Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62329 keer)

Aspelix

• Gast
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #255 Gepost op: 08 July 2009, 12:12:43 »
Citaat van: Alexander
Dat station staat ergens in de weilanden, hoe kan je dat vinden met je hersenen in een paar liter bier Huh? En tot hoe vroeg stopt daar een trein, of moet je dan wachten op de eerste in de ochtend ??

Mijn opmerking is ietwat cynisch bedoeld. Jouw opmerking klopt, hoor... Daarom nam ik juist dit station als voorbeeld. Maar eerlijk is eerlijk: Center Park Sevenum is weer eens iets anders dan Disney Land Parijs ;D

@Wesley:
Vanuit Zwolle e.v. is er een overstap in Breda.
Vanuit Venlo e.v. is er een overstap in Breda.
Daar hoef je niet eerst voor naar Rotterdam, met een trein die eerst in Breda stopt....

Groet, Ruurd

Anoniem

• Gast
« Reactie #256 Gepost op: 08 July 2009, 12:20:53 »
@ Ruurd: klopt, maar bijvoorbeeld de Thalys naar Parijs zal niet stoppen in Breda, bovendien is de IJssellijn vermoedelijk langzamer dan Zwolle - Rotterdam. Voor Venlo had ik duidelijk gezegd "Rotterdam of Breda", net waar je heen wilt.

@ Bart Mestrom: dat zeg ik dus...
Citaat
De Zuid-Limburgers? Die redden het slechts theoretisch met 1 overstap (Amsterdam), maar overstappen in Eindhoven en Breda (of Rotterdam) is natuurlijk veel efficiënter.

@ Vinysie: 2 punten. 1) je kunt vanuit Purmerend twee keer per uur rechtstreeks naar Schiphol en guess what? Da's een HSL-station (bovendien: zie hieronder over de betekenis van "één overstap"), en 2) er gaat een zooi buslijnen rechtstreeks naar Amsterdam Centraal. Je bent spijkers op laag water aan het zoeken...er zijn vast ook wel ergens wél daadwerkelijk uitzonderingen te vinden, maar het globale plaatje is wel degelijk zoals ik dat schetste.

@ Jeroen Water: dat is dan toch één overstap voordat je op een HSL-station bent? Dat je in Rotterdam nog een keer moet overstappen om daadwerkelijk in die HST terecht te komen, da's zo klaar als een klontje. Peter vroeg ook niet naar het deel van de bevolking dat zonder overstappen naar een HSL-station kon komen, maar naar het deel van de bevolking dat dat met één keer overstappen voor elkaar kreeg. Daar vallen de Ermeloërs dus ook onder.

@ iedereen voor de goede orde: ik reken de overstap in Amsterdam, Schiphol of Rotterdam zelf dus niet mee, want daar vroeg Peter niet naar. Er blijft heus weinig over, dan denk ik bijvoorbeeld aan de Zeeuwse eilanden waar men een bus moet nemen naar Zierikzee o.i.d., dan een bus naar Rotterdam Zuidplein en vervolgens de metro naar Rotterdam Centraal.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 08 July 2009, 12:28:25 »
Wesley,

Met die laatste alinea spreek je jezelf tegen.
Rechtstreekse treinen naar AMS, RTM, Schiphol tel je in je eerste posting met voorbeelden wel als overstap en nu zeg je dat je die niet meetelt.

Gr.
Eric

Edit: Tiep Vaudje aangepast. Dank je Ruurd (y)
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 12:50:16 door Remunj »
Gr.
Eric

Aspelix

• Gast
« Reactie #258 Gepost op: 08 July 2009, 12:36:58 »
Wesley,
Als je lang in de trein wilt zitten alvorens de HSL te pakken, is het volkomen loigisch om via
Venlo-Eindoven-Tilburg- Breda-Dordrecht-Rotterdam- Breda te treizen. (y)
Lekkerlang in de intercity én in de HSL... (y)

Maar jouw logica ontgaat mij in deze een beetje...
En ja, de IJssellijn is misschien wat langzamer, maar wel rechtstreeks Zwolle - enz. - Arnhem - Nijmegen - enz.- Breda - en verder.

Groet, Ruurd

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 08 July 2009, 12:52:21 »
Tja en dan mag je er in Antwerpen weer uit... voor Brussel en Parijs.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 13:45:02 door Arnold »

Anoniem

• Gast
« Reactie #260 Gepost op: 08 July 2009, 14:29:05 »
Met die laatste alinea spreek je jezelf tegen.
Rechtstreekse treinen naar AMS, RTM, Schiphol tel je in je eerste posting met voorbeelden wel als overstap en nu zeg je dat je die niet meetelt.

Nee hoor, ik spreek mijzelf niet tegen. Het enige wat ik je nageef is dat ik had kunnen (en blijkbaar moeten, gezien de verwarring) spreken over "maximaal 1 overstap" i.p.v. over "1 overstap". Neem de IC-lijn vanuit Groningen - en mind you: in mijn eerste post gaat het over hele spoorlijnen, niet over stations - als voorbeeld. Vanaf station Groningen kun je rechtstreeks naar een HSL-station (Rotterdam, danwel Schiphol). Het volgende station op die lijn is Haren, daarvandaan kun je met 1 overstap naar een HSL-station. Geen idee of dat het snelst werkt via Groningen, Assen of Zwolle, want ik kom niet uit die hoek, maar zeker is dat je met een stoptrein vanuit Haren naar een IC-station kunt reizen om vervolgens met de IC bij de HSL terecht te komen. 1 overstap dus. Volgende station op de lijn is Assen: een IC-station, dus dat kan weer rechtstreeks. Enzovoort enzovoort.

Ruurd: als je vanuit Venlo naar Breda wilt en Breda ook meteen je eindbestemming is, dan heb je dus niets aan de HSL. Lijkt me plain obvious, maar daar ging het niet over. We hadden het over "de HSL bereiken" en behalve een paar hobbyisten zullen de meeste reizigers dat dus willen doen om verder te reizen, bijvoorbeeld naar Brussel of Parijs. Zie Arnolds opmerking: volkomen logisch om - als je minder keren overstappen zoekt - twee keer overstappen (Breda en Antwerpen) te prefereren boven één keer (Rotterdam) ::).

En ja, de IJssellijn is misschien rechtstreeks, maar Zwolle-Rotterdam was dat ook, last time I checked. En nog stukken (en dus niet "wat") sneller ook: je zit vanuit Zwolle in 1 uur 41 in Rotterdam en met de HSL dus 67 minuten* (excl. overstaptijd) later in Brussel, en in 2 uur 32 in Breda en met de HSL 48 minuten* (wederom excl. overstaptijd) later in Brussel. Als ik kan rekenen zit je dan - nog altijd exclusief overstaptijden - na 2 uur en 48 minuten in Brussel via Rotterdam (1 keer overstappen) en na 3 uur 20 minuten via Breda (ook 1 keer overstappen). 32 minuten tijdverlies, dus tenzij de overstap in Rotterdam 32 minuten meer gaat kosten dan die in Breda, volkomen logisch om de route via Breda te kiezen met even vaak overstappen en een langere reisduur (y).

Maar jouw logica ontgaat mij in deze een beetje...

Had ik overigens al eens gezegd dat ik geen prijs stel op dergelijke sarcastische sneren?

* Toekomstige reistijden op de HSL heb ik gegoogled, maar komen op mij niet onrealistisch over.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 14:39:38 door Wesley »

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #261 Gepost op: 08 July 2009, 15:37:55 »
Van uit Zuid-Limburg naar parijs kun je beter de HSL-zuid links laten liggen.

vanuit Maastricht ben je in 5 kwartier in hartje Brussel, waar je de Thalys neemt, slechts 1 overstap.
Maar je kan van die 5 kwartier ook een uur maken, dan stap je in Liëge Guillemins al op de Thalys.
Dan ben je in 2,5 uur in Parijs.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 15:47:38 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #262 Gepost op: 08 July 2009, 16:15:23 »
Dat had Wesley dan ook al gezegd. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Aspelix

• Gast
« Reactie #263 Gepost op: 08 July 2009, 17:16:03 »
@Wesley,
1: Nee, dat had je nog niet gezegd. Maar als jij het zo opvat, is dat jou pakkie an, maar niet mijn inzet.

2: Als je van Venlo verder wilt dan Breda, bijvoorbeeld naar Antwerpen, is het voor een niet-hobbyist tamelijk zinloos om eerst 2 stations verder te reizen en dan met een hoge snelheidstrein terug te scheuren naar het station waar je meteen en minimaal 3 kwartier eerder, had kunnen overstappen.???
Dat is wat ik probeer aan te geven... :D

En de logica om dan tóch eerst naar Rotterdam te reizen ontgaat mij in dezen.
Dat kun je sarcasme noemen, ik noem het gewoon nuchterheid.

3: Vanuit Zwolle en verder: dat heb ik niet gecheckt op de reisplanner. Daar zul jij wel gelijk in hebben.

Groeten, Ruurd

« Laatst bewerkt op: 08 July 2009, 17:28:01 door Ruurd Benthem »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 08 July 2009, 17:22:41 »
Heren, we dwalen af... zo verzandt het in een welles-nietes-verhaal en heeft het weinig meer uit te staan met de HSL-Zuid.

Waar overigens nog steeds niet veel gebeurt. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #265 Gepost op: 08 July 2009, 17:39:10 »
Tja Ruurd, of je snapt niet wat ik zeg (en dat ik niet gezegd heb wat jij nu weergeeft), of je wilt het niet snappen. Never mind, terug naar de HSL waar inderdaad nog steeds bijzonder weinig gebeurt ;D.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 09 July 2009, 01:41:12 »
vanuit Maastricht ben je in 5 kwartier in hartje Brussel, waar je de Thalys neemt, slechts 1 overstap.
Maar je kan van die 5 kwartier ook een uur maken, dan stap je in Liëge Guillemins al op de Thalys.

Jos.
En volgens mij kun je over deze HSl ook met de gewone intercity, zonder toeslag, rijden.

Komt bij mij de vraag of er nog een fatsoenlijk toeslag vrij alternatief voor de HSL naar Antwerpen komt, of blijft er na het verdwijnen van de Benelux treinen alleen een boemel Roosendaal-Antwerpen over ?

Groeten, Alexander

Anoniem

• Gast
« Reactie #267 Gepost op: 09 July 2009, 11:28:52 »
Volgens mij wordt daar nog steeds over gesteggeld. De oorspronkelijke bedoeling was inderdaad dat de Benelux opgeheven zou worden en alleen de L-trein Roosendaal - Antwerpen overbleef. Daarop is natuurlijk verschillende malen in het nieuws geweest dat verschillende groepen (variërend van Rover tot gemeentes en Tweede Kamerfracties) ervoor gelobbyd hebben om de Benelux te behouden, ik weet eigenlijk niet hoe de vlag er op dit moment bij hangt. Volgens mij is er nog steeds geen definitief besluit genomen...

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #268 Gepost op: 09 July 2009, 14:22:32 »
En volgens mij kun je over deze HSl ook met de gewone intercity, zonder toeslag, rijden.

Komt bij mij de vraag of er nog een fatsoenlijk toeslag vrij alternatief voor de HSL naar Antwerpen komt, of blijft er na het verdwijnen van de Benelux treinen alleen een boemel Roosendaal-Antwerpen over ?

Groeten, Alexander

In de MBE is geen toeslag, zelfs geen grenstoeslag.
Dat komt doordat Maastricht door de NMBS gezien wordt als een officieel NMBS station.
Maar op de Thalys is wel een toeslag, en reservering verplicht.

Maar om vanuit de Randsatd toeslag vrij naar Brussel te gaan bij de in dienstnemeing van de HSL, die kans is uittermate klein.
NS International exploiteerde de Beneluxtrein.
Maar nu is NS International NS HiSpeed geworden.
En die hebben zich puur gefocust op de HSL.
Of NS HiSpeed zin heeft om de Beneluxdienst over het normale spoor wil exploiteren, die kans is erg klein.
Ze moeten mensen hebben voor in de FYRA, en als je dan nog een reguliere beneluxtrein er naast laat rijden.
Loop je behoorlijke inkomsten mis op de HSL.
Want ze gaan zich zelf niet de ramen ingooien op die manier.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Anoniem

• Gast
« Reactie #269 Gepost op: 10 July 2009, 11:00:38 »
We kunnen natuurlijk wel nog altijd hopen op andere partijen. In 2010 of 2011 (dat weet ik even niet meer) moet het internationale reizigersvervoer vrijgegeven worden voor concurrentie door privé-ondernemingen, dus wie weet...