Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:25:57
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47

Auteur Topic: MTB MP5 duwt door  (gelezen 1862 keer)

d.vanaalst

• Offline Offline
MTB MP5 duwt door
« Gepost op: 22 February 2024, 08:07:47 »
Beste allen,

Ik heb een ac baan aangestuurd door Koploper icm een IB, de wissels schakelen via een Digikeijs 4018. Met het oog op de toekomst (ik wil peco rails in het zichtbare deel gebruiken) heb ik onlangs een setje MTB mp5 motoren gekocht om me eens in te verdiepen. Die wil ik nu nog aansluiten op c-rails, waar nu nog deels Märklin wisselaandrijvingen in zitten.

De MP5 keurig aangesloten en werkte wonderbaarlijk vrijwel direct dus ik blij! Maar, er valt me iets op: de wissel schakelt dubbel.
Nadere uitleg: Als ik op de IB een opdracht geef om naar links te schakelen, doet ie dat keurig, bij de volgende opdracht naar rechts duwt het motortje nog een positie naar links. Terwijl ie terug zou moeten schakelen. Ik vraag me af waar m dit in zit,
misschien zit m dit in de presets van de 4018? Ik dacht dat op te lossen door de cv 47 aanpassen naar waarde 6 (aansturing wisselaandrijving) alleen resulteert dat in geen enkele reactie meer van de wissels aangestuurd vanuit die 4018.
De MP5 zelf lijkt redelijk idiotproof, ik denk dat ik dat apparaatje redelijk begrijp, maar mogelijk is er wel een beginstand in te stellen wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Dennis
Groeten Dennis

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: MTB MP5 duwt door
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2024, 09:04:55 »
Nee, geen beginstand. Je kunt alleen de slag van 't ding verstellen in 4 afstanden, zie daarvoor de beschrijving die erbij zit. Denk dat je het zoeken moet in de instelling van de  4018. Die ken ik niet dus daar zal iemand anders bij moeten springen  ;)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2024, 10:39:03 »
Het lijkt er op dat je de slag niet goed ingesteld hebt.
Ze kunnen hierdoor doorbranden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2024, 10:44:16 »
De slaglengte staat af fabriek op 3 mm. Dat is de kleinste waarde.

Hoe lang is de puls die de 4018 afgeeft? Die moet lang genoeg zijn om de MP5 te laten omlopen. Pas als hij zijn eindstand heeft bereikt kan hij terug naar de andere kant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

d.vanaalst

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2024, 23:58:01 »
Dank voor de reacties tot zo ver! Ergens toch wel fijn om te lezen dat ik niets in de MP5 over het hoofd heb gezien. En ook de bevestiging dat het dus wel degelijk kwaad kan als dit niet opgelost wordt.
@Klaas Zondervan: hoe kan ik checken hoe lang de puls is die de 4018 afgeeft?

Hartelijke groet,

Dennis
Groeten Dennis

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2024, 04:45:56 »
Als je de onderkant open schroeft dan kan je tijdelijk dat rode plaatje verwijderen.
Daaronder zit een rond schijfje met 3 gaatjes.
In 1 van die 3 gaatjes zit een klein nopje.
Wip dat nopje er uit met b.v. een scherp hobbymesje.
Doe het niet met een tangetje of pincet want als je te hard knijpt; en dat doe je al snel, loop je het risico dat dit nopje onvindbaar weg schiet.
Verplaats dit nopje vervolgens naar een gaatje dichter bij het asje van het schijfje en monteer alles netjes terug met het nopje in het sleufje van het plaatje dat je terugplaatst.

Je hebt nu de uitslag van de pin beweging verkleind.
Carpe Diem

Frank 123

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2024, 06:25:56 »
Zie onderstaand deel uit handleiding voor instellen van de pulstijd.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2024, 10:26:33 »
@Klaas Zondervan: hoe kan ik checken hoe lang de puls is die de 4018 afgeeft?
Daar heeft Frank inmiddels antwoord op gegeven.
Maar je hoeft de uitgangen niet te pulsen, je kunt ze ook op permanente spanning zetten zoals je b.v. bij lichtseinen doet. De MP5 schakelt zichzelf af als de eindstand is bereikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2024, 10:36:50 »
Juist ja. Dat is precies hoe ik het doe.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2024, 11:45:29 »
..je kunt ze ook op permanente spanning zetten zoals je b.v. bij lichtseinen doet. De MP5 schakelt zichzelf af als de eindstand is bereikt.

Precies dat, als die puls maar lang genoeg is. Eigenlijk staan de meeste decoders wel zo dat dit niet anders hoeft ingesteld te worden. Inderdaad slaat de MP aan het eind af dus dat gaat altijd goed.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2024, 15:23:12 »
Hallo,

Nog even een paar aanvullingen op alle eerdere suggesties... ;)

De MTB MP1 en MP5 functioneren het meest betrouwbaar wanneer ze aangestuurd worden met permanente spanning in plaats van een tijdsafhankelijke puls, dan weet je zeker dat de MP1/MP5 zijn eindpunt via zijn eigen eindafschakeling bereikt. Zonder het bereiken van het eindpunt reageert de MP1/MP5 niet op de volgende "terug"-schakeling en moet eerst nog de "heen"-schakeling worden afgemaakt: het door Dennis genoemde "duwt door"...

De DR4018 heeft voor de MP1/MP5 een speciale instelling: Preset 6 via CV47=6, waarbij tevens een gereduceerde spanning wordt toegevoerd zodat de MP1/MP5 wat minder lawaaierig en langzamer loopt.

Deze Preset 6 instelling is echter alleen bruikbaar wanneer er alleen MP1/MP5 motoren aangesloten worden. Zijn er ook "normale" wisselaandrijvingen met spoelen aangesloten (DR4018 instelling Preset 0, de instelling bij aflevering) dan kun je Preset 6 niet zonder meer instellen: door de permanente spanning kunnen wisselspoelen en/of uitgangen van de DR4018 doorbranden.

Als ik het volgende lees:

Ik heb een ac baan aangestuurd door Koploper icm een IB, de wissels schakelen via een Digikeijs 4018.
...
De MP5 keurig aangesloten en werkte wonderbaarlijk vrijwel direct dus ik blij! Maar, er valt me iets op: de wissel schakelt dubbel.
Nadere uitleg: Als ik op de IB een opdracht geef om naar links te schakelen, doet ie dat keurig, bij de volgende opdracht naar rechts duwt het motortje nog een positie naar links. Terwijl ie terug zou moeten schakelen. Ik vraag me af waar m dit in zit,
misschien zit m dit in de presets van de 4018? Ik dacht dat op te lossen door de cv 47 aanpassen naar waarde 6 (aansturing wisselaandrijving) alleen resulteert dat in geen enkele reactie meer van de wissels aangestuurd vanuit die 4018.

Als ik het bovenstaande lees dan bekruipt mij het onaangename gevoel dat er bij Dennis op dezelfde DR4018 zowel Märklin wissels met spoelen als MP5's zijn aangesloten, waarbij dan met Preset 6 wel de MP5 goed zal schakelen, maar de Märklin wissels (zonder eindafschakeling?) blijven dan na het omschakelen nog steeds onder spanning staan met het eerder genoemde risico tot doorbranden van wisselspoelen en/of DR4018-uitgangen. Ik hoop dat dit nog niet het geval is bij Dennis...

Wil je "normale" wissels met spoelen combineren met MP1/MP5's op één en dezelfde DR4018 dan dien je de DR4018 in te stellen op Preset 0 (via CV47=0) en vervolgens de configuratie-CV's (uit de reeks CV113-CV128) van de betreffende twee uitgangen waar een MP1/MP5 op zit de waarde 11 (gereduceerde spanning) te geven.

Ter bestudering hierbij een overzicht van de diverse CV-instellingen van Preset 0 en Preset 6.

Preset 0 (Puls):

Preset 6 (Continue spanning):

Zoek maar eens naar de verschillen...  ;)

Mocht er nog interesse zijn in de CV-instellingen van andere Presets dan zijn die hier te vinden:
> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90970.msg3222071932#msg3222071932

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 23 February 2024, 15:48:40 door Bert_Apd. Reden: Link naar alle DR4018 Preset instellingen toegevoegd »

Frank 123

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 23 February 2024, 19:52:44 »
Bedankt Bert,

Preset 6 was mij nog niet bekend. Ga eens kijken wat verschil is met de huidige instelling (volgens mij heb ik ze op preset 0 staan, zitten alleen mp1 aandrijvingen op de dr4018)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2024, 19:07:34 »
Even een vraagje aan Dennis...

Is jouw probleem inmiddels opgelost?

Groeten,
Bert

d.vanaalst

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 February 2024, 20:43:22 »
Beste allemaal,

Nogmaals dank voor de (uitgebreide) reacties.
Even inhoudelijk op de reactie en suggesties van Bert:

Deze Preset 6 instelling is echter alleen bruikbaar wanneer er alleen MP1/MP5 motoren aangesloten worden. Zijn er ook "normale" wisselaandrijvingen met spoelen aangesloten (DR4018 instelling Preset 0, de instelling bij aflevering) dan kun je Preset 6 niet zonder meer instellen: door de permanente spanning kunnen wisselspoelen en/of uitgangen van de DR4018 doorbranden.

Als ik het volgende lees:

Als ik het bovenstaande lees dan bekruipt mij het onaangename gevoel dat er bij Dennis op dezelfde DR4018 zowel Märklin wissels met spoelen als MP5's zijn aangesloten, waarbij dan met Preset 6 wel de MP5 goed zal schakelen, maar de Märklin wissels (zonder eindafschakeling?) blijven dan na het omschakelen nog steeds onder spanning staan met het eerder genoemde risico tot doorbranden van wisselspoelen en/of DR4018-uitgangen. Ik hoop dat dit nog niet het geval is bij Dennis...

Groeten,
Bert

Deze conclusie klopte in beginsel. Ik wilde inderdaad even snel kijken hoe het werkt, dus had snel in de enige nog vrije poort van een 4018 deze mp5 aangesloten. Al snel bleek dat dat wel heel vreemde geluiden gaf, dus snel de boel weer ontkoppelt.
Daarna gaan stoeien met het programmeren van de 4018 m.b.v. een IB (DCC only) maar dat lukte ook niet.
Een vriend van me kwam met de suggestie om zijn YD 7001 te lenen, daarmee de 4018 te programmeren en dat vervolgens zo in de baan in te bouwen. En, dat lukte vrij soepel (Nadat windows eerst de zaterdagmiddag bezig was met updaten en dus knettertraag was, maar goed)
Met behulp van die YD7001 cv 47 ingeschreven met preset 6, zoals Bert hierboven duidelijk heeft beschreven en het apparaatje werkt. Er hangen dus twee DR 4018 voor de Märklin wissels en een losse 4018 voor deze mp5, die later meer gevuld zal worden.

Vanwege drukte ben ik er nog niet aan toegekomen om dit eerder terug te koppelen, maar het is dus opgelost!

Nogmaals dank

Groet,

Dennis

Groeten Dennis