Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: Tillig rails  (gelezen 2659 keer)

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Tillig rails
« Gepost op: 01 March 2024, 11:41:25 »
Beste forumgebruikers,

na 7 jaar begint toch het modeltreinvirus weer te jeuken.
Nu wil ik een diorama maken met Tillig rails dit omdat hun ook mooie sporen in combinatie met H0e en het zogenoemde Straßenbahngleis hebben.

Wat is jullie ervaring met het rails van tillig? ik heb vroeger zelf alleen maar piko gebruikt.

wat zijn de voor en nadelen van Tillig rails?

Groet Arjan

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Tillig rails
« Reactie #1 Gepost op: 01 March 2024, 12:11:37 »
Arjan,

Had je deze al gezien: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108546.0?

Zoekfunctie werkt niet optimaal; Google gaat sneller: "Beneluxspoor Tillig" !
Vrindelijke groet.

R.

C-rails

  • Gast
Re: Tillig rails
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2024, 13:08:51 »
Ik heb alleen ervaring met Märklin M, -K en -C en Tillig. Ik ben als een blok gevallen voor de Tillig Elite vanwege z'n uiterlijk. Gewoon een mooie rail. Op mijn kleine baan heb ik hem als eerste gebruikt en ik ga hem zeker op mijn grote baan gebruiken.

Voordelen in mijn ogen:
- mooie redelijk natuurgetrouw uiterlijk
- flexrail verkrijgbaar in 3 soorten (hout, beton en staal)

Nadelen:
- wat lastiger direct verkrijgbaar.
- prijs

Maar goed, bovenstaande zijn mijn bevindingen en geen reden om een discussie te starten. Aanvullingen natuurlijk welkom. ;D

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Tillig rails
« Reactie #3 Gepost op: 01 March 2024, 13:19:24 »
Hier ook Tillig Elite......

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Tillig rails
« Reactie #4 Gepost op: 01 March 2024, 13:46:59 »
diorama, dan zou ik kiezen voor de mooiste natuurgetrouwe rails.
ook al is het leggen en de verkrijgbaarheid een soort van "@!!#"

ik vind tillig daar wel aan voldoen.

mocht je amerikaans smallspoor willen doen, dan heb ik wel wat shinohara h0n3

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Tillig rails
« Reactie #5 Gepost op: 01 March 2024, 13:58:44 »
Ik heb nog wel een engels wissel van Tillig Elite in de aanbieding.

mvg Henk

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • La vie est belle...
Re: Tillig rails
« Reactie #6 Gepost op: 01 March 2024, 14:09:35 »
Ik gebruik ook Tillig Elite, met name voor de baandelen die goed zichtbaar zijn, voor de rest gebruik ik Roco.

Ik vind het een van de mooist verkrijgbare rails. De prijzen zijn wat hoger, en geen idee of andere mensen hetzelfde ervaren maar ik heb al een aantal aanpassingen gedaan aan mijn baan, daarvoor heb ik wissels moeten verwijderen die al ge-ballast waren. In een paar gevallen ben ik niet voorzichtig genoeg geweest en heb de verbinding van de rail met de beweegbare biels gebroken. Dan doet ie het dus niet meer  ;D.
Het is wat fragieler allemaal (of ik heb te dikke vingers  ;D ;D).

Maar verder overwegend positief, als het allemaal ligt vind ik het prachtig.

Salut
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2822
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Tillig rails
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2024, 15:17:11 »
Heb het al een hele tijd en bevalt zeer goed, mooi slank railprofiel
Het is wel een railsysteen voor de ervarende bouwer.

Cor

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Tillig rails
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2024, 14:08:39 »
Wat maakt dit rails meer voor de ervaren bouwer voor jou?

Arjan

C-rails

  • Gast
Re: Tillig rails
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2024, 14:34:43 »
Ik kan alleen maar vermoeden, maar Tillig Elite heeft geen elektrische wisselstellers in het assortiment, dus je zal met servomotoren of wisselmotoren moeten gaan werken. Dit vraagt wel wat kennis van het aansturen van deze motoren. 

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Tillig rails
« Reactie #10 Gepost op: 02 March 2024, 15:09:17 »
Dat moet met andere merken wissels ook als je de aandrijvingen niet in het zicht wil hebben.......
Ik gebruik trouwens de Cobalt digitaal: 2 draadjes naar de dcc leiding en 1 naar het puntstuk; meer niet.
Heb in een middag 13 stuks gemonteerd, aangesloten en 's avonds werkend gekregen......
De rails en wissels van Tillig Elite zijn heel erg flexibel en daardoor wat lastiger te leggen maar zien er erg fraai uit.
Verder worden er verende wisseltongen gebruikt zodat je op het wissel geen stroomproblemen zult krijgen.
De puntstukken van de wissels zijn relatief smal zodat wielen er niet snel in zullen zakken.
Ben er erg tevreden over......

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Tillig rails
« Reactie #11 Gepost op: 02 March 2024, 16:13:45 »
Wat het voor mij wat lastiger maakte: echt recht leggen is een ding.
De wissels zijn flexibel, zowel voor- als nadelig, wel bewerkelijker.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Tillig rails
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2024, 16:24:03 »
Wat is er zo lastig aan recht leggen? Gewoon een lat er langs waar je de koppen van de dwarsliggers tegenaan legt.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2024, 16:38:09 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
Re: Tillig rails
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2024, 16:30:42 »

Ik kan alleen maar vermoeden, maar Tillig Elite heeft geen elektrische wisselstellers in het assortiment


Jawel, Tillig heeft ondervloer motoraandrijvingen.

C-rails

  • Gast
Re: Tillig rails
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2024, 16:44:13 »
Dank, Ben. Dankzij jou ontdekt. Wist het niet.  (y) Heb jij er ervaring mee? Of iemand anders? Let me know.