Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
  

Auteur Topic: Rare locomotieven na digitalisering  (gelezen 5890 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2024, 19:00:44 »
Misschien met een recenterer decoder? Mij lijkt het een afstemming met het decoder protocol. Ik denk dat de centrale (merk Marklin) standaard het MM protocol praat. De marklin locs kunnen daar zonder meer mee overweg. SWaarschijnlijk hebben de Artitec locs een recente decoder die automatisch op het MM protocol overschakelt. Mijn gevoel zegt dat de andere locs misschien op DCC blijen hangen, misschien uitgerust zijn met decoders die het MM protocol niet ondersteunen en dat de centrale moeite heeft om om te schakelen. Ik weet helaas te weinig af van het Mobile station, ik ben zelf een pure DCC rijder.

Groet Meino

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2024, 20:06:01 »
Mijn MS kan prima overweg met standaard roco decoders. En als ie hier rijdt net de MS zit het ook niet in de instellingen.

Volgende stap: Als je nu alle andere loks van de baan haalt en dan deze probeert, dus alleen deze lok op de baan, wat doet ie dan?

En even tussendoor een vraag: hoe groot is de baan en is ie op 1 punt aangesloten op de MS? En kijk dan ook even of hij verschillend gedrag vertoont dichtbij dat aansluitpunt en veraf.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2024, 21:22:10 »
Ik heb de locs solo laten rijden.
Er staan wel andere treinstellen op mijn baan, op het opstelterrein, maar deze staan op schakelbare sporen. Deze sporen krijgen pas spanning als ik op de schakelaar druk. Dit zijn gewone Märklin schakelaars, zeker geen zelf fabricage. Ik zou niet weten hoe.

Mijn modelspoorbaan kent 7 aansluitsporen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2024, 23:49:39 »
En dan laat de lok wel hetzelfde gedrag zien? Dat zou dan betekenen dat het niet aan de lok of de MS ligt (want op het teststukje laat hij dat gedrag niet zien). En het ligt niet aan de aansluitingen of het stroomverbruik van de andere loks/treinstellen.

Dus dan moet er toch wat anders in de baan zitten wat niet correspondeert met deze lok.

Raar.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2024, 07:27:54 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #34 Gepost op: 17 February 2024, 19:03:18 »
Vanmorgen heb ik alle aansluitsporen even los gemaakt om echt goed te controleren of er geen condensators onder zaten. Niet één gevonden.
Vervolgens ging ik het opnieuw proberen met de MS en de 2433. Nu reed de loc zonder problemen over de baan.
Daarna probeerde ik het met de Traxx, nadat ik de 2433 van de baan had gehaald. Geen verbetering. Frontverlichting knipperde van geel naar rood bij stilstand. En rijden ging met haperingen en knipperende frontlampen.
Toen terug naar de 2433. Weer terug bij af: knipperende frontlampen en rijden met haperingen.

Vanmiddag heb ik 2 oude Märklin 1200'en opgehaald die ik had laten digitaliseren. Deze reden zonder problemen over de baan.
Toen de 2433 weer geprobeerd, reed zonder problemen.
Daarna probeerde ik het met de Traxx, nadat ik de 2433 van de baan had gehaald. Geen verbetering. Frontverlichting knipperde van geel naar rood bij stilstand. En rijden ging met haperingen en knipperende frontlampen.
Toen terug naar de 2433. Weer terug bij af: knipperende frontlampen en rijden met haperingen.

Om tureluurs van te worden  :(

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #35 Gepost op: 17 February 2024, 19:17:44 »
Heel raar ja

- Welk merk is de traxx?
- Is de MS voorzien van laatste update?
- Welke decoders zitten er in de loks die geen problemen geven?
- Hoe heb je de loks ingevoerd? Handmatig of laten herkennen?
- Welke protocollen staan er aan in de MS?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #36 Gepost op: 17 February 2024, 20:04:38 »
- Welk merk is de traxx? Piko
- Is de MS voorzien van laatste update? Ja. Ik kan tot aan 32 functies. Ook in de winkel werd mij verteld dat de MS de laatste update had gekregen.
- Welke decoders zitten er in de loks die geen problemen geven? Geen idee. De MS herkende deze treinen wel gelijk.
- Hoe heb je de loks ingevoerd? Handmatig of laten herkennen? Bijna allemaal door te laten herkennen. De Traxx en 2433 werden herkend. Slechts een enkeling moest ik opzoeken in de databank maar die rijdt zonder problemen rond.
- Welke protocollen staan er aan in de MS? Geen idee.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #37 Gepost op: 17 February 2024, 22:13:05 »
Je schrijft dus eigenlijk dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent ;)

Aangezien je blijkbaar niet weet wat protocollen zijn, je voor het eerst digitaal rijdt en je loks "digitaal nieuw" zijn vraag ik me af hoe je ze een adres hebt gegeven. Immers: Nieuwe digitale loks hebben allen het dcc adres 3.

Mijn advies: MS resetten!!!
Kijken in de gebruiksaanwijzing van de lok of deze dcc "verstaat". De piko en roco loks sowieso; kies dit dan ook!
Dan een klein spoortje aanleggen. Lok erop. Adres uitlezen en eventueel aanpassen. Dcc adressen van "verse loks"  (piko, roco etc.) zijn altijd 3 en moet je zelf wijzigen naar de gewenste waarde. Heb je dit gedaan dan pas de volgende lok in je MS zetten!
Nooit gelijktijdig meerdere loks op de baan bij een adreswijziging of aanmelden!
Oudere marklin loks zijn motorola. Hiervan ook het adres opzoeken in de "Manuel" en eventueel wijzigen.
MFX loks melden zich zelf aan... (y)

Oh ja; dcc loks die zichzelf iaanmelden bestaan niet voor een MS2. Dit moet je echt zelf doen.
Als piko loks zichzelf via mfx aanmelden...dan heb je een probleem ;D
Kom ik op terug als dit inderdaad gebeurt.

Bart
« Laatst bewerkt op: 17 February 2024, 22:18:19 door Bahn-AG »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #38 Gepost op: 17 February 2024, 22:32:08 »
Maar als het protocol niet zou kloppen, waarom dan de ene keer wel en de andere keer niet normaal rijden? Dat gaat er bij mij dus niet in. Het pakt DCC wel of niet en niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #39 Gepost op: 17 February 2024, 22:39:52 »
Als ik een motorola lok aanmaak die ook naar dcc luistert krijg je hele rare dingen.
Andersom idem. En je krijgt al helemaal rare dingen als je op een baan probeert een lok te zoeken terwijl er andere zaken (denk aan een wagen met binnenverlichting, of een wisseldecoder) aan je baan hangen.

Het is me nog steeds een raadsel hoe de loks aangemeld zijn via "herkenning".  Een MS  2 kan 3 protocollen. Motorola, dcc en mfx. De eerste 2 alleen handmatig.

Bart

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #40 Gepost op: 18 February 2024, 00:16:03 »
Als ik op een apart spoortje de MS aansluit en dan via 'Lok toevoegen' kies voor 'Erkennen'. Gaat ie eerst zoeken naar mfx, dan naar dcc en dan naar Motorola.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #41 Gepost op: 18 February 2024, 09:58:56 »
Voor mij is dit allemaal volledig nieuw dus ik moet hier erg aan wennen. En zoals gezegd, ik ben helemaal niet technisch.
Ook ben ik nogal huiverig om iets te wijzigen aan een trein. Altijd bang dat ik schade maak aan het digitale circuit.
Maar ik heb wel de adressen gewijzigd van iedere trein.
Ik heb ze allemaal apart op de sporen geplaatst en na herkenning het adres 3 gewijzigd in iets anders dat past bij de desbetreffende trein.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2024, 10:01:23 door Fermon Bosman »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6994
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #42 Gepost op: 18 February 2024, 11:16:50 »
Als de postbode post heeft voor Stationsweg 23 stopt hij die post in de gleuf van dat adres. Het wordt lastig als meerdere huizen huisnummer 23 hebben op de Stationsweg. Om dat te snappen hoef je niet technisch te zijn en ook geen postbode.  ;)

Het beste zet je MFX uit in je centrale, pas dan heb je volledige controle over je locomotieven. Als je dat niet wilt koop dan alleen locomotieven met MFX aan boord. Dan hoef je ook geen weet te hebben wat er zich allemaal af speelt. Dat is ook de filosofie van Marklin en het gaat goed totdat het fout gaat en dan is Leiden in last want kennis en inzicht ontbreekt.
Als je dat ook niet wilt en toch kiest voor verschillende merken en dus de protocolmix van MFX, Motorola en DCC zul je je er in moeten verdiepen.

Gr, Ben.

Zoeff!

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #43 Gepost op: 19 February 2024, 20:20:40 »
Ik heb de locs solo laten rijden.
Er staan wel andere treinstellen op mijn baan, op het opstelterrein, maar deze staan op schakelbare sporen. Deze sporen krijgen pas spanning als ik op de schakelaar druk. Dit zijn gewone Märklin schakelaars, zeker geen zelf fabricage. Ik zou niet weten hoe.

Mijn modelspoorbaan kent 7 aansluitsporen.

Hoe heb je de bedrading van die schakelbare sporen gedaan? Wat onderbreek je O of B? En is dit wel de digitale rijstroom? Heb je misschien een massa draad van de trafo verbonden met die schakelkastjes?

Ter info: Je hebt geen schakelbare sporen meer nodig bij digitaal rijden. Rail isolatie is dus niet meer nodig (tenzij je er schakelrails van wilt maken). Die schakelkastjes kun je voorlopig beter even helemaal loskoppelen om de fout te zoeken.

Aart-Jan

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #44 Gepost op: 20 February 2024, 15:15:02 »
Als ik het goed begrijp rijden in feite alle treinen prima en eigenlijk ook de 2435 maar geeft alleen de Traxx ( met een piko decoder? ) problemen.
Zou het dan niet logisch zijn om daar de oorzaak te zoeken i.p.v. bij de baan, de centrale of de digitale kennis?
« Laatst bewerkt op: 20 February 2024, 15:17:54 door rhberk »