Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: voorkant NS2200  (gelezen 1111 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
voorkant NS2200
« Gepost op: 25 February 2024, 13:50:40 »
Rare vraag misschien maar wat is de voorzijde van de 2200?
De cabinekant of de motorkant?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: voorkant NS2200
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2024, 14:05:10 »
Tsja, dat is maar hoe je het bekijkt. Ik zou zeggen dat de motorkant de voorkant is, en dat de machinist daarmee achterin de locomotief zit. Aan de andere kant, bij treinen met 2200'en in multi-tractie zag je vaak dat ze de locs zo tegen elkaar aan hadden gezet dat er altijd een cabine aan de voorkant zat, ongeacht of je voor- of achteruit reed met het spannetje. Bijvoorbeeld deze: https://live.staticflickr.com/65535/50303906671_1999f4bf70_b.jpg


Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: voorkant NS2200
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2024, 14:09:42 »
Ja, de vraag kwam op toen in de loc testte en bij kiezen van "vooruit" aan de cabinekant inderdaad de verlichting aanging.
De loc is digitaal.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1253
Re: voorkant NS2200
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2024, 14:24:51 »
Al gaat het mss tegen het gevoel in, maar als ik mij niet vergis is bij de 2200en de cabine als voorzijde gedefinieerd, dus 'cab forward'.
Maar een loc kan net zo goed achteruit rijden, maar dan dus met de cabine achter.






Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: voorkant NS2200
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2024, 14:28:28 »
Motorzijde is voorzijde.
Daarom plaatselijk ook de dubbele bies op de bruine beschildering om de voorzijde mee aan te duiden.
Bij de 2000 werd om die reden ook een zandgele lijn aangebracht op 1 van de motorhuif.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: voorkant NS2200
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2024, 14:54:52 »
Dan zou je dat bij de 550/600/700 en 2400en ook hebben moeten zien. Bij de 600/2000 speelde het feit dat er in die cabine maar aan éen zijde een stuurstand was. De 2200 en 2400 hadden er twee, één voor iedere rijrichting.

Voor en achter is/was eigenlijk alleen van belang bij rangeerbewegingen, waarbij de aanwijzingen van de rangeerder moeten worden opgevolgd. Omdat vooruit en achteruit, niet alleen bij dit soort locs, niet altijd duidelijk was, is op een gegeven moment het rangeersein 'Vooruit' of 'Achteruit' vervangen door 'bewegen naar de rangeerder toe' of van 'bewegen van de rangeerder af'. Dan maakt het niet uit wat voor of achter op de loc is, maar is de positie van de seingever bepalend.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: voorkant NS2200
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2024, 15:46:29 »
Voorschrift NS C 5202, het seinreglement anno 1954 (vele malen gewijzigd maar deze mededelingen niet):

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: voorkant NS2200
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2024, 19:34:25 »
Dan is dus in geval van de 2200 de motorkant de voorkant, zie artikel 2b + tekening.

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: voorkant NS2200
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2024, 20:25:25 »
Inderdaad.
Maar de cabinezijde was voor mij logischer geweest.
Bedankt voor ieders bijdrage.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: voorkant NS2200
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2024, 21:00:44 »
De stuurstand met de huif voor is ook in de beschrijvingen stuurstand 1. Daar start je ook de dieselmotor.