Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 18:39:43
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
  

Auteur Topic: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?  (gelezen 62523 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #210 Gepost op: 22 November 2008, 17:34:48 »
@ rail4rem, ja en nee.

Zitten nog wat buggetjes in he, is voor zo ver mij bekend nog niet 100 % op de rails. De Belgen en Zwitsers hebben een werkende versie.

Groeten, Alexander

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3239
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #211 Gepost op: 22 November 2008, 17:57:02 »
Citaat
Ik dacht een ander "level", heeft dat niet te maken met de maximum snelheid of zo? ETCS level 2 op de Betuweroute, level 3 op de HSL?
Beide level 2 voor zover ik weet. Level 3 is zonder SMB's en die zijn op beide lijnen (nog) wel aanwezig, er is wel verschil tussen beide lijnen, maar wat dat is ben ik alweer vergeten ;D

@Alexander,

het werkt dan nog niet voor 100%, maar het werkt wel en is aanwezig ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #212 Gepost op: 22 November 2008, 18:08:48 »
Kijk hier voor een beschrijving van de verschillende levels en werking van ETCS.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 22 November 2008, 18:16:55 door Remunj »
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #213 Gepost op: 22 November 2008, 18:14:32 »
Eric, de link is een beetje mank ....

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #214 Gepost op: 22 November 2008, 18:17:29 »
Link gerepareerd.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #215 Gepost op: 23 November 2008, 19:41:31 »
Oh ja, level 3 werkt met `zwevende` blokken. Dat is het verschil met level 2.

De Belgen en Zwitsers hebben een werkende versie.

Copy/paste?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #216 Gepost op: 25 November 2008, 09:45:49 »
net gekopieerd van de site van nicospilt.

Amsterdam RAI, 17 maart 2008. Schaalmodel van de voor de HSL-Zuid bestelde treinstellen. Deze "Albatros" is momenteel weer volop in het nieuws. De Italiaanse fabrikant Ansaldobreda kan deze treinstellen niet op tijd leveren. De kans bestaat zelfs dat deze fabriek failliet gaat, omdat de Deense spoorwegen op het punt staan een grote bestelling te annuleren vanwege een grote overschrijding van de leverdatum.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #217 Gepost op: 25 November 2008, 15:48:51 »
Ach ja, dat kan er ook nog wel bij. In het kader van "het oog wil ook wat" zou het volgens mij geen groot gemis zijn als die treinstellen er niet kwamen, het zijn net opgevoerde eenden. Er zijn toch veel fraaier vormgegeven hogesnelheidstreinen te vinden in de wereld.
Als het bericht klopt, vervelend als je je boterham verdient bij Ansaldo-Breda, dat wel. Het zijn in Italië vast ook niet de beste tijden om een nieuwe baan te vinden.

Gerard

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #218 Gepost op: 07 December 2008, 17:26:51 »
Nog even terugkomen op de boze 2e kamer en het uitstel van betaling die de minister aan HiSpeed wil geven vanwege het nog niet kunnen rijden door de te late levering van de treinstellen, hier zit nog een ander aspect aan, staat ook iets over in laatste Spoorwegjournaal.

HiSpeed heeft het contract gewonnen uit een openbare Europese aanbesteding. Met alle eisen en voorwaarden die hierin staan. De vraag is nu of HiSpeed uitstel te geven van betaling voor de infrastuctuur door het te laat leveren van de treinen wel eerlijk en in overeenstemming met de aanbesteding is.
Een andere aanbieder kan, om op tijd te kunnen gaan rijden, in zijn aanbesteding wel uitgegaan zijn van aanschaf van duurdere treinstellen die wel op tijd leverbaar waren, of de kosten voor vertraging hebben meegenomen waardoor zijn aanbieding duurder was dan die van HiSpeed. En daarom het contract niet gewonnen hebben.
De huidige situatie lijkt dan wel politiek acceptabel, maar of dit eerlijk en rechtvaardig is is nog maar de vraag. En in het uiterste geval zou dit zelfs tot rechtszaken, parlementaire enquetes etc. kunnen lijden. Dit spreekwoordelijke muisje zou nog wel eens een heel vervelend staartje kunnen krijgen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #219 Gepost op: 20 April 2009, 22:58:47 »
En is er inmiddels al nieuws? Het laatste bericht is alweer van even terug. Ligt alles nog steeds te roesten?

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3239
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #220 Gepost op: 20 April 2009, 23:24:20 »
zag gisteren nog een traxx met die zuurstokrijtuigen bij Rotterdam Blijdorp staan, dus er is wel wat beweging op de HSL aldaar.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #221 Gepost op: 28 April 2009, 12:13:50 »
En er gaat nog veel meer beweging komen:

Hij valt aardig groot uit zo in profiel:


© Mark Olthof


© Daniel Friederichs

Robbert.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #222 Gepost op: 28 April 2009, 12:47:13 »
Kijk eens aan, de vertraagde 1 april grap  ;D

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #223 Gepost op: 19 May 2009, 17:28:02 »
ma 11 mei 2009, 14:50 Belgen nemen deel hsl-traject in gebruik

ANTWERPEN -  Op het Belgische deel van het hsl-traject, dat al jarenlang ongebruikt klaarligt, rijden over een maand de eerste treinen. Het Belgische spoorbedrijf NMBS laat elk uur een trein pendelen tussen Antwerpen en het splinternieuwe station Noorderkempen bij Brecht, zo'n tien kilometer van de Nederlandse grens.

De Belgische NMBS heeft namelijk als eerste spoorbedrijf in Europa de noodzakelijke Europese spoorbeveiliging ERTMS in haar treinen kunnen bouwen, meldde topman Marc Descheemaecker maandag.

De 125 kilometer lange hsl-spoorlijn tussen Nederland en België is sinds de bouw in 2007 nog niet gebruikt. Een van de redenen is dat er nog geen locomotieven waren met het nieuwe systeem voor treinbeveiliging. Dat systeem remt treinen vanzelf als de machinist te hard rijdt.

De Nederlandse Spoorwegen hebben gepland om na de zomer gewone treinen 160 km/u te laten rijden op delen van het hsl-traject. Als eerste komt er een dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Door het geringere aantal stops doet de trein slechts 43 minuten over de rit, twintig minuten sneller dan treinen op het gewone spoor.

Bedoeling is dat de echte hogesnelheidstreinen, die 250 km/u kunnen halen, begin 2010 aan een eerste dienstregeling beginnen. Eind april is het eerste prototype hogesnelheidstrein aangekomen. Dinsdag komt het tweede exemplaar aan in Amsterdam.

Als de testen positief zijn, kan de serieproductie van de treinstellen beginnen. Zodra de fabrikant een voldoende aantal exemplaren klaar heeft, begint een eerste dienstregeling. Uiteindelijk wil de Nederlandse exploitant Hispeed zestien hsl-treinstellen inzetten en de Belgische NMBS drie.


Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:HSL-Zuid , gebeurt er nog wat...?
« Reactie #224 Gepost op: 19 May 2009, 17:39:21 »
Ik heb weken geleden bij station Noorderkempen een trein zien staan, lok reeks 1300 in het midden en aan beide zijden een stuurstandrijtuig met nog gewonen rijtuigen. Neem aan dat het hier proefritten betrof...