Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: voorkant NS2200  (gelezen 1221 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
voorkant NS2200
« Gepost op: 25 February 2024, 13:50:40 »
Rare vraag misschien maar wat is de voorzijde van de 2200?
De cabinekant of de motorkant?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4716
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: voorkant NS2200
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2024, 14:05:10 »
Tsja, dat is maar hoe je het bekijkt. Ik zou zeggen dat de motorkant de voorkant is, en dat de machinist daarmee achterin de locomotief zit. Aan de andere kant, bij treinen met 2200'en in multi-tractie zag je vaak dat ze de locs zo tegen elkaar aan hadden gezet dat er altijd een cabine aan de voorkant zat, ongeacht of je voor- of achteruit reed met het spannetje. Bijvoorbeeld deze: https://live.staticflickr.com/65535/50303906671_1999f4bf70_b.jpg


Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: voorkant NS2200
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2024, 14:09:42 »
Ja, de vraag kwam op toen in de loc testte en bij kiezen van "vooruit" aan de cabinekant inderdaad de verlichting aanging.
De loc is digitaal.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: voorkant NS2200
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2024, 14:24:51 »
Al gaat het mss tegen het gevoel in, maar als ik mij niet vergis is bij de 2200en de cabine als voorzijde gedefinieerd, dus 'cab forward'.
Maar een loc kan net zo goed achteruit rijden, maar dan dus met de cabine achter.






Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: voorkant NS2200
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2024, 14:28:28 »
Motorzijde is voorzijde.
Daarom plaatselijk ook de dubbele bies op de bruine beschildering om de voorzijde mee aan te duiden.
Bij de 2000 werd om die reden ook een zandgele lijn aangebracht op 1 van de motorhuif.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: voorkant NS2200
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2024, 14:54:52 »
Dan zou je dat bij de 550/600/700 en 2400en ook hebben moeten zien. Bij de 600/2000 speelde het feit dat er in die cabine maar aan éen zijde een stuurstand was. De 2200 en 2400 hadden er twee, één voor iedere rijrichting.

Voor en achter is/was eigenlijk alleen van belang bij rangeerbewegingen, waarbij de aanwijzingen van de rangeerder moeten worden opgevolgd. Omdat vooruit en achteruit, niet alleen bij dit soort locs, niet altijd duidelijk was, is op een gegeven moment het rangeersein 'Vooruit' of 'Achteruit' vervangen door 'bewegen naar de rangeerder toe' of van 'bewegen van de rangeerder af'. Dan maakt het niet uit wat voor of achter op de loc is, maar is de positie van de seingever bepalend.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: voorkant NS2200
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2024, 15:46:29 »
Voorschrift NS C 5202, het seinreglement anno 1954 (vele malen gewijzigd maar deze mededelingen niet):

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4716
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: voorkant NS2200
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2024, 19:34:25 »
Dan is dus in geval van de 2200 de motorkant de voorkant, zie artikel 2b + tekening.

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: voorkant NS2200
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2024, 20:25:25 »
Inderdaad.
Maar de cabinezijde was voor mij logischer geweest.
Bedankt voor ieders bijdrage.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: voorkant NS2200
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2024, 21:00:44 »
De stuurstand met de huif voor is ook in de beschrijvingen stuurstand 1. Daar start je ook de dieselmotor.