Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 66314 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #210 Gepost op: 22 November 2008, 17:34:48 »
@ rail4rem, ja en nee.

Zitten nog wat buggetjes in he, is voor zo ver mij bekend nog niet 100 % op de rails. De Belgen en Zwitsers hebben een werkende versie.

Groeten, Alexander

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #211 Gepost op: 22 November 2008, 17:57:02 »
Citaat
Ik dacht een ander "level", heeft dat niet te maken met de maximum snelheid of zo? ETCS level 2 op de Betuweroute, level 3 op de HSL?
Beide level 2 voor zover ik weet. Level 3 is zonder SMB's en die zijn op beide lijnen (nog) wel aanwezig, er is wel verschil tussen beide lijnen, maar wat dat is ben ik alweer vergeten ;D

@Alexander,

het werkt dan nog niet voor 100%, maar het werkt wel en is aanwezig ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8095
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #212 Gepost op: 22 November 2008, 18:08:48 »
Kijk hier voor een beschrijving van de verschillende levels en werking van ETCS.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 22 November 2008, 18:16:55 door Remunj »
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #213 Gepost op: 22 November 2008, 18:14:32 »
Eric, de link is een beetje mank ....

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8095
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #214 Gepost op: 22 November 2008, 18:17:29 »
Link gerepareerd.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1893
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #215 Gepost op: 23 November 2008, 19:41:31 »
Oh ja, level 3 werkt met `zwevende` blokken. Dat is het verschil met level 2.

De Belgen en Zwitsers hebben een werkende versie.

Copy/paste?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #216 Gepost op: 25 November 2008, 09:45:49 »
net gekopieerd van de site van nicospilt.

Amsterdam RAI, 17 maart 2008. Schaalmodel van de voor de HSL-Zuid bestelde treinstellen. Deze "Albatros" is momenteel weer volop in het nieuws. De Italiaanse fabrikant Ansaldobreda kan deze treinstellen niet op tijd leveren. De kans bestaat zelfs dat deze fabriek failliet gaat, omdat de Deense spoorwegen op het punt staan een grote bestelling te annuleren vanwege een grote overschrijding van de leverdatum.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2182
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #217 Gepost op: 25 November 2008, 15:48:51 »
Ach ja, dat kan er ook nog wel bij. In het kader van "het oog wil ook wat" zou het volgens mij geen groot gemis zijn als die treinstellen er niet kwamen, het zijn net opgevoerde eenden. Er zijn toch veel fraaier vormgegeven hogesnelheidstreinen te vinden in de wereld.
Als het bericht klopt, vervelend als je je boterham verdient bij Ansaldo-Breda, dat wel. Het zijn in Italië vast ook niet de beste tijden om een nieuwe baan te vinden.

Gerard

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1893
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #218 Gepost op: 07 December 2008, 17:26:51 »
Nog even terugkomen op de boze 2e kamer en het uitstel van betaling die de minister aan HiSpeed wil geven vanwege het nog niet kunnen rijden door de te late levering van de treinstellen, hier zit nog een ander aspect aan, staat ook iets over in laatste Spoorwegjournaal.

HiSpeed heeft het contract gewonnen uit een openbare Europese aanbesteding. Met alle eisen en voorwaarden die hierin staan. De vraag is nu of HiSpeed uitstel te geven van betaling voor de infrastuctuur door het te laat leveren van de treinen wel eerlijk en in overeenstemming met de aanbesteding is.
Een andere aanbieder kan, om op tijd te kunnen gaan rijden, in zijn aanbesteding wel uitgegaan zijn van aanschaf van duurdere treinstellen die wel op tijd leverbaar waren, of de kosten voor vertraging hebben meegenomen waardoor zijn aanbieding duurder was dan die van HiSpeed. En daarom het contract niet gewonnen hebben.
De huidige situatie lijkt dan wel politiek acceptabel, maar of dit eerlijk en rechtvaardig is is nog maar de vraag. En in het uiterste geval zou dit zelfs tot rechtszaken, parlementaire enquetes etc. kunnen lijden. Dit spreekwoordelijke muisje zou nog wel eens een heel vervelend staartje kunnen krijgen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #219 Gepost op: 20 April 2009, 22:58:47 »
En is er inmiddels al nieuws? Het laatste bericht is alweer van even terug. Ligt alles nog steeds te roesten?

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #220 Gepost op: 20 April 2009, 23:24:20 »
zag gisteren nog een traxx met die zuurstokrijtuigen bij Rotterdam Blijdorp staan, dus er is wel wat beweging op de HSL aldaar.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #221 Gepost op: 28 April 2009, 12:13:50 »
En er gaat nog veel meer beweging komen:

Hij valt aardig groot uit zo in profiel:


© Mark Olthof


© Daniel Friederichs

Robbert.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #222 Gepost op: 28 April 2009, 12:47:13 »
Kijk eens aan, de vertraagde 1 april grap  ;D

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1121
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #223 Gepost op: 19 May 2009, 17:28:02 »
ma 11 mei 2009, 14:50 Belgen nemen deel hsl-traject in gebruik

ANTWERPEN -  Op het Belgische deel van het hsl-traject, dat al jarenlang ongebruikt klaarligt, rijden over een maand de eerste treinen. Het Belgische spoorbedrijf NMBS laat elk uur een trein pendelen tussen Antwerpen en het splinternieuwe station Noorderkempen bij Brecht, zo'n tien kilometer van de Nederlandse grens.

De Belgische NMBS heeft namelijk als eerste spoorbedrijf in Europa de noodzakelijke Europese spoorbeveiliging ERTMS in haar treinen kunnen bouwen, meldde topman Marc Descheemaecker maandag.

De 125 kilometer lange hsl-spoorlijn tussen Nederland en België is sinds de bouw in 2007 nog niet gebruikt. Een van de redenen is dat er nog geen locomotieven waren met het nieuwe systeem voor treinbeveiliging. Dat systeem remt treinen vanzelf als de machinist te hard rijdt.

De Nederlandse Spoorwegen hebben gepland om na de zomer gewone treinen 160 km/u te laten rijden op delen van het hsl-traject. Als eerste komt er een dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Door het geringere aantal stops doet de trein slechts 43 minuten over de rit, twintig minuten sneller dan treinen op het gewone spoor.

Bedoeling is dat de echte hogesnelheidstreinen, die 250 km/u kunnen halen, begin 2010 aan een eerste dienstregeling beginnen. Eind april is het eerste prototype hogesnelheidstrein aangekomen. Dinsdag komt het tweede exemplaar aan in Amsterdam.

Als de testen positief zijn, kan de serieproductie van de treinstellen beginnen. Zodra de fabrikant een voldoende aantal exemplaren klaar heeft, begint een eerste dienstregeling. Uiteindelijk wil de Nederlandse exploitant Hispeed zestien hsl-treinstellen inzetten en de Belgische NMBS drie.


Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #224 Gepost op: 19 May 2009, 17:39:21 »
Ik heb weken geleden bij station Noorderkempen een trein zien staan, lok reeks 1300 in het midden en aan beide zijden een stuurstandrijtuig met nog gewonen rijtuigen. Neem aan dat het hier proefritten betrof...