Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:13:20
Eindstation Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 20:10:31
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Piko Eas-z gebracht als Eaos door ES44C4
Vandaag om 18:40:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Rare locomotieven na digitalisering  (gelezen 5673 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4665
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2024, 10:44:25 »
Idd, het lijkt mij ook overbelasting. Ik denk overigens dat je je vraag misschien bij de buren op het 3-railform moet stellen. Daar zit vermoedelijk meer kennis m.b.t. dit probleem.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
  • NS 1960 - heden
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2024, 10:46:45 »
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.

Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Groet,

Martijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2024, 10:54:01 »
Citaat
dus ik vermoed eigenlijk ook het gebrek aan overeenkomst in rijstappen
Nee ik denk dit absoluut niet. Je ziet dan namelijk de lampen alleen knipperen tijdens het handmatig optrekken/afremmen. Dan deel je zelf nieuwe stappen uit en bij een mismatch van stappen gaan dan lampen knipperen.

Nu probeert de loc met 1 opgegeven snelheid op gang te komen en valt dan uit. Hij krijgt hier niet continu pakketjes met licht aan/uit.

Ik denk ook dit of een overbelasting is. De bedrading laten checken is misschien geen slecht idee. En sluit ook niet uit dat de decoder al beschadigd is.

Of anders kan de stoomafname van die loc belabberd zijn, dat zie ik ook nog wel mogelijkheid. Maar dan zou ik eerder wat grilliger gedrag verwachten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #18 Gepost op: 15 February 2024, 10:55:54 »
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.

Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Het in de video getoonde probleem is veel te regelmatig voor slechte stroomafname, waar nooit peil op te trekken valt wat betreft het voor komen er van.
Daarnaast rijdt er op de achtergrond een 1100 voorbij die nergens last van heeft. Het kan natuurlijk dat dat stuk spoor schoner is, maar omdat Fermon heeft verteld dat hij z'n baan schoongemaakt heeft, kan ik me echt niet voorstellen dat dat het probleem is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2024, 11:19:59 »
Ok, maar om eea dan uit te sluiten:

- Kan je de Mobile Station op een apart spoortje aanleggen, zeg iets van 50 a 60 cm?
- Zo ja, doe dat dan (geen andere verbruikers dus) en zorg dat het spoor zo schoon mogelijk is
- Kijk dan even naar het gedrag van de roco lok.

Dan kunnen we even gaan elimineren namelijk
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2024, 13:02:01 »
Daar zat ik ook al aan te denken.
Dat ga ik later deze week eens proberen.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #21 Gepost op: 15 February 2024, 14:15:18 »
Ik vermoed dat de nieuwe centrale niet genoeg uitgangsvermogen heeft om te rijden en zonder die 60116, en alleen kan gebruikt worden om te programmeren en als besturings softwaere.

De MS 2 werkt alleen met een gleise box of als die aan een central station 2 of 3 hangt!
Zonder gleise box/CS2/3 doet die niks!
« Laatst bewerkt op: 15 February 2024, 14:17:54 door hmmglaser »
Mvg Mark

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #22 Gepost op: 15 February 2024, 19:44:00 »
Hallo,

Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!

toch succes jandcargo

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2024, 20:24:01 »
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29  ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28  ???

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18317
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2024, 21:39:45 »
Hallo,

Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!

toch succes jandcargo

Dat is by far het slechtste advies dat je kunt geven. Voor elk probleem bestaat een oplossing.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2024, 22:11:42 »
@ jandcargo: als dat zo zou zijn, denk je dan niet dat de fabrikanten van dergelijke elektronica een probleem hadden? Als de markt het niet wil omdat dit allemaal zo lastig is volgens jou, was het allang ten dode opgeschreven. Maar niets is minder waar, er zijn veel tevreden digitaalrijders, ik ben er een van.

@ Fermon: ik krijg de indruk dat je nog niet zo'n goed idee hebt van de basismogelijkheden. Decoders regelen de motor van een trein in stappen, omdat dat praktisch geen verliezen geeft (en verliezen genereren warmte, en die wil je niet op die paar vierkante centimeter printplaat, vaak krap ingebouwd in een loc/treinstel).
Maar hoe nauwkeurig de decoder dat doet, is (bij DCC althans, ik heb daar dus geen weet van bij Motorola) in te stellen. Bij DCC kun je de decoder op 14, 28 of 128 rijstappen zetten, net zoals de centrale. Staat de decoder op 14 en de centrale op 28/128, dan gaat de verlichting vaak stroboscoop-achtig knipperen. Bij 28 en 128 is er vaak geen probleem, dat wordt dan automatisch gedetecteerd.

Op pagina 3 van deze handleiding staat linksbovenaan een aardige grafiek die toont hoe dat zit met de rijstappen, uitgezet tegen de snelheid van 0 tot 100.
https://www.kuehn-digital.de/files/N25-T125_en_b.pdf

Maar dat is dus hoe het bij DCC werkt, ik heb geen idee van andere formaten en of die dezelfde problemen kennen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #26 Gepost op: 16 February 2024, 06:56:43 »
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29  ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28  ???

Tuurlijk is het op te lossen. Maar voordat je door de bomen het bos niet mer ziet, doe nou even wat ik zei. Maak een testopstelling. Nu kan het in zoveel dingen zitten (MS, lok, decoder, aanwezigheid andere decoders, de baan etc) dat je moet gaan elimineren.

Vergeet de cv's even
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #27 Gepost op: 16 February 2024, 17:03:18 »
https://youtu.be/SsdQabmj9Ak?feature=shared

Vanmiddag heb ik dit filmpje gemaakt.
Zoals te zien rijdt de 2433 wel goed op een apart stuk C rails.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #28 Gepost op: 16 February 2024, 17:44:16 »
Dan zit het probleem in de baan, en ligt het niet aan de lok.
Kun je de baan in stukken opdelen? Op die manier kun je kijken waar het probleem zit
Mvg Mark

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Rare locomotieven na digitalisering
« Reactie #29 Gepost op: 16 February 2024, 18:46:44 »
Dat zou kunnen.
Maar toch vind ik het raar dat mijn treinen van Märklin en de treinen van Artitec wel goed rijden.
Ik sta echt voor een raadsel  :-\