Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
  

Auteur Topic: Rare locomotieven na digitalisering  (gelezen 5873 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4720
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2024, 10:44:25 »
Idd, het lijkt mij ook overbelasting. Ik denk overigens dat je je vraag misschien bij de buren op het 3-railform moet stellen. Daar zit vermoedelijk meer kennis m.b.t. dit probleem.

VulcanRaven

  • Online Online
  • Berichten: 376
  • NS 1960 - heden
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2024, 10:46:45 »
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.

Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Groet,

Martijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2024, 10:54:01 »
Citaat
dus ik vermoed eigenlijk ook het gebrek aan overeenkomst in rijstappen
Nee ik denk dit absoluut niet. Je ziet dan namelijk de lampen alleen knipperen tijdens het handmatig optrekken/afremmen. Dan deel je zelf nieuwe stappen uit en bij een mismatch van stappen gaan dan lampen knipperen.

Nu probeert de loc met 1 opgegeven snelheid op gang te komen en valt dan uit. Hij krijgt hier niet continu pakketjes met licht aan/uit.

Ik denk ook dit of een overbelasting is. De bedrading laten checken is misschien geen slecht idee. En sluit ook niet uit dat de decoder al beschadigd is.

Of anders kan de stoomafname van die loc belabberd zijn, dat zie ik ook nog wel mogelijkheid. Maar dan zou ik eerder wat grilliger gedrag verwachten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3469
    • Mijn van-alles website
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #18 Gepost op: 15 February 2024, 10:55:54 »
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.

Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Het in de video getoonde probleem is veel te regelmatig voor slechte stroomafname, waar nooit peil op te trekken valt wat betreft het voor komen er van.
Daarnaast rijdt er op de achtergrond een 1100 voorbij die nergens last van heeft. Het kan natuurlijk dat dat stuk spoor schoner is, maar omdat Fermon heeft verteld dat hij z'n baan schoongemaakt heeft, kan ik me echt niet voorstellen dat dat het probleem is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2024, 11:19:59 »
Ok, maar om eea dan uit te sluiten:

- Kan je de Mobile Station op een apart spoortje aanleggen, zeg iets van 50 a 60 cm?
- Zo ja, doe dat dan (geen andere verbruikers dus) en zorg dat het spoor zo schoon mogelijk is
- Kijk dan even naar het gedrag van de roco lok.

Dan kunnen we even gaan elimineren namelijk
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2024, 13:02:01 »
Daar zat ik ook al aan te denken.
Dat ga ik later deze week eens proberen.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #21 Gepost op: 15 February 2024, 14:15:18 »
Ik vermoed dat de nieuwe centrale niet genoeg uitgangsvermogen heeft om te rijden en zonder die 60116, en alleen kan gebruikt worden om te programmeren en als besturings softwaere.

De MS 2 werkt alleen met een gleise box of als die aan een central station 2 of 3 hangt!
Zonder gleise box/CS2/3 doet die niks!
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 14:17:54 door hmmglaser »
Mvg Mark

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #22 Gepost op: 15 February 2024, 19:44:00 »
Hallo,

Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!

toch succes jandcargo

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2024, 20:24:01 »
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29  ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28  ???

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2024, 21:39:45 »
Hallo,

Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!

toch succes jandcargo

Dat is by far het slechtste advies dat je kunt geven. Voor elk probleem bestaat een oplossing.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3469
    • Mijn van-alles website
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2024, 22:11:42 »
@ jandcargo: als dat zo zou zijn, denk je dan niet dat de fabrikanten van dergelijke elektronica een probleem hadden? Als de markt het niet wil omdat dit allemaal zo lastig is volgens jou, was het allang ten dode opgeschreven. Maar niets is minder waar, er zijn veel tevreden digitaalrijders, ik ben er een van.

@ Fermon: ik krijg de indruk dat je nog niet zo'n goed idee hebt van de basismogelijkheden. Decoders regelen de motor van een trein in stappen, omdat dat praktisch geen verliezen geeft (en verliezen genereren warmte, en die wil je niet op die paar vierkante centimeter printplaat, vaak krap ingebouwd in een loc/treinstel).
Maar hoe nauwkeurig de decoder dat doet, is (bij DCC althans, ik heb daar dus geen weet van bij Motorola) in te stellen. Bij DCC kun je de decoder op 14, 28 of 128 rijstappen zetten, net zoals de centrale. Staat de decoder op 14 en de centrale op 28/128, dan gaat de verlichting vaak stroboscoop-achtig knipperen. Bij 28 en 128 is er vaak geen probleem, dat wordt dan automatisch gedetecteerd.

Op pagina 3 van deze handleiding staat linksbovenaan een aardige grafiek die toont hoe dat zit met de rijstappen, uitgezet tegen de snelheid van 0 tot 100.
https://www.kuehn-digital.de/files/N25-T125_en_b.pdf

Maar dat is dus hoe het bij DCC werkt, ik heb geen idee van andere formaten en of die dezelfde problemen kennen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #26 Gepost op: 16 February 2024, 06:56:43 »
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29  ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28  ???

Tuurlijk is het op te lossen. Maar voordat je door de bomen het bos niet mer ziet, doe nou even wat ik zei. Maak een testopstelling. Nu kan het in zoveel dingen zitten (MS, lok, decoder, aanwezigheid andere decoders, de baan etc) dat je moet gaan elimineren.

Vergeet de cv's even
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #27 Gepost op: 16 February 2024, 17:03:18 »
https://youtu.be/SsdQabmj9Ak?feature=shared

Vanmiddag heb ik dit filmpje gemaakt.
Zoals te zien rijdt de 2433 wel goed op een apart stuk C rails.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #28 Gepost op: 16 February 2024, 17:44:16 »
Dan zit het probleem in de baan, en ligt het niet aan de lok.
Kun je de baan in stukken opdelen? Op die manier kun je kijken waar het probleem zit
Mvg Mark

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #29 Gepost op: 16 February 2024, 18:46:44 »
Dat zou kunnen.
Maar toch vind ik het raar dat mijn treinen van Märklin en de treinen van Artitec wel goed rijden.
Ik sta echt voor een raadsel  :-\