee.....

Seinen gaan uiteraard correct mee met de rijrichting.

PeterV

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 06 March 2024, 23:15:58 »
Het is mij niet duidelijk of je dit bij Analoog of Digitaal bedrijf wilt gaan toepassen?
Hoe ga je in Analoog bedrijf zorgen dat de processor altijd spanning krijgt om je verlichting te gaan bedienen?

Voor wat betreft Digitaal bedrijf zie ik niet zo in wat dit toe gaat voegen t.o.v. de huidige DCC decoders waar alle bedienings mogelijkheden al in zitten en tevens de mogelijkheid tot dubbeltractie.

Het ESP32-C3 super mini bordje heeft alleen basis I/O (goed om een Ledje aan te sturen) maar als je de dubbeltractie wilt gaan besturen, de achterste loc moet gaan stoppen, zoals je beschrijft komt daar nog wat electronica bij zoals:
  • transistors/mosfets
  • weerstandjes
  • condensatortjes
Dat betekent nog een printje in een N-spoor Loc en daar is al nauwelijks plaats voor je ESP32-C3 super mini bordje.

Ik zie eigenlijk alleen maar de lol van het uitzoeken van hetgeen je beschreven hebt en daar is natuurlijk niets mis mee!

Wat wel leuk is dat je iemand aan de andere kant van de wereld de verlichting in je loc kan laten aanzetten, maar als je dit eenmaal gezien hebt is de lol er snel vanaf en blijft het leer effect over.

Mvg,
Peter
Edit van "tractie"  "dubbeltractie" gemaakt.

Een en ander had ik al beschreven in Post #8.

Mvg,
Peter
« Laatst bewerkt op: 06 March 2024, 23:20:27 door PeterV »

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 07 March 2024, 11:19:18 »
Het draadje lijkt praktisch vooral te gaan over draadloze verzending van instructies in plaats van via de rails.
Rails heb je sowieso nodig om "vermogen" in de loks te krijgen, dus waarom zou je de data dan niet gelijk meesturen?
Ik zie echt geen voordeel erin de data apart via wifi te verzenden.

Bart

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 07 March 2024, 11:28:22 »
Ik zie er ook geen voordeel in. De rails vormen een z.g. power-databus. D.w.z. in het signaal zit zowel de voeding als de informatie. ik zie niet wat je met dat wifi signaal nog kan toevoegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterV

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 07 March 2024, 11:39:17 »
Bovendien gaat het om N-spoor en daar krijg je dit nooit allemaal in gezien de ruimte die je daar hebt.

Mvg,
Peter

bask185

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 07 March 2024, 11:55:18 »
@Roelco, Ik denk niet dat het nog nodig is om jou ooit nog iets uit te leggen  ;). Je weet het immers zo goed allemaal  :police:.

Citaat
Ik zie echt geen voordeel erin de data apart via wifi te verzenden
Citaat
Ik zie er ook geen voordeel in.

... Je hebt geen DCC centrale nodig...

Laat ik het anders uitleggen. Stel je wilt dol graag je nu nog analoge trein laten bewegen op je smartphone, dit is je enige en ultieme doel. Je hebt nog geen DCC centrale in huis, wat moet je kopen?

Wat heb je nodig bij een DCC systeem?
- Je smartphone  (waarschijnlijk heb je die al)
- Een lok decoder
- voeding voor centrale
- DCC centrale
- Router (tenzij de centrale Wifi intern heeft).

En wat kost nou een centrale met Wifi of met router? Al bij al zit je al snel op minstens €200? Echter een losse marktplaats z21 voor €90 (dit kostte de mijne) + WLAN package  voor €45 (router + freischalt code) is het goedkoopst.

En nu telefoon rijden met het Hornby systeem. Wat heb je dan allemaal nodig?
- Je smartphone  (waarschijnlijk heb je die al)
- Een BT lok decoder
- voeding voor spoor (adaptertje van allekabels.nl?)

Wat is het verschil?
Je hoeft geen Wifi centrale en/of router te kopen t.w.v. ~€200.

Als ik ooit een kleinkind met dit ultieme doel heb, dan weet mijn portemonnee nu al wat die keuze zou zijn.

Citaat
Bovendien gaat het om N-spoor en daar krijg je dit nooit allemaal in gezien de ruimte die je daar hebt.
Dit is inderdaad wel een deal breakertje  ;) Die Hornby dingen zijn bulky allright.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #43 Gepost op: 07 March 2024, 12:07:43 »
Agh ja, ESP-tje, stepper-tje, heugel-tje, batterij-tje, conducteur-tje en MK bouwpakket-je.

Zit er aan te komen, deurtje dicht ----- deurtje open .....

« Laatst bewerkt op: 07 March 2024, 12:10:37 door Mar-Cas. Reden: Toevoeging »
Greetz Caspar

rjr

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 07 March 2024, 12:44:03 »
Bas, je ...(maar weggehaald om het gezellig te houden). Zoals je kunt lezen ben ik echt niet de enige die de voordelen er niet van in ziet.

Stel je wilt dol graag je nu nog analoge trein laten bewegen op je smartphone, dit is je enige en ultieme doel. Je hebt nog geen DCC centrale in huis, wat moet je kopen?

En stel dat je die ene persoon op de wereld hebt gevonden waarbij dit z'n enige ultieme doel is, dan hoeft hij helemaal niets te kopen.
Hij legt z'n smartphone op tafel, zet de analoge trein er boven op, en tilt heel voorzichtig 1 kant van de smartphone op totdat die hooggenoeg is zodat de trein begint te rollen/glijden. Jippie, je ultieme doel is bereikt, je analoge trein beweegt op je smartphone.