Maar aangezien High Speed 1 gebouwd is naar een Europees profiel en 25kV~ op de draad heeft, zou je met een Thalys o.i.d. naar St. Pancras door kunnen rijden.- Peter
En dat is nu juist het hele probleem: je kunt - bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal, of in Amsterdam Zuid for that matter - geen perronspoor missen in de exploitatie. En dat is wel waar het op neerkomt: als je 3 minuten voor de Eurostar een andere trein van dat perron wilt laten vertrekken, heb je geen garantie dat het perron in die tussenliggende drie minuten 'steriel' gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt ook voor Schiphol en Rotterdam. Bovendien... nóg een beveiligingssysteem aan boord van die dingen wordt behoorlijk vol (ik meen eerder al eens gehoord te hebben dat de ATB er echt niet meer bij past, maar correct me if I'm wrong), en zolang ERTMS niet op het hele Nederlandse net in bedrijf is, is dat toch echt verplicht... Last but not least: er zijn niet zo erg veel Eurostarstellen geschikt voor 1500 V gelijkstroom (zonder hopeloos inefficiënt te zijn met half vermogen enzo). Al met al: makkelijker gezegd dan gedaan...
Misschien tijd om snel over te schakelen op 25kV?
Er zouden ooit nachttreinen komen o.a. van London naar Amsterdam. Het materieel is zelfs voor een groot deel gebouwd, maar nooit in gebruik genomen...
Dat nachttreinmaterieel is verkocht aan Canada. Zou opnieuw gebouwd moeten worden dan.Groeten, Alexander